Onderscheid in genres

Hier kan je terecht met je vragen, suggesties en adviezen over het forum!

Moderator: Fran

as33kawaii
Otaku
Otaku

Re: Onderscheid in genres

Post by as33kawaii » Mon 09 Sep 2013, 14:44

Cypher wrote:Zelf weet ik 8 van de 10 keer niet wat voor genre iets is.
Het idee klinkt handig maar wanneer je komt onder bands die verschillende genres muziek maken of iets kan je al snel verwarrende situaties krijgen.

Of als een band besluit van genre te veranderen in de loop van de carriere.
Is misschien handiger om het in een aparte lijst bij te houden maar volgens mij zit er in dat soort lijsten ook erg veel werk qua onderhoud.
Dat laat me hieraan denken @00:35

Moet een keer een lijst vinden waarbij genres goed uitgelegd staan met goede voorbeelden.
Ik heb bijvoorbeeld bij visual kei muziek het idee dat het japanse rock muziek moet zijn waarbij de mensen zich VK kleden, en de zanger merendeel zingt, en een beetje schreeuwt..

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 09 Sep 2013, 16:08

as33kawaii wrote:
Cypher wrote:Zelf weet ik 8 van de 10 keer niet wat voor genre iets is.
Het idee klinkt handig maar wanneer je komt onder bands die verschillende genres muziek maken of iets kan je al snel verwarrende situaties krijgen.

Of als een band besluit van genre te veranderen in de loop van de carriere.
Is misschien handiger om het in een aparte lijst bij te houden maar volgens mij zit er in dat soort lijsten ook erg veel werk qua onderhoud.
Dat laat me hieraan denken @00:35

Moet een keer een lijst vinden waarbij genres goed uitgelegd staan met goede voorbeelden.
Ik heb bijvoorbeeld bij visual kei muziek het idee dat het japanse rock muziek moet zijn waarbij de mensen zich VK kleden, en de zanger merendeel zingt, en een beetje schreeuwt..
Jep, jep, jep! Helemaal gelijk! Er zijn ontzettend veel metal genres. Maar hoofdgenre is metal. De subgenres kunnen black, nu, heavy, math, doom, stoner, drone, death zijn.

En wat betreft Visual Kei.... Wil je het dan getagd zien als rock? Of rock/visual kei (en als het metal is metal/visual kei)? Want er zijn al een aantal als gewoon visual kei getagd en een aantal met een extra toevoeging.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Mon 09 Sep 2013, 16:21

Rock/Visual kei lijkt mij dan wel het beste (algemeen/duidelijk)
Misschien een idee om wat bands op te noemen, en daar de algemene tags bij te vermelden? Zo is het een pilot om te kijken of iedereen het daar ook mee eens is?

Verder lijkt het me ook handig een soort chart te hebben waarbij de genres omschreven staan.
Wat maakt Rock ROCK? en waar moet visual kei aan voldoen etc

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 09 Sep 2013, 16:35

Ik denk dat dat beter is dan nu ermee verder gaan, want de reacties van vandaag brengen mij toch wel aan het twijfelen. En wat maakt rock rock en wat maakt visual kei visual kei? *insert discussie*

Seiji, ben benieuwd naar jouw reactie!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 09 Sep 2013, 17:08

Van de artiesten van de eerste 3 pagina's die ik goed ken, wat het meest voorkomt staat voor op:

Aira Mitsuki = [Techno/Electronica]
capsule = [Techno,House,EDM,Shibuya-kei]
Namie Amuro = [R&B,HipHop,Dance,Electronica] Ze heeft ook wat Drum&Bass en lijkt een beetje de Dubstep kant op te gaan. Maar dat is nog te weinig om er wat over te zeggen.
ALI PROJECT = [Neoclassical Dark Wave,Progressive Rock]
lecca = [Reggae,Pop,Dance]
Perfume = [Technopop,EDM,Techno]
m-flo = [HipHop,Lounge,Nu jazz,EDM]
Kyary Pamyu Pamyu = [EDM,Electronica]
Koda Kumi = [Pop,Dance,Rock]

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 09 Sep 2013, 18:41

Fran wrote:Ik denk dat dat beter is dan nu ermee verder gaan, want de reacties van vandaag brengen mij toch wel aan het twijfelen. En wat maakt rock rock en wat maakt visual kei visual kei? *insert discussie*

Nou wil het net dat ik hierover een presentatie heb gezien tijdens Abunai, waar de conclusie was dat Visual Kei geen muziek stijl was maar een stijl in uiterlijk.
Waardoor het misschien eens echt passend is om toe te voegen als genre binnen het geheel... wat ik me nu pas weer naar boven haal. :-x

Voor de rest ben ik het eens dat een (tijdelijke) stop misschien handig is om eerst verder de discussie te hebben hoe het verder aangepakt moet worden.
DragonNL wrote:Van de artiesten van de eerste 3 pagina's die ik goed ken, wat het meest voorkomt staat voor op:

Aira Mitsuki = [Techno/Electronica]
capsule = [Techno,House,EDM,Shibuya-kei]
Namie Amuro = [R&B,HipHop,Dance,Electronica] Ze heeft ook wat Drum&Bass en lijkt een beetje de Dubstep kant op te gaan. Maar dat is nog te weinig om er wat over te zeggen.
ALI PROJECT = [Neoclassical Dark Wave,Progressive Rock]
lecca = [Reggae,Pop,Dance]
Perfume = [Technopop,EDM,Techno]
m-flo = [HipHop,Lounge,Nu jazz,EDM]
Kyary Pamyu Pamyu = [EDM,Electronica]
Koda Kumi = [Pop,Dance,Rock]
Omdat ik voor een aantal topics verantwoordelijk ben geweest mijn excuses als er ergens een fout in heeft gezeten.
Bij de topics die ik aanpas kies ik het liefst de genres die in de begin post vermeld staat, mocht het hier ontbreken keer ik me naar bekendere muziek sites voor de informatie. In veel gevallen worden de genres door gebruikers bepaald waardoor er een bepaalde foutmarge in kan zitten helaas.

Mocht ik de informatie op geen enkele site met zekerheid kunne vinden ben ik niet bang om hulp te vragen van de leden op het forum zoals ik reeds in één topic heb gedaan.

Neemt niet weg dat als er eens iets fout wordt vermeld het altijd fijn is als er een opmerking kan komen met de wat en waarom zodat er van geleerd kan worden in toekomstige tags die geplaatst worden.

Zag daarbij dat je al een aantal van je eigen topics hebt gedaan, dit is natuurlijk altijd welkom denk ik zo, het zou tevens het handigste zijn als iedereen zijn eigen topics zou kunnen regelen omdat die het muziek toch vaak beter kennen.

Wou even de kans om te reageren, zal verder afwachten wat er verder uit komt. Wanneer ik ergens input over heb ben ik natuurlijk ook wel weer terug te horen. ;)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 09 Sep 2013, 18:47

Cypher wrote:
Fran wrote:Ik denk dat dat beter is dan nu ermee verder gaan, want de reacties van vandaag brengen mij toch wel aan het twijfelen. En wat maakt rock rock en wat maakt visual kei visual kei? *insert discussie*

Nou wil het net dat ik hierover een presentatie heb gezien tijdens Abunai, waar de conclusie was dat Visual Kei geen muziek stijl was maar een stijl in uiterlijk.
Waardoor het misschien eens echt passend is om toe te voegen als genre binnen het geheel... wat ik me nu pas weer naar boven haal. :-x
Dat is waar ook. Visual kei in de tags zou het alleen even verduidelijken. Dus we kunnen het ook helemaal niet gebruiken. :)
Cypher wrote: het zou tevens het handigste zijn als iedereen zijn eigen topics zou kunnen regelen omdat die het muziek toch vaak beter kennen.
Dat heb ik zelf 1 of misschien wel meerdere keren in dit onderwerp benoemd. Want dat zou namelijk helpen. Maar ja, het is duidelijk dat nog niet iedereen dit onderwerp heeft gezien en hier dus van af weet.

Een massamail hierover leek mij iets te veel van het goede. Heb Seiji gevraagd (via PM) om eventueel de mensen een PM te sturen om ze op dit onderwerp te wijzen, gezien het zijn idee is.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 09 Sep 2013, 20:45

Wens iedereen die ermee bezig is veel succes =). Genres toewijzen is helemaal niet zo simpel.

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Wed 11 Sep 2013, 19:37

Discussie lijkt beetje stil te vallen, zou het zonde vinden als het idee op niets uit loopt omdat de discussie niet op gang komt.

Zoals DragonNL heeft laten horen, wat me begrijpelijk lijkt, is het belangrijk dat genres in elk geval correct vermeld worden. Denk dat iedereen het ermee eens kan zijn dat het idee anders weinig uithaalt, natuurlijk is een fout menselijk en met een dergelijk project er bijna zeker fouten gemaakt worden, vooral als je ziet hoe genres vaak onterecht wordt gebruikt door een groot deel van de mensen.

Daarbij is het misschien onduidelijk wat handig is in een onderwerp titel en wat niet.
Aantal dingen die ik me zou kan bedenken.
  1. Is Visual Kei in een titel nuttig/gewenst (zie bovenstaande opmerkingenen).
  2. Moet het hoofd genre alleen genoemd worden of ook de sub genre, bijvoorbeeld "death metal" of alleen "metal".
  3. Dient het een verplichting te zijn om genre te vermelden bij het aanmaken van een topic of is het optioneel, en wat als het gaat om aankondigen van bands.
  4. Zouden leden, die topics hebben aangemaakt, bereid zijn om deze topics zelf aan te passen.
  5. Is het handig om alle topics te doen of alleen nieuwe topics of topics met nieuwe reacties.
  6. Misschien wel de belangrijkste, zitten er wel mensen te wachten op tags in de titel van het onderwerp.
Misschien dat iedereen hier wat over mee kan denken op deze manier, en hopelijk komt er ook nog een reactie van Seiji zelf natuurlijk wat hij in gedachten heeft.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 11 Sep 2013, 21:10

Ik wacht eigenlijk op een reactie van de topicstarter! Hij is al op de hoogte gebracht dat ik erop wacht.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Wed 11 Sep 2013, 23:17

Zelf hoef ik niet persee tags te zien in het onderwerp. Maar als die er wél staan moet het gewoon goed zijn.

Wat mij betreft, áls er tags geplaatst worden, staat het subgenre sowieso altijd, hoe dan ook, in de titel. Of het hoofdgenre er staat mag je zelf weten. Gewoon omdat als er alleen 'Metal' staat of 'Electronica' of 'Pop' je nog niet zo veel weet, dat is alleen maar onduidelijk. Staat er 'Speedmetal' of 'Technopop', dan weet je meteen twee dingen; Zowel welke muzieksoort het precies is én de hoofd term, allebij in 1 keer.

Edit:
Ik bedenk me nu net dat het sowieso ook nooit handig is om 'Pop' als tag te gebruiken tenzij het een erg algemene artiest is als bijvoorbeeld Koda Kumi (zij gebruikt zo bijv. R&B, EDM en rock elementen). Want 'Pop' is een afkorting voor 'Populair' en kan letterlijk elke muzieksoort zijn. Daarom weet ik ook nooit wat voor soort muziek een artiest maakt die ik niet ken waar 'Pop' voor staat. Het boeit mij namelijk geen ruk of iets populair is of niet, wat mij boeit is wat het ís. :)

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 12 Sep 2013, 10:48

Rest van je post heb ik nog weinig over op te merken maar is zeker nuttig, waar ik wel wat over kwijt wil is dit stukje.
DragonNL wrote:Ik bedenk me nu net dat het sowieso ook nooit handig is om 'Pop' als tag te gebruiken tenzij het een erg algemene artiest is als bijvoorbeeld Koda Kumi (zij gebruikt zo bijv. R&B, EDM en rock elementen). Want 'Pop' is een afkorting voor 'Populair' en kan letterlijk elke muzieksoort zijn. Daarom weet ik ook nooit wat voor soort muziek een artiest maakt die ik niet ken waar 'Pop' voor staat. Het boeit mij namelijk geen ruk of iets populair is of niet, wat mij boeit is wat het ís. :)
Om hier even op in te gaan, dit weet ik dan net weer wel. Pop muziek wordt vaak op de zelfde manier gebruikt als populaire muziek. Officieel gezien is dit incorrect.
Pop muziek zelf is afkomstig van rock en leent verschillende elementen van andere muziek soorten. Niet alle populaire muziek valt daarom onder de noemer pop.

Op internet is hier veel meer informatie over te vinden wat nou echt pop muziek is en wat het kenmerkend maakt. Leuk weetje. :)

Image

To be safe
To believe
In something

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 12 Sep 2013, 15:29

Ja ok, dat is dan ook waar.
Ik vind gewoon dat het verboden moet worden om 'Pop' als enigste tag op te schrijven. Dat is veel te breed en lokt situaties uit dat mensen denken "Ik weet niet wat het is dus ik schrijf er wel Pop bij." Zo staat er bijvoorbeeld ook 'Pop' voor Kyary Pamyu Pamyu terwijl dat er eigenlijk weinig tot niks mee heb te maken.

Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Sat 14 Sep 2013, 17:45

Fran wrote: (...)
Je bent ook van harte welkom om de index bij te werken? Daar hebben we zeker hulp bij nodig en daar heb je geen kennis van Japanse muziek voor nodig. :)
Ik zou wel willen helpen bij het bijwerken van de index :)

Weet wel dat ik het erg druk heb, momenteel veel dingen aan mijn hoofd, dus het zal niet in hoog tempo gaan.
Als er haast bij is, kan iemand anders het beter doen ;)

Laat me maar even weten hoe jullie er over denken.

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 14 Sep 2013, 18:59

Ehm Seiji? Waarom heb je niet op de rest van het commentaar gereageerd? Want daar ging het mij meer om, dan om de index (dat is een geval apart). En wat betreft de index: als je het echt niet wilt bijhouden, mag je het gerust zeggen. ;)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply