Normal Hunts: Code of Practice, SOPs, Q&A

De hunts die volgens de normale regels gespeeld worden kunnen hier gevonden worden.

Meld je direct aan voor de volgende hunt!
Locked
User avatar
Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Posts: 7939
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:04
Location: Eorzea

Normal Hunts: Code of Practice, SOPs, Q&A

Post by Spitch TVB » Sat 07 Nov 2009, 01:52

Normal Hunts: Code of Practice, SOPs, Q&A [v.02]
[^Inderdaad, ik wil gewoon even stoer doen. Gewoon negeren XD]

---

Intro

Voor Normal Hunting zijn er enkele basisregels te volgen. Deze zijn voor elke hunt min of meer gelijk en verschillen enkel in smaak van en invulling door het organiserende team. In deze topic zal ik proberen om even kort de basis uit te leggen van een normale hunt.

--

A. Code of Practice
Hoe begin je hieraan, hoe verloopt het, hoe eindigt het?

1. Een goeie hunt begint met een goede organisatie. Voor meer algemene organisatie-info wil ik verwijzen naar deze topic. Gelieve, indien je interesse zou hebben in het houden van je eigen hunting, deze goed door te nemen.

2. De inschrijvingen worden het best een geruime tijd voor de hunt van start gaat, gehouden.

3. Zorg als organisatie voor een goed basisverhaal zodat de spelers zich een beeld van de speelwereld kunnen vormen. In deze inleidingen worden de verschillende spelonderdelen uitvoerig uitgelegd en omschreven. Voor meer info, zie verder bij punt B

4. Eens er voldoende inschrijvingen zijn, dient een begindatum van de hunt afgesproken te worden en kan het speltopic worden opgestart om de spelers een voorproefje te geven van wat komen zal.

5. Het algemene spelverloop zet ik ook wel onder puntje C of zo... *verwijst naar punt C*

6. Het is verboden of toch spelgewijs onaanvaardbaar om je geaardheid (je werkelijke spelrol) te outen voor je als speler ofwel vermoord bent of ontmaskerd wordt. Indien je het wel doet, verkak je vaak het hele spel, so this is a no go.

7. Het spel is ten einde wanneer de organisatie dit beslist. Dit is het moment om elkaar te danken en het gesprek verder te zetten in een daarvoor speciaal ontworpen topic. De hunt wordt gesloten en opgetekend in de hall of fame waarna een nieuwe kan beginnen.

---

Oké, dit waren de algemeenheden. Over naar de meer gedetailleerde stukjes (die zijn vast interessanter).


Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

User avatar
Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Posts: 7939
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:04
Location: Eorzea

Re: Normal Hunts: Code of Practice + SOPs

Post by Spitch TVB » Sat 07 Nov 2009, 03:05

B. Spelonderdelen

Een Normal hunt bestaat uit verschillende basis personages. Deze zijn:

1. De Standaard Personages
2. De Held / De Zogenaamde Held (vaak gecombineerd met een vorm van Helderziendheid)
3. De Slechterikken


Welke rollen er zijn en hoe ze zich gedragen, hangt vast aan het door de organisatie opgestelde patroon. Toch geef ik bij deze even een aantal voorbeelden:

1. De Standaard Personages

De Standaard Personages zijn er in overvloed. Bij de meeste hunts zijn dit wat je noemt 'de dorpelingen'. Ze zijn met veel, ze zijn allemaal verschillend en worden meestal opgejaagd door een bepaald kwaad.

Standaard Personages hebben geen andere rol in het spel dan actief op zoek te gaan naar de bad guys, erop te stemmen en andere medespelers ervan te overtuigen om dat ook te doen. Dit allemaal terwijl ze er ook nog es moeten voor zorgen dat andere mensen hen niet gaan verdenken van kwaad spel, want dit zou hen wel eens het leven kunnen kosten. De Standaard Personages zijn dus de prooien. Ze moeten altijd op hun hoede zijn, proberen te overleven.

Standaardjes moeten echter niet altijd van het genre 'dorpeling' te zijn. Hoe ze genoemd worden, hangt immers af van het algemene verhaal. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld te zien in de Final Fantasy VII hunt van September 2007 waarin niet gewerkt werd met stedelingen of dorpelingen, maar met de Turks als basis. Bij de Moordenaarshunt van November 2008 vormde een stel jonge delinquenten de algemene basis. Als je het zo bekijkt, zijn er vanzelfsprekend tal van mogelijkheden!

Deze groep van spelers kan alleen collectief winnen. Dit kan op verschillende manier en hangt af van de visie van de organisatie. Als deze bijvoorbeeld beslist dat de geïntroduceerde held wel degelijk van het ridderlijke type is, zullen hij/zij en de standaardjes automatisch winnen wanneer diens doel (de slechterikken uitroeien/ anders) behaald is of wanneer ze zonder de hulp van deze held (bv wanneer deze vroegtijdig de geest heeft gegeven) datzelfde doel weten te behalen. Wanneer de 'held' echter een dubbele agenda erop nahoudt (en bijvoorbeeld alleen helpt voor eigen belang, om het land over te nemen, om zelf alle macht te grijpen, dat soort dingen), zitten de Standaardjes met een groter probleem. De enige manier waarop ze dan nog kunnen winnen, is om deze 'zogenaamde held' eruit te stemmen voor de laatste slechterik aan stukken wordt getrokken.

Wat mag je NIET doen als Standaardje: Je mail/PM naar medespelers doorsturen waarin staat dat je een standaardje bent. Zeggen dat je er eentje bent, mag je altijd: niemand gelooft je toch volledig tot het einde van het spel X'D.

Hoe stem je? Zie verder

2. De Held / De Zogenaamde Held

Welke held er ook gekozen wordt: er is er maar één en ze komen nooit samen voor (of je maakt van de zogenaamde held een slechterik, dan kan het wel). Ik stel beide types even kort voor, beginnend bij de algemene held.

a. De Held:
De Held heeft altijd dingen te doen die groter zijn dan het leven zelf, namelijk het leven redden. Hij/zij is van groot belang in het verhaal en heeft meestal een soort van zesde zintuig dat het vinden van een Slechterik in een grote massa Standaardjes makkelijker maakt. Hij/zij is een vriend van de bevolking, of het hem/haar nu boeit of niet, en ziet het verslaan van de Bad Guys als een persoonlijk doel.

Dit type Held wint wanneer alle Slechterikken de grond in zijn geramd en stemt dus samen met de Standaardjes. De info die hij/zij echter krijgt van 'het zesde zintuig', kan deze echter verkrijgen door op afgesproken data een bericht te sturen naar de organisatie met de vraag naar de identiteit van een bepaalde speler.

De organisatie dient het antwoord ook mee te delen in het spel zelf, maar VERZWIJGT wel om welke medespeler het gaat, zodat, indien de held het juist heeft geraden, de Slechterikken op nog hetere kolen zitten en de Standaardjes nog steeds moeten gissen! Ook geeft de organisatie nooit aan wie de held is tot hij/zij wordt gedood of wanneer deze wint!

Helden als deze zijn het meest welkom voor Standaardjes. Voorbeelden van dit soort helden zijn bijvoorbeeld Iondo uit de Demonenhunt en Sora uit de KH hunt.

Wat mag je NIET doen als Held: Vlakaf zeggen dat jij de Held bent. Gek genoeg zullen mensen je geloven, waardoor je dus het spel totaal scheef kunt trekken (Slechterikken gaan op je stemmen, Standaardjes zien dit, gaan op de stemmers stemmen,... => snel speleinde. Willen we niet). Don't do it!

b. De Zogenaamde Held:

De Zogenaamde Held komt het verhaal binnen en zweert bij alles wat katholiek en blinkend is dat hij/zij het antwoord is/heeft op het probleem. Maar, anders dan de echte Held, heeft deze zijn prijs. Vaak is de Zogenaamde Held uit op macht en denkt deze te bemachtigen door even alle nasties uit te roeien.

De Zogenaamde Held heeft heel wat mee van de Held, zo ook het zogenaamde zesde zintuig. Echter, wanneer dit type 'held' wint, is er niemand anders die ervan mee kan genieten behalve hij/zij. Een voorbeeld hiervan was bv. Floreance uit de eerste Heksenjacht, een arrogante stedeling die voor geld 'heksen' op de brandstapel gooide.

Het doel van de Zogenaamde Held is dus zo snel mogelijk komaf maken met de 'plaag' en zorgen dat ie er iets voor terugkrijgt. Ook hij wint dus wanneer alle Slechterikken de pijp aan Maarten hebben gegeven. Beroep doen op een 'zesde zintuig' gebeurt op dezelfde manier als bij de gewone goedhartige Held, namelijk via een PM op afgesproken data naar de organisatie. Verder stemmen ook deze helden samen met de Standaardjes en wordt van hen verwacht dat ze zich tijdens het spel ook voordoen als een Standaard zodat de Slechterikken niks in de mot krijgen.

Wat mag je NIET doen als Zogenaamde Held: Vlakaf zeggen dat jij het bent. Net als bij Helden zullen mensen je geloven en blahblahblah. Niet doen. Doe het toch en ik hak je handen af. Zo simpel is het.

c. Zesde Zintuig

Het zesde zintuig kan eigenlijk vanalles zijn. Het kan gaan om een Ziener die zogenaamd geraadpleegd wordt, een spion, een wijze... Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Vincent Valentine voor de FF VII Hunt en Axel voor de Kingdom Hearts Hunt. De zieners worden steeds gespeeld door de Organisatie en dienen de helden enkel antwoord te geven over de identiteit van een bepaalde speler (en enkel op aanvraag. Wanneer een held dus vergeet te vragen, komt er normaal gezien ook geen antwoord).

