Alleen reizen naar/in Japan: voor- en nadelen?

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Alleen reizen naar/in Japan: voor- en nadelen?

Post by Fran » Fri 11 Nov 2016, 16:57

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over het alleen reizen naar en in Japan. Is dat slim of niet? En hoe denken jullie over reizen als vrouw-zijnde? Maar misschien zijn er ook wel vragen naar diegene (zoals ik) die alleen gereisd hebben naar en in Japan?

Hier is het perfecte onderwerp!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Chachamaru
Bangya
Bangya

Re: Alleen reizen naar/in Japan: voor- en nadelen?

Post by Chachamaru » Fri 11 Nov 2016, 17:43

Ik zie totaal geen probleem met alleen reizen, 'misschien is het op sommige aspecten zelfs nog wel fijner. Ik vind het altijd leuk om alleen op avontuur te gaan! Hoe vond je het zelf om alleen te reizen naar Japan Fran?

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 11 Nov 2016, 17:46

Ik vind alleen reizen altijd spannend, voornamelijk als ik het land uitga. Maar het reizen naar een ver land in mijn eentje was wel erg spannend. Maar ik vond het eigenlijk best wel fijn. Ik moet zeggen dat als ik mijn Japanse vriendin de tweede dag niet had ontmoet, dat ik wat langere opstartproblemen had (vanwege de jetlag), maar eenmaal opgestart en wel beviel het mij prima. Ik voelde mij ook erg veilig en erg vrij. Iets wat ik hier niet zo ernstig voel.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Yuki
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Yuki » Sat 12 Nov 2016, 10:17

Ik zou het zelf eng vinden, ben niet zo van het in mijn eentje alles uitzoeken. Meer omdat je niemand hebt die je kan bellen als je er dus niet uitkomt ofzo.

Maar volgens mij gedragen mensen in Japan zich wel erg netjes naar anderen, dus dan is het ook minder intimiderend om daar alleen te lopen dan een land waar je vaak lastig gevallen word lijkt me?

Ben je daar niet enorm vaak verdwaald? Of staat alles zo duidelijk aangegeven?

Yuki op AVO-Blog

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 12 Nov 2016, 13:29

Naar mijn mening is het juist leuk om dingen in je eentje uit te zoeken. Geen discussies over waar je wel of niet naartoe moet gaan en er is altijd nog het internet om dingen uit te zoeken.

Ik kreeg van Yuki's bericht heel even het idee dat als je in Japan bent, dat je van de buitenwereld bent afgesloten. Dat was heel heel heel vroeger zo, maar nu zeker niet.

Je kunt internet (zo'n kastje) kopen op bijvoorbeeld het vliegveld, zodat je op het internet kan komen als het nodig is. Er zijn ook Wi-Fi spots waar je het kan checken. De plekken worden er steeds meer dankzij Tokyo 2020!

Je hebt diverse applicaties om bijvoorbeeld te weten waar je bent (en daar is niet eens voor alles internet nodig!) zodat je niet zal verdwalen. Dus nee, ik ben niet eens verdwaald. Toen ik voor het eerst naar mijn huisje in Nakano ging, dat ik wel in het begin dacht: dit gaat niks worden. Ik ben een keer expres een andere route gaan lopen om te kijken wat ik tegenkwam. Die straatjes in de 'wijken' lijken soms op elkaar, dus het kan inderdaad verwarrend werken. Maar het was wel interessant om te zien waar ik uiteindelijk terechtkwam. Ik had toch altijd wel mijn applicaties als ik er niet echt uitkwam. Maar ik ben liever het het visuele onthouden dan afhankelijk zijn van mijn telefoon. Ik verbleef voornamelijk in Tokyo en dan ga je dezelfde routes lopen om op bepaalde stukken te komen. En naar mijn idee werden sommige dingen best goed aangegeven. Zoals hoe je moet lopen naar Sunshine City.

Ja, Ikebukuro was een beetje tricky. Daar ben ik zonder te kijken naar de applicatie een paar keer heen en weer gelopen. Maar uiteindelijk kwam ik toch naar de locatie waar ik wilde zijn. Akihabara vond ik juist weer simpel om doorheen te lopen, al was ik daar snel uitgekeken.

Ik heb natuurlijk vrienden in Japan, dus ik ben niet de hele tijd alleen geweest. Maar merendeel van de tijd was ik wel op mijzelf. Ik ben een aantal keren aangesproken op straat. Ik kon de stationspersoneel altijd wel vragen om hulp. En in Tokyo lopen vrijwilligers rond die je om hulp kunt vragen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Yuki
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Yuki » Sat 12 Nov 2016, 13:39

Ok, ik denk dat mijn idee van verdwalen ook wat vasthangt aan dat ik nooit gebruik maakte van internet en dergelijke toen ik nog op vakantie ging (laatste keer was ik 16). Daarbij is vakantie voor mij altijd een moment geweest om technologie te negeren, alsin mn mobiel e.d.

Cool dat Tokyo vrijwilligers heeft die je om hulp kan vragen!

Ik ben zelf nooit gek geweest op naar een land gaan waar mensen me niet verstaan, mijn ene keer in Engeland vond ik hemels, ook al was ik ziek geworden. En mn vele keren naar Frankrijk vond ik niet interessant.

Ben nooit iemand geweest die veel van alleen ergens heen gaan houd, wel alleen zijn, maar dan liever thuis. En heb er een hekel aan als vreemden me zomaar aanspreken. xD

Yuki op AVO-Blog

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 12 Nov 2016, 13:47

Er zijn duidelijke verschillen tussen jou en mij, maar ook overeenkomsten. Voor mijn vakantie in Japan was ik jaren niet op vakantie geweest. Hooguit dagen weg, maar vakantie zeker niet. Al helemaal niet zo lang (1 maand).
Verder zou ik nooit de telefoon opgenomen hebben als iemand mij zou bellen, gelukkig deed niemand dat ook. Ook heb ik er juist niet voor gekozen om een internetkastje aan te schaffen. Ik deed het met de gratis Wi-Fi. Was ook meer een test. Daarbij wilde ik ook echt genieten van mijn vakantie.

1 keer kon ik een locatie niet vinden en dus ook een vriend niet. Pas na een paar keer wist ik welke uitgang ik moest hebben op Shinjuku station om naar een bekende hotspot te gaan waar mensen afspreken.

Misschien denk je: maar hoe gebruik je die applicaties? GPS en deels stond de database in de applicatie. Hoe te reizen met de metro? Applicatie was daar heel handig voor. Uiteindelijk leer je het vanzelf wel.

Frankrijk heb ik nooit interessant gevonden door hoe de Parijzenaren zich gedroegen toen ik 16 was en daar voor het eerst was. xD

Wat betreft communicatie. Dat ging prima. Soms handen en voetenwerk. Maar er zijn veel Japanners die wel wat Engels kunnen (met hier en daar uitzonderingen van Japanners die errug goed zijn in Engels!). Dus het is niet meteen een muur waar je tegen praat. En dat is ook meer mijn ervaring. En daarbij kan ik Japans beter verstaan dan ik had gedacht, maar antwoorden is soms best wel lastig.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 12 Nov 2016, 18:19

Ik denk dat ik me meer in dat van Yuki zou kunnen vinden. Behalve dan dat ik technologie nooit aan de kant zou leggen. Is ook wel beetje een passie van mij en ik wil juist proberen om alle aspecten in mijn leven nog beter te maken met technologie. Zou het echter wel op andere wijze gebruiken dan in mijn dagelijkse leven.

Maar kan wel dingen die ik nu heb toepassen in situaties op vakantie. Zo heb ik mijn telefoon nu ingesteld dat geluid op werk automatisch uit gaat en weer aan als ik vertrek. Ook als ik thuis kom gaat geluid automatisch weer aan, dit is meer omdat ik het anders nog wel eens wil vergeten. Gedurende de nacht automatisch op niet storen.

Zou dat denk ik in een vakantie ook zo gaan doen. In hotel mag geluid best aanstaan maar zodra ik het hotel verlaat wil ik niet gestoord worden door notificaties of iets op mijn telefoon eigenlijk. Tenzij het personen zijn die mij proberen te bereiken waarvan ik weet dat het belangrijk moet zijn.

Maar er zijn al zoveel dingen waarbij jij je telefoon kan gebruiken, logische dingen zijn zaken als GPS uiteraard. Ben tijdens mijn werk uitje naar Amsterdam bijvoorbeeld wel eens gewoon naar buiten gelopen in de avond. Op gegeven moment ergens op mijn telefoon gekeken op een kaart of er een restaurant in de buurt was en van de restaurants in de buurt op dat moment een keuze gemaakt. Niet geheel vooruit plannen waar je naar toe gaat, dus wel beetje laten verassen, maar alsnog stukje zekerheid hebben in wat je kan verwachten.

Zeker in een land als Japan zou ik technologie niet laten gaan. Ze hebben daar gewoon indrukwekkende dingen maar ook juist van die gadgets waarbij je denkt, hoe kom je er op. Begin te denken dat ik misschien wel minimaal 2x naar Japan moet. 1x voor de wat "klassiekere" cultuur en dan nog een keer voor de "moderne" Japanse cultuur. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Sun 13 Nov 2016, 19:39

Fran wrote: Ik voelde mij ook erg veilig en erg vrij. Iets wat ik hier niet zo ernstig voel.
Dit gevoel had ik erg in Berlijn. Ik voelde me daar goed en erg vrij, ik kon daar goed mezelf zijn. In Nederland hou ik mezelf altijd een beetje in ofzo, ik weet het niet zo goed.

Dat van die internetkastjes klinkt echt interessant! En die vrijwillgers die je kan aanspreken vind ik ook een heel slim iets.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 13 Nov 2016, 19:41

Chachamaru wrote:
Fran wrote: Ik voelde mij ook erg veilig en erg vrij. Iets wat ik hier niet zo ernstig voel.
Dit gevoel had ik erg in Berlijn. Ik voelde me daar goed en erg vrij, ik kon daar goed mezelf zijn. In Nederland hou ik mezelf altijd een beetje in ofzo, ik weet het niet zo goed.
Ik ben te weinig geweest in Berlijn om zo te voelen, want de laatste keer Berlijn voelde ik mij een beetje opgesloten. Al kwam dat door mijzelf. In Japan had ik, nadat iemand mij 'bij de hand had genomen', echt dat gevoel van vrijheid. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Sun 13 Nov 2016, 19:54

Ja, ik denk dat je er te kort was misschien :)

Ik ben blij dat je je in Japan wel zo goed en vrij kon voelen!!!

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 14 Nov 2016, 00:33

Denk dat dit al snel gebeurt als je ergens ver van je eigen huis bent en van mensen die je dagelijks kan tegen komen. Je loopt minder risico's wanneer je jezelf bent op zo'n plek. Daarbij hebben de mensen om je heen niet een verwachting van jou, ze kennen je nog niet. Beste kans om jezelf te laten zien op de manier hoe je nu bent.

Dat is mijn vermoeden eigenlijk. Ik heb nog niet erg veel ervaring met vakanties. Sinds ik volwassen ben zijn twee werk verblijven in Rotterdam het gene wat het dichtste bij een vakantie komt waarbij ik meerdere nachten van huis ben zonder bekenden. :oops:

Tel verblijven bij familie van ex vriendin daarin niet mee. Maar vind het dan wel fijn om ervaringen van mensen hier te lezen. Doet me nog meer verlangen om toch eens een echte vakantie te gaan houden. :)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 15 Nov 2016, 23:28

Iemand anders nog vragen of opmerkingen?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Qaphsiel
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Qaphsiel » Sat 19 Nov 2016, 13:16

Ben je weleens lastiggevallen in Japan?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 19 Nov 2016, 19:10

Ik ben niet lastiggevallen tijdens mijn eerste Japantrip.
Ik ben wel aangesproken door mensen. Toen ik een beetje verdwaald om mij heen keek werd ik aangesproken door twee oudere dames. En die waren heel vriendelijk, maar ze bleken uiteindelijk van een christelijke kerk te zijn en wilden mij meenemen daarnaartoe om mij te laten 'blessen'.
Verder ben ik aangesproken door een jongen die mij vroeg of ik Japans kon spreken. Toen ik zei dat ik dat maar een klein beetje kon, vroeg hij aan mij in het Japans waar ik vandaan kwam. Ik moest wel even nadenken, dus ik reageerde in het Engels: You ask me where I come from? Antwoord: Yes. Ik antwoordde heel stom in het Engels: The Netherlands. Hij: ohh, Oranda!
Hij wilde mij interviewen. Maar gezien ik andere plannen had (ik wilde en CD kopen van een band, zodat ik bij een handshake evenement aanwezig mocht zijn) kapte hij al snel af en wilde hij mijn LINE gegevens. Dat was nanpa. https://en.wikipedia.org/wiki/Nanpa Ik had het niet heel snel door, omdat ik overrompeld was dat iemand mij aansprak. Want in principe gebeurde mij dat niet zo heel vaak. Maar dat ben ik over het algemeen ook niet gewend, dus pas later had ik door hoe het zat. ^^ Maar ik heb niet met hem kunnen afspreken, omdat ik best wel een drukke planning had.

EDIT: Ik bedenk mij nog een aantal momenten dat ik ben aangesproken. Bij Asakusa werd ik aangesproken door een groep Japanse scholieren die met mij op de foto wilden. Ze probeerden in het Engels te praten en waren onder leiding van een docent. Dus het was duidelijk een oefening voor hun. Uiteindelijk sprak ik wat Japans terug en was de docent super enthousiast. Maar na een tijdje werd het een beetje awkward, omdat ik verder niks meer wist te zeggen.

Verder in Kyoto ben ik nog geïnterviewd door twee Japanse schoolmeisjes. Ook in het Engels. Zij wilden wat weten over mijn bezoek aan Kyoto en ik moest een berichtje in het Engels achterlaten. Bij de ene heb ik AVO gepromoot (haha) en bij de andere heb ik ze bedankt voor hun vriendelijkheid. (Ze waren met z'n tweetjes, maar hadden allebei een apart stapeltje papieren. Ook voor hun was het duidelijk een oefening. De vragen gingen over hoe vaak ik naar Kyoto ben geweest (1 keer) en hoe lang ik blijf (1 dag). Maar natuurlijk ook waar ik vandaan kom.

EDIT: Ik ben ook een keer door een muzikant na een liveshow aangesproken in het Engels. Dat was ook wel een geinige ervaring, want hij sprak in het Engels met mij. Maar dat valt ook niet onder lastigvallen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply