Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Tue 02 Aug 2011, 23:32

Dit is eigenlijk het topic dat ik een beetje mis hier, reden waarom ik het nu begin.
Zomaar wat losse dingen, die niet in een speciaal topic horen.

* Ik begin aardig scherp te worden met het herkennen van Koreanen op mijn werk op Schiphol.
Ik werk niet op Plaza, maar wel op een plek waar erg veel mensen komen.
Vanuit mijn treintijd ben ik behoorlijk gewend om een gesprek te beginnen: Heel af en toe, als ik denk dat de persoon in kwestie genegen is om gebabbel van mij aan te horen.
Ik gooi een balletje op, en dat wordt opgepakt of niet.

Van de 7 balletjes die ik in 2 weken opgooide waren er 6 raak.Aangezien de mensen een vliegtuig willen halen zijn het heel korte gesprekken, waarbij ik niet verder ga dan kam-sa-mi-dah en annyoo.
Het grappigste waren 2 meisjes het vorige weekend tijdens de nachtdienst.
Eerst kwam de een even naar binnen, daarna de ander.
Mij vermoeden was juist, en toen ik mijn laptop omdraaide herkenden ze direkt welke recente serie ik aan het kijken was.
Verbazing !

* Een tijd geleden meldde zich iemand aan op het JA-forum waar ik ook af en toe ben.
Ze had mijn topic daar over K-Drama ontdekt via google.
Diverse uitnodigingen om ook op MyDramaList , (MDL), te posten.
Dat deed ik een keer, al mijn favorieten er op gezet.
Verder geen reactie meer, en omdat ik mezelf toch al erg aktief vind, ben ik daar mee gestopt.

* Op het JA-forum is iemand lid geworden, die helemaal gek is van dezelfde schrijfster, maar ook aktief is in de anime-wereld, en zelf behoorlijk mooie tekeningen maakt in Japanse stijl.
Ze kent daar mensen persoonlijk van in het echt, maar ik zal toch een balletje opgooien.

Image

Jimbow
Bangya
Bangya

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Jimbow » Wed 03 Aug 2011, 08:32

Dat brengt wel een leuk extraatje naar je werk zeg!
Ik geloof niet dat ik zoiets zomaar zou doen, vooral ook omdat ik geen woord koreaans spreek ;)

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 03 Aug 2011, 10:38

Je ziet heel veel mensen op Schiphol, dus ik vind het eigenlijk best grappig dat je Koreanen inmiddels kan herkennen dankzij de drama's :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 03 Aug 2011, 11:10

Ik ben wel heel voorzichtig daarmee. Globaal gezegd lijken Koreaanse mannen vaak iets rechthoekerige gezichten te hebben. Met vrouwen is dat minder het geval.
Ik spreek ook geen Koreaans verder, behalve een paar losse woorden :)

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 03 Aug 2011, 11:31

Forums zoals dit zijn "ter lering en vermaak" natuurlijk.
Ik ben verder ook niet met een missie bezig, maar met alles wat ik post houd ik er wel rekening mee dat die berichten ook door bezoekers gelezen worden.

Als ik zie hoeveel hits sommige topics hier hebben, terwijl eigenlijk maar een kleine groep aktief is, moeten er toch best regelmatig aardig wat mensen hier langskomen.
Even een vergelijking met het Jane Austen forum:
Dat was als hobby begonnen door de oprichtster 2 jaar geleden.

Er is ook een kleine groep aktief, maar volgens de teller, die alleen zijzelf kan zien, komen er soms 3000 mensen langs op 1 dag.
Daar zitten BN'ers bij, die anoniem willen blijven maar wel met de oprichtster communiceren.

Het andere Azie-forum waar ik in zat eventjes was geheel gericht op een kleine selectie films, voornamelijk de echte harde bloederige slashers. Dan werd er ook nog behoorlijk in jargon gepraat.
Niets mis mee voor je eigen hobby, maar het trekt niet echt andere mensen aan.

Rondkijkend zie je meer belangstelling voor Aziatische films in Nederland.
Reviews op film-sites, maar ik denk dat dit forum toch het enige echte redelijk open forum is.
Nogmaal, geen grote plannen, meer een kwestie van steentje voor steentje.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 07 Aug 2011, 19:26

Ik ga toch even afwijken van de Hong Sisters-series.
Ik heb lang geaarzeld om The Sungkyunkwan Scandel te gaan kijken.
Historisch drama, waarin een meisje het college waar alleen jongens mogen komen inkomt .
Leek te veel op Painter of the Wind, en aangezien dat nog steeds de nummer 1 serie is voor mij, wilde ik niet iets zien wat er op lijkt.

Toch begonnen, en ik zit er aan vast: Het begint heel goed.
Ik ben pas bij episode 2 nu, ik zal er later een topic over beginnen.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 07 Aug 2011, 23:55

Laat ons zeker maar weten wat mee of tegenvalt. Ik lees vaak je tips, maar weet niet steeds wat te zeggen :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 27 Aug 2011, 10:51

Zomaar...
Toen ik in dit forum kwam had ik niet in de gaten dat ook dit forum tamelijk feminine is.
Ik zocht wat forum betreft een beetje meer de middenweg op het gebied van Aziatische films, series en cultuur in het algemeen.
Het hoeft niet al te zoet altijd, maar alleen maar vechten en bloed verveelt gauw.
Mooi drama heeft m'n voorkeur tegenwoordig, hoewel ik de oude HongKong-kung fu films met Bruce Lee nog steeds best goed vind.

Dit is dan mijn 3'de forum dat dat feminine karakter heeft, en nog tamelijk jong ook, geloof ik, in vergelijking met de andere 2 forums.

Daarom wil ik toch even dit zeggen: Zolang niemand tegen mijn aanwezigheid bezwaar heeft, voel ik me welkom. Ik zal nooit iemand persoonlijk benaderen, met wat dan ook.

Ten tweede, ik bespreek veel Korea-drama's en films hier.
Dan begin ik een beetje op een echte recensent te lijken.
Maar ik kom hier ook om te leren !
Vooral dankzij het Anne-forum, waar mensen uit de hele wereld in zitten, waarvan ik sommigen bijna 10 jaar ken, heb ik ontzettend veel geleerd.

Vooral ook, dat leeftijd geen enkele rol hoeft te spelen op het gebied van (levens) -ervaring en wijsheid.
Ook in dit forum zitten mensen met verschillende achtergronden, wat het zeer interessant maakt.
Mocht ik dat in dit forum een keer vergeten, en me als een oude <puntje, puntje, puntje> gaan gedragen, vertel het alsjeblieft :)

Weer terug naar Korea:
Ik kijk nu Painter of the Wind voor de 2'e keer dus, de 1'e keer een jaar geleden.
Vooral met deze serie merk ik dat ik erg veel geleerd heb in dat jaar wat Korea betreft.
Een hoop woorden begin ik te herkennen, maar ook een hoop andere dingen die wat minder opvallen in kortere films.

Image

Jimbow
Bangya
Bangya

Post by Jimbow » Sun 28 Aug 2011, 09:34

Henk wrote:Zomaar...
Toen ik in dit forum kwam had ik niet in de gaten dat ook dit forum tamelijk feminine is.
Ik zocht wat forum betreft een beetje meer de middenweg op het gebied van Aziatische films, series en cultuur in het algemeen.
Het hoeft niet al te zoet altijd, maar alleen maar vechten en bloed verveelt gauw.
Mooi drama heeft m'n voorkeur tegenwoordig, hoewel ik de oude HongKong-kung fu films met Bruce Lee nog steeds best goed vind.

Dit is dan mijn 3'de forum dat dat feminine karakter heeft, en nog tamelijk jong ook, geloof ik, in vergelijking met de andere 2 forums.

Daarom wil ik toch even dit zeggen: Zolang niemand tegen mijn aanwezigheid bezwaar heeft, voel ik me welkom. Ik zal nooit iemand persoonlijk benaderen, met wat dan ook.
Je bent voor zover ik weet samen met mij de enige man hier ;)

Dat AVO jong is valt mee vind ik, geloof toch dat we de 8 jaar tegemoet gaan als ik me niet vergis!

En waarom zouden we bezwaar hebben tegen je aanwezigheid? In tegendeel zelfs!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 28 Aug 2011, 19:19

Dat AVO jong is valt mee vind ik, geloof toch dat we de 8 jaar tegemoet gaan als ik me niet vergis!
Ik bedoel de gemiddelde leeftijd van de forumers.

Ik ben dus niet de enige man hier :)

Image

Jimbow
Bangya
Bangya

Post by Jimbow » Sun 28 Aug 2011, 19:38

Henk wrote:

Ik bedoel de gemiddelde leeftijd van de forumers.

Ik ben dus niet de enige man hier :)
Ah zo, nja die is hier inderdaad wat lager. ;)
Al moet ik zeggen dat die op andere fora waar ik actief ben niet veel hoger ligt.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 31 Aug 2011, 20:21

Er komen al weer nieuwe Koreaanse series aan, die de moeite waard lijken.
Maar ondertussen krijg ik ook al weer heimwee naar sommige series die ik al 2 keer gekeken heb.
Gewoon omdat ze zo goed zijn...

Van die series waar de muziek van blijft hangen in je hoofd.
Secret Garden is daar een van, een klein stukje horen is genoeg om weer 2 weken onder de pannen te zijn.
Coffee Prince is er ook zo een:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-MbsiPdUAOQ&NR=1[/youtube]

Ik houd het nog wel even uit, denk ik.
Maar wat is er trouwens mis met een serie 3 keer kijken, bedenk ik nu.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 02 Sep 2011, 19:10

Ontwenningsverschijnselen... ( een mooi woord voor Scrabble trouwens )

Er zijn series die ik graag weer een keer wil zien, maar het lukt nu even niet om er weer in te komen.
Andere keer weer proberen.
En er zijn van die series waar je direkt bij de eerste minuut onder stroom staat.
"1th Shop of Coffee Prince" of gewoon "Coffee Prince" is er zo een.
Ik ga er nu voor de 3'e keer aan beginnen.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 05 Sep 2011, 13:13

En zo blijf je leren.
Stapje bij stapje krijg ik een beetje inzicht in de populaire muziek in Japan en Korea.
Dankzij series als You're Beautiful en vooral Heartstrings, maar ook de stukjes van Versailles en BBQ-Chickens in dit forum.

Helemaal terug keren naar rock zal ik nooit, maar ik hoor af en toe nog graag een pittig stuk hardrock, met liefst veel snerpende gitaren. De andere kant is dan klassiek, waar de Aziatische traditionele muziek ook steeds belangrijker wordt
( Niet helemaal zo strak: Ierse folk, oude Jazz en Swing uit de jaren '30 hoor ik ook nog steeds graag )

Mijn tienerjaren waren in de jaren '60 en '70, toen er veel muziekstijlen ontstonden die zich in allerlei richtingen verder ontwikkelden, en elkaar beïnvloedden.
Frappant is het bijvoorbeeld, dat als je in Toronto loopt, de winkels nog vol hangen met alles uit de '60's.Niet omdat het weer terug is, maar gewoon omdat het nooit weggeweest is.

Nederland heeft altijd voorop gelopen met het accepteren van nieuwe stijlen, vaak in het verlengde van wat in Amerika gebeurde.
Iemand van Veronica zei dat een keer zo: Iets gebeurt in Seatle, stroomt naar Engeland en door naar Nederland.
Twee jaar later komt het pas in het zuiden van de VS en andere landen in Europa op gang.
Maar het geluid hier op de radiozenders tegenwoordig is compleet anders dan in Canada .

Mooi is het dan, om in de stukken Azie- rock die ik nu in dit forum beluisterd heb, echo's te horen van goede oude hardrock, waar vooral het instrumentaal heel belangrijk is.
Met toch een eigen stijl gebracht, geen imitatie.
Hoe de beïnvloeding wederzijds is weet ik niet.
Een oude Nederlandse band, The Golden Earring, die tegenwoordig weer optreedt af en toe, heeft veel succes gehad in Japan al in de '60's.
Met optredens in Osaka bijvoorbeeld.
"Little Green Bag" van de George Baker Selection, (Volendamse '60's band) was een paar jaar geleden opeens weer een nummer 1 hit in Japan, zomaar uit het niets.
Dan word ik eigenlijk benieuwd hoe de Nederlandse muziek beïnvloed gaat worden door Azie, nu Azie steeds "hotter" wordt.

Wij wonen dichtbij Volendam, we komen er graag.
Maar met hun huidige muziek heb ik niet zoveel op, te commercieel, te weeig, in vergelijking met de beginjaren van de pop.
( BZN was in de eerste jaren een heel goede rock-band, totdat ze in de gaten kregen dat die zoete muziek veel meer geld opbracht )
Nederlandse bands willen wel eens wat Keltisch geluid gebruiken.
Maar ik zie Jan Smit nog niet zo gauw begeleid gaan worden door een Gayageum :)

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 24 Sep 2011, 17:20

Wij zijn een aantal dagen naar Dresden geweest, voor een bezoek aan mensen.
We sliepen in een zeer mooie vakantie-bungalow voor bijna geen geld, waar we alleen 's avonds laat waren, en 's ochtends vroeg. Geen laptop bij ons vanwege bagage-beperkingen, ( EasyJet), maar er was wel satelliet-tv. Voor de rest hadden we toch geen tijd overdag voor internet en TV.

Tussen de tientallen lokale zenders van Duitsland en omringende landen zat zowaar De Koreaanse Arirang-TV verstopt, met veel Engelstalige programma's of ondertiteling.

Leuke items:
Een culinaire expert uit Frankrijk die door Korea reist, zelf goed Koreaans spreekt, en vooral de markten bezoekt.

Bekende lokaties uit films, zoals de vismarkten aan de verschillende kusten, met erg goede uitleg over wat hij tegenkwam. De uitleg meestal door de standhouders.
Bijvoorbeeld, in de K-Drama serie Fantasy Couple gaan de hoofdpersonen een keer met een schepnet vis vangen bij laag water. In dit programma wordt precies uitgelegd welke vis zo gevangen wordt.

Het Sint-Pietersplein in Rome: Een Italiaans modehuis liet daar de Italiaanse modellen een show opvoeren met hun ontwerpen op muziek van ...Koreaanse popmuziek !
"The Korean wave in Rome" .
Maar goed, we zijn weer thuis, en ik ga weer opstarten met K-Drama :)

Image

Post Reply