Tips voor het leren van Japans

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Tips voor het leren van Japans

Post by Seiji » Thu 02 May 2013, 00:39

Het leren van Japans

Iedereen heeft verschillende redenen om Japans te leren. De een vindt de taal interessant, de ander heeft wat met de cultuur, weer een ander is gek op anime/manga, en er zijn mensen gek op J-drama's, je kunt het zo gek nog niet verzinnen.
Maar hoe leer je de taal nou écht en effectief?

Daar heb ik dit topic voor aangemaakt. Om tips met elkaar te delen over het leren van Japans.
Misschien ben je net een beginner, en zoekt de eerste tips om goed op weg te gaan?
Misschien ben je al aardig goed met Japans, en wil je je tips delen met andere mensen?

Ik probeer dit topic zo vaak mogelijk up to date te houden.

Om maar alvast een paar tips op de plank te gooien, hieronder heb ik een aantal dingen opgesomd.

De tips

Focus je op alle aspecten van de taal
Japans leren werkt het best als je je methodes verspreidt. Van alleen luisteren kom je niet ver, en van alleen lezen ook niet. Om de taal volledig te kunnen begrijpen, moet je weten hoe een bepaald woord wordt uitgesproken, waar de accenten op liggen, hoe je grammaticaal een correcte zin maakt, de vocabulaire om zoveel mogelijk woorden te verstaan.. Het een kan niet zonder het ander.

Begin vroeg met kana
Het onder de knie hebben van Hiragana en Katakana is vitaal voor het leren van Japans. Niet alles wordt je in romaji-stijl op een presenteerblaadje aangereikt, en zeker niet in Japan. Ben je net begonnen met je Japans? begin hier dan als eerste mee.
Het Hiragana en Katakana hebben beide 48 karakters, wat samen 96 maakt. Het kan lastig zijn om ze allemaal te leren, maar het is echt belangrijk.

Ook is het belangrijk om te weten hoe je ieder teken uitspreekt. Het is niet moeilijk, want de meeste klanken bestaan uit een combinatie van een medeklinker en een klinker, uitgezonderd de a, i, u, e, o, n.
Wees tijdens het leren er van bewust dat er veel karakters zijn die erg veel op elkaar lijken.

Om maar een aantal voorbeelden te noemen:
de シ en ツ,
de ソ en ン,
de め en ぬ en の.

Helpt Anime bij het leren van Japans?
Dit is altijd al een gevoelig onderwerp geweest, en er wordt nog steeds over gediscussiëerd, maar ik kan je er een kristalhelder antwoord op geven.
Allereerst: iedereen die gelooft dat Anime totaal nutteloos is is fout. Anime helpt wel degelijk bij het leren van de taal, mits het niet je enige source is (je moet natuurlijk ook blijven oefenen op andere manieren, zoals textboeken, online vocabulary builders, etc etc..).
Als tweede: Het werkt zowel voor beginners als voor gevorderden, maar wel op twee totaal verschillende vlakken. Beginners leren hoe de taal wordt uitgesproken, gebruikt, en hoe het klinkt, maar bouwen geen tot weinig vocabulaire op omdat ze nog bijna niets kennen. Gevorderden weten al hoe de taal uitgespreken wordt, maar omdat ze al een beetje vocabulaire en grammaticale kennis hebben, hebben ze een basis om meer te leren.

Een paar aandachtspuntjes:
- Zet de subtitles uit! Als je ondertiteling gebruikt, dan focus je je alleen op het engels, en ben je totaal niet met de Japanse taal bezig. Ook al pik je maar weinig op zonder ondertiteling, je leert wel van.
- Als beginner: focus jezelf voornamelijk op de situatie waarin de karakters zich bevinden wanneer ze een woord uitspreken. Dit helpt je woorden te verbinden met acties, waardoor het soms zelfs te raden is wat een woord betekent.
- Kijk aan een stuk door. Zet de anime niet op pauze om dingen te herhalen die je niet snapt. Ook al klinkt dit best raar, het werkt frustrerend. Je Japans leer je het beste door ontspannen van de aflevering te genieten. Je kunt nu eenmaal niet alles snappen als je nog lerende bent.

Leer de Japanse grammatica vroeg
Hoe eerder je de Japanse grammatica onder de knie krijgt, hoe fijner het is om de taal te gaan begrijpen. Het ideale moment om dit te leren is direct na het onder de knie hebben van je Kana en je eerste paar woorden.

Help, Kanji is een ramp!
Je hoort veel mensen klagen wanneer ze bij de Kanji aankomen: "Moet ik nou echt 3000 tekens kennen, die ook nog eens meerdere uitspraken hebben?". Helaas moet ik die mensen gelijk geven, Kanji leren is inderdaad enorm lastig. Maar voor hoever is het nou eigenlijk te doen?

Zie kanji niet als een blokkade, maar als hulpmiddel.
Ja, er zijn ongeveer 3000 Kanji die je moet kennen om het meeste Japans te kunnen lezen. Ja, kanji hebben meerdere manieren van uitspreken. Maar wees niet getreurd, ik heb ontdekt dat Kanji juist heel handig is. Waarom?

Allereerst, om alles in het kana op te schrijven verliest gauw het overzicht.
Zie het verschil tussen deze twee voorbeeldzinnen:
- 今日のお天気はどうですか
- きょうのおてんきはどうですか
In beide zinnen staat precies hetzelfde. Stel je nu eens voor, je weet precies dat 今日 "vandaag" betekent, en お天気 "het weer" betekent. Je herkent dan in een oogopslag wat er in de zin staat, nog voordat je het hebt gelezen.

Dit is het grote voordeel van kanji. Zie het niet als "Kanji zijn vele tekens met meerdere readings" maar "Kanji zijn hulpmiddelen om lange slierten hiragana in te korten en overzicht te geven".

Maak geen lange aaneengesloten leerperiode's, maar verdeel het.
Niemand wordt vrolijk van 3 uur achter elkaar leren. Probeer het leren te verdelen in korte segmenten, bijvoorbeeld iedere ochtend en avond een halfuurtje. En ga je niet strak aan het tijdsschema houden, het mag best dat je er af en toe wel eens overheen zit, dat maakt niet uit. Maar zorg in ieder geval niet dat het een saaie drag wordt.

Omgeef je met Japans
Luister naar Japanse internet radio, zet je facebook in het Japans (hierover meer in het kopje hieronder), Kijk J-Drama en Anime in plaats van normale Engelse series en tekenfilms, etc..
Je krijgt op die manier een steeds groter gevoel van de taal, waardoor het leren veel gemakkelijker gaat. En het is alleen maar leuk als je je net geleerde woordjes herkent, niet waar?

Zet je facebook in jet Japans
Gebruik je Mozilla Firefox als browser, installeer dan de Rikaichan plugin met de Engels-Japanse dictionary. Als je met je muis over bepaalde kanji gaat, komt er een pop-up met de betekenis(sen), en hoe het grammaticaal gevormd is. Weet wel dat je hiervoor je Kana volledig onder de knie moet hebben, omdat het er niet in Romaji komt te staan.

Muziek ontleden
Heb je een favoriet Japans nummer? Ontleden die handel! Probeer de lyrics exact onder de knie te krijgen! Dit zorgt ervoor dat alles wat je leert in deze lyrics volledig in je hoofd terechtkomt ieder keer als je het liedje luistert!

Waar leer ik mijn Vocabulary en Kanji?
Ik doe het zelf op http://japaneseclass.jp. Give it a try, je krijgt punten voor elk goed antwoord! ^^

Schrijf dagelijks een mini-blog
Op http://lang-8.com/ kun je ideaal taalcorrecties krijgen en geven aan andere mensen.
Schrijf een klein blogje in het Japans, voeg de Engels vertaling erbij zodat mensen weten wat je bedoelt, en je wordt redelijk snel gecorrigeerd. Erg leerzaam, ook aan te raden!

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Re: Tips voor het leren van Japans

Post by KawaiiPikachu » Thu 02 May 2013, 11:39

Ik wil 1 dingetje zeggen :P

Ik kijk alles met subs maar pik superveel op hoor! Ik focus totaal niet op het Engels, alleen om te weten wat ze zeggen ;)
Zo heb ik gister nog houthakker geleerd xD

~KawaiiPikachu~
Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Thu 02 May 2013, 11:47

KawaiiPikachu wrote:Ik wil 1 dingetje zeggen :P

Ik kijk alles met subs maar pik superveel op hoor! Ik focus totaal niet op het Engels, alleen om te weten wat ze zeggen ;)
Zo heb ik gister nog houthakker geleerd xD
Da's best mooi als je dat kan :D
Ik weet toevallig van mezelf dat wanneer ik de subtitles aan heb staan, dat ik lui wordt en gewoon alles in het engels aan het lezen ben. Ik heb dat zelfs met Engelse films en Nederlandse subtitles; als er tekst in beeld komt te staan focus je je daar gewoon sneller op dan wat de personen daadwerkelijk zeggen.

Zelf ervaar ik dat als vervelend, maar als het voor jou werkt dan is dat echt mooi! Ik ben jaloers :D

Image

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Thu 02 May 2013, 12:15

Ja ik ben er zelf ook heel blij mee. Maar ik moet wel zeggen dat ik wel aanleg voor talen heb. Dat maatk het misschien ook makkelijker :oops:

~KawaiiPikachu~
Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 May 2013, 14:36

Heb inmiddels begin gemaakt.
Ben nu begonnen met het herkennen van de Hiragana.

Heb besloten dat makkelijkste manier is om het te herkennen het erin stampen is, erin stampen gaat goed samen met het leren schrijven dacht ik zelf.
Heb nu één pagina vol geschreven met de あ maar het ziet er alsnog niet uit. Heb de volgorde van strepen zetten wel onder controle en kan hem schrijven zonder spieken.

Nu alleen nog zorgen dat het leesbaar is.
Heb deze pagina als voorbeeld voor het schrijven. Tussen het schrijven door oefen ik de klank in de hoop dat de associatie tussen de karakter en de klank gaat ontstaan.

Die pagina die in jou eerste post staat is voor mij op dit moment nog meer gokken dan echt weten wat ik doe, hou hem er wel bij voor wanneer ik wat makkelijker verschillen leer herkennen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Sun 12 May 2013, 19:29

Cypher wrote:Heb inmiddels begin gemaakt.
Ben nu begonnen met het herkennen van de Hiragana.

Heb besloten dat makkelijkste manier is om het te herkennen het erin stampen is, erin stampen gaat goed samen met het leren schrijven dacht ik zelf.
Heb nu één pagina vol geschreven met de あ maar het ziet er alsnog niet uit. Heb de volgorde van strepen zetten wel onder controle en kan hem schrijven zonder spieken.

Nu alleen nog zorgen dat het leesbaar is.
Heb deze pagina als voorbeeld voor het schrijven. Tussen het schrijven door oefen ik de klank in de hoop dat de associatie tussen de karakter en de klank gaat ontstaan.

Die pagina die in jou eerste post staat is voor mij op dit moment nog meer gokken dan echt weten wat ik doe, hou hem er wel bij voor wanneer ik wat makkelijker verschillen leer herkennen.
Als je een keer tijd over hebt :P kan ik je misschien ook wel eens persoonlijk helpen? Als je tenminste ervoor naar Groningen wilt komen :P

Ik ga iemand anders ook helpen met het leren van de 2 Kana! En misschien ook nog met meer, maar dat wil hij eerst leren.

~KawaiiPikachu~
Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 May 2013, 19:40

Groningen is slechts een half uurtje reizen dus qua afstand zou dat geen probleem moeten zijn. :P

Weet alleen niet of ik een erg goeie leerling zou zijn. :oops:
Indicatie van hoe snel ik het leer:
Zoek de vooruitgang あ

Het typen gaat me beter af. :-x

Image

To be safe
To believe
In something

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Sun 12 May 2013, 19:46

Cypher wrote:Groningen is slechts een half uurtje reizen dus qua afstand zou dat geen probleem moeten zijn. :P

Weet alleen niet of ik een erg goeie leerling zou zijn. :oops:
Indicatie van hoe snel ik het leer:
Zoek de vooruitgang あ

Het typen gaat me beter af. :-x
Jaaaaaa je hebt mij duidelijk nodig :D

Je moet niet alleen maar op de a richten. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Elke dag een blaadje vol schrijven, maar met bvb 5 karakters. En bij het schrijven van elke zeg je hoe hij heet. Dus je begint bvb met a-i-u-e-o en schrijf je die om de beurt steeds op en noem je ze ;)

~KawaiiPikachu~
Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 May 2013, 19:53

Ben jij zo goed in les geven dan? :O

Mijn plan was meer om elke dag aantal karakters te nemen en elke karakter 1 blad vol te dumpen, na het beetje geleerd te hebben zou er wat meer variatie in kunnen, moet nog wat experimenteren met welke manier het beste werkt denk ik. Als ik de volgorde van streepjes zetten door heb moet het al wat eenvoudiger worden.

Opzich is dit wel even goed als mijn normale Nederlandse handschrift dus weet niet of het veel beter gaat worden. :P

De uitspraak van vind ik best gemakkelijk voor meeste karakters, volgens mij sluit de Nederlandse uitspraak qua klanken vrij goed aan bij Japans.

Image

To be safe
To believe
In something

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Sun 12 May 2013, 20:24

Cypher wrote:Ben jij zo goed in les geven dan? :O

Mijn plan was meer om elke dag aantal karakters te nemen en elke karakter 1 blad vol te dumpen, na het beetje geleerd te hebben zou er wat meer variatie in kunnen, moet nog wat experimenteren met welke manier het beste werkt denk ik. Als ik de volgorde van streepjes zetten door heb moet het al wat eenvoudiger worden.

Opzich is dit wel even goed als mijn normale Nederlandse handschrift dus weet niet of het veel beter gaat worden. :P

De uitspraak van vind ik best gemakkelijk voor meeste karakters, volgens mij sluit de Nederlandse uitspraak qua klanken vrij goed aan bij Japans.
Dat kan ik niet meer dan met je eens zijn! Doe zelf een cursus waar ook spreekoefeningen bij zitten (online) en dan krijg ik reviews van Japanners en ze zeggen allemaal dat ik uitstekende uitspraak heb!

En ja, misschien ben ik wel goed in lesgeven, het zit wel in de familie :P Beide ouders geven les en een oom + zijn dochter ook!
Zeg gerust als je wat reallife-les wilt, op dit moment ben ik nog altijd werkloos, dus tijd genoeg!

~KawaiiPikachu~
Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 May 2013, 20:31

Lessen kunnen nooit geen kwaad, zou alleen eens moeten kijken wanneer aangezien ik niet werkloos ben met mijn 32 tot 40 uren werk in de week.

Om ook even ontopic te blijven, zijn er bepaalde klanken waar je als Nederlander extra voorzichtig moet zijn om het niet verkeerd te doen?

Image

To be safe
To believe
In something

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Sun 12 May 2013, 20:43

Ehm...

Opzich lijkt alles op ons, alleen shi = als onze chi in chips maar dan met een ie chieps. shieps.
En chi = als onze chill. maar dan ook weer die ie. chiell :P

en de g-klanken zijn zoals de Engelse g zoals in good.

Verder valt het wel mee :)
de V bestaat niet en veranderd in een B en de L bestaat niet, is een R maar eigenlijk is de R een combipakket van een R/L/D beetje ingewikkeld misschien,, maar met de R zit je wel veilig. (de RLD zou je moeten horen om te snappen)

~KawaiiPikachu~
Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Sun 12 May 2013, 21:43

Zoals KawaiiPikachu zegt, je kunt het beste per setje van 5 karakters leren. Zo gaat het sneller, en leer je de karakters in groepen combineren.
En inderdaad, er zijn een aantal karakters die iets anders klinken:

de Chi spreek je uit als in het spaanse woord Chica,
de Tsu spreek je uit als in Tsunami,
de Shi spreek je uit als in Sheet

Verder is de enige F klank die je hoort in het karakter ふ (Fu), en kunnen Japanners de L klank niet uitspreken :P Verdere uitleg hiervan heeft KawaiiPikachu in de vorige post gegeven.

Anyways, als je eenmaal de hang ervan krijgt, dan is het niet echt zo moeilijk ;)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 14 May 2013, 20:37

Ik heb dit onderwerp even sticky gemaakt. :-)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

KawaiiPikachu
Otaku
Otaku

Post by KawaiiPikachu » Tue 14 May 2013, 21:32

Seiji wrote: Verder is de enige F klank die je hoort in het karakter ふ (Fu)
Eigenlijk is dit niet helemaal waar :P ‘fu’ met een kleine i erachter word fo, om maar een voorbeeld te geven ;)
Net als dat ‘ti’ niet echt bestaat, dat is ‘te’ met een kleine i. Krijg het alleen even niet voor elkaar om een voorbeeld te typen, stomme Japanse invoer :-x snap dat toch eens gewoon..

Oh wacht,, zelf schrijven en foto invoegen :D

Image

~KawaiiPikachu~
Image

Post Reply