[Taal] Van alles wat-vragentopic

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Post Reply
luchia86
Sushi lover
Sushi lover

[Taal] Van alles wat-vragentopic

Post by luchia86 » Mon 16 Jul 2012, 14:32

Okay ^^ Had nog niet gemaild. Ik wil eigenlijk alleen leren hoe je iets uitspreekt, niet wat het Japanse teken is. Dat is toch Kanji?

Even kijken wat ik al weet:
Oyasumi = Welterusten
Konbanwa = Goedeavond
Ohaiyo? = Goedemorgen
Konnichiwa = Hoi
Ja ne = tot later
Arigato = Dank je wel

Heb ik alles goed gespeld?
Hoe zeg je dank je wel op een meer beleefde manier?
Gebruik je bovenstaande voor iedereen? Of heb je ook verschillende vormen voor de status van een persoon?

Voor mijn tekeningen, check: http://luchia86.deviantart.com
Voor actueel nieuws omtrent anime, manga, games en Japanse popcultuur, check: http://aniday.nu

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: [Taal] Van alles wat-vragentopic

Post by Fran » Mon 16 Jul 2012, 14:53

Zo te zien zit je qua schrijven goed. Zal ik het onderwerp even ontkoppelen? Laat ik het anders een algemeen Japanse taal topic van maken, misschien wel veel handiger! EDIT: onderwerp gesplitst van dit onderwerp: http://avo-forum.nl/viewtopic.php?f=14&t=2463

In ieder geval heb je qua schrijven van de tekens kanji, maar ook hiragana en katakana.
KawaiiPikachu is daar veelal mee bezig, ik schrijf nog te veel romanji (dat is wat jij daar al hebt geschreven) en schrijf regelmatig korte zinnen in hiragana en katakana :-)

Het (romanji) lijkt een beetje op hoe je het moet uitspreken, vind ik zelf. Sowieso schrijf ik een u achter Ohayou en Arigatou. Qua uitspraak maakt dat niet veel uit, maar wel voor het schrijven. Dan doe je het meteen goed :-)

Ohayo おはよ of ohayou (Ohayō) おはよう <- correct!

Je bent in ieder geval op de goede weg. Als ik beleefd wil zijn, zeg ik bijvoorbeeld oyasuminasai, ohayou gozaimasu en arigatou gozaimasu. Sowieso heb ik dit geleerd uit mijn boek (Japanese for busy people), ik krijg hier voornamelijk formeel Japans geleerd. Want in dit boek gaan ze ervanuit dat ik een zakenvrouw ben ;-)

Klopt het allemaal mensen? Corrigeer mij gerust, want ik leer dan wel Japans -> ik ben geen pro! (Darcy Maris studeert in Leiden Japanse taal en cultuur, maar heeft weinig tijd om op AVO de vragen te beantwoorden. We hebben gelukkig nog andere leden die er ook aardig goed in zijn!)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Mon 16 Jul 2012, 19:20

Het feit dat er een u achter ohayou/arigatou staat maakt het dat je de o ietsje langer moet vasthouden, en bijvoorbeeld in sayounara (doei) dat kun je ook als ‘sayonara’ zeggen, maar de u erin maakt het meer ''polite'' uhm.. sayonara zonder u zeg je eigenlijk alleen tegen vrienden, familie e.d. verder altijd sayounara gebruiken!
Nog een belangrijk ding voor mocht je naar Japan gaan ;) Sayounara moet je alleen zeggen als je zeker weet dat je die persoon diezelfde dat niet meer ziet!! Anders zeg je ‘matane’ > tot ziens.

Verder is het naar mijn idee prima wat je geschreven hebt Fran! :)

~KawaiiPikachu~
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 16 Jul 2012, 19:44

Top! Dank voor de aanvulling. luchia86, heb je nog een vraag?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

luchia86
Sushi lover
Sushi lover

Post by luchia86 » Thu 19 Jul 2012, 06:36

Oooh, sugoi! Dit ga ik leuk vinden. Laat ik maar ook actief meedoen, leer ik het meeste van ^_^
Dus wanneer gebruik je Nasai en gozaimasu als beleefdheidsvorm. Fran noemde deze drie woorden als voorbeeld: oyasuminasai, ohayou gozaimasu en arigatou gozaimasu.
Hoe groet je mensen verder dan? Hoi, hoe gaat het? En dan in het Japans? In het Chinees vragen ze nl. of ze al gegeten hebben, dat is de groet :P

Voor actueel nieuws omtrent anime, manga, games en Japanse popcultuur, check: http://aniday.nu

KeriChan12
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by KeriChan12 » Thu 19 Jul 2012, 13:31

^Nasai word volgens mij alleen gebruikt in combinatie met oyasumi, omdat nasai /shinasai een dwingende vorm van 'doen' is in het Japans.
Daarom zit je vooral goed met gozaimasu, of masu / desu in het algemeen.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 19 Jul 2012, 14:21

Hoe gaat het ermee?
- Genki desu ka? (onder bekenden)
- Ogenki desu ka? (onbekenden)

Antwoord: Genki desu (het gaat goed), Maamaa desu (een beetje) <- Laatste weet ik trouwens niet helemaal zeker. Kan iemand mij hiermee helpen? xD Ik zeg altijd genki desu. :-)

Bedankt voor de toevoeging Kerichan! Zo helpen we elkaar :-) (En andere AVO-ers met vragen, kunnen hier ook terecht met hun vragen!)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Qaphsiel
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Qaphsiel » Thu 19 Jul 2012, 15:18

Wanneer gebruik je -san, -chan en -sama???

Image

KeriChan12
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by KeriChan12 » Thu 19 Jul 2012, 15:44

^
^ Graag gedaan! ;)

-sama is een titel die je gebruikt als iemand van hogere rang is dan jij bent, of als iemand beter in iets is dan jij. Sommige mensen vinden sama en sensei daarom op elkaar lijken.

-san is de standaard beleefdheidsvorm, en kan vertaald worden naar meneer of mevrouw. Iedereen die je de eerste keer ontmoet in Japan moet je met -san aanspreken, tenzij deze persoon boven je staat.

-chan en / of -kun zijn hele informele vormen, en moet je alleen gebruiken als je de persoon goed kent, maar je kan het ook gebruiken als de persoon een stuk jonger is dan jij bent.

Ook interessant om te vermelden, helemaal geen van deze vormen (-sama, -san, -chan etc) gebruiken word gezien als heel onbeschoft, en mag eigenlijk alleen gedaan worden bij familie of mensen die je vertellen dat dat mag (Bijvoorbeeld: "Je mag me gewoon Miki noemen hoor!")

luchia86
Sushi lover
Sushi lover

Post by luchia86 » Thu 19 Jul 2012, 16:42

KeriChan12 wrote:^Nasai word volgens mij alleen gebruikt in combinatie met oyasumi, omdat nasai /shinasai een dwingende vorm van 'doen' is in het Japans.
Daarom zit je vooral goed met gozaimasu, of masu / desu in het algemeen.
Zoals in gomennasai? Hoe wordt er nog meer sorry gezegt? Gewoon gomen?

KeriChan12
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by KeriChan12 » Thu 19 Jul 2012, 16:53

^Dat zijn 2 vormen ja. Sumimasen is er ook nog een, en dat is dan ook de ergste, het betekend letterlijk "Er is geen excuus (voor mijn gedrag)". Over het algemeen heb je die niet nodig, dus gomen / gomen nasai zijn genoeg om te weten. ^^

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Thu 19 Jul 2012, 20:20

Kelly weet ook veel zeg! Ik ben bijna niet meer nodig in dit topic :P

Maar oke,, voor Kelly ook een vraag van mij dan :P Ik noem mijn penpals altijd -san of -chan (ligt aan of ze ouder of jonger dan ik zijn ;) ) Maar ze noemen mij niet allemaal altijd -san of -chan. Is dat dan ook raar eigenlijk?

@ Fran;
Dat ‘maamaa’ is zoiets als het gaat wel, maar het kan ook wel beter. In het engels de ‘so-so’. Dus je zat daar wel goed mee :D

~KawaiiPikachu~
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 19 Jul 2012, 20:27

Aah ja, dat is precies wat ik bedoelde KawaiiPikachu. Is dat eigenlijk gewoon om te zeggen? Want volgens mij zeg je niet meteen van: Het gaat slecht (dat is vaak ook wat ik hier in NL meemaak, men vraagt hoe gaat het met je.. maar meer om het 'sociale' - even dát contact -en niet om écht te weten hoe het met je gaat). xD

Twitter last.fm ko-fi?

Image

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Thu 19 Jul 2012, 20:45

Fran wrote:Aah ja, dat is precies wat ik bedoelde KawaiiPikachu. Is dat eigenlijk gewoon om te zeggen? Want volgens mij zeg je niet meteen van: Het gaat slecht (dat is vaak ook wat ik hier in NL meemaak, men vraagt hoe gaat het met je.. maar meer om het 'sociale' - even dát contact -en niet om écht te weten hoe het met je gaat). xD
Dan heb je mij nog niet ontmoet! (Haha dat klopt :P )
Ik zeg altijd precies hoe ik me voel, ik zeg nooit dat het goed gaat als het niet goed gaat.

~KawaiiPikachu~
Image

KeriChan12
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by KeriChan12 » Thu 19 Jul 2012, 21:40

KawaiiPikachu wrote:Kelly weet ook veel zeg! Ik ben bijna niet meer nodig in dit topic :P

Maar oke,, voor Kelly ook een vraag van mij dan :P Ik noem mijn penpals altijd -san of -chan (ligt aan of ze ouder of jonger dan ik zijn ;) ) Maar ze noemen mij niet allemaal altijd -san of -chan. Is dat dan ook raar eigenlijk?
Een 2nd opinion is nooit weg! ;)
Maar hoe noemen je penpals je dan?

Post Reply