Bento

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Bento

Post by Fran » Thu 03 Mar 2011, 22:32

Ga ik zelf ook doen. Heb net een leuk broodtrommeltje uit het stof gehaald (zegt al genoeg, hij wordt al eventjes niet meer gebruikt), want daar past alles wel goed in, denk ik.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Fri 04 Mar 2011, 19:56

Hmm als beginner 'starten' met bento is niet erg veel werk hoor. Want hoewel het er op foto's wel heel mooi uitziet en wij nooit een ander beeld krijgen dan dat, is het vaak ook zo dat er gewoon noodles + groenten (en soms vlees) gemixed in een bakje zitten. Zelfde geldt voor rijst. Oftwel; gewoon de restjes van de avond ervoor door elkaar gegooid in een doosje ^_^

Nou kan de bento natuurlijk inderdaad heel leuk gemaakt worden maar is dus geen verplichting. ^_^

De luxere bento die wij kennen, is dus de bento met 'vakjes' eten. Wat meer werk om te maken maar je hebt er wel eer van! Toch geldt ook hiervoor dezelfde regel. Veel restjes gebruiken en verder veel kleine dingetjes!

In Japan kon je in de winkel gewoon kant en klare bento kopen. Dat kon van alles zijn, van sushi tot noodles met saus, kip en pickles tot tempura aubergine (en het vult o.0). En dat alles maar voor een euro of 3, erg aantrekkelijk dus!!

Zelf maak ik geen bento; ik heb én geen ruimte voor de trommel én ben simpelweg te lui om nog vroeger dan 6 uur op te staan. En een avond van te voren maken vind ik toch net niks ><

Fran, is het jou nou al gelukt om een bento te maken? :D

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 04 Mar 2011, 20:34

Ik heb er nog geen tijd voor gehad om een bento te maken. Ik was de afgelopen dagen namelijk merendeels bezig met reizen. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 10 Mar 2011, 23:35

Nu heb je die toch al, dacht ik? Met kwamkwammer? :P

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 10 Mar 2011, 23:38

Jep, zeker weten. Dat was voor een blog. Die komt binnenkort online ^^ (ik denk zaterdag).
Maar ik kan hier wel een foto laten zien!
Image
Image

Het is natuurlijk de eerste keer en je moet ergens mee beginnen ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 10 Mar 2011, 23:41

Welk snoepje zie ik daar liggen?

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 10 Mar 2011, 23:42

Zo'n bonbon-achtig dingentje van de Bellamonde :P

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Gnoe
Haiku writer
Haiku writer

Post by Gnoe » Sat 16 Apr 2011, 15:08

Fran wrote:Het is natuurlijk de eerste keer en je moet ergens mee beginnen ;)
Nou, hij ziet er goed uit voor een 1e bento! Leuk dat je ook de smaak te pakken hebt.. of er in ieder geval mee bent begonnen ;)

Mijn première bento was voor een picknick, maar no.2 en 3 waren voor werk en die zagen er zo uit. Dusch.. :)

Image
Image

Goede bronnen voor bento zijn Justbento.com en Lunchinabox.net. En ik sluit me aan wat iemand anders zei: restjes, restjes, restjes. ;) Als je gekookt hebt even aan denken dat je een lepel apart houdt en je hebt weer een hapje. ;)

\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\
Visit Gnoe on Graasland

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 16 Apr 2011, 15:13

Nou, mijn eerste bento is tot aan de grond toe afgekraakt op een blog. Dus ik zal onthouden er niks meer van te posten xD In ieder geval niet op een blog waar betweterige mensen rondlopen. Echt vreselijk! Maar goed, dan weet ik dat :P

Ziet er weer leuk uit ^^

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Gnoe
Haiku writer
Haiku writer

Post by Gnoe » Sat 16 Apr 2011, 15:19

Fran wrote:Nou, mijn eerste bento is tot aan de grond toe afgekraakt op een blog. Dus ik zal onthouden er niks meer van te posten xD In ieder geval niet op een blog waar betweterige mensen rondlopen. Echt vreselijk! Maar goed, dan weet ik dat :P

Ziet er weer leuk uit ^^
DJEEZ!!! Dat meen je toch niet??? Dat heb ik nog nooit meegemaakt! Wil wel HEEL graag weten waar dat dan was. :( Belachelijk en asociaal ook nog. :( Heb je de 1e bento(s) van diegene(n) kunnen bekijken??? Want er is echt niks mis met je bento!!! Heb je hem daarom ook niet gepost op je blog? Of heb ik hem over het hoofd gezien?

Ik snap er echt helemaal niks van want de meeste bentoërs vinden het alleen maar leuk als nieuwe mensen hun 'liefde' delen. :(

\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\
Visit Gnoe on Graasland

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 16 Apr 2011, 15:25

Het was voor de blog van PaarseCavia (passion2create blog). Ik had uitgelegd wat een bento is en wat ik gedaan hebt. En blijkbaar deed ik het verkeerd. Ik hield het maar erop dat ik mezelf verkeerd had geïnformeerd bij de verkeerde sites. Ik heb daarna ook geen moeite gedaan om verder te kijken op de site waar zij mee kwam. Je probeert iets, presenteert trots iets, waarvan je denkt dat het okee is. En dan .. nou ja.. het zal ook wel aan mij gelegen hebben, want fouten kan je maken enzo. Hier de link: http://passion2create.nl/blog/?p=447

Juist door jou was ik juist enthousiast genoeg om het te proberen. Ik weet dat ik niet meteen de perfecte bento kan maken. Maar iedereen begint ergens. En natuurlijk met fouten.

En daarom dat ik het dus niet op mijn blog geplaatst had. Ik pas voortaan wel op xD Ik kan tegen kritiek, maar ja...

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Thu 21 Apr 2011, 22:12

Bizar Fran, je bento is juist echt geniaal o.0 Overigens, die opmerkingen over rauwe dingen snap ik wel (vond 'm wat afkraken best meevallen hoor! De rest was heel positief!) maar geldt lang niet altijd!
In de winter kan het prima, je moet het alleen wel bewust doen. Maar zeg nooit nooit!

En daarnaast heeft zij het ook fout. *even betweterig terugdoen*
Een bento wordt niet per se gemaakt door je moeder of echtgenoot. Vaak wel omdat die er de tijd voor heeft maar dat wil niet zeggen dat zij het als enige mag doen. Waar dat idee vandaan gehaald wordt..? >_>"
Een bento is inderdaad gevarieerder dan een normale lunchtrommel. Echter, wat zo mooi is aan mensen die 'claimen' Japanse tradities te kennen, is dat dit helemaal geen tradities zijn. Bento worden pas gemaakt sinds midden Meiji periode (eind 1800) toen de overheid etiquette ging leren aan het volk. Daarvoor deed ieder wat hem/haar het beste uitkwam. Daarnaast, het is ook neit zo dat kleuren volgens 'een religie' moeten gaan. Japan is enorm verdeeld wat religie betreft. Mensen doen wel aan shinto maar shinto is een enorm plaatselijke religie. Dus wat dat betreft... Ach ja... Laat mensen maar lekker denken dat ze de Japanse tradities beter kennen terwijl zelfs Japanners die soms niet eens kennen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 21 Apr 2011, 22:18

Ik heb Gnoe uitgelegd waarom ik het afkraken vind. Als je als onzeker persoon ergens trots op ben en iemand begint opeens met dat jij fouten hebt gemaakt (en dan iets zegt van... een boterham is ook bento -> zit toch in mijn bento of niet soms?) ga je meteen denken dat je het helemaal niet goed gedaan hebt en is je motivatie weg. Ik heb een hekel aan betweterige mensen en ik weet dat ik er zelf ook wel wat van kan ;) Maar het hele punt is dus, ik deed mijn best en ik weet dat ik fouten kan maken. HALLO? Eerste keer? Hallo? Doe jij het ook altijd perfect de eerste keer?

Dat was eigenlijk het punt.

Maar goed, verbaasd me ook weer niks dat zij ergens ook weer fout hebt. Fouten maken is normaal. En ja, verder kreeg ik leuke reacties. Velen vonden het leuk, ook hier op AVO. Maar ik blijf een onzeker persoon.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

leanne2me
Otaku
Otaku

Post by leanne2me » Fri 22 Apr 2011, 13:56

ehm,, mag je dan niet een "nieuwe" variant hebben van bento? xD
Het ziet er trouwens niet slecht uit!!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 24 Apr 2011, 14:28

leanne2me wrote:ehm,, mag je dan niet een "nieuwe" variant hebben van bento? xD
Je bedoelt net als haiku? Daar mag je nu over van alles schrijven :P Ja wie weet?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply