Dansou / Cross dressing

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Dansou / Cross dressing

Post by Fran » Sun 24 Nov 2013, 23:36

"Dansou" oftewel cross dressing is historisch ingebed in de Japanse cultuur, denk maar aan Takarazuka (topic: http://www.avo-forum.nl/viewtopic.php?f ... 15&p=74494), maar ook veel eerder. Nu is dansou ook vertaald in de moderne mode. In deze video zie je de populaire dansou model Akira.

Ik denk dat jullie haar wel kennen!

Ik vroeg mij af of jullie meer voorbeelden van Dansou kennen. Want wat ik al geschreven heb is nogal basis!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Dansou / Cross dressing

Post by Cypher » Sun 01 Dec 2013, 15:31

Ik vind de voorbeelden die in het filmpje langs komen nou niet super mannelijk. Er zijn mannelijke tinten die ik erin terug zie maar het doet me meer denken aan de nog ontwikkelende tieners qua uiterlijk, waar de echte mannelijke trekken nog niet volledig ontwikkeld zijn.

Dit is verder de eerste keer dat ik het woord "Dansou" hoor of het in deze uiting echt terug zie.
Vraag me wel af hoe de generale acceptatie hierin is binnen Japan.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Sun 02 Mar 2014, 19:34

Dansou is echt nice,
Akira is een geweldig persoon, echt my roll-model 8-)
Maar dit meisje https://www.facebook.com/TheOfficialShunTara?fref=ts is echt wel een heel goed voorbeeld voor Dansou. Dat is ook de style die ze volgt.

Zelf zou k ook wel aan cross dressing willen doen maar eerder zoals Akira, niet heel extreem, een boyish look :p

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 02 Mar 2014, 19:50

Ik zou het ook willen doen, voor een conventie ofzo!
Vraag me alleen af of het voor mij haalbaar is... Kwestie van de vrouwelijke onderdelen wegstoppen ;)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 02 Mar 2014, 19:56

Heb even de facebook pagina van Shun Tara door gekeken, moet zeggen dat ze verschillende stijlen erg mooi weet te brengen. Waar ze soms echt een mannelijke uitstraling heeft maar ook op bepaalde momenten de vrouwelijke elementen prachtig naar buiten laat komen.

Vind haar in bepaalde foto's ook echt erg mannelijk overkomen. :)

@Dj: Weet de vormen bij jou niet exact maar denk dat het wel mogelijk moet zijn als je er genoeg tijd en moeite in wilt steken? :?
Zal wel wat creativiteit met kleding kosten denk ik, om wat illusies te wekken qua vorm. :oops:

Image

To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 02 Mar 2014, 20:01

Laten we stellen dat die vormen op borsthoogte behoorlijk prompt aanwezig zijn XD
Maar moet inderdaad kunnen, naargelang de outfit =)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Sun 02 Mar 2014, 20:40

haha da is ook wel een probleem bij my, k cosplay Reita van The Gazette maar moet eigenlijk een binder hebben voor een goede mannelijke look ^^

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 02 Mar 2014, 20:48

Was nou toch wel nieuwsgierig wat ik me moest voorstellen bij zo'n binder, even gegoogled.
Moet zeggen dat het me niet erg comfortabel lijkt als vrouw zijnde. :?:

Maar misschien valt het best mee? :oops:
Komt nog heel wat bij kijken als je het echt goed wilt doen volgens mij.

Image

To be safe
To believe
In something

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Sun 02 Mar 2014, 20:57

lijkt me ook nie maja als je iets goed wilt doen moet je er iets voor over hebben
K hoop op Made in Asia een binder te vinden, want via Ebay kopen lijkt me nog altijd een beetje eng
Volgens mij went het wel na lang dragen :?:

Image

Honeyomb
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Honeyomb » Fri 10 Oct 2014, 19:30

Dansou is moeilijker dan het lijkt, trust me! En binders vallen nog redelijk mee, als je een goede koopt. Sommige kan je zelfs nog in grootte veranderen. Alleen je moet hem niet te lang achter elkaar dragen, want dan kom je snel in ademnood ; v;

Shun is een geweldige dansou, seriously. Ik volg Shun al voor een tijdje en hij. Ja, hij, doet z'n looks heel geweldig.

De meeste dansou's worden liever als "hij" aangesproken, tenzij zij zeggen dat je ze anders moet noemen. [Personal experience]

Image

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Sat 11 Oct 2014, 00:42

Ik ben nu eigenlijk wel meer into dansou geraakt maar moet echt eens een pruik ervoor aanschaffen xd Qua make-up lukt te wel al beter, vele tutorials opzoeken ^^ En op Facebook is er een dansou groep, heel fijn voor tips en inspiratie! (En wil nog altijd een binder kopen)

Ik denk wel als personen die dansou on daily bases doet het inderdaad aangenamer vinden om met "hij" aangesproken te worden (Ze proberen ook een jongen te zijn)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 11 Oct 2014, 09:21

Ik doe dat automatisch. Ben VK gewend, mannen in jurken (kort door de bocht gezegd), androgyn uiterlijk. Worden met hij aangesproken, als het om mannen gaan (erg weinig vrouwen in die business). Vandaar.

Je heb ook crossdressers op cosplay niveau, daar vergis ik mij weleens in qua geslacht (aanspreken hij/zij).

Ik wil verder niemand beledigen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Sun 12 Oct 2014, 12:45

Shun en Akira zijn voor velen een groot voorbeeld, ik heb zelf sinds kort een binder die verwerkt zit in een hemdje en het zit echt heel comfortabel en heeft een geweldig effect.

Even terugkomend op Shun en Akira, zij zijn goede voorbeelden maar waar veel mensen ook hun inspiraties uit halen is de popgroep Fudanjuku, dit is een all-girl groep die zich allemaal als jongens verkleden wat tot groot succes heeft geleid. Verder is Takarazuka ook heel bekend zoals Fran al zei en ook zien sommigen Het bandlid Omi van de VK band Exist Trace ook vaak als voorbeeld.

Dansou is moeilijker dan het lijkt inderdaad. Velen gebruiken het zogenoemde contouring, dat wil zeggen dat je je gezicht op bepaalde plekken schaduw geeft met een donkerdere oogschaduw/blush/poeder om bijvoorbeeld een scherpere neus of kaaklijn te faken doormiddel van een soort diepte die ontstaat door de schaduw.

Veel dansou gebruiken een pruik, omdat hun haar in het dagelijkse leven te lang is, maar ikzelf bijvoorbeeld zou mijn eigen haar kunnen stylen, het ligt er natuurlijk aan voor wat voor look je gaat, ikzelf ben into VK dus ik zou eerder voor een Rock/VK look gaan vandaar. Als je je haar gaat stylen (of pruik :) ) kiezen veel mensen voor het zogenoemde 'host hair', je kent t vast wel, die haren die iets getoupeerd lijken en mooi in bepaalde plukken vallen, erg leuk maar erg lastig als je net begint, gelukkig zijn er veel tutorials! :)

Over hosts gesproken, in Japan zijn natuurlijk maid cafes, host cafes.... Maar wist je dat er ook host cafes bestaan met alleen maar dansou?ja ja, het lijkt net of je door een gentleman behandelt wordt, maar in werkelijkheid is het een meisje gekleed als een gentleman, erg leuk!

Naja ik heb nu wel ff verteld wat zo snel in mn hoofd omhoog kwam xD! Ik zit zelf nu een aantal maanden mezelf hierin te verdiepen in de term Dansou, maar merk dat sommigen de term vaak al gauw gebruiken en hem
Soms fout gebruiken. Hoop dat de info nuttig was hahaha! :D

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 Oct 2014, 12:54

Het lijkt mij redelijk om te zeggen dat iemand onder Dansou valt als die zich voor grotere delen in zijn dagelijkse leven als man kleed en niet wanneer je het alleen doet voor bepaalde bijeenkomsten? :?:
Ik vind het wel mooi om te zien hoeveel tijd en werk er bij velen in gaat zitten en om te zien hoe erg ze zichzelf kunnen veranderen door een goeie keus in kleding, make-up etc.

Het is een manier om zichzelf uit te drukken wat velen tot een geheel nieuw niveau brengen.
Daarbij moet je volgens mij ook best wel instaat zijn om niet te veel waarde te hechten aan de mening en opvattingen van anderen.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 12 Oct 2014, 13:09

Heb ooit wel op AVO Blog geschreven over maid cafés en Cross dressing café's. Al was ik daar niet uitgebreid daarover. Misschien wel leuk om een uitgebreid (of meerdere) blogbericht te schrijven over Dansou?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply