Mededeling: Fran gaat voor het eerst naar Japan!

Hier kan je informatie vinden over de vernieuwingen, regels en verzonden nieuwsbrieven van AVO!

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Mededeling: Fran gaat voor het eerst naar Japan!

Post by Fran » Sat 11 Jun 2016, 05:27

Dat was een mooie show. Ik moet zeggen dat ik THE NOVEMBERS qua muziek niet helemaal ken, ik ken natuurlijk de muziekvideo's die online staan, maar ik heb mij prima vermaakt. De show was er om 11 jaar THE NOVEMBERS te vieren.

De avond begon verrassend met MONO, ik dacht dat MONO de tweede band van de avond zou zijn. Maar het begon al erg goed. De sfeer werd gezet, mensen gingen uit hun dak. De band liet onder andere Ashes in the Snow van het album Hymn to the Immortal Wind horen, prachtig! Ik kreeg verrassend (of misschien toch niet) kippenvel. Ik vond het liedje altijd zo deprimerend klinken, maar zo live was het prachtig!

ROTH BART BARON is indrukwekkend door de stage set-up. De meeste bandleden hebben meerdere instrumenten voor zich om te bespelen. Het podium stond er dus ook vol mee. En dan heb je de zanger met zijn gitaar die de show stal. Ik kende deze band geheel niet, dus het was afwachten hoe het allemaal zou klinken. Het is niet meteen mijn soort muziek, maar ik heb mij prima vermaakt!

En dan THE NOVEMBERS. Ze begonnen met rustigere liedjes en knalden op het eind, waaronder met het liedje 鉄の夢. De show was snel voorbij. Wat ik trouwens mooi vond van de stage set-up is dat de bandleden in principe naast elkaar staan/zitten. De drummer zit niet verstopt ergens achteraan. De zanger staat niet in het midden vooraan, maar hij stond meest rechts. Zo kon je de bandleden goed zien. Ik vond het optreden behoorlijk kort, maar na een paar minuten van geklap, kwam de band terug op het podium om nog een liedje te spelen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sat 11 Jun 2016, 08:30

Dat is leuk om te horen dat de drummer eens niet verstopt zit!

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 12 Jun 2016, 00:15

Beetje laat, maar geniet !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 12 Jun 2016, 14:28

Henk wrote:Beetje laat, maar geniet !
Dank Henk, maar helemaal niet te laat. Gezien ik nog steeds in Japan ben en dit kan lezen. :D

Dus dag 10 was een rustige dag. Ik wilde nog wat dingen regelen, zoals geld en ik wilde nog Tower Records bezoeken. Die in Shibuya had ik al eens bezocht, maar dat was vliegensvlug en met een vriendin. Maar als ik op zoek ga naar boeken en muziek, dan ga ik liever alleen. Dus dat was al een aantal dagen mijn planning. Nu werd ik bijna weer van mijn taak afgehouden, toen ik bij de Shibuya Crossing aangesproken werd door een Japanse jongen. Hij zei wat in het Engels en vroeg in het Japans hoe mijn Japans was. Nou, niet zo goed. Maar hij vroeg dus waar ik vandaan kom. Ik vertelde hem dat ik uit Nederland kom. "So you are Dutch!"

Hij vroeg naar mijn plannen, die ik duidelijk maakte. En hij wilde met mij afspreken om mij te interviewen. Blijkbaar is dit een vorm van nanpa. Maar zoals jullie allang weten heb ik dit soort dingen pas laat in de gaten. Hij vroeg of ik LINE heb, dus ik heb mijn ID gegeven. Jammer voor hem en misschien wel mij had ik vandaag al plannen (en de komende dagen), anders had ik hem vandaag ontmoet. Vraag mij af of hij nog wil meeten over een paar dagen. We shall see.

Ik vond het in ieder geval wel grappig dat ik werd aangesproken, want dit gebeurt mij dus in principe nooit in Nederland. Jo ho ho, ik ben in Japan en ik heb blond haar. Dat valt wel op, gezien ik behoorlijk in de minderheid ben als niet-Japanner. Vooral met blond haar.

Dus ik ging naar de Tower Records en heb een DVD van goatbed gevonden, een CD die ik al even wilde hebben en ik heb een handshake ticket kunnen fixen voor de 18de. Dus ik ga handjes schudden met cali gari. Lijkt mij vet grappig, werd wel gewaarschuwd voor de fans die misschien wat heftig kunnen zijn. Als ik kijk naar de zanger (en de gitarist), dan snap ik het wel. Heel goed. Zo goed.....

Dag 11 is vandaag en dat betekent dat ik Mikulate aka Mister Chocolate aka Kenji en zijn vrouw voor het eerst in het echt ging ontmoeten. Op naar Shizuoka! Ik moet zeggen dat het reizen nog best makkelijk ging, alleen naar Tokyo toe gaan met de subway en daarna naar het juiste platform gaan voor de shinkansen was wel wat moeilijker. Ik ben gewend dat ik behoorlijk wat moet lopen, maar het bleef maar doorgaan met doorlopen. Eenmaal aangekomen op het platform zag ik dat ik de shinkansen die ik moest hebben had gemist. Balen! Door middel van het internet verkregen door het station zag ik dat de volgende een 20-tal minuten later vertrok en ook 20 minuten trager is (stopt op meerdere plaatsen). Dus ik kwam in contact met Kenji om te vertellen dat ik later kwam. Nu was dat niet meteen een probleem, maar ik voelde mij wel stom. Ik was vanmorgenvroeg namelijk erg vroeg uit bed gestapt om op tijd naar het station te gaan, ticket te kopen en direct door naar Tokyo station. Maar blijkbaar moet ik nog vroeger gaan. Het gaat wat worden morgen. Al moet ik zeggen dat Shizuoka station (die overigens om de hoek is van waar ik nu verblijf) veel overzichtelijker is, want het is wat kleiner.

Eenmaal aangekomen op het station zag ik Kenji en zijn vrouw al staan. Wat was ik blij dat ik ze kon ontmoeten. Maar ik moest wel opletten met het Engels, ze kunnen wel Engels. Maar schrijven, daar zijn ze beter in dan praten en luisteren. Ik ging direct aanpassen door langzaam Engels (en versimpeld) te praten. Dat lukte aardig.

Kenji had een plan gemaakt van wat ik ging doen. Allereerst ging ik naar Toro Iseki. Daar zijn 2000 jaar oude overblijfselen te vinden van een oude agrarische gemeenschap, per ongeluk gevonden in 1943. Er zijn huizen te vinden om te laten zien hoe deze gemeenschap leefde. Ik heb bijvoorbeeld vuur gemaakt, een goede training terwijl het ontzettend warm weer was. Later ben ik het kleine museum ingegaan voor meer informatie. Vuur maken zorgde ervoor dat ik trek kreeg en dus gingen we naar een zaakje waar ze onder andere tonkatsu verkopen. Ik koos voor de 'chickenkatsu'. Ik moet zeggen.. ik kan maar niet wennen aan deze sets met eten. Het is echt te veel voor mij. Ik krijg het niet op en zit de hele dag vol. Nu moet ik zeggen dat ik met dit warme weer al minder gauw trek krijg en dus minder eet. Zou je denken dat het mij doet afvallen, geen idee. Ik moet wel zeggen dat ik al richting de -30 zit momenteel. Laten we dat zo houden, al zei een vriendin laatst: je gaat aankomen doordat er te veel lekker eten is. Toch gaat het mij prima af wat betreft het eten.

Terug naar Shizuoka. Na het eten ging ik naar een mooie shrine. Even tussendoor: Shizuoka is een prima stad als je interesse hebt in shoguns, want Shizuoka wordt de stad van de Shoguns genoemd. En waarom, leg ik je nu uit. Ik ging naar de Kuno-zan Toshogu Shrine en dat is de plek gewijd aan de vergoddelijkte geest van Tokugawa Ieyasu: de grootste shogun in de Japanse geschiedenis. Gebouwd in 1617 door de tweede shogun Hidetada, de derde zoo van Tokugawa Ieyasu op de berg van Kuno-zan. Van origine gebouwd in gemixte stijl van Shintoisme en Boeddhisme, maar nadat de shogun regering tot hun einde kwam, zorgde de nieuwe regering van de Keizer dat deze twee religies gescheiden werden. Dus hier en daar is het wat aangepast qua Boeddhisme, al is er nog wel wat van terug te zien.

Om er te komen moest ik trouwens een Ropeway nemen, een karretje aan een kabel. ;) En in principe ben ik niet zo fan van dit soort dingen, toch vond ik het wel erg gaaf dat ik ermee kon reizen van a naar b. Het uitzicht was adembenemend! En zo reizen scheelde heel wat geloop. Eenmaal bij de Shrine aangekomen kreeg ik nog een cadeautje mee: namelijk Engelstalige informatie over de locatie. Supertof! Hiermee zorgde het ervoor dat Kenji en zijn vrouw niet veel hoefden uit te leggen. Ik heb nog gebeden, we hebben nog wat leuke groepsfoto's gemaakt en vooral genoten van de omgeving. De traptreden waren trouwens enorm hoog. En op de terugweg was het best wel eng om naar beneden te lopen. Maar de leuning vasthouden hielp behoorlijk wat! Het graf van Tokugawa Ieyasu is daar trouwens ook te vinden. Het is een prachtige locatie! Er was ook nog een museum die wat meer inzicht gaf. Ze houden deels toch wel rekening mee dat er buitenlanders komen. En toen was het tijd om naar de volgende locatie te gaan.

Dat was het museum waar Ukiyo-e te vinden was van Utagawa Hiroshige, er was werken te vinden van diverse plaatsen die op de Tokaido Road route zitten. Erg interessant om te zien. Maar we waren best wel laat bij het museum, dus het sloot al gauw. Tijd om in te checken bij het hotel. Daar hadden ze nogal moeite met Engels. Dus gelukkig was Kenji er om mij te begeleiden. Ik heb mijn spullen gedropt en ben naar de Izakaya gegaan om onder andere natto te eten (natto kaas met nori). Het was wel aardig. Maar het is niet echt iets waarvan ik zeg: yum yum. Maar vies is het ook niet.Ik heb genoten van diverse Japanse hapjes zoals sashimi, yakitori en oden. En op het laatst kwam Kenji met Franse frietjes aanzetten. xDD We hebben nog behoorlijk wat gepraat.

Ik vroeg mij de hele dag al af wat voor shirt Kenji nu droeg. Dus hij liet het zien. Het was van een band, maar hij kende de band niet. Hij vond de vormgeving mooi. Maar op de achterkant van het shirt stond een Engelse zin a la "For all the fucked up Children of the World". Nu weet ik dat het een Engelse alt rock band was uit de jaren 80. Misschien moet ik het eens linken naar Kenji.

Ik heb nog zitten praten over Nederland, verschillen tussen Japan en Nederland en nog veel meer. Het was uiteindelijk begonnen met regenen en we liepen terug naar mijn verblijfplaats voor deze nacht. Ik moet zeggen dat ik mijn tranen even binnen moest houden om gedag te zeggen. Kenji ken ik via Ameba Pigg/Pico als mikulate. Hij schrijft graag in het Engels en ik vond het altijd supertof om met hem te praten. In die tijd heb ik ook weleens gesproken met hem over het vinden van een vrouw. Die heeft hij nu, trouwens een hele mooie vrouw, en ik ben zo blij dat ik ze heb kunnen ontmoeten. Het zijn zulke lieve mensen!

Het was echt een supertoffe dag. Dit ga ik echt niet vergeten!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 12 Jun 2016, 22:44

Goed om te zien dat je het voor elkaar krijgt om hele lappen tekst hier neer te zetten, betekend dat je in elk geval genoeg beleefd daar! :D

Kan niet op alles reageren maar vind het voornamelijk erg leuk om te lezen dat je nieuwe mensen kan ontmoeten en dat ze de tijd nemen om ook wat leuks met je te doen. De grote porties aan eten klinkt trouwens geweldig als je het mij vraagt, ik vind het eten wat je hier krijgt vaak zo weinig namelijk. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Sun 12 Jun 2016, 23:20

Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt Fran! Ik hou je verhalen wel in de gaten hier hoor, ik ben blij voor je :D . Ben erg benieuwd wat er allemaal volgt! Spannend en supertof ^^Het is zeker bijzonder die ontmoeting na zo lang een close contact te hebben gehad met elkaar online

Image

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Mon 13 Jun 2016, 23:22

Zalig om te lezen Fran!! en tof om eigenlijk online friends te ontmoeten, klinkt als een super dag!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 18 Jun 2016, 11:13

Ik had even geen internet en daarna was mijn IP adres geblokkeerd, dus het was even stil. Straks een vervolg!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 18 Jun 2016, 15:50

Na mijn drukke en leuke dag in Shizuoka en een nachtje slapen ging ik op weg naar Osaka. Het was regenachtig. De persoon waar ik naartoe reisde woonde niet in het centrum, maar net erbuiten. Dus het was wat lastiger om er te komen, doordat ik een aantal overstappen moest maken vanaf Shin-Osaka. Dat was nogal een gedoe, maar alles ging goed. Ondanks dat moest ik opeens in een trein extra betalen. Ik had geen idee waarom, maar ik betaalde maar braafjes. Ik had namelijk een kaartje gekocht bij de JR balie en daar werd gezegd dat ik tot Tsuruhashi kon reizen met de tickets. Toch betaalde ik extra. Dus ik voelde mij al een beetje rottig, want zo goedkoop is het allemaal niet.

Uiteindelijk aangekomen op mijn locatie; Kintetsu-yao. Voor de mensen hier die iets met BL hebben. Ik had moeite om geen yaoi te zeggen. Het zit toch wel dicht in de buurt.

De persoon stond netjes op mij te wachten en nog steeds regende het. Ik liep naar een plek waar ik wat kon eten. Het is zeg maar een warenhuis, met een verdieping of verdiepingen met eetgelegenheden. Ik koos voor omurice, want dat had ik nog niet gegeten! Het was behoorlijk vullend. Tijd om richting mijn slaapplek te gaan. Het was een stukje lopen, maar het was best wel te doen. Eenmaal aangekomen kreeg ik een kamer aangewezen met de mededeling: Het is wat klein. Er stond een eenpersoonsbed in en als er een tweede eenpersoonsbed in stond, dan kon er niks meer bij en zelfs niet de deur open. Ik vond het groot zat. Er stond zelfs een televisie. Ik zette mijn spulletjes neer en ging een gesprek houden met de persoon aka vriendin. Ze liet mij dingen zien van haar reizen. Ik vertelde haar waar ik precies vandaan kom (ik woon nu in Den Haag, maar kom uit Amersfoort. Let goed op, dit komt voor in de toets.). Ze liet foto's zien van haar reizen naar Nederland. En van Den Haag kon ik vertellen dat een gebouw al niet meer bestond, want daar komt iets anders voor in de plaats.

Na een tijdje kwamen we erachter dat er geen Wi-Fi voor mij was (ze wist het wachtwoord niet, diegene die het had opgezet ook niet). Dus de komende dagen zou ik het moeten doen met Wi-Fi spots. We zouden uit eten gaan, maar door miscommunicatie en misschien wat onwennigheid liet ze mij in mijn slaapkamer zitten (ik keek televisie). Uiteindelijk had haar man yakiniku gemaakt voor ons. Ze vond het zelf niet zo heel bijzonder, ik vond het prima te eten.

En toen werden de plannen besproken. De volgende dag zou Kyoto bezocht worden! Vroeg op en een vriend zou zich vervoegen bij ons. Ze oefent met deze vriend wekelijks Engels en hij wilde oefenen met mij. Ik vond het prima.

Ik ging douchen en daarna in mijn bed naar de televisie kijken. Ik vind de Japanse televisie over het algemeen saai. Maar het nieuws over de aanslag in de club Pulse in Amerika was op dat moment gesprek van de dag in nieuwsprogramma's. Ik kon dus iets meekrijgen. Maar verder is het eigenlijk maar een beetje geblaat.

Vooral irritant: eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Osorio
Sushi lover
Sushi lover

Post by Osorio » Sun 19 Jun 2016, 01:23

Fran leuk om te horen dat je in Japan naar je zin hebt :)

geniet ze verder en have fun daar

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 19 Jun 2016, 07:50

Kyoto! We stonden vroeg op en waren op tijd bij de bushalte om daar achter te komen dat per 1 juni de bus alleen in het weekend naar Kyoto rijdt. Dus we moesten met de trein. Ik en mijn vriendin waren aan het wachten op de derde persoon en eenmaal kennisgemaakt gingen we op weg. Kaartjes kopen, want de Suica werkt niet in Osaka. Wel de Icoca, maar om nou dat aan te schaffen voor een paar dagen?

Die vriendin van mij is aardig op de hoogte, dus hielp ons (jaja, de vriend had ook geen icoca) met kaartjes kopen (vooral met het aangeven van het aantal). Onderweg naar Kyoto kwamen we een aantal dames tegen die wat vroegen aan mijn vriendin. 1 sprak prima Japans, dus ik dacht dat ze Japans waren. Totdat de ander Engels met hier en daar Japan sprak (zoals ik dat nu doe). Ze komen uit Zuid Korea en waren de dag ervoor ook al naar Kyoto gegaan. Vandaag hadden ze plannen om iets anders in Kyoto te bezoeken.

Ze waren benieuwd waar ik vandaan kwam. Uiteindelijk scheidden onze wegen en ging ik op weg naar één van mijn dromen om te bezoeken: Kinkaku-ji oftewel het Gouden Paviljoen. Ik heb het al een aantal keren gedeeld op de social media. Mijn eerste Japanse penvriendin Lina stuurde mij een foto van haar voor Kinkaku-ji. Dat moet echt iets van 15 jaar geleden geweest zijn dat ik dit voor het eerst zag. Om aan te geven dat ik al heel oud ben. (j/k)

Sinds ik die foto zag had ik het gevoel dat ik dit gebouw, deze tempel, van dichtbij wilde bekijken. En het heeft even mogen duren, maar mijn missie is vervuld. Ik heb het gedaan! Ik ben ernaartoe gegaan, met duizenden andere mensen, om het van dichtbij te bekijken. Ik heb heel wat foto's gemaakt. Er werd een poging gedaan om mij en het Gouden Paviljoen op de foto te zetten. Maar niet iedereen is handig met camera's. Dus ik heb een behoorlijk aantal foto's, maar niet allen waren ze geslaagd. Het terrein is trouwens heel groot, met allemaal paden, trappen en momenten om muntjes te gooien voor geluk. Uiteindelijk waren er kraampjes waar je eten en souvenirs kon kopen. Ik heb een hanger voor een mobieltje gekocht, voor aan mijn tas, met daarop Kinkaku-ji. Ik heb nu al een behoorlijke verzameling van zulke hangers, ik kan het niet aan mijn telefoon hangen, dus doe ik het zo!

Tussendoor werden er heel wat gesprekken in het Engels gehouden, wat ik wel leuk vond. Die vriend is behoorlijk goed in Engels. Ik heb behoorlijk wat gesprekken met hem gehad tussendoor.

Kyoto staat vol met tempels, dus om Kyoto in één dag te zien is onmogelijk. Het is dan ook mijn missie om hier terug te komen!

Eerst was het tijd voor eten, dat werd sushi. Ik kreeg zelfs bier geserveerd van die vriend. Maar ik ben geen drinker, dus het is niet iets waar ik blij van word. Toch heb ik het gedronken, maar ik vond de smaak niks. Terwijl mijn gezelschap keihard Oishii zei over het bier, zei ik dat over het eten.

Op naar de volgende locatie: Yasaka Jinja (Shrine). Ooit werd dit de Gion Jinja genoemd. Het is een Shinto shrine en was in 656 gebouwd. De vriend vertelde mij dat het rood wat er voorkwam een teken was dat het geinspireerd werd door China, waar je veel rood tegenkomt. Hier wordt trouwens ook de Gion Matsuri gehouden en het bevindt zich in het Maruyama Park.

Een mooie locatie. We kwamen trouwens de Koreaanse meiden tegen in yukata die ze voor een dag hadden gehuurd. Er liepen veel meer mensen rond die zo gekleed waren. Rondlopen in Kyoto en een beetje het idee krijgen dat je in Japanse sferen bent. Dat ben je sowieso al door de locatie. De goedkoopste was 2500 yen voor een dag, de meeste waren 3000 yen en de duurste die ik tegenkwam was 3500 yen. Je wordt dan helemaal aangekleed, zodat je in stijl door Kyoto mag lopen.

Het was behoorlijk warm die dag, ik had zelf niet echt zien om zo rond te lopen met de hitte. Maar het lijkt mij zeker eens leuk om te doen.

De volgende locatie was ook erg mooi: Kiyomizu-dera. Het was nogal een weg om te klimmen naar deze tempel. Het was er behoorlijk druk. Twee Japanse schoolmeisjes liepen naar mij toe en wilden mij interviewen. Ik vond het allemaal prima, maar riep mijn gezelschap dat ze eventjes moesten wachten. De vriendin hoorde dat niet en is doorgelopen. De vriend was onder de indruk van wat ik allemaal schreef, want ik moest een berichtje achterlaten. Ik heb AVO gepromoot in het ene bericht en in het andere bericht heb ik hen bedankt voor hun vriendelijkheid. Ik heb het allemaal simpel gehouden. Maar toen waren we de vriendin kwijt. Ik ben blijven staan op een punt en de vriend is gaan zoeken. Die vond haar uiteindelijk en is toen met mij rond gaan lopen. Ik heb wat mooie foto's gemaakt, maar de locatie is deels in verbouwing. Dus je kunt niet alles zien. Daarbij moet je, zoals bij alle tempels, een fee betalen. Maar we waren allemaal behoorlijk uitgeput en besloten dat niet te doen. Ik heb van de uitzicht nog wat foto's gemaakt en we gingen terug. We hebben bij de Starbucks een ijskoffie genomen en wat gepraat. En uiteindelijk tijdens de treinreis kreeg ik nog wat vragen over Nederland. Ik begreep alleen het laatste stukje niet van zijn vraag, maar die vriendin zou dat aan hem doorgeven, we moesten gauw de trein uit. Ik heb uiteindelijk bij een zaakje waar je voor goedkoop een eetticket koopt gekozen voor ramen en tempura. Daarna zijn we naar huis gegaan. Nara stond op de planning voor de volgende dag!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 19 Jun 2016, 11:20

Ik heb weer bijgelezen! Je maakt zo wel heel wat mee zeg!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 19 Jun 2016, 15:23

Ik probeer tijdens zo'n eerste vakantie in Japan toch wel wat mee te pikken van Japan. Als ik terugkom en zeg: ik heb alleen Tokyo gezien, dan klinkt dat misschien een beetje saai. Dat terwijl ik Tokyo helemaal niet saai vind.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 19 Jun 2016, 15:31

Dat is waar, je hebt iig meer grote plaatsen bezocht dan ik ;)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 19 Jun 2016, 15:49

Komt nog wel. Ik wil zelf nog een keer richting Okinawa en als het kan richting Fukushima. Maar dat op een later moment. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply