Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Wed 06 Aug 2014, 16:56

Dj_Robintje wrote:
Waarom besloot je net Queen Seon Duk te gaan herbekijken?
Een serie die al een keer bekeken is laat je net wat makkelijker even rusten.
En heimwee, want deze serie is zeer degelijk en meeslepend.
Het waarom heb ik maar in het Queen Seon Duk-topic gezet.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Wed 06 Aug 2014, 19:11

Ah, dan ga ik daar ook nog even lezen!
Maar ik begrijp helemaal dat herkijken in sommige periodes net iets beter past

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 15 Aug 2014, 09:25

Onlangs heb ik een link van The Epoch Times op dit forum gezet.
Ik bezoek de site dagelijks, het laatste nieuws staat er op, en altijd veel aandacht voor gezond eten en gezond leven.
Een beetje CNN-achtig, maar dan vanuit een andere hoek.

Het kan nooit kwaad om te weten uit welke hoek de wind waait, en, hoewel dat nergens gezegd wordt, draagt deze site helemaal het stempel van de Falun Gong-beweging.

Falun Gong is een sterke Chinese stroming, die zich baseert op de Qi Qong leefstijl.
Qi Qong staat voor een oeroude leefstijl volgens Boeddhistische en Taoïstische waarden, en dat heel strak.
Het wordt gezien als de basis van alle martial-arts die daaruit ontstaan zijn.

De Falung Gong is de beweging die aktief was tijdens de opstanden in China in 1999, en zijn vanaf die tijd dissident.
Ze hebben dus aardig wat in beweging gezet, want China is daarna veel opener geworden.
Ze worden in China vervolgd, de meesten, ( vele millioenen !), wonen in