Third Party: Dutch Black List (involves events in general)

J-Events staat voor evenementen met een Japans tintje. Dat kan concerten zijn met artiesten uit Japan, maar ook (Japan)festivals en (anime)conventies. Evenementen die vallen onder Japan, Jpop/rock, cosplay en manga & anime valt, kunnen hier geplaatst worden.

Moderator: Fran

Post Reply
THchen
Sushi lover
Sushi lover

Third Party: Dutch Black List (involves events in general)

Post by THchen » Tue 05 Sep 2017, 17:35

Het is niet zozeer een evenement maar wilt zich wel betrekken bij de anime/cosplay community.

Een adviesbureau met voor een Black list om zo de vieze/onbeschaafde/en andere toxic mensen van de community op 1 plek te hebben. Aanzet hiervoor is afgelopen ACC waarbij het voor de persoon toch best opviel hoe erg het wel niet was.

https://www.facebook.com/DutchCosplayBlacklist/

Ik weet niet zo zeer wat ik hiervan moet denken, Juridisch gezien lijkt het me een flinke taak om dat rond te krijgen. Maar hoe gaat het dan te werk met Valse namen bij conventies? Ik kan op mijn animecon en Abunai kaartje hendig "Jan Linders" heten, en zonder enig moeite door lopen.

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Third Party: Dutch Black List (involves events in general)

Post by Fran » Tue 05 Sep 2017, 18:09

Ik heb helemaal niks meegekregen van wat er op ACC is gebeurd, om eerlijk te zijn?

Ik werd eerder vanmiddag al gewezen op deze pagina en gevraagd wat ik ervan vind. Maar ik zet een aantal vraagtekens hierachter. Ik snap waar het idee vandaan komt, maar het lijkt mij beter juist actie te ondernemen op de conventie/het evenement zelf in plaats van achteraf met zo'n blacklist.

Ik ben niet bekend met de maker van deze pagina, maar hijzelf kan ook in de problemen komen met deze pagina.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Yasumi
Moderator
Moderator

Post by Yasumi » Tue 05 Sep 2017, 22:05

Ah ik heb er niets van meegekregen. Maar ik zet ook vraagtekens bij zo'n pagina.
Want wat willen ze dan doen? Mensen die cosplayers lastig vallen met seksuele intimidatie op die pagina plaatsen?
Dat mag ook niet.

Dus net wat je zegt, lijkt me beter om met de conventie contact op te nemen. Maar goed, misschien dat er door zo'n pagina wat meer aandacht komt voor het probleem.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 05 Sep 2017, 23:32

Meer aandacht creeeren voor het probleem is niet een probleem. Ik zag trouwens dat sommigen met bepaalde ideetjes kwamen die eventueel gecommuniceerd kan worden met de conventies, dat vond ik trouwens wel mooi!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

THchen
Sushi lover
Sushi lover

Post by THchen » Wed 06 Sep 2017, 11:26

Het is allemaal zeer vaag, maar wat ik ervan begreep is dat er geen publieke foto's komen op de FB maar dat hij de persoon zal zijn die zal oordelen en een lijst bijhoudt en deelt met andere conventies.

Dit moet natuurlijk allemaal doorgegeven zijn bij de Autoriteitenpersoonsgegeven en de Wvb. Hij is hiervan op de hoogte. Maar eigen rechter spelen vind ik niet zijn taak of de taak van een externe partij. En idd, hij kan flink in de problemen komen als hij zijn dingen niet juridisch klaar heeft.

Van wat ik begreep is de persoon zelf een cosplayer (Batman Joker) en is flink in aanraking gekomen met deze mensen. Door de massa appeal van ACC, DCC en FL zijn de cosplay etiquettes niet geheel duidelijk voor iedereen. Een centraalpunt waar men zich kan melden met zulke gevallen is wel degelijk fijn, maar zal denk ik ook op zulke events heel snel een te kort aan mankracht zijn.

Ze zijn van plan om ook de anime conventies te benaderen. Het zal bij ons ook een ding zijn waar cosplayers last van hebben, maar we weten ons over het algemeen wel te gedragen.

Maar ik ben zeer benieuwd of ze dit rond kunnen krijgen om daadwerkelijk zo'n lijst op te (mogen) stellen. Gaan ze dan ook mensen de deur wijzen tijdens de con of mensen toegang weigeren? En hoe zit het met opgeven van valse namen, ik kan op AnimeCon zo "Jan Linders" heten als ik dat wil. En een andere email aanmaken voor registratie is ook zo gedaan.

Ik ga nu ook niet in op hun 3 meldingen en we gaan onderzoeken systeem, want dat is flink te beinvloeden met een groepje.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 06 Sep 2017, 11:37

Dat hij diegene is die een oordeel gaat vellen vind ik eigenlijk geen goede zaak, omdat hij in principe geen buitenstaander is. Hij is dus een cosplayer, en is in aanraking geweest met dit soort mensen. Juist dan moet je een onafhankelijk persoon hebben die buiten alles staat om te oordelen over de zaken. Je moet juist niet emotioneel betrokken zijn bij dit, om dus je onderzoek te plegen.

Daarbij denk ik dat de conventies ook in vele gevallen beter moeten samenwerken, zoals de NL animeconventies dat al merendeel doen dmv Anigenda vergaderingen. Hebben de conventies die daaraan aangesloten zijn geen lijst overlegd met welke mensen voor problemen hebben gezorgd in het verleden?

Wat betreft bootleg melden/onderzoeken tijdens conventies kan het dus ook op dit vlak. Er moeten wel goede afspraken gemaakt worden, en eventueel een optie was dat er meer nadruk gelegd moet worden op eventuele banners waarbij cosplay is not consent wordt verspreid op de locatie van de conventie.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Yasumi
Moderator
Moderator

Post by Yasumi » Wed 06 Sep 2017, 14:56

Ik denk dat de Comic Cons inderdaad een voorbeeld kunnen nemen aan Anigenda. Dan kunnen ze regelingen met betrekking tot fout gedrag, bootleg of andere van dat soort zagen centraal afspreken.

En dan banners verspreiden, en via het podium en/of video's duidelijk maken. Hopelijk zal deze persoon dit slim aanpakken en voorzichtig zijn hiermee.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 10 Sep 2017, 08:54

Zo te zien was er gisteren al drama ontdtaan, en zijn genoeg mensen de pagina gaan raten met 1 ster.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

THchen
Sushi lover
Sushi lover

Post by THchen » Mon 11 Sep 2017, 10:32

Jeroen (van AnimeCon) had ook al gereageerd op een bericht van paar dagen terug. Over dat hun instelling de aandacht weghaalt van de organisatie zelf, ze niks kunnen doen tijdens en na de conventie, en dus meer in de weg zitten dan goed doen.

En had ook gezien dat er veel drama over was. Nu hebben ze hun naam in 'Dutch Cosplay Meldpunt' veranderd maar dat lijkt nog niet te helpen. De man hierachter, Michael, heeft een persoonlijke bericht gemaakt over iemand dat mensen hem van hun FB moesten trappen en niet meer op de foto moesten gaan met een zeer harde #-actie erbij.
Dit geeft wel aan dat hij nu niet de juiste persoon is om de groep te leiden.

19x 1 ster review. Dit is een perfect voorbeeld met hoe snel dat kan gaan zodra een persoon bij hun aangemeld wordt. Afgelopen zaterdag had de pagina 6x 1 ster review in ong. 4 uur tijd, en 12 over de gehele dag.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 12 Sep 2017, 19:22

Ik had al wel een beetje het gevoel dat het snel uit de hand zou lopen, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet gedacht. Meldpunt klinkt wat minder hard, maar vraag mij af of het project te redden valt. En dan nog de punten waar we eerder al over vielen, nu komt er ook nog bij dat de starter van dit project niet echt geschikt lijkt.

Zag het bericht Jeroen van der Vaart (in reactie van deze melding: https://www.facebook.com/DutchCosplayMe ... 8270851905), en heb hem even voor het gemak gekopieerd:

Ik zal even door je punten heen gaan:
1) Dat is een wettelijk probleem
2) Waaruit bestaat jullie expertise? Hebben jullie mensen met psychische ondersteunings ervaring en/of mensen met wettelijke handhavings ervaring?
3) Vanwege 1 en 2 stelt een organisatie zich bloot aan problemen door met jullie samen te werken
4) Door niet in de organisatie geintegreerd te zijn (zie 3) zal dit punt een vertragende en daarmee onveiligheid veroorzakende werking hebben
5) Welke informatie behalve cosplay is not consent wat onderhand wel overal bekend is hebben jullie in gedachten?
6) Dit is vooral aan organisaties om dit duidelijk te maken. Zij weten wat er mogelijk is, waar alle mensen die kunnen helpen zijn en hoe deze het meest effectief ingezet kunnen worden
7) Heb ik het mis, of onbreekt het voorlopig aan kennis en ervaring in zowel de punten die aangehaald zijn bij punt 2 en het organiseren van conventies en dan daar nog met betrekking tot het onderdeel cosplay en veiligheid.

Er is nog geen reactie op gegeven, zie ik?

De positiviteit van cosplay naar voren halen, en dat bijvoorbeeld pesten niet goed is, daar heb je bijvoorbeeld al sites/organisaties voor zoals CABNL (en zelfs met Cheemchi was ik nog bezig geweest met de cositivity interviews http://avo-blog.nl/2017/06/30/formula-c ... -cosplays/). Waar ik nu aan zit te denken is het volgende: mensen die interesse hebben om 'Cosplay is not consent' wat meer aandacht te geven op conventies, moeten zich aansluiten bij de conventies om dat meer aanwezig te maken. En dat er duidelijk gemaakt moet worden dat als er iets gebeurd wat niet door de beugel kan (of je twijfelt), dat je dan op de conventie zelf erachteraan gaat.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 05 Nov 2017, 16:54

Ah ja.. nadat de maker besloten had om er een andere naam aan te geven (Dutch Cosplay Meldpunt - https://www.facebook.com/DutchCosplayMeldpunt/) is het zoals verwacht stilgevallen.

Storm in een glas water?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply