GZ: jongeren met interesse in Harajuku/Visual Kei-fashion

Ben je op zoek naar een boek of een persoon? Dan kan je je oproepje hier plaatsen!

Let op: Vanaf 50 berichten. Berichten worden gemodereerd.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

GZ: jongeren met interesse in Harajuku/Visual Kei-fashion

Post by Fran » Thu 09 Dec 2010, 10:48

Ik kreeg dit bericht door via last.fm en heb toestemming gekregen om het op dit forum te posten. Deadline van inzenden is 11 december. Misschien is dat kortdag, maar het kan natuurlijk ook gesprekstof opleveren.
Hallo,

Ik ben student Journalistiek & Media en zit momenteel in mijn examenjaar. Ik
moet als een van mijn afstudeeropdrachten een artikel schrijven over een
maatschappelijk verschijnsel waar nog weinig over geschreven is en wat
interessant kan zijn voor jongeren. Ik heb ervoor gekozen om iets over
Harajukumode, en dan met name Visual Kei, in Nederland te schrijven.
Voor dit artikel zou ik graag wat ervaringen en quotes van jongeren verwerken
die zelf Harajuku/Visual Kei-fashion en -muziek interessant vinden en eventueel
ook de kleding (of enkele onderdelen hiervan) dragen.

Mocht je geïnteresseerd zijn, stuur dan even een berichtje terug! Zo werkt het
indien je geïnteresseerd (en 18+) bent:
Ik mail je een korte vragenlijst, een soort interview per e-mail dus. Je mag
kiezen of je met je echte naam of met een nickname in het artikel vermeld wilt
worden. Het liefst wil ik ook nog een foto van jezelf in visual-kei-kleding,
maar als je dit niet ziet zitten (denk eraan: het kan geplaatst worden in de
Volkskrant) is dit ook prima! Enkel wat antwoorden zijn ook welkom. De nadruk
ligt op de kleding, maar de muziekliefhebbers kunnen ook reageren.

Vriendelijk bedankt voor het lezen en hopelijk tot horens! Je hebt tot 11
december om te reageren.

Groetjes, Alix
Dit is de vragenlijst! En het e-mailadres heb ik afgeschermd om spammers tegen te gaan. Je kan het adres aan mij vragen! Of ik kan het voor jou opsturen!

De vragenlijst!
1. Hoe lang ben je al bekend met harajukufasion, visual-keifashion en/of
-muziek?

2. Hoe ben je hiermee in aanraking gekomen?

3. Heb je regelmatig contact met andere jongeren die deze stijlen ook
kennen/dragen? Hoe ontmoet jij deze jongeren?

4. Wat is je favoriete Harajukustijl? (visual kei, lolita, decora, etc.)

5. Draag jij zelf ook wel eens harajukufashion? Wat voor? (indien nee, sla vraag
5, 6, 7 over)

6. Draag je dit (vrijwel) dagelijks of alleen bij speciale gelegenheden? Indien
het laatste; bij welke gelegenheden?

7. Waar koop jij je harajukufashion zoal?

8. Krijg je wel eens reacties op de kleding die je draagt en/of de muziek die je
luistert? Zo ja: positief of negatief? Herkennen mensen het? Vinden ze het leuk?
Snappen ze wat het inhoudt of word je vaak verward met de 'gewone' Nederlandse
alternatieve stijlen zoals skater, punk en gothic?"

9. Luister je ook bijbehorende muziek? Hoe zou jij de muziek omschrijven? Is het
enkel rock/metal in een andere taal of is het een genre op zich? Je mag enkele
bandnamen noemen als je vindt dat dit duidelijker is!

10. Ben je zelf wel eens in Japan / Harajuku district geweest? Zo nee, heb je
wel deze wens?

11. Merk jij een toename van Japanse harajukufashion en -muziek in Nederland?
(bijv. meer concerten van alternatieve Japanse bands, meer kledingwinkels die
bepaalde merken verkopen etc.)

Verder nog belangrijke opmerkingen of vragen? Stuur het mee! :) Verder zou ik
graag de door jou gekozen naam willen horen die ik kan vermelden in het artikel.
Laat ook even weten of je een foto wilt verstrekken of niet. De foto moet
minimaal 200dpi zijn. Indien je geïnteresseerd bent in het uiteindelijke
artikel zal ik deze uiteraard toesturen!
Iemand met interesse?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

LissyLamoire
Otaku
Otaku

Re: GZ: jongeren met interesse in Harajuku/Visual Kei-fashion

Post by LissyLamoire » Thu 09 Dec 2010, 19:23

Hmz nee ik niet =x Ik ben niet zo into de Japanse fashion ... en ik kan wel gaan praten over mijn Jrock bands maar daar hebben ze ook niet veel aan als het echt Harajuku gericht moet zijn.

♥ Feels like Ryeosomnia ~ • WOW. Fantastic Baby

as33kawaii
Otaku
Otaku

Post by as33kawaii » Thu 09 Dec 2010, 19:24

Ik heb het ff ingevuld, geen idee waar ik het heen moet sturen.
Ik heb geen fysieke foto mocht dat bedoeld worden met de 200dpi eis.

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 09 Dec 2010, 20:38

In bericht 1 staat dat ik het e-mailadres heb @as33kawaii. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Aiko
Otaku
Otaku

Post by Aiko » Fri 10 Dec 2010, 14:51

Ik ga hem ook invullen, heb wel interesse hier in ^^

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 10 Dec 2010, 15:01

Wel vandaag invullen en opsturen. Ik heb het adres, dus als je wilt kan ik je het e-mailadres opsturen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Aiko
Otaku
Otaku

Post by Aiko » Fri 10 Dec 2010, 15:04

Ik heb hem al in hotmail ingevult, hoef alleen nog te versturen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 10 Dec 2010, 15:10

Aiko wrote:Ik heb hem al in hotmail ingevult, hoef alleen nog te versturen.
Dan moet ik je het e-mailadres opsturen! :) Komt eraan.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 17 Dec 2010, 14:40

Jongens & meisjes, ik heb het artikel ontvangen! Het is onbekend wanneer Alix gaat horen of het artikel werkelijk in de krant gaat komen. Als het doorgaat, komt het namelijk in de Volkskrant. Maar ze heeft concurrentie. En daarom vind ik het een eer dat ik toestemming heb om het bericht hier te plaatsen.

Diegene die de vragenlijst heeft ingevuld, heeft ook al mail gehad. :)

Voordat je begint met lezen, nog even dit: op- en aanmerkingen op het artikel zijn zeker welkom. Ik stuur namelijk zometeen de link door naar Alix, zodat ze de reacties kan lezen.
‘Een mix van alles’
Japanse mode steeds meer te zien in Nederland

Bij Japan heeft iedereen wel een bepaald beeld voor zich. Sushi, eetstokjes, vechtsport… Wat echter weinig mensen weten is dat Japan een van de meest vooruitstrevende landen is op het gebied van mode. Alle belangrijke merken zijn in de grote steden vertegenwoordigd. Een specifiek, maar zeker niet onbelangrijk, onderdeel van deze mode is de Harajukumode. In Nederland is deze stijl niet of nauwelijks bekend. Of toch wel?

De naam Harajuku verwijst naar een gebied rond Harajuku Station in de wijk Shibuya, gelegen in Tokyo. Vanaf 1964, toen de Olympische Zomerspelen gehouden werden in Tokyo, kwamen er steeds meer jongeren in het gebied en begon de Harajukustijl te concretiseren. Nu, tientallen jaren later, komen er op de Jingu Bridge nog steeds honderden jongeren bij elkaar, gekleed in hun favoriete kledingstijl. Het gebied is in de modewereld zeer bekend. Er bevindt zich een groot aantal winkels waar zowel de duurdere, internationaal bekende merken als alternatieve, betaalbare kledingshops voor jongeren vertegenwoordigd zijn.

Fashion in plaats van statement
Hoewel de jongeren zelden een specifieke stijl aanhouden en veelal een mix van alles dragen, is een aantal stijlen duidelijk oververtegenwoordigd. Men zou kunnen zeggen dat dit de Japanse equivalent is van de Nederlandse punk-, gothic- en skaterstijlen. De Engelstalige media verwijzen met de term Harajuku girls naar alle jongeren in Harajuku die zich anders of hip kleden. Harajuku is echter niet één stijl: het is de verzamelnaam voor alle stijlen die in het gebied vertegenwoordigd zijn. Een greep uit de meest voorkomende stijlen: Bij cosplay (afkorting van costume play: kostuumspel) kleden jongeren zich als de leden van hun favoriete bands of anime (Japanse tekenfilmseries, zoals Pokémon). Deze bands komen vrijwel altijd uit het visualkeigenre. Visual kei betekent ‘visuele stijl’ en is een Japanse muziekstroming. Het betreft een unieke combinatie van rock, metal en punk die per band anders klinkt. De bandleden kenmerken zich door flamboyante kleding, donkere make-up en vaak een androgyn uiterlijk. Visual kei, met al zijn substromingen, is verreweg het populairst in Harajuku. In tegenstelling tot in Nederland wordt punkkleding in Harajuku vooral gedragen als fashion in plaats van als statement. Gothic lolita is een stijl die redelijk herkenbaar is voor Nederlanders. Het zijn veelal meisjes die deze stijl omarmen. Ze dragen donkere make-up, donkere kleding en religieuze symbolen als sieraden. Dit alles echter wel in een nette en chique stijl gegoten vol kant, laagjes en strikjes.

Inspireren
Dat klinkt misschien allemaal leuk en aardig, maar zijn zulke aparte stijlen wel iets voor de nuchtere Westerse wereld? Alternatieve jongeren worden hier vaak gezien als opstandige jongeren met problemen, die simpelweg een fase in hun puberteit doormaken. Een popster die dit anders zag en zich liet inspireren door de Japanse Harajukumode is Gwen Stefani, wellicht beter bekend van vroeger als zangeres in de ska-punk band No Doubt. Haar soloalbum uit 2004 bevat een nummer getiteld ‘Harajuku Girls’ en in veel van haar videoclips zijn Harajuku-aspecten terug te vinden. Gedurende haar solocarrière verscheen ze publiekelijk altijd met haar Japans-Amerikaanse entourage Harajuku Girls: vier vrouwen die in Harajukustijl op het podium en in videoclips de dance acts uitvoerden.

Zelfs in minder voor de hand liggende kringen duikt Harajuku steeds meer op. Nicki Minaj, een Amerikaanse rapster die behoorlijk aan de weg timmert, heeft een alter ego genaamd Harajuku Barbie. Ze verklaart in interviews dat “de expressieve, doen-waar-je-zin-in-hebthouding van de jongeren in Harajuku mijn persoonlijkheid weerspiegelt”.

Visuele aspect
Wat opvalt is dat de muziek voor Nederlandse Harajukufans veel meer los staat van de bijbehorende kleding dan in Japan het geval is. Visual kei is een geliefde muziekstijl en, meer algemeen, Harajuku wordt zeer bewonderd. De kleding openlijk dragen en het nadoen van bandleden is echter niet voor alle fans een must. Yessica (19): “Ik luister de muziek veel, maar ben niet echt into de bijbehorende kleding al vind ik het wel cool om te zien”. “Bij een concert zie je nauwelijks de helft van de bezoekers in bijbehorende kleding lopen” aldus Marc, zelf vervent concertbezoeker.

Degenen die wel regelmatig de gelaagde jurkjes en zwarte make-up uit de kast halen krijgen te maken met gemengde reacties: “Ik word vaak verward met de veelvoorkomende Nederlandse alternatieve stijlen zoals gothic en punk” vertelt Rowena (19). “Verder herkent en snapt mijn familie helemaal niet waarom ik muziek in een andere taal luister en zulke kleding draag”. Kim (23): “Ik vind de donkere, punkachtige kleding erg mooi. Vooral gothic lolita vind ik geweldig, maar het staat me niet. Als ik Harajukumode draag is het visualkeistijl, gedeeltelijk samengesteld uit westerse kleding. Ik draag de kleding enkel bij speciale gelegenheden zoals concerten”. Mensen die de stijl niet kennen reageren vaak wat lacherig en vinden dat het “net allemaal vrouwen lijken”. Het wordt vaak verward met travestie of homoseksualiteit. “Terwijl het juíst om dat visuele aspect gaat” vertelt Marc.

Groei
Ondanks het gebrek aan Harajukumode in het alledaagse straatbeeld leeft en groeit de scene wel degelijk. Het eerste concert van een Japanse band met bovengenoemde stijl vond plaats in november 2006. De visualkeiband D’espairsRay trad toen op. Er waren amper honderd bezoekers. “In de daaropvolgende jaren traden er ongeveer twee, maximaal drie bands uit Japan per jaar op. In 2009 vonden er al zeker vijf van zulke concerten plaats. Dit jaar kwam het zelfs voor dat in de zomer alleen al drie alternatieve Japanse bands op het podium stonden!” vertelt Marc. De uit-agenda van het Algemeen Dagblad raadde vorig jaar aan om het concert van de Japanse ex-visualkeiband Dir en grey te bezoeken. Ook de verkrijgbaarheid van cd’s en tijdschriften uit de Harajukuscene neemt toe. Culttijdschrift FRUiTS ligt soms in de boekhandel. Cd’s en dvd’s van Japanse visualkeiartiesten zijn steeds sneller en beter verkrijgbaar bij webwinkel Bol.com. Het grootste aanbod komt echter vooral van buitenlandse webshops, die steeds meer wereldwijd verzenden.

Creativiteit
Voor veel fans heeft internet een grote rol gespeeld. “In 2005 heb ik een anime gekocht waarvan een visualkeiartiest de titelsongs heeft ingezongen. Vanaf daar ben ik eigenlijk verder gaan zoeken via internet. Zo is het een beetje begonnen”. Hoewel er duidelijk een stijgende lijn te zien is in de verkrijgbaarheid en verkoop van alternatieve Japanse muziek, blijft die van de mode achter. De harde kern van visualkeifans bestelt en koopt haar kleding online, bij buitenlandse webshops. Het gevolg is dat het voor sommige mensen niet te betalen is. In Nederland is het simpelweg amper verkrijgbaar. Marjolein (22): “Ik vind alle Harajukumode heel erg leuk en zou het zelf graag willen dragen. Maar het is gewoon te duur!”. De Nederlandse Harajukufans vullen met hun eigen creativiteit en vindingrijkheid het gebrek aan de juiste winkels op: “Ik probeer de kleding die ik leuk vind een beetje te kopen in Harajukustijl, maar dan gewoon de goedkopere winkels zoals H&M”. Rowena: “Ik bestel ‘gewone’ alternatieve kleding bij Large (bekendste alternative en merchandise webshop van de Benelux) en combineer dit zodat het lijkt op de kleding van mijn favoriete bands.

Waar de Japanse Harajukucultuur voor velen onbekend of misschien zelfs raar is, vinden veel Harajukufans het echter juist leuk om over hun interesses te vertellen. Een algemeen geaccepteerde kledingstijl zal het nooit worden. Desondanks neemt het aantal jongeren dat zich tot deze mode aangetrokken voelt gestaag toe. Voor veel jongeren is Harajuku meer dan een manier van kleden. Het is een manier waarop ze zichzelf kunnen uitdrukken en onderscheiden. Zoals Rowena verwoordt: “Het is een volledige cultuur die je uitdraagt. De kleding is wat me inspireert”.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Aiko
Otaku
Otaku

Post by Aiko » Tue 28 Dec 2010, 19:14

Mijn naam komt erin voor XD met mijn meningen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 28 Dec 2010, 20:23

Leuk toch. En ik denk dat Endroine ook heeft meegedaan aan dit stukje, dacht dat die Yessica in het echt heet. Maar kan het mis hebben :)

Maar geen op- en aanmerkingen op het stuk?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Aiko
Otaku
Otaku

Post by Aiko » Tue 28 Dec 2010, 21:24

Ik niet eigenlijk, Ik vind het wel goed geschreven. Heb er niks op aan te merken.

Image

Post Reply