[Japanse Film] Tampopo

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

[Japanse Film] Tampopo

Post by Henk » Sat 19 Oct 2013, 00:23

Image

Tampopo

Director:\Jûzô Itami
Writer:
Jûzô Itami
Stars:
Ken Watanabe, Tsutomu Yamazaki, Nobuko Miyamoto.

Tijdens een hoosbui in de avond krijgen twee truck-drivers in een (melk-) tankwagen trek in noodles, omdat de bijrijder een artikel voorleest dat over noodles gaat.
Ze stoppen bij het eerste, maar eigenlijk niet zo beste noodle-restaurantje waar ze langs komen.
Dat wordt gerund door de weduwe Tampopo.
De sfeer is grimmig, de vaste klanten pikken de kritiek van de nieuwe bezoekers niet.

Wat eerst volgt is een vechtpartij, maar daarna begint de zoektocht naar de Heilige Graal van Noodles...

Deze film is van 1985.
Ik heb hem een keer gezien ergens rond 1991, en nog een keer daarna omdat hij op video stond.
Een onvergetelijke film, waar voor de sfeer vrij uit Hollywood-cowboy-films geleend wordt.

Het is een comedy van het puurste soort, waarbij het thema niet uit het oog verloren wordt: Noodles !
Spionage bij andere goedlopende zaken, etc.
De voice-over komt in deze film in beeld als een gangster met zijn liefje.
De film krijgt daardoor een tamelijk erotisch sausje.

Tampopo: Humor, surrealistisch en de basis van goed eten !

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: [Japanse Film] Tampopo

Post by Henk » Sat 19 Oct 2013, 00:40

Zoals ik al aangeef is het zo'n 20 jaar geleden dat ik deze film gezien heb.
Maar vergeten ben ik hem nooit.
Vorig jaar vond ik hem ergens online, en heb hem direkt gedownload online.
Ik weet zelfs niet meer waar vandaan, geen link dus, sorry !
De versie die ik heb mist net de laatste paar seconden, maar zelfs die weet ik nog.

Ik heb zelf jaren in een elementaire vorm van horeca doorgebracht: Veel, massaal, snel.
Deze film zat altijd ergens achter in mijn hoofd, omdat je op elk niveau op een gegeven moment goed werk kunt doen, en de stap naar een hoger niveau kunt vinden.
Maakt niet uit of het om koffie zetten gaat, omelet of hamburgers bakken, tekenen, schilderen of wat dan ook.
Een gegeven dat ook bijna in alle Koreaanse drama's verweven zit als je erbij nadenkt.

Ik heb de film nu weer een keer bekeken dus; niets van de charme is verloren gegaan in de jaren. In tegendeel !

Een weggever: In een scene die verder los staat van de film praten zwervers over het eten dat ze in de vuilnisbakken vinden: Wat volgt is dat ze de kwaliteit van wat ze vinden beoordelen, met kennis van zaken ! Welk wijnjaar, welke methode, etc. Het zet elk hedendaags kookprogramma met prominente koks en veel gezwollen vaktaal in een heel ander licht !

( Muziek vooral van Gustav Mahler )

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Wed 23 Oct 2013, 23:03

Dat is erg mooi! Als het na zo veel tijd nog steeds zijn effect blijft hebben.
Dan is ie zeker goed gemaakt

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 27 Oct 2013, 12:09

Volgens mij is dit de trailer:

Probeerde een officiële YT account op te zoeken, maar dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk met oudere films. ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 21 Oct 2016, 19:05

Tampopo is geheel bewerkt voor HD-viewing en opnieuw uitgebracht.
De film wordt op 21-10-2017 gedraaid in FilmForum in New York. ( De dag van dit schrijven dus )

Het artikel beschrijft hoe Tampopo talloze Westerse filmmakers beïnvloed heeft bij het maken van hun films, waarin "eten" een belangrijke, of zelfs hoofdrol speelt.

Link Hier

Image

Post Reply