Japans eten in Nederland

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Trochilus
Sushi lover
Sushi lover

Japans eten in Nederland

Post by Trochilus » Sun 04 Oct 2009, 02:21

Ik zag dat er nog geen threads waren in deze categorie, dus besloot ik er maar 'ns een te openen. :D Nou ben ik al weer meer dan een maand terug in Nederland en begin het Japanse eten aardig te missen. :? Mijn prangende vraag: weet iemand waar je goed Japans eten kan halen? Sushiya, udonya, takoyaki, anything goes. Laten we hier onze adresjes bij elkaar plaatsen! (^_^)/

Zelf ken ik één erg lekker Japans restaurant: Kobe, in Maastricht. Zo goed als volledig gerund door Japanners, maar de meeste menu's zijn teppanyaki (voor 't geval dat wat uitmaakt voor de cultuur-puristen :P) en behoorlijk prijzig.

Ook ben ik wel eens bij sushibar "Ichiban" geweest hier in Leiden, aan de Beestenmarkt. Dat was so-so, niet slecht in ieder geval. :) Maar ik heb gehoord dat er een betere zit; "Bento", in de Haarlemmerstraat. Daar moet ik binnenkort maar op 'bezoek' gaan. ;)

風林火山 Je naam in Japanse karakters!
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Japans eten in Nederland

Post by Fran » Sun 04 Oct 2009, 11:37

Wat voor jou goed is, zal voor de ander juist helemaal geweldig zijn. Smaken verschillen daarin.

Maar in Amersfoort heb je de AKITA, aan de Stadsring 216. Daar kunnen ze alleen niet iets vegatarisch voor je schotelen, mocht je vegatarisch zijn. Je kreeg dan alles hetzelfde, dan een vlees/vis-eter, maar dan zonder vlees/vis. XD

Ik denk dat het inmiddels wel verandert is. De website doet het bij mij niet, dus kan zijn dat ze inmiddels failliet zijn: www.akita-amersfoort.com

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Thu 18 Mar 2010, 20:14

Ik ben in Yakimono geweest in houten en dat is in buffetvorm. Het eten was er zeer smakelijk vond ik en het was ook leuk ingericht. Vaak zijn dit soort gelegenheden al snel een vreetschuur maar dat viel hier mee door de gezellige sfeer. Ja ik had het hier goed naar mijn zin! :) En de sushi was erg lekker! :)
Meidoornkade 33
3992 AG Houten

Image

Gnoe
Haiku writer
Haiku writer

Utrecht

Post by Gnoe » Sun 04 Jul 2010, 16:53

In Utrecht is Kyushu (aan de Voorstraat, goed in het centrum dus) mijn favoriet. Vooral de avocadomaki (met wasabimayo), edamame (sojanonen - nota bene in Zweden ontdekt :roll: ) en natuurlijk de zeewiersalade chuka (kuki-)wakame. Hoewel die laatste eigenlijk overal hetzelfde smaakt omdat geen enkel restaurant het zelf schijnt te maken :|

\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\//\\
Visit Gnoe on Graasland

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 04 Jul 2010, 17:23

Ik heb laatst gegeten in de Sumo, in Scheveningen en Den Haag. (mazzelkont) Ik vond het eten wel lekker, maar volgens mij waren hier weinig sprake van Japanners die kookten, kan het mis hebben. ;)

Maar heb lekker gegeten. Ik kan het niet vergelijken met het eten in Japan zelf, hoop dit ooit te kunnen doen :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

leanne2me
Otaku
Otaku

Post by leanne2me » Mon 05 Jul 2010, 13:00

^ Sumo is door chinezen geopend xD
De meeste japanse restaurant rond den haag zijn niet van japanners ^^"

Ik ga soms naar shabu shabu in rotterdam~ En het eten is ook erg lekker, sushi~~ ^^

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 05 Jul 2010, 22:40

leanne2me wrote:^ Sumo is door chinezen geopend xD
Nou ja, je begint toch te hopen, want er zijn genoeg Japanners hier in Nederland.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 14 Jan 2016, 22:44

Tijd voor een schop omhoog. Welke Japanse restaurants (en andere horecagelegenheden) in Nederland en België zijn het beste volgens jullie?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Carlogandro
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Carlogandro » Sat 16 Jan 2016, 23:00

Fran wrote:
leanne2me wrote:^ Sumo is door chinezen geopend xD
Nou ja, je begint toch te hopen, want er zijn genoeg Japanners hier in Nederland.
Hoera voor onze multiculturele samenleving! :D Genoeg buitenlands eten hier, zelfs als je soms moet zoeken naar een restaurant die een specifiek land vertegenwoordigd.

Ik kan me niet herinneren dat ik ook in een Japans restaurant ben geweest. Ik ben nu wel geïnteresseerd in Kobe in Maastricht, want daar woon ik in de buurt. Maar dan moet ik toch eens uitzoeken hoe prijzig het ongeveer is, want ik heb niet veel geld om zo maar rond te smijten!

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 17 Jan 2016, 12:59

Er is een Ramenbar in Amsterdam!
Deze is wel prijzig (en er werken mensen van allerlei culturen)
Maar ik denk dat deze wel geopent is met de bedoeling om Japan nog dichterbij te halen xD

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 17 Jan 2016, 14:26

Wat me wel opvalt is dat Japanners in Nederland zich niet erg veel verspreid lijken te hebben. Daarmee bedoel ik dat je bepaalde regio's hebt met een aanzienelijk hogere percentage dan andere regio's.

Ik ben hier in het noorden bijvoorbeeld nog nooit een Japanner opgemerkt. De meeste Japanse restaurants worden ook geopend door mensen uit andere Aziatische landen, waarvan meesten Chinees lijken te zijn.
Nou vind ik dit niet zo'n probleem mits ze echt Japanse gerechten maken gelukkig. Zou van mij ook een Nederlander of een Fin in de keuken mogen staan.

Ik ben al erg lang niet meer in een restaurant geweest waar ze echt Japans eten serveren.
Denk dat laatste keer in Amsterdam was bij Wagama, op de zuidplein. Mijn keus viel hier in eerste instantie op omdat het makkelijk bereikbaar was, vrijwel direct naast station. De ingang vinden duurde me wel iets langer helaas.

Maar weet nog dat ik er heerlijk gegeten heb. De inrichting was niet echt wat voor mij maar dat is meer persoonlijke voorkeur. Je hebt lange tafels waar je eigenlijk met zijn allen aan zit. Ik ben toch meer voor een restaurant waar iedereen een beetje een eigen plek heeft. Tafel met stoelen waar je dan of alleen zit of met mensen waar je gekomen bent.

Maar dit deed niet af aan het eten. Weet niet meer wat ik exact heb gehad helaas maar weet nog wel dat ik daar voor drinken een Asahi had besteld. is alweer 2 jaar geleden denk ik dus is niet heel erg helder meer. Zou niet zo vlug weer gaan omdat ik het niet erg comfortabel vond zitten maar als je dit niet zo'n probleem vind is het een leuke plek.

De prijzen weet ik zo ook niet meer, heb ik niet op gelet eigenlijk omdat ik in die tijd door me baas betaald kreeg wanneer ik uit eten ging. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 18 Jan 2016, 08:33

Shizu wrote:Er is een Ramenbar in Amsterdam!
Deze is wel prijzig (en er werken mensen van allerlei culturen)
Maar ik denk dat deze wel geopent is met de bedoeling om Japan nog dichterbij te halen xD
Heet die toevallig Ramen-ya?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Mon 18 Jan 2016, 14:44

Volgens mij wel ja xD

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 18 Jan 2016, 15:46

Shizu wrote:Volgens mij wel ja xD
1 van de gastbloggers had het over de Ramen-ya! Vandaar. Ben er nog nooit geweest.

Ik ben bijvoorbeeld wel naar de Japanse restaurants in Den Haag geweest (niet allemaal), waaronder Momiji. Denk dat senoerja daar goede herinneringen aan heeft. En te denken aan SET Genki Tei. Bij de Momiji was ik afgelopen tweede kerstdag er nog, zonder reservering en vooral lekker eten!

De Sumo kennen we inmiddels wel, evenals Shabu Shabu. Maar ga daar niet zo vaak meer naartoe!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Wed 20 Jan 2016, 19:14

Sumo en Shabu shabu vind ik persoonlijk wat minder. All you can eat doe ik niet meer aan haha

Image

Post Reply