Hoe stem je? Zie verder

3. De Slechterikken

De Slechterikken zijn teamspelers. Het zijn de enige personages die altijd en overal weten welke medespelers nu net ook Slechterikken zijn. Ze stemmen net als Standaardjes en Helden op de normale manier en doen zich het hele spel voor alsof ze zelf Standaard zijn en actief op zoek gaan naar de bad guys. Voor hen is het dus belangrijk dat ze de zichzelf niet verdacht maken en samen werken om die irritante held eruit te spelen.

Naargelang het basisplan van de Organisatie, zijn er verschillende manieren voor Slechterikken om te winnen.

a. In aantal

Wanneer er door het grote aantal aan Slechterikken geen kans meer bestaat dat de goeien nog winnen, is het spel automatisch voorbij. Dit gebeurt bv al bij 3/3. Wanneer 3 Slechterikken samenwerken om 1 persoon eruit te stemmen wanneer de 3 Standaardjes elkaar nog zitten te verdenken, is er geen kans meer dat ze dit nog overleven (ze worden er 1 voor 1 uitgespeeld).

b. Doel bereiken

Bij sommige hunts wordt er geopteerd om de Slechterikken een doel te geven, namelijk het vermoorden van de held. Wanneer aangegeven wordt dat de Standaardjes sowieso verliezen wanneer de Held een kopje kleiner is gemaakt, is dit de enige manier voor de Slechterikken om het spel te winnen.

-

c. Extra Krachten

Niet alleen de helden hebben speciale krachten. Slechterikken hebben vaak 2 grote pluspunten, al komen ze niet altijd samen voor. Deze zijn:

- Op afgesproken data mogen ze een willekeurig persoon vermoorden, exclusief de Held. Dit gebeurt via een PM naar de organisatie met de naam van het slachtoffer. Wanneer de Held wordt gekozen, gebeurt er echter niks en laat de organisatie iets cryptisch achter om aan te geven dat er een gevecht geweest is (alleen rollen worden genoemd, geen namen!!!)
- Op afgesproken data kunnen de Slechterikken een persoon naar keuze omvormen tot Slechterik. Ja, we gaan vermenigvuldigen. Ook dit gebeurt via een PM naar de organisatie in pure discretie.

Verder ga je natuurlijk stemmen als de rest.

Wat mag je NIET doen als Slechterik: Zeggen wat je bent, tjè. Ik denk dat dit wel voor zichzelf spreekt? If not: think hard.

Hoe stem je? Zie verder


Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

User avatar
Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Posts: 7939
Joined: Wed 29 Jul 2009, 21:04
Location: Eorzea

Re: Normal Hunts: Code of Practice + SOPs

Post by Spitch TVB » Sat 07 Nov 2009, 03:20

C. Algemene Spelverloop

Het spel is voornamelijk gebaseerd op giswerk op het forum (veel gepost), verhaaltjes plaatsen over je personage, discussies starten over het wie, waar en waarom, de verhaaltjes van de Organizatoren en natuurlijk...

... het stemmen.

Stemmen gebeurt normaal via PM. Elke speler, zowel Standaard, Held als Slechterik, stuurt voor het afgesproken uur een PM naar de Organisatie met daarop de naam van de speler waarvan jij denkt dat die wel dood zou mogen (gelieve niet letterlijk te nemen alstublieft). De stemmen worden uiteindelijk na de telling meegedeeld aan iedereen in het topic zelf waarna iemand het spel moet verlaten.

Hoe verlaat je het spel?

Dit kan op verschillende manieren en hangt af van de ingesteldheid van de Organisatie.
Algemeen aangenomen wordt je eruit gekegeld wanneer je de meeste stemmen tegen je hebt. Wanneer er verschillende mensen evenveel stellen hebben en er dus meerdere het spel zouden moeten verlaten, zijn er twee mogelijkheden:

- ofwel gaat de organisatie de klassieke weg op en wordt iedereen inderdaad het spel uitgezet
- ofwel volg je mijn werkwijze en laat je alleen deze sterven die het snelst zoveel stemmen tegen zich heeft gekregen (let dus goed op de tijden waarop de stemmen aankomen!)

SPELERS DIE NIET STEMMEN, STEMMEN OP ZICHZELF!! <- vergeet dus niet te stemmen

Wanneer iedereen stemt, maar iedereen op iemand anders stemt, zijn er ook 2 mogelijkheden:

-of de organisatie beslist dat de stemming ongeldig is en laat die stemming voor wat het is
-of diegene waar als eerste op gestemd is geweest, gaat de pijp uit

Verhalen Schrijven

Zowel van de organisatie als van de spelers wordt verwacht dat ze posten. Vanzelfsprekend plaatst de organisatie vooral verhalen die zorgen voor een mooie samenhang van het spel, terwijl spelers eerder hun gedachten naar voren brengen om hun medespelers ervan te overtuigen niet op hen, maar op een ander te stemmen. Wat echter ook leuk kan zijn, is dat je als speler je personage wat vorm gaat geven tussendoor, zodat de posts wat minder eentonig uitvallen tussen de stemmingverhalen door.

Hoe Lang Duurt Een Normal Hunt Gemiddeld?

Hunts lopen meestal 5 à 14 dagen. De meeste eindigen ergens kort na de 7de dag.


Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Locked