Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Mon 01 Apr 2013, 11:38

Zomaar even Noord Korea...

Heel af en toe kom ik per ongeluk op zo'n discussie-forum als nujij.nl terecht als ik even gauw op nu.nl kijk voor het belangrijkste nieuws.
Vroeger was vooral de Vara-gids beroemd voor de ingezonden brieven.
Brave "Meneer Jansen" of "Mevrouw Pietersen" die de pen gegrepen had, en nu voor eens en voor altijd even zou vertellen hoe het allemaal zat.
Op de achtergrond meestal napratend wat ze in een "nog steeds erg populair" ochtendblad gelezen hadden.

Nu.nl is eigendom van die krant, maar het blijft daar aardig neutraal, en voor de rest zoek ik het nieuws wel elders.

Maar bij elke letter die ik aan de Koreaanse kwestie wijd voel ik me ook zo'n brievenschrijfer.

"Wie praat ik na, waar is mijn mening op gebaseerd ? "

Goddank hebben we dan de internationale Korea-nieuws-sites, die het nieuws van dichtbij brengen bijvoorbeeld.
Heel af en toe open ik een Koreaanse nieuws-site in de Koreaanse taal in Chrome.
De bijna-automatische vertaal-opties zijn nog niet perfect, maar wel goud waard.
"Wow, ik kan een Koreaanse krant lezen !"

Het blijft moeilijk.
Ben ik wat wijzer geworden na het kijken van veel Koreaanse drama's ?
Vooral in de historische Kdrama's wordt de corruptie en graai-mentaliteit van de hoge klassen flink aangedikt.
Ondertussen de idealen en lessen van Confucius citerend.

Verhelderend als je diezelfde mentaliteit naar Nederland vertaalt.
Verschilt niet zoveel lijkt het.

Een Amerikaanse diplomaat in de Koren Herald beschrijft het ook zo: Eigenlijk is het Koreaanse bewind een "street-gang" met wel erg gevaarlijke wapens.

Treurig is het voor de arme mensen.
Die zullen opgeofferd worden en geen schijn van kans hebben als het echt uit de hand loopt.
Samenvattend :Heb ik dus een mening?
Niet echt.
Ik hoop alleen voor die arme mensen dat er ook voor hen een periode aan gaat breken dat ze mogen proeven van de welvaart die voor de Zuid Koreanen al normaal is.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Tue 23 Apr 2013, 16:05

En zo hadden we gisteren opeens een logé vanuit Shanghai.
Onze zoon was vorig jaar met zijn neef op vakantie geweest in HangZou, waar hun nicht/zus voor een jaar woonde.
Daar hebben ze veel opgetrokken met een meisje uit Shanghai waar het nichtje mee bevriend geraakt was.

Het was al bekend dat ze een keer in de buurt zou zijn, omdat ze een reis van 1/1/2 maand door Europa maakte.
Overal zitten studievrienden van haar, Chinees en Europees.

Ze bleek gisteren in aantocht te zijn. Onze zoon heeft haar opgehaald van het station, een avondje in de stad doorgebracht, vandaag zoeken ze elkaar allemaal weer op in Amsterdam, morgen gaat ze naar huis.

Vanochtend zou ze naar Den Haag gaan als tussendoor, maar in plaats daarvan heeft ze uitgeslapen en er een rustig ochtendje van gemaakt.
Vanavond slaapt we weer bij ons, maar ik zal haar al niet meer zien omdat ik vroeg naar bed moet.
( En zij waarschijnlijk in de vroege uren pas naar huis komen...)

Sprankelende aanwezigheid, met leuke observaties van de plaatsen waar ze geweest is, hoofdzakelijk Oostenrijk en Duitsland.
Ik werk niet meer op Schiphol, het zijn precies dit soort afleidingen die het daar leuk maakten.

Maar af en toe hoef je dus zelfs je huis er niet voor uit !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 24 Apr 2013, 19:15

Leuk zo'n logé! Ik hoop dat ze het naar haar zin heeft gehad hier. :-)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 26 Apr 2013, 18:39

En wie nog even wat langer naar Shanghai gaat, en heimwee krijgt naar lekker
Limburgs gebak :Dutchpies Shanghai

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 27 Apr 2013, 17:26

Henk wrote:En wie nog even wat langer naar Shanghai gaat, en heimwee krijgt naar lekker
Limburgs gebak :Dutchpies Shanghai
Eigenlijk 1 woord voor: briljant! Goed bedacht. ^^

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 28 Apr 2013, 12:41

Ik krijg er zowaar honger van!!! =D
Al stop ik na taart 1 op het menu al met kiezen. Die eet ik wel af en toe als ik ooit in Shanghai terecht kom ;)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 16 Sep 2013, 19:28

Vanwege mijn overplaatsing in maart heb ik wat minder tijd om drama's te kijken.

Dat neemt niet weg dat ik vaak toch bepaalde dingen die Japan, Korea en China betreffen probeer uit te zoeken.
Maar dat zijn persoonlijke dingen, die niet echt in een topic passen, of waar ik nog niet mee klaar ben met een heldere mening.

We hebben twee weken vakantie, en zijn nu met de tweede week bezig.
Onverwachts hadden we een paar mazzeltjes, en konden we toch een week naar Engeland.
Daar zitten we nu, in een kleine stad boven Canterbury.
In dat plaatsje liep ik zomaar een kleine winkel binnen, waar (kinder !) boeken in de etalage stonden, advertentie voor een schrijf-workshop en een uitnodiging om zomaar "hello" te zeggen binnen.

Een zeer interessant gesprek had ik daar met de eigenares,die tevens de schrijfster is van de uitgestalde boeken.
Haar boeken worden in 22 talen uitgegeven, waaronder Korea en Japan.
In Japan heeft ze op uitnodiging een handtekening-sessie gedaan, en natuurlijk wat rondreizen gemaakt.

Haar naam is Emma Thomson, ( niet een bekende actrice Emma Thompson).
De belangrijkste serie is Felicity Wishes ,geschreven voor meisjes tot een jaar of 11.
Over Felicity, een meisje dat allerlei dingen droomt.

Dit is niet de eerste keer dat ik juist in Engeland een "klik"met iemand heb over Japan of Korea :)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 17 Sep 2013, 13:43

Hey Henk! Ik vond het al stil rondom jou! Leuk om weer wat van je te horen. :)

Ontzettend leuk om te lezen dat je nu lekker op vakantie bent. Wat leuk om zulke mensen tegen te kunnen komen, echt interessant. :)

Je verwacht het niet meteen, maar daarom is de verrassing des te leuker!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 06 Dec 2013, 09:41

Terug naar De Luchthaven !

Vanaf 1 maart werkte ik in mijn woonplaats.
Dat was mijn eigen keus, lekker dichtbij huis, 8 minuten met de fiets.
Een zeer drukke locatie, meestal alleen behalve met leveringen.
Hoge werkdruk heb ik geen moeite mee, maar met de eentoningheid, 9 uur hollen zonder een babbeltje wel.

Als ik daar 9 jaar geleden begonnen was wist ik niet beter.
Maar Schiphol lag in hetzelfde vlak als mijn treinverleden: Hechte groep, sprankelend, het "reissfeertje " om je heen.
En ik geniet nog steeds als ik een Boeing 747 op hoor starten.
Ik kan eigenlijk alle diensten draaien daar met de trein, behalve de vroege in het weekend.
Per 1 januari weer back-in-town dus.

En nog een bonus: Als in de nachtdiensten alle klusjes gedaan zijn gaat de tablet aan om een uur of 1, en dalen we neer in een serie :)

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 07 Dec 2013, 17:25

Ah, terug op de luchthaven.
Blij dat het kan om terug te keren, vermits het je toch beter beviel :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 23 Dec 2013, 15:37

Bij deze iedereen Prettige Kerst toegewenst !

Ik heb weinig KDrama-updates meer geplaatst vanwege de twee Empresses waar wel een topic voor gemaakt is.
De één duurde 78 episodes, de ander heeft er 60, en loopt tot april 2014.

Vooral Empress ChunChu heeft het vuurtje richting China aangewakkerd voor mij, omdat de naburige gebieden betrokken zijn bij de gebeurtenissen tijdens haar regering, en daar ook door beïnvloed zijn.
Het nodige uitpluis-werk dus.

Er is trouwens een grote tentoonstelling in de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam over de Ming-dynastie tot februari.
Daar zullen we volgende maand een keer naar toe gaan.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 26 Dec 2013, 20:28

Hartelijk dank Henk!
Voor jou en je familie hetzelfde natuurlijk.

Dus je bent nu ook de Chinese cultuur wat meer aandacht aan het geven, interessant! Het is altijd leuk om zo'n dingen te vernemen.

Die tentoonstelling klinkt ook interessant, want over de Ming-dynastie is heel wat te vertellen!

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 19 Jan 2014, 11:14

De Ming-tentoonstelling bezoeken lukt helaas niet. Ik had een paar verjaardagen niet in de gaten, die waren er vorig jaar nog niet om deze tijd, en meer vrije dagen heb ik niet.

Tijdens de visite gisteren maakten we kennis met meer toekomstige-schoonfamilie van onze zoon.
Die banden gaan zowel richting Zuid Amerika als Zuid Azië.
Een prettige relaxte familie, met grote kennis van, en een brede kijk op de grote gebeurtenissen nu en in het verre verleden.

Toen ik me een aantal jaren geleden meer ging verdiepen in alles wat met Azië te maken heeft, ging ik me bewust concentreren op Korea.
Om niet te verdwalen zogezegd.

In plaats van van alles te gaan lezen over Korea, hoogstwaarschijnlijk geschreven door mensen die er zelf niet vandaan komen, was het kijken van Koreaanse drama's en films een betere manier om gewoontes en manieren te weten te komen.
Dat veel Koreaans drama zeer goed in elkaar zit helpt op een prettige manier: "Ter lering en vermaak".

In verschillende series heb ik hele gezinnen aan de gang zien gaan met gezamenlijk kimchi maken, om een voorbeeld te noemen.
Mythology en levensovertuigingen komen ruimschoots aan bod, ook uitgebeeld in de prive-sfeer.

Met Wikipedia en het volgen van een paar ( niet te veel!) blogs worden dingen die niet duidelijk zijn aangevuld.

Vooral de "cultuur-stromen" worden nu een heel klein beetje duidelijker.
Heel globaal natuurlijk.
Zoals het Boedisme en het Confucianisme bijvoorbeeld.
De wortels van het 20'e Eeuwse Communisme in Confucius: Een onderwerp waar je een hele avond mee kunt vullen.
Boedha vanuit India richting Korea en Japan, Confucius vanuit China.

Ook nooit geweten dat het enorme Ottomaanse ( Turkse) rijk tot aan die gebieden reikte, en daar ook zijn sporen nagelaten heeft in de cultuur.
Sporen van de andere kant van het Ottomaanse rijk liggen maar op een paar uur rijden van Utrecht.

Dit geeft globaal een beetje aan waar ik nu mee bezig ben.

Eén leuk blog dat ik volg af en toe heet "TheTalkingcupboard".
Het is van een Indiaase studente die helemaal gek is van Koreaans drama. Ze doet veel recaps.
Die naam gebruikt ze, omdat mensen in haar omgeving die daar helemaal niets mee hebben haar zo noemen als ze over haar stokpaardje praat.

Zeer herkenbaar ! Image

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 19 Jan 2014, 17:08

Er komen naast die tentoonstelling heus nog een pak leerrijke momenten jouw richting uit, want jij bent erg leergierig :)

Opnieuw een heel stuk tekst dat je ons brengt, maar bij jouw teksten voelt dat nooit saai of vervelend aan. Je verteld zeer passioneel en ik heb steeds het gevoel dat je over alles wat je aanhaalt met veel plezier uitbreidt indien er interesse is.
Je zou een prima leraar zijn volgens mij. Iemand die zijn groep toehoorders echt geboeid kan doen luisteren, die met voldoende afwisseling verteld. Gebruik maakt van allerlei media om iets aan te tonen en te laten ervaren.

Het Turkse rijk heeft een erg groot gebied weten te raken, dus die invloeden zijn dan ook zeer wijd verspreidt.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 20 Jan 2014, 00:58

Er was dus afgelopen avond een docu over Noord Korea op tv! (NL2)

Zal wel via uitzending gemist terug te vinden zijn.

Meester Henk, klinkt niet slecht!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply