[Boeken] Haruki Murakami

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Tessa
Haiku writer
Haiku writer

[Boeken] Haruki Murakami

Post by Tessa » Fri 07 Aug 2009, 17:14

Haruki Murakami

Haruki Murakami is een Japanse schrijver. Ik heb in de vakantie een boek gelezen van Haruki Murakami en was onder de indruk van Norwegian Wood (Noruei no mori). Norwegian Wood vond ik erg mooi geschreven, het was net alsof je was waar Watanabe, de hoofdpersoon was. Het is een niet-chronologisch boek. Norwegian Wood begint als Watanabe in een vliegtuig zit en Norwegian Wood, een liedje van de Beatles wordt gedraaid. Dit was het lievelingsliedje van Naoko, een jeugdvriendin en jeugdliefde van hem. Watanabe krijgt flashbacks naar zijn studententijd.

Ik weet niet of zijn andere boeken ook zo goed zijn, maar ik ben van plan daar binnenkort achter te komen. ^^
Heeft iemand anders misschien ook boeken gelezen van Haruki Murakami? In ieder geval raad ik het boek Norwegian Wood aan om te lezen!

Carpe Diem

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Re: Haruki Murakami

Post by Darcy Maris » Thu 27 Aug 2009, 19:33

Dat klinkt leuk zeg, ik ken de schrijver niet maar het klinkt zeker interresant. Ik vind zelf niet-chronologische boek ook altijd erg leuk en zeker als er iets van spanning in zit! :)

Eén kleine opmerking ^_~ : dit subfora Japanse taal gaat over de taal zelf, niet over boeken ^_~

Edit Dj Robintje: Verplaatst naar bibliotheek

Image

Trochilus
Sushi lover
Sushi lover

Post by Trochilus » Fri 02 Oct 2009, 04:30

Murakami Haruki is een enorme schrijver, zijn boeken zijn in tig talen vertaald! Zelf heb ik ze helaas nog niet in het Japans gelezen, maar in het Engels heb ik "After the Quake" - vreemd boek met ogenschijnlijk losstaande verhalen, maar dat is zijn stijl :P - "Dance Dance Dance" en "A Wild Sheep Chase" - beiden nog niet gelezen - en "Underground", over de sarin-gas aanvallen in de metro van Tōkyō in '95. Die laatste is geen fictief werk, maar een aangrijpende verzameling interviews met overlevenden, hulpverleners en ex-leden van de sekte die de aanslag pleegde. Ook echt een aanrader.

:!: Norwegian Wood wordt op dit moment trouwens verfilmd en komt als het goed is in 2010 uit.

風林火山 Je naam in Japanse karakters!
Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Fri 19 Feb 2010, 12:56

Dan zullen we ervoor moeten gaan uitkijken! Volgens wiki zou de film er in de herfst moeten zijn. Nog even geduld dus (en snel het boek lezen X'D).

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Fri 19 Feb 2010, 14:09

Oeh, Norwegian Wood ken ik, Ken'ichi Matsuyama gaat er in spelen ^^
Ben benieuwd =3

"No matter how close two people are, an infinite distance separates them."

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: [Boeken] Haruki Murakami

Post by Fran » Wed 12 Jan 2011, 12:11

De film (Norwegian Wood) is nu zo'n beetje uit én ik weet dat Gnoe hem in ieder geval al gezien heeft en geadviseerd heeft om eerst het boek te lezen :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Wed 12 Jan 2011, 19:17

Fran wrote:De film (Norwegian Wood) is nu zo'n beetje uit én ik weet dat Gnoe hem in ieder geval al gezien heeft en geadviseerd heeft om eerst het boek te lezen :)
Ik zag de review staan in de Spits. (Mijn klasgenoten keken heel verbaasd toen ik ineens helemaal hyper raakte vanwege 'NORWEGIAN WOOD! KEN'ICHI! NORWEGIAN WOOD!') Die gaf hem 3 sterren...Hmmm. Ik weet niet. Kijken of ik het boek ergens in de bieb of boekhandel kan krijgen...

Image

ennazussuzanne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by ennazussuzanne » Thu 13 Jan 2011, 19:12

I <3 Haruki Murakami's werk!

Voor de liefhebber: op Writers Unlimited (literair festival in Den Haag) is er op 22 januari een discussie over zijn laatste trilogie 1q84 (waarvan het derde deel in 2011 uit zal komen). De discussieleider is geloof ik erg kritisch!

http://www.winternachten.nl/winternacht ... nederlands

Ik weet nog niet zeker of ik ga. Jullie?

Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Fri 11 Feb 2011, 21:12

^ Iemand nog gegaan?

In ieder geval hangt de review uit de preview (wat?) al op mijn kastdeur, maar ik heb Norwegian Wood nog niet gezien of gelezen. Toch wil ik dat zeker wel binnekort x]

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 12 Feb 2011, 11:53

Helemaal niet gelezen, ik had best kunnen gaan. XD

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Selena~Cleopatra
Otaku
Otaku

Post by Selena~Cleopatra » Sun 13 Feb 2011, 22:32

Ik ben helemaal verliefd op de boeken van Murakami! Schitterend geschreven en een speciale manier van met onderwerpen omgaan. Ik heb nu Hard boiled wonderland en het einde van de wereld; en Spoetnikliefde gelezen en ga zeker meer lezen.
Wat Hardwood Norwegian betreft: ik ga toch het boek lezen en de film later mss eens kijken!

BE the change you want to see in the world!

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 13 Feb 2011, 23:34

En wat voor boeken schrijft Murakami nu?
Uit de titels kan ik weinig afleiden ;)

Een speciale manier om met onderwerpen om te gaan klinkt als spreken over niet altijd de allereenvoudigste dingen op een manier waarop je gedwongen wordt na te denken voor mij...

Kan je ons warm maken voor die boeken? =D

(oh, ik ben echt in zo'n bui om irritante vragen te stellen, sorry :p)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Selena~Cleopatra
Otaku
Otaku

Post by Selena~Cleopatra » Mon 14 Feb 2011, 21:04

Haha, maar ik wil je wel antwoorden geven.

Spoetnikliefde ging over de mysterieuze verdwijning van een meisje waar de hoofdpersoon verliefd op was. En hoe hij daarmee omgaat.

Hardboiled wonderland en het einde van de wereld, is veel ingewikkelder. Het zijn twee verhaallijnen die naast elkaar lopen en gaat over de werking van de hersenen en keuzes maken.

Murakami behandelt eigenlijk filosofische onderwerpen op een menselijke manier en door middel van fictie. Wat hij schrijft kan in veel gevallen niet echt gebeuren. Er zit een zekere realiteit in, maar ook een deel fantasie. En dat maakt het wel aantrekkelijk vind ik. Daarnaast schrijft hij zeer vlot! Als je weet dat veel filosofische schrijvers (Tolstoj, Eco,...) vreselijk hoogdravende taal kunnen gebruiken dan is Murakami een echte verademing. Hij heeft een beetje de stijl van Aster Berkhof (niet helemaal, maar wel vergelijkbaar): een moeilijk thema op een luchtige manier aanbieden door het gebruik van taal. En ik denk dat ik een goede vertaling vast had ook :P

Voldoende antwoorden? ;)

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 14 Feb 2011, 21:45

Ja, zeer grondig antwoord!
En een zeer aanmoedigend antwoord om het te gaan lezen voor mij!

Ik ben namelijk verzot op Aster Berkhof, dus een schrijver die je op een bepaalde manier met hem kan vergelijken, vind ik zeker interessant!
Ik pen deze bij op mijn lijst, maar we hebben hier heel wat boeken gekregen de laatste tijd van een kennis die voor een firma werkt die boeken verdeeld. Hierdoor ben ik nu vollop die dingen te lezen ;) Dus kan even duren voor ik eraan toe geraak :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Selena~Cleopatra
Otaku
Otaku

Post by Selena~Cleopatra » Thu 17 Mar 2011, 21:22

Al iets van Murakami gelezen DJ?

Post Reply