"The Pillow Book" van Sei Shonagon , 1002 AD

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

"The Pillow Book" van Sei Shonagon , 1002 AD

Post by Henk » Thu 27 Apr 2017, 17:22

Jane Austen , ( Schrijver Engeland 1775 –1817) is één van mijn hypes die voor een tijdje op de achtergrond staan om dan opeens weer op te flakkeren.

Jane Austen wordt na Shakespeare, samen met Charles Dickens als een van de grootste schrijvers in de Westerse cultuur gerekend.

Nieuwsgierig of er iets van haar in verband met Japan te vinden is, vond ik "The Pillow Book " van Sei Shonagon.
Een hofdame in de 9'de en 10'de eeuw, die puur voor zichzelf haar gedachten, observaties, gedichten etc op schreef. Het was nooit haar bedoeling om het iemand te laten lezen, maar ze vergat het een keer op te bergen, zodat iemand het vond op haar kussen. Diegene heeft het onder ogen van het hof gebracht.

Haar schrijfstijl wordt als humoristisch, intelligent en onderhoudend beschreven door de eeuwen heen door haar bewonderaars.
Er is iemand die haar vergelijkt met Jane Austen, wiens messcherpe observaties, geschreven met een pen gedoopt in humor, tijdloos zijn.

Ik heb haar net ontdekt en durf er verder nog niet teveel over te zeggen, maar ik zal mijn best doen meer van haar te kunnen vinden. Er zijn hier en daar uittreksels te vinden met uitleg, volledige vertalingen zie ik nog niet ergens.

Informatie van WIkipedia Hier

Image

Post Reply