Lijfstraffen in het onderwijs

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Lijfstraffen in het onderwijs

Post by Dj_Robintje » Wed 18 Dec 2013, 12:41

Ook in Japan zijn zulke lijfstraffen verboden, net als hier.
Toch komt het er nog best vaak voor. Er werden voor het academiejaar 2012 maar liefst 2.000 leraren berispt voor het toepassen van lijfstraffen. Het aantal gemelde gevallen is zelfs gestegen en niet een klein beetje. Toch is het niet zeker dat er ook daadwerkelijk meer gevallen zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat meer en meer mensen er melding van maken.

De overheid heeft namelijk beloofd om streng op te treden tegen alle soorten van misbruik op school, zowel lijfstraffen, verbale agressie als seksueel misbruik.
Die belofte werd gemaakt nadat er in januari een student/leerling zich van het leven beroofde na het regelmatig ontvangen van lijfstraffen. Het ging om een high school student in Osaka.
Bron: Mainichi

Wist jij dat dit nog veel voorkwam in Japan?
Wat is je idee hierover?
En is het heel erg verschillend van bij ons (NL/BE)?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Lijfstraffen in het onderwijs

Post by Cypher » Wed 18 Dec 2013, 17:42

Op dit gebied merk je toch vaak dat het er bij veel meer mensen in blijft zitten qua gedrag.
Binnen Nederland en waarschijnlijk ook geld hetzelfde voor België heeft het ook lang geduurd voor we daadwerkelijk zover kwamen als we nu zijn en alsnog is het niet geheel verdwenen uit de samenleving.

Je begint op het punt dat het officieel niet meer gedoogd wordt, hierna zijn er echter nog genoeg mensen die er niets van zullen zeggen en het een prima methode vinden. Door het aanhouden van de regels zul je merken dat de gewoontes langzaam aan veranderen.

Het klinkt misschien raar maar ik vind het een goed teken dat er meer meldingen zijn gemaakt. Ik denk namelijk niet dat de hoeveelheid gestegen is maar juist dat mensen er nu voor durven uitkomen. Op moment dat mensen er iets van durven zeggen en de persoon die het toepast merkt dat er aandacht op hem gevestigd wordt in negatieve zin zal de hoeveelheid dramatisch dalen.

De reden dat het nog gebeurt is een stukje cultuur en gewoonte dat ze lang gehad hebben in Japan. Inmiddels lijkt het al een stuk beter te gaan en ben er zeker van dat lang niet iedereen het goedkeurt. Hoop dat het in de toekomst verder verbeterd. :)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: Lijfstraffen in het onderwijs

Post by Dj_Robintje » Wed 18 Dec 2013, 18:50

Ik ben het helemaal eens met je Cypher!

Ik denk ook dat de stijging in het aantal meldingen helemaal niet wil zeggen dat het aantal gevallen toeneemt, maar net dat de mensen eindelijk er zelf ook tegenin gaan.

Het zal hier in het verleden zeker een gelijkaardige evolutie hebben doorgemaakt. Verdwijnen doet het nooit. De gevallen die worden toegelaten zullen verdwijnen, maar toch zullen er achter gesloten deuren steeds gevallen van mishandeling en misbruik plaatsvinden. Hier , in het Oosten, overal.

Vooral het feit dat de regering werkelijk gaat berispen en zelfs ook soms bestraffen is goed!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Post Reply