Departures (Okuribito)

In dit subforum kan je praten over de Japanse dramaseries tot aan de Japanse films, maar ook over de acteerprestaties van diverse acteurs en actrices. Is er een serie of film die je graag zou willen zien? Of ben je op zoek naar inspiratie? Hier moet je zijn!

Moderator: Fran

Kaida
Bangya
Bangya

Departures (Okuribito)

Post by Kaida » Sun 04 Jul 2010, 10:19

Image

Departures (おくりびと - Okuribito) is een Japanse film uit 2008. Hij heeft de Academy Award voor Beste Niet-Engelstalige film bij de Oscars in 2009, en nog een flink aantal andere prijzen (zie hierboven). Een populaire film dus :)

Plot

De film vertelt het verhaal van Daigo Kobayashi, een cellist uit een orkest in Japan, die zijn baan verliest. Hij besluit zijn cello te verkopen en samen met zijn vrouw te verhuizen. Maar dan moet hij een baan vinden. In de krant ziet hij een advertentie staan voor "assisting departures" (helpen bij vertrekken). Hij neemt aan dat het voor een reisbureau of iets dergelijks is, en krijgt de baan. Dan komt hij erachter dat het een baan is voor een "Nokanshi", iemand die professioneel de overledenen voorbereid op hun begrafenis en wat daarna komt. Eerst heeft hij hier erg veel moeite mee, maar begint al snel zijn werk te respecteren.

Image

De film volgt hem en zijn reis waarbij hij soms op grappige, en soms op emotionele wijze in aanraking komt met de dood en het leven en langzaam de betekenis van het leven ontdekt.

ImageImageImageImageImage

Taboe

Hoewel de ceremoniële begrafenissen in Japan erg belangrijk zijn, is de dood als filmonderwerp nog steeds een taboe. Yojiri Takita, de regisseur, was dan ook bezorgd om de ontvangst van de film, en had zeker niet zo'n commercieel succes verwacht.
Hoe groot het succes was? De Chinese premier Wen Jiabao zei dat hij ervan genoten had naar de film te kijken, die hem was aangeraden door Yukio Hatoyama, toen nog de Minister-President van Japan.

Wie heeft deze film gezien, of er wel eens van gehoord? En wie zou hem willen zien? :)

"No matter how close two people are, an infinite distance separates them."

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Departures (Okuribito)

Post by Fran » Sun 04 Jul 2010, 11:59

Deze film was laatst nog te zien op Film1, nu heb ik dat totaal niet, dus ik moet hem nog steeds zien!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 05 Jul 2010, 14:28

Klinkt heel interessant!
Zeker een 'ooit te bekijken'. Alleen is de vraag wanneer ik hem ooit vastkrijg ;)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Gnoe
Haiku writer
Haiku writer

Post by Gnoe » Fri 09 Jul 2010, 11:43

Ik zag hem vorig jaar (je vindt mijn filmlijstje op Graasland via deze link) en vond het een PRACHTIGE film! Qua muziek misschien een beetje oversentimenteel, maar mij hoor je niet klagen. ;) Het 'reisbegeleiden', om maar even de terminologie van de film te gebruiken, was ook heel mooi: "Oh, zo kan het ook!" dachten wij met z'n allen... ;)

\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\
Visit Gnoe on Graasland

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 26 Feb 2012, 20:36

Straks om 20.50 uur "Departures" op Canvas!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 26 Feb 2012, 23:20

Ik ben hem dus gaan kijken. Bedankt mede-cursist van de Japanse cursus. Ze wees mij er namelijk op. En ik ben blij toe. Ik wilde de film al langer zien.

In het begin moest ik nogal lachen, maar aan het eind niet meer... ik vond het een prachtige film. Moest wel een traantje laten. Wow!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Mon 27 Feb 2012, 21:43

Ik heb kennelijk te laat op canvas gekeken. Toen ik keek ging het over een (goede) violiste die voornamelijk duits sprak.

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 27 Feb 2012, 21:51

Was dat na 11 uur?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Mon 27 Feb 2012, 22:11

Ja, dat was vrijwel zeker na 11 uur, had ervoor nog reportage gekeken en .45

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 27 Feb 2012, 22:24

as33kawaii wrote:Ja, dat was vrijwel zeker na 11 uur, had ervoor nog reportage gekeken en .45
Ja, toen was het al afgelopen. Maar je krijgt het nog weleens te zien :P

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Tue 28 Feb 2012, 18:17

Fran wrote:
as33kawaii wrote:Ja, dat was vrijwel zeker na 11 uur, had ervoor nog reportage gekeken en .45
Ja, toen was het al afgelopen. Maar je krijgt het nog weleens te zien :P
Yep, heb em al gedownload ^.^

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 05 Mar 2012, 11:27

Wat vond je nou van de gehele film? Ik las namelijk dat het je aan het lachen maakte :P

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Tue 06 Mar 2012, 04:38

Laat ik beginnen dat hij idd me tijd waardig was. In het begin was het lachwekkend, maar later werd het toch aardig "sad"
Zou er zelf ook niet zo snel aan denken om die man z'n werk te doen, mij te vies.
Ik heb geen traantje hoeven laten, ook al zat er genoeg water om m'n ogen. Ik laat me tranen liever aan iets "waardigs" over. Als ik een cijfer zou moeten geven, denk ik op of rond 8/10

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 06 Mar 2012, 11:42

Klinkt niet geheel positief, hahaha. En dan geef je alsnog een 8. :)
Dat was trouwens je honderdste bericht op AVO :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Tue 06 Mar 2012, 16:33

Yay, heb een halve ster er bij :D
Ik moet wat meer op me taalgebruik letten, dingen klinken weleens negatiever dan ik het eigenlijk bedoel.

Image

Post Reply