Tips voor het leren van Japans

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Tips voor het leren van Japans

Post by Cypher » Sun 26 May 2013, 16:17

Als ik dit zo lees denk ik dat ik de uitspraak zo onder controle heb. Voordeel is dan misschien ook dat ik al weet hoe Japans klinkt. Merkte laatst dat ik ook al Japanse stemmen begon te herkennen in Anime waar me dit voorheen nooit is opgevallen. Verder vallen bepaalde Japanse zinnen me ook sneller op als ze terug komen, al weet ik dan vaak nog niet wat het exact betekent, vind herkenning in elk geval al een vooruitgang.

Met het schrijven kwam ik er thuis zelden aan toe, heb nu de eerste 5 karakters uitgeprint zodat ik op me werk als het rustig is of in pauzes ook wat kan oefenen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Thu 27 Jun 2013, 13:02

KawaiiPikachu wrote:
Seiji wrote: Verder is de enige F klank die je hoort in het karakter ふ (Fu)
Eigenlijk is dit niet helemaal waar :P ‘fu’ met een kleine i erachter word fo, om maar een voorbeeld te geven ;)
Net als dat ‘ti’ niet echt bestaat, dat is ‘te’ met een kleine i. Krijg het alleen even niet voor elkaar om een voorbeeld te typen, stomme Japanse invoer :-x snap dat toch eens gewoon..

Oh wacht,, zelf schrijven en foto invoegen :D

(foto)
Klopt, maar alle veranderingen zoals in bijvoorbeeld `fi` enzo worden wel gemaakt van een van deze karakters: ふ of フ. ;)
Cypher wrote:Als ik dit zo lees denk ik dat ik de uitspraak zo onder controle heb. Voordeel is dan misschien ook dat ik al weet hoe Japans klinkt. Merkte laatst dat ik ook al Japanse stemmen begon te herkennen in Anime waar me dit voorheen nooit is opgevallen. Verder vallen bepaalde Japanse zinnen me ook sneller op als ze terug komen, al weet ik dan vaak nog niet wat het exact betekent, vind herkenning in elk geval al een vooruitgang.

Met het schrijven kwam ik er thuis zelden aan toe, heb nu de eerste 5 karakters uitgeprint zodat ik op me werk als het rustig is of in pauzes ook wat kan oefenen.
Veel herhalen werkt het best :)
Urenlang blokken achter elkaar is niet alleen saai, maar ook erg vermoeiend. Kleine oefeningen vaak herhalen werkt daarom veel beter ^_^
Last edited by Fran on Thu 27 Jun 2013, 16:56, edited 2 times in total.
Reason: EDIT moderator: lees deze tip bij het quoten van mensen in 1 bericht: http://www.avo-forum.nl/viewtopic.php?f=3&t=4174&p=70885

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

Kia_Zi_Shiru
Sushi lover
Sushi lover

Post by Kia_Zi_Shiru » Mon 08 Jul 2013, 18:49

Ik ben ook bezig met het leren van japans. Ik heb dan ook een blog waar ik er over schrijf. Ik heb tegenwoordig 3 posts per week, maandags is trilingual post (drietalig, Japans, Nederlands, Engels), woensdags is kana leren and vrijdags is een interview met iemand die een taal aan het leren is (ook niet-japans).

http://kialearnsjapanese.blogspot.nl/

ik moet de post van vandaag nog schrijven maar ik was afgeleid door dit forum :P

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 08 Jul 2013, 18:56

Wat leuk dat je een eigen site hebt waarin je je Japans oefent EN dan ook nog eens afgeleid wordt door AVO, Kia! ;) Alleen zie ik niet meteen hoe je site andere mensen kan helpen met hun eigen Japans =). Heb je tips voor mensen die de taal willen leren? Linkjes naar je eigen blogs zien we het liefst gepost in het onderdeel 'Reclame' op het forum, of, indien er een topic speciaal voor een bepaald type sites en blogs werd aangemaakt, in een dergelijk draadje. =)

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Kia_Zi_Shiru
Sushi lover
Sushi lover

Post by Kia_Zi_Shiru » Mon 08 Jul 2013, 19:08

Spitch TVB wrote:Wat leuk dat je een eigen site hebt waarin je je Japans oefent EN dan ook nog eens afgeleid wordt door AVO, Kia! ;) Alleen zie ik niet meteen hoe je site andere mensen kan helpen met hun eigen Japans =). Heb je tips voor mensen die de taal willen leren? Linkjes naar je eigen blogs zien we het liefst gepost in het onderdeel 'Reclame' op het forum, of, indien er een topic speciaal voor een bepaald type sites en blogs werd aangemaakt, in een dergelijk draadje. =)
Ah, sorry, dat had ik nog niet door. Nee, mijn blog is vooral om anderen te helpen. Ik postte vooral omdat ik dacht dat het helpvol zou zijn voor mensen die Japans aan het leren zijn.
Het is meer gemaakt om anderen te helpen meer te leren dan om zelf mijn eigen kunsten te laten zien. Ik heb onder het kopje "learning a language" oa. topics over methodes (en boeken) om Japans te leren en posts om dingen als hiragana, kanji en andere dingen beter te begrijpen. Ik ben bijvoorbeeld met de trilingual posts nu aan het bespreken hoe beleefd taalgebruik werkt in Japans en Nederlands en met mijn kana post laat ik de tweede helft van de kana zien en schrijf ik tips voor het schrijven of onthouden er bij.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 08 Jul 2013, 21:33

O, dat is inderdaad wel handig, ja! =D

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Fri 12 Jul 2013, 16:14

Bovendien is het enorm leerzaam voor jezelf om anderen te helpen leren. Terwijl je de blogs schrijft, zorg je dat je blog zo foutloos mogelijk is, waardoor je de taal zelf eigenlijk heel goed leert.

Eigenlijk best maf;
- Een goede manier van Japans leren is om het anderen te Leren
- Een goede manier van Engels leren is om Japans te leren vanuit het engels :P

ben ik laatst achter gekomen xD

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 15 Nov 2013, 00:03

Heeft iemand nog tips voor het leren van Japans? Of heb je baat gehad van de tips die al in dit onderwerp zijn besproken? Laat het weten!!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Fri 15 Nov 2013, 20:10

Yups, zijn er vragen, dan zoek ik ze voor je uit!
Daar leren we allebei van :D

Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 21 Nov 2013, 00:00

Ik heb best veel gehad aan de link van about.com. Die heb ik gebruikt om Katakana en Hiragana te leren en gebruik ik nu ook voor Kanji. Erg handige site. Ook JapaneseClass is best leuk. Heb ik nu de laatste paar dagen niet echt meer wat aan gedaan, maar is zeker een leuke toevoeging.

Voor de rest is mijn enigste tip aan iedereen die serieus Japans wil leren: Doe mee aan een echte betaalde cursus. :) En hou dat ook vol. Gewoon net zo lang mee doorgaan totdat je echt goed uit jezelf en spontaan Japans kan spreken. Begin vóór de cursus alvast met Hiragana en Katakana te leren op japanese.about.com en begin wat later gewoon rustig met de Kanji. Gebruik ook meteen de links in de OP van dit topic en eventueel andere links die voorbijkomen als aanvulling. En zorg dat je heel veel, het liefste bijna non-stop, met Japanse media, wat het ook is, bezig bent.
Dat is dus tenminste hoe ik het doe. En voor zover ik weet is dat ook de beste manier. Behalve natuurlijk gaan wonen in Japan, wat nog beter werkt.

Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 20 Feb 2014, 00:06

Tip!

Weet je bepaalde Kanji niet? Kopieer het stukje tekst dan in deze Kanji converter en kies dan of hij het om moet zetten in Romaji, Hiragana, Katakana of Kanji.
Daarna kan je in popups boven de woorden lezen als je met je muis er langs gaat wat het betekend.
Heb ik net ontdekt en is heel erg handig!!

http://nihongo.j-talk.com/

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Wed 14 May 2014, 08:06

Weet dat de F-klank niet bestaat in het Japans.. De ふ wordt vaak geschreven als FU of HU; maar dat is slechts een approximatie. Het is een bilabiale approximant; een klank dat in het Nederlands niet bestaat.. de F maak je in het nederlands door contact te maken met je tanden op je lippen... In het japans zijn het alleen beide lippen die je naar elkaar toe brengt; alsof je zou fluiten. De klank die dan ontstaat lijkt op de F/H, maar het is dus niet dezelfde als in het Nederlands.

Ik werk als docent Japanse taalvaardigheid. Voor taalvragen kun je bij mij zijn
http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie
http://www.facebook.com/JNconnect - Taalblog over de Japanse taal!

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 15 May 2014, 22:33

Ik heb net trouwens Rikaichan bekeken en geinstalleerd. Het is echt zo handig! Voor degene die het niet weten, er is ook een Japans - Nederlands woordenboek voor te downloaden. Dat is helemaal lekker. :)

http://rikaichan.mozdev.org/getdic2.html?version=2.07

Ik werd opnieuw gewezen door Rocketnews24 op het bestaan hiervan en besloot het te proberen. Maar echt geweldige add-on is het.

Bijvoorbeeld dit stuk kwam ik net tegen op een site:

たくさんの生徒からの依頼
「新曲『Hold Your Hand』を研究せよ!」

Wat たくさん , の , から , を en よ betekenen wist ik al (veel, [zinsdeel dat o.a. bezit aangeeft], [zinsdeel dat reden geeft], [zinsdeel, moeilijk uit te leggen], en [zinsdeel dat je kan gebruiken om de aandacht te schenken aan een onderwerp]), maar de Kanji er tussen nog niet. Na een keer zweven over de tekst heen wist ik al heel snel de betekenis van de hele zin.

De eerste zin is dus: Omdat veel scholieren hier om hebben gevraagd.

De tweede zin kom ik dan wel maar voor een deel uit.

Wat ik weet is: Het nieuwe lied 'Hold Your Hand'
Alleen ik snap niet helemaal wat er bedoeld word met het laatste deel. Willen ze zeggen dat het nummer op een of andere manier te maken heeft met onderzoek of studeren?

Edit:
Ik zie alleen nu dat je ook zeker niet 100% moet uitgaan van Rikaichan, want すごい vertaald die alleen naar vreselijk, verschrikkelijk e.d. terwijl het ook geweldig, wonderbaarlijk, prachtig kan betekenen.

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Fri 16 May 2014, 08:57

Hahahaha das pas een leuke betekenis!
Vreselijk maar ook geweldig xD

Image

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Fri 16 May 2014, 11:19

Er bestaan veel van deze woorden..Toen ik jong was betekende Yabai alleen ook maar iets negatiefs. Maar inmiddels gebruiken jongeren Yabai ook als iets positiefs.. het nederlands heeft dat ook gedaan met het woord 'gruwelijk'. Je kunt inmiddels prima zeggen: "dat nieuwe nummer is echt gruwelijk" (=goed).
Ter vergelijking, in het japans kun je zeggen "sono kyoku tte yabai jyan!"; zelfde idee :)

Ik werk als docent Japanse taalvaardigheid. Voor taalvragen kun je bij mij zijn
http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie
http://www.facebook.com/JNconnect - Taalblog over de Japanse taal!

Post Reply