Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Mon 10 Feb 2014, 23:38

Wie mijn berichten over het H#melhuis, ( # = a), nog kan herinneren, en benieuwd is naar de verdere ontwikkelingen van dat project verwijs ik naar het gesloten gedeelte "Dit ben ik".

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 26 Mar 2014, 07:52

"Long Time No See"

Ik lurk hier dagelijks, maar heel eventjes maar.
Het dagelijkse tempo ligt weer wat hoger op een prettige manier, geholpen ook door het aangename weer.
Ik heb nu in amper 6 weken twee lange oudere Kdrama's gekeken, één van 60 en één van 54 episodes.

( Wij ontbijten allemaal altijd lang, zelfs om 4 uur in de ochten. Serie kijken: Een half-uurtje voor vertrek na werk, een uurtje na het werk, een half uurtje voor slapen gaan, een hal uurtje tussendoor ergens, dat schiet lekker op )
Prachtige historische series die zich vooral in de lagere standen in het paleis afspelen.
Ik zal daar eerdaags topics voor maken.

Een aantal malen kimbap, ( sushi op zijn Koreaans), meegenomen naar mijn werk>
Zelf gemaakt, maar als een doosje aan het fietsstuur hangt en daar tegen aan klettert, dan blijft het niet altijd goed zitten...
Amateur-werk natuurlijk, maar toch...

Met het Jonge Paar en ouders bij een all-you-can-eat sushi-restaurant gegeten.
Lijkt Japans, maar gerund door Chinezen.
Lekker, maar het is niet helemaal onze manier.
Okura was te duur, maar het zit er toch wel een keer in dit jaar denken we.

En nu nog vakantie tot maandag.
Annyo !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 26 Mar 2014, 09:35

Hoi Henk! Leuk om weer wat van je te horen. :)

Ik moet ook maar eens een routine erin krijgen waarbij ik een beetje kan ontspannen door drama (of anime) te kijken.
En wat betreft de kimbap: amateur-werk of niet, zolang het lekker is is het goed! ^^

Ja, wel grappig. Ik was vrijdag nog in zo'n Japans restaurant. Maar het wordt gewoon gerund door Chinezen. Eigenlijk is dat bij alle Japanse restaurants waar ik ben geweest. Maar dat geeft niet. Zolang het eten smaakt, is het goed. Wil je echt Japans, dan zou je toch naar Japan moeten gaan? Of...?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 26 Mar 2014, 10:03

Het Jonge Paar is allebei kok, en zitten op behoorlijk niveau, in hotels in Amsterdam waar bijna alles vers gemaakt wordt.
Onze zoon zit nu echter in een Hotel waar "Hollandse Keuken" de norm is.
Hij kwam van Movenpick vandaan, waar veel gerechten uit verschillende delen van Azie op de kaart stonden. ( Nu even niet ).
Die menukaart heette dan ook "The Silk Route".
Ik dring mijn hobbies nooit op, maar zijn voorkeur gaat zeker uit naar Aziatisch koken, en hij mist het ook.
Haar roots liggen gedeeltelijk in Zuid Azie, en is ook interessant, qua koken.

De bedoeling was dat we "echt" uit eten gingen, met een wijn-arrangementje erbij, maar dat kwam nu even niet uit financieel.

We hebben nu dus op de andere manier gegeten. Niet echt Japans dus, het was allemaal best lekker.
Okura is het hoogst haalbare denk ik in onze regio ?
We stonden te twijfelen, maar het zit er echt een keer in.
-------------

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 02 May 2014, 17:20

En dan blijk ik de enige niet te zijn...
Ik bezoek diverse blogs en forums, en alle andere dingen die je zoal surfend tegenkomt.
Surfen is niet het juiste woord. Draadjes volgen is een betere uitdrukking.

Eén meergenoemde blogger, AkoreaninAmerica, stelt dat eigenlijk alle Koreaanse drama's en films altijd om macht draaien.
Dat geldt niet alleen voor Koreaans drama als je het ruim bekijkt, maar het gegeven is toch altijd heel sterk aanwezig.
De leerling(e) die de meester moet volgen om een ander niveau te bereiken, de lagere en de hogere rangen, hoe die met elkaar omgaan, etc.

Die omgangsvormen zijn zeker in Korea en Japan heel ragfijn bepaald, tot en met het spraakgebruik en bepaalde beleefdsheidsregels.
Die van Korea begin ik nu redelijk goed te kennen, maar ik denk dat het voor Japan een beetje hetzelfde geldt.
In hoeverre die strenge regels in China en andere ontwikkelde Aziatische landen gelden is me nog niet helemaal duidelijk op dit moment.
Maar volgens een Indonesische collega komt dat in veel landen terug, in ieder geval in de hogere standen.

"Bij elke situatie waarin je met mensen te maken hebt, zul je automatisch je eigen plaats bepalen in de rangorde, en daar je gedrag op afstemmen".

Misschien was dat vroeger in Nederland eigenlijk ook wel zo.
Maar de generatie waar ik in opgegroeid ben is de generatie van "Iedereen is gelijk, leve de vrijheid" , etc.
In de buurlanden om ons heen, zoals Duitsland, Belgie en Frankrijk is dat idee veel minder sterk en zijn de oudere gewoontes nog steeds sterker aanwezig.

Nu het wat minder gaat komen er toch wat twijfels...
( ps: Maar die waren er al veel langer )

Ik heb zelf het geluk om met een vast stevig contract te werken, net zoals de groep waarin ik werk, omdat onze locatie een beetje een buitenbeentje is in het concern.
Ik heb vorig jaar in een andere situatie gewerkt, waarin 80 % met een jaarcontract werkt.

De angst om na dat jaar geen werk te hebben veroorzaakt heel geniepige spelletjes om anderen naar beneden te trappen, de schandalige manier waarop sommige "hogeren" om durven te gaan met "ondergeschikten", het is allemaal erg kenbaar.
De peptalk waarmee werknemers tijdens een cursus bestookt worden: De zwaardvechters staan al klaar om twijfelaars een lesje te leren.

Een andere blogger stelde ergens, dat de Korean Wave ogen opent in rijke Westerse landen.
Omdat dat hele spel juist in Koreaans drama heel erg fijntjes wordt uitgebeeld.
Zowel in modern als historisch.
Dat had ik dus ook al een tijdje, dat idee.
Als je politici ziet goochelen met feiten en leugens zie je ineens een eunuch voor je aan het Hof in Joseon, of een hogere Lord die zijn macht misbruikt.

Ik heb nooit leren schaken, maar begrijp nu pas waarom dat een Koninklijk Spel genoemd wordt, en waarom dat in het Verre Oosten ooit bedacht is.

Ondergetekend: Een pion :)

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 03 May 2014, 11:17

Hier in België, of toch vooral Vlaanderen, is die vrijheid-gelijkheid toch ook heel erg sterk aanwezig. De oudere beleefdheidsregels verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Op zich vind ik die oudere regels ook wel mooi en zijn charmes hebben. Ik ben zelf ook pro gelijkheid, maar toch iemand die zijn plek verdient heeft of een bepaalde job uitoefent moet binnen die job soms ook naar waarde behandeld worden.

Dat is een gegeven waar hier in veel Europese landen weinig tot geen rekening meer mee gehouden wordt. Waar het in veel Aziatische landen in onze ogen nogal extreme vormen aanneemt :)
Een middenweg klinkt mij echt als een zaligheid in de oren!

Ik ben er namelijk van overtuigd dat je in bepaalde situaties, bij bepaalde verhoudingen echt wel je gedrag mag aanpassen. Sterker nog! Moet aanpassen. Respect enzo...
Al is mijn gezegde steeds: Om mijn respect te behouden, moet je ook respect tonen! Behandel je je 'mindere' zonder respect, dan krijg je geen respect terug. Zelfs niet omdat je een hoger diploma hebt, een betere job, een hogere functie. En zelfs niet omdat je toevallig 'mijn baas' bent. Dan zal ik op de werk vloer beleefd blijven, maar respect is een ander gebeuren!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 23 May 2014, 16:40

We zijn aan het aftellen voor onze vakantie over een paar weken.
Door te ruilen met collega's heb ik een paar dagen eerder vrij, maar tot die tijd heb ik geen 2 dagen achter elkaar vrij.
Dat had ik toch al niet deze maand, maar de afgelopen maanden ben ik niets te kort gekomen.
Geen klagen dus,
Maar ook geen fut om al te aktief bezig te zijn op internet, aangezien "buiten" enorm trekt met het weer dat we al een tijdje hebben.

Maar even goed wel de nodige babbeltjes op het werk natuurlijk, en een gedeelte van onze vakantie zal in het teken staan van Koreatown en Chinatown in Toronto.
( Na Vancouver is dit één van de grootste in Amerika)

De CN-tower is nog steeds een van de hoogste torens ter wereld, ik ben er nog nooit in geweest, mijn vrouw wel.
Die staat perfect als een baken aan het water aan de zuidkant van waar Chinatown eindigt.
Op loop-afstand is daar de T&T supermarkt, ( ook nooit geweest), één van de grootste Aziatische supermarkten in Amerika.

Zoals al gemeld heeft onze zoon redelijke ervaring met de Aziatische keuken in zijn vorige hotel, de huidige is juist meer "Hollands".
Een neef van ons werkt op hetzelfde niveau in Overijssel.
Door een recente ontmoeting, pratend over eten natuurlijk, noemde ik Haedanghay, het Noord Koreaans restaurant in Amsterdam.

We gaan proberen om daar een keer met z'n drieën te gaan eten in Augustus.

Tot die tijd rustig aan dus, maar zal er na hopelijk wel wat te melden hebben :)

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Tue 27 May 2014, 18:49

Kwam ik gisteren op een groot onbekend Aziatisch gericht forum terecht, al googelend, met een Nederlands draadje. Niet Soompi dus.
Leuke ( Chinese ! ) muziek op de speakers, dus ach, laten we eens kijken.
Registreren, korte intro in de algemene Welkom-sectie, binnen een paar minuten veel "Hi Welcome"'s.
Iets uitgebreider in het Nederlandse stukje, dat volgens mij volstond met blabla, en ook Kpop.
Waarop een direkte reactie kwam, zo van "eigenlijk komen hier alleen kpop-fans, misschien vind je andere delen leuker? "
"Oh, sorry, bordjes niet gezien !"

Territoriumdrift kent geen grenzen, ook niet op internet.
Wegwezen dus, en wat had ik er eigenlijk te zoeken ?

Complimenten dus wederom voor dit forum, waarin de marges ruimer liggen !

Een leukere ontdekking was, dat Koreaans drama in de strenge Islamtische landen zoals Iran, Irak, maar ook in Egypte, uitgezonden mag worden.
Er zijn veel meer overeenkomsten tussen het Midden oosten en de Confucius-landen Japan en Korea dan ik dacht.
Vooral het respekt voor ouderen en het Thuisland boven eigen familie zetten heeft veel overeenkomsten.

Precies de historische series die ik het laatste half jaar gekeken heb, en die in het overzicht staan, zijn immens populair.
Dat zijn dan wel de series waarin zomaar 200 of 300 jonge meisjes opgehaald worden onder dwang, om verscheept te worden naar de Paleizen van de diverse Chinese dynasties.
Stof tot nadenken dus !
Ik geloof in ieder geval niet dat die gebruiken in deze tijd toegepast worden in Japan en Korea.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 29 May 2014, 19:20

Blij dat wij niet als zo kortzichtig gezien worden :)
We proberen het hier leuk te houden voor iedereen.

Interessante ontdekking trouwens. Het lijkt heel anders voor ons, maar inderdaad, er zullen zeker heel wat overeenkomsten zijn.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 27 Jun 2014, 09:22

Terug van vakantie.
We hadden 2 dagen voor Toronto in gedachten, maar dat werd 1, de dag van vertrek dat pas in de late avond gebeurde. Het warme vochtige weer ( 27 of meer) leende zich beter voor bezigheden buiten de steden.
We moesten een aantal dingen laten schieten, ook vanwege de afstanden in die stad.
Behalve een bootvaart om de skyline van de stad goed te kunnen zien stond Koreatown als meest favoriet.

Het gedeelte waar de restaurants zitten is niet zo heel lang, maar er moeten zo'n 80 restaurants zitten.
De zaak gekozen waar de meeste mensen zaten, en dat was raak !
Het duurde heel lang voordat het eten op tafel kwam, en dat gaf ons moed.
Twee jaar geleden in Hamilton, voorstad van Toronto, stond alles binnen 5 minuten op tafel en was droog, smakeloos etc: magnetron.
Mijn vrouw stond niet te springen dus, maar het was rondom fantastisch, en een topper in deze twee weken waarin ook veel traditioneel Canadees BBQ op het programma stond.
Steak is heerlijk, maar...

Mijn vrouw had dumplings, ikzelf had een bulgogi in een mild zoete bouillon met groente.
Samen met de kenmerkende vele schaaltjes er omheen een waar palet van smaken.
Je bent geneigd in kleuren te gaan denken, en ik besef dat je in die sfeer ook de bento-kleuren moet zien, die een traditonele bento-box moet hebben ?

Voorlopig staat er een afspraak met een neef van ons uit Overijssel en onze zoon dat we in Augustus Noord Koreaans gaan eten in Amsterdam. De inspiratie is er !

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Fri 27 Jun 2014, 21:53

Dat klinkt als een succesvolle vakantie.
Kan begrijpen dat het een welkome afwisseling was van de steak en dergelijk eten ja. :oops:

Ook goed om te horen dat het daadwerkelijk goed te eten was, dat maakt het wat langere wachten dan toch zeker weer goed ja.
Is het een plek waar je denkt nogmaals op vakantie te kunnen gaan? :?:

Hoop dat het Koreaans eten in Amsterdam je even goed gaat bevallen uiteraard. ;)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 28 Jun 2014, 13:17

Een vakantie afsluiten met een zeer goede eetervaring is altijd goed! Klinkt alsof je een goede vakantie had :)

Image

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 28 Jul 2014, 19:36

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 04 Aug 2014, 18:35

Summertime...

Ik heb mijn internet-leven behoorlijk op een laag pitje staan, en bezoek niet al te veel blogs en forums op dit moment.
Meer lurken eigenlijk maar ook dat even rustig aan.
Wel kijk ik nu in de luie uren, ( buiten !), een serie die ik al gezien heb :
"Queen Seon Duk".

Vanaf nu heb ik een serie nachten voor de boeg tot en met zondag.
De nachten zullen drukker zijn in deze tijd, maar er valt altijd wel een tijdje rust tot een uur of 4.
"Queen Seon Duk" dus: Zeer meeslepende serie, maar ook informatief, omdat het goed weergeeft denk ik hoe hoog de beschaving stond in bepaalde delen van de wereld, in de 6'e eeuw AC.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Wed 06 Aug 2014, 15:11

Ik ben in de zomer ook steeds iets minder achter de computer te vinden. Zeker met mooi weer!

Maar af en toe genieten van een leuke serie of even toch een gezellig forum bezoeken kan toch weer eens leuk zijn.

Waarom besloot je net Queen Seon Duk te gaan herbekijken?

Image

Post Reply