Japanse Vintage Travel-posters

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Japanse Vintage Travel-posters

Post by Henk » Mon 28 Mar 2016, 13:58

Reisposters...

In het eerste deel van de 20'ste eeuw waren vooral de Britse spoorwegen en het treinbedrijf Wagon Lits de aanjagers van modernere druktechnieken en de toepassingen daarvan in de kunst.
Meer nog dan de luxe zeevaart, want de spoorwegposters werden veel massaler verspreid.
De Britse spoorwegen vanwege het wereldrijk dat Groot Brittannië toen nog was, en Wagon Lits dat vrijwel over heel West Europa , het Midden Oosten en delen van Azie eigen luxe treinen had rijden.
( Tot aan Peking toe, waar in Nederland mee geadverteerd werd : Utrecht-Peking: Eén keer overstappen in Moskou )
De Orient Expres was de meest beroemde.
( Ik heb zelf jaren voor Wagon Lits gewerkt, totdat dat in 1996 overgenomen werd door Accor)
Google “Wagon Lits” en “posters” geeft een aardig overzicht.
Nieuwsgierig hoe de Aziatische wereld dat deed in die tijd bezocht ik wat willekeurige sites.

De Japanse posters zijn rondom verbluffend.
Prachtige kleuren, stijlvolle lay-outs etc, het doet het verlangen naar een mooie, lange reis in één keer oplaaien ! Vaak een mooi traditioneel geklede dame op de voorgrond, die de aandacht als vanzelf naar de reisprikkelende achtergrond doet gaan.

Ook “China” levert veel prachtige resultaten op, meestal met een eveneens prachtige vrouw als hoofdonderwerp.

Japans Vintage Travel Posters

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Japanse Vintage Travel-posters

Post by Cypher » Thu 31 Mar 2016, 20:01

Ik heb ook even gekeken naar die Wagon Lits posters. Zien er ook niet verkeerd uit maar zie een groot contrast met de posters in Japan.

Wagon Lits heeft erg grote focus op de reis zelf en de trein etc. Waarbij ik in de Japanse posters juist veel focus zie op de bestemmingen en omgevingen.

Zoals je zegt wil je wel graag op reis na het zien van die posters. :)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 02 Apr 2016, 18:42

Inderdaad wat Cypher zegt. Maar dat maakt het juist erg boeiend. Ik zou zo'n poster dan wel aan mijn muur willen hebben, zeg maar.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 13 Oct 2016, 20:17

Kwam toevallig een Tweet tegen over iets van ons buren en moest eigenlijk wel beetje aan dit topic denken daardoor.
Vroeg me eigenlijk ook wel af of deze stijl posters nu ook ergens te koop waren en wat de prijs dan zou zijn en er zijn best leuke te vinden om
p een eBay bijvoorbeeld.

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=pos ... acat=79271

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Post Reply