Onderscheid in genres

Hier kan je terecht met je vragen, suggesties en adviezen over het forum!

Moderator: Fran

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Onderscheid in genres

Post by Seiji » Mon 02 Sep 2013, 14:50

Ergens in dit forum, ik kan met niet meer herrinneren waar, heb ik een muziektopic gezien met tussen twee brackets de genre (bijvoorbeeld "[Metal]Topic name hier").

Dit bracht me op het idee dat het misschien slim is om de topics aangemaakt in het J-music gedeelte te markeren met het genre van de muziek waar het om gaat.

Het hoeft niet per se met brackets te zijn, maar er kunnen veel meer oplossingen voor zijn, bijvoorbeeld sub-forums binnen de J-music categorie.

Enige ideeën hierover? En wat vind de grote almachtige forumleider Fran er van? :P

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Onderscheid in genres

Post by Fran » Mon 02 Sep 2013, 14:53

Allereerst is het misschien een beter idee om dit onderwerp in Forum Q&A te zetten en niet in J-Music. :) *verplaatst het voor je*

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Mon 02 Sep 2013, 15:06

Oh daar moeten topics zoals deze.. ik was al een tijdje aan het zoeken, maar ik dacht dat uiteindelijk het J-music gebied was het beste er voor.

Anyways, back ontopic please ^_^

Image

Troetelbeer
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Troetelbeer » Mon 02 Sep 2013, 15:08

Goed idee, al is het indelen in genres altijd lastig. Ik bedoel, hoe specifiek moet je gaan? Fans van van bijv. death metal kunnen een hekel hebben aan power metal en andersom. Zelfs binnen die sub-genres heb je weer tal van stromingen die niet altijd door dezelfde mensen geluisterd worden. Een 'metal'-tag zegt bij mij dan eigenlijk niet zoveel. :P
Zelfde kun je uiteraard zeggen voor andere genres zoals dancemuziek.

Image
ㅋㅋㅋ :)

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 02 Sep 2013, 15:13

Dank voor je reactie Troetelbeer. Ik wilde iets soortgelijks zeggen.

Er zijn zoveel genres. Waar houdt het op? Sommige genres worden als apart gezien, terwijl die niet eens apart zijn (maar weer onder een andere genre vallen, dus moet ik daaronder ook een subforum aanmaken?) of officieel niet bestaan. Dan kan er dus geen einde aan komen.

Ik zou eerder een voorkeur hebben voor de brackets, omdat het in 1 oogopslag duidelijk maakt wat het precies is. Alleen: Maakt het juist overzichtelijker? Wie moet de andere titels aanpassen? Veel werk, dat wel.

Let wel: Ik ben een beetje tegen het aanmaken van subfora in subfora als het niet nodig is. Er zijn veel topics, maar als ik het ga indelen in subfora kan het ene subforum heel druk zijn en het andere stof vergaren. Kijk maar bij de andere subfora in subfora elders op het forum. (Het is weer nodig om daar aan te werken!)

P.S. Er is een overzicht in het J-Music topic die met onregelmaat aangepast wordt.

Hulp is welkom.

P.S. 2 Almachtig? Pardon?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Mon 02 Sep 2013, 15:40

Hmm daar heb je een goeie, honderden genres zijn er.
eens even kijken hoor..

Wat nou als gewoon ieder persoon die een topic aanmaakt tussen brackets zet welke genre het is, zo precies als hij/zij maar wilt? Zo hoeven er geen subforums aangemaakt te worden, en kunnen eindeloos veel genres gespecificeerd worden.

Zo heb je een topic lijst met bijvoorbeeld:
[Pop]Topictitel
[Metal]Topictitel
[Metal]Topictitel
[Death Metal]Topictitel
[Rock]Topictitel
[Metal]Topictitel
[Classic]Topictitel
[Instrumental]Topictitel
[Trance]Topictitel
[Trance]Topictitel
[Classic]Topictitel

etc etc...
Ik bedoel dat ze de genre niet kunnen kiezen uit een voorgespecificeerde lijst, maar dat ze het zelf kunnen typen, gewoon in het topic titel vak.

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Mon 02 Sep 2013, 16:04

Ja maar wat als ik nou een soort van combinatie tussen trash/death/metal heb met een tikje speedcore? ;)

Misschien wel handig om gewoon alle soorten metal onder metal te plaatsen en alle soorten pop onder pop o.i.d.?

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 02 Sep 2013, 17:38

Zelf weet ik 8 van de 10 keer niet wat voor genre iets is.
Het idee klinkt handig maar wanneer je komt onder bands die verschillende genres muziek maken of iets kan je al snel verwarrende situaties krijgen.

Of als een band besluit van genre te veranderen in de loop van de carriere.
Is misschien handiger om het in een aparte lijst bij te houden maar volgens mij zit er in dat soort lijsten ook erg veel werk qua onderhoud.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 02 Sep 2013, 20:20

Op dat probleem stuitte ik ook onmiddellijk Cypher!

Ik kan ook steeds moeilijk genres ergens op plakken, dus ik zou het steeds moeten controleren en daarnaast zijn er inderdaad wel wat band die in de loop van hun carrière veranderen van stijl.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 02 Sep 2013, 20:24

Cypher wrote:Zelf weet ik 8 van de 10 keer niet wat voor genre iets is.
Het idee klinkt handig maar wanneer je komt onder bands die verschillende genres muziek maken of iets kan je al snel verwarrende situaties krijgen.

Of als een band besluit van genre te veranderen in de loop van de carriere.
Is misschien handiger om het in een aparte lijst bij te houden maar volgens mij zit er in dat soort lijsten ook erg veel werk qua onderhoud.
Dj_Robintje wrote:Op dat probleem stuitte ik ook onmiddellijk Cypher!

Ik kan ook steeds moeilijk genres ergens op plakken, dus ik zou het steeds moeten controleren en daarnaast zijn er inderdaad wel wat band die in de loop van hun carrière veranderen van stijl.
Maar daar kunnen we elkaar toch in helpen? Als Cypher niet weet wat voor genre het is, dan kan bijvoorbeeld SuperShizuko zeggen onder welke genre het kan vallen. Dus dan kan het achteraf nog aangepast worden?

Alleen momenteel zijn er heel wat onderwerpen in het subforum (ruim 500) en het veranderen van de titels kunnen alleen de topicstarters en het beheer. Als de topicstarters alvast beginnen met het genre in de titels zetten, dan scheelt het enorm wat werk voor het beheer.
DeSushiTimes wrote:Ja maar wat als ik nou een soort van combinatie tussen trash/death/metal heb met een tikje speedcore? ;)

Misschien wel handig om gewoon alle soorten metal onder metal te plaatsen en alle soorten pop onder pop o.i.d.?
Hmmmmmmmmm we moeten wel oppassen dat het niet een te lange titel gaat worden. Straks is de bandnaam niet (goed) zichtbaar.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Mon 02 Sep 2013, 20:54

Je kunt voor de songs met 3 of meerdere genres gewoon neerzetten [Mixed], and voor de songs met 2 genres bijvoorbeeld [Rock/Metal]Topictitel of [Trance/Instrumental]Topictitel etc..

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 02 Sep 2013, 20:59

Mixed is mij iets te vaag.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Mon 02 Sep 2013, 21:33

Fran wrote:Mixed is mij iets te vaag.
In dat geval kun je van 3 of meer genres de twee die het dichtste bij komen uitkiezen

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 02 Sep 2013, 21:48

Seiji wrote:
Fran wrote:Mixed is mij iets te vaag.
In dat geval kun je van 3 of meer genres de twee die het dichtste bij komen uitkiezen
Het komt ook in de twitterfeed te staan, dus als er reacties komen, zal er bij te lange titels de bandnaam afgesneden worden. Dus twee kiezen is goed.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Mon 02 Sep 2013, 22:33

Ja max. twee lijkt me nog wel een goede midden weg ^^ en bij twijfel kun je vaak ook even op wikipedia etc. kijken wat er daar over het genre gezegd wordt

Post Reply