ALARM: Japan gerelateerde informatieve programma's op TV

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Cypher
Moderator
Moderator

Re: ALARM: Japan gerelateerde informatieve programma's op TV

Post by Cypher » Sun 24 Aug 2014, 00:07

Het is heel erg apart om naar te kijken moet ik bekennen.
De muziek die je erbij hoort en de beelden zijn wel erg ontspannend wanneer je ze combineert. Ik zou in slaap vallen voor ik dit heb afgekeken. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 24 Aug 2014, 09:12

Misschien is dat wel een positief effect van Slow tv. Ik ben eerder gaan slapen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 24 Aug 2014, 10:17

Zelfs kleine delen en trailers hiervan zijn al ontspannend.
Ik wil de volledige 9 uur nog wel eens zien eigenlijk. :oops:

Iemand op me Twitter had de uitzending van vannacht opgenomen.
Wel jammer dat die ingekort is naar 6 uur en niet de volledige 9 uur.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 24 Aug 2014, 10:30

Het zou zelfs nu op NPO gemist te zien zijn of hoe dat tegenwoordig heet. ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 02 Sep 2014, 21:06

Nu op discovery.
21:00 tot 21:55

Strip the city
Aflevering 4 - Tokio wordt bedreigd door verwoestende natuurkrachten. Met behulp van animaties onthullen we de verborgen constructies die ervoor zorgen dat de stad tegen deze krachten bestand is.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 19 Sep 2014, 09:51

28 september 2014 (zondag)

Film: Zij die zien in het donker. Op zoek naar de laatste blinde sjamanen in Japan
Plaats en tijd: TV NPO2 (Boeddhistische Omroep Stichting), 14.00 - 14.30 uur.

Filmmaker Madelon Hooykaas bespeurt onder westerlingen een toenemende interesse in het sjamanisme. Zelf is zij sinds enige tijd ook een praktiserende sjamaan. Ze reist af naar Japan om enkele blinde
vrouwelijke sjamanen te bezoeken en krijgt uiteindelijk toestemming om een sessie met deze vrouwen te filmen. Eén van de betekenissen van het woord sjamaan is ‘zij die zien in het donker.’ In Japan worden
zij itako’s genoemd. Het raadplegen van een itako is diep geworteld in de Japanse cultuur. Een sjamaan is er voor levensvragen, het helen van lichaam en geest en voor het communiceren met overledenen.
Traditioneel waren het vooral blinde mensen die deze roeping als levensmissie oppakten. Blindheid betekende in arme rurale gemeenschappen weinig toekomstperspectief. Sjamanisme was voor blinde mensen een van de weinige mogelijkheden om toch een belangrijke maatschappelijke rol te spelen. In de provincie Aomori in het Noordoosten van Japan bezoekt Madelon de enige twee oude blinde vrouwelijke sjamanen die nog praktiseren.
Info: http://www.bosrtv.nl/

via uchiyama

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 12 Apr 2015, 09:35

Ik hoorde er afgelopen week wat over en hoorde dus dat het een positief stukje was. Maar was het vergeten te linken, nu linkt iedereen in Nederland het.

_. http://www.een.be/programmas/koppen/anime

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 12 Apr 2015, 10:55

Toch maar ff gekeken! Leuk om te zien al weet je natuurlijk al wat xD

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 09 May 2015, 11:26

Misschien interessant?

VPRO Tegenlicht: Hoe ver is Japan in de ontwikkeling van robots? Kijk zondag 10 mei NPO2, 21:05 uur. naar documentaire over Japanse robots. (via Yoyogi Park)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by anjeriku » Sat 09 May 2015, 11:35

Fran wrote:Misschien interessant?

VPRO Tegenlicht: Hoe ver is Japan in de ontwikkeling van robots? Kijk zondag 10 mei NPO2, 21:05 uur. naar documentaire over Japanse robots. (via Yoyogi Park)
Oeh, die klinkt wel erg interessant! Kan het helaas niet kijken dan, maar ga zeker even op programma gemist kijken :) Thanks Fran!

花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 09 May 2015, 20:16

Ik ben ook best wel geïnteresseerd in robots in combinatie met Japan. Betwijfel of ik dan al thuis ben maar we hebben inderdaad programma gemist nog. :)

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 14 May 2015, 23:31

anjeriku wrote:

Oeh, die klinkt wel erg interessant! Kan het helaas niet kijken dan, maar ga zeker even op programma gemist kijken :) Thanks Fran!
Cypher wrote:Ik ben ook best wel geïnteresseerd in robots in combinatie met Japan. Betwijfel of ik dan al thuis ben maar we hebben inderdaad programma gemist nog. :)
En hebben jullie het gezien? Wat vonden jullie ervan?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Fri 15 May 2015, 11:27

Ik heb weer eens niks gezien 8D;

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 17 May 2015, 21:57

Fran wrote:
anjeriku wrote:

Cypher wrote:Ik ben ook best wel geïnteresseerd in robots in combinatie met Japan. Betwijfel of ik dan al thuis ben maar we hebben inderdaad programma gemist nog. :)
En hebben jullie het gezien? Wat vonden jullie ervan?
Net gekeken wat het nu precies was, ik was het even vergeten. Maar er worden een aantal interessante vragen gesteld.
De focus op Japan kwam niet altijd even ver naar voren. Er werden wel een aantal belangrijke aspecten van robots de emotie van mensen daarbij aangehaald. Er was echter ook een focus op wat robots nu kunnen en in de toekomst gaan doen.

De kijk van Japan in vergelijking met het westen is echter wel erg interessant. :)

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 29 Dec 2015, 13:47

Voor de liefhebbers van treinen en Japan een tip! Vanavond vanaf 19.50 uur op NPO2 zal er in het programma Rail Away een treinreis gemaakt worden in Japan.

http://www.eo.nl/tv/railaway/aflevering ... 29t185000/
Rail Away gaat in deze aflevering voor de allereerste keer in haar 20-jarige geschiedenis een treinreis maken in Japan!

Startpunt van de route is in de stad Nagasaki, prachtig gelegen in een baai op het zuidelijke eiland Kyushu. Maar de stad is vooral ook bekend van dat ene moment op 9 augustus 1945 toen de atoombom in één klap een eind maakte aan het leven van ruim 70.000 mensen. We brengen een bezoek aan het Atomic Bomb Museum en de plek waar de bom insloeg.

Maar Nagasaki heeft ook een nauwe band met Nederland: ruim 200 jaar lang had Japan alleen contact met de buitenwereld via het kunstmatige eiland Dejima, dat bewoond werd door Nederlanders. Ook nu nog wordt Dejima door veel Japanse en buitenlandse toeristen bezocht.

In Nagasaki stappen we op Sea Side Liner, die ons eerst door een bergachtig gebied naar de kustlijn van de prachtige Omura-baai brengt. En aan die baai ligt ook Huis ten Bosch, een park waarin replica’s te vinden zijn van een groot aantal Nederlandse gebouwen. De Utrechtse Dom staat hier broederlijk naast het stadhuis van Gouda en kijkt uit op Paleis Huis ten Bosch. Om nog maar te zwijgen van de molens en grachten die hier te zien zijn.

Onderweg op deze route komen we ook een bijzonder luxueuze trein tegen, de “Aru Ressha”. Een kijkje in deze trein zal bij veel treinliefhebbers de harten sneller doen kloppen…

Vanuit Huis ten Bosch reizen we per trein verder naar Sasebo, een stad aan het water. Velen komen hier voor de zonsondergang bij de Kujuku-eilanden, die hier voor de kust liggen. Die beelden vormden de opening van de bekende film “The last Samurai” en voor Rail Away een waardige afsluiting van deze aflevering!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply