Japan weer in een recessie

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Japan weer in een recessie

Post by Fran » Tue 18 Nov 2014, 11:20

Groot nieuws gister, Japan is weer in een recessie!
http://www.rtlnieuws.nl/economie/robeco ... r-recessie

l in een recessie was terechtgekomen. Dat maakt het de derde recessie in vier jaar: het lijkt Europa wel… Lees verder voor de Grafiek van de Dag van Lukas Daalder (Robeco).

http://www.zerohedge.com/news/2014-11-1 ... -recession

De oorzaak van deze recessie lijkt in de eerste instantie makkelijk te vinden: de BTW verhoging die aan het einde van het eerste kwartaal is doorgevoerd. Deze BTW verhoging had weliswaar een sterk positief effect op de consumentenbestedingen in het eerste kwartaal, maar heeft vervolgens de economie sterk verzwakt.

Dat te bedenken dat de BTW niet zo heel hoog is in Japan in vergelijking met Europa, als ik het goed begrepen heb!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Japan weer in een recessie

Post by Fran » Mon 08 Dec 2014, 13:08

Japanse recessie is dieper dan verwacht

bron; http://www.nu.nl/economie/3947532/japan ... wacht.html

De Japanse recessie is dieper dan verwacht. De economie van het land kromp in het derde kwartaal met 1,9 procent, bleek maandag.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 09 Dec 2014, 09:11

Van Abe wel handig om de vervroegde verkiezing uit te stellen. Denk dat hij momenteel een grote handicap zou hebben als er verkiezingen zouden komen met dit nieuws in het spotlicht.
Hopelijk weet Japan zichzelf hier weer uit te trekken. Probleem met zo'n recessie is dat één van de weinig manieren om er uit te komen is door geld uit te blijven geven maar gezien mensen minder geld krijgen zijn ze juist voorzichtiger met het uitgeven van hun geld.

Zal dus door de overheid gekeken moeten worden hoe ze dat weer terug kunnen laten oplopen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 13 Dec 2014, 21:56

Vervroegde verkiezing is morgen!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 13 Dec 2014, 23:37

Dan zullen we binnenkort gaan zien waar Japan achter staat. Volg de politiek niet echt goed dus kan er weinig inhoudelijks op vermelden.
Ik hoop hoe dan ook dat ze uit de recessie weten te komen.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 27 Dec 2014, 17:38

Even terug naar de verkiezingen.

Shinzo Abe's partij had een overwinning geboekt en sleepte 317 van de 475 zetels in de wacht. En Abe kreeg 328 stemmen gekregen voor zijn nieuwe premierschap, naar verwachting opnieuw gekozen tot premier van Japan.

En de Japanse regering heeft een stimuleringspakket goedgekeurd van omgerekend ruim 23,5 miljard euro om de economie een duw in de rug geven. http://www.nu.nl/economie/3962426/japan ... leren.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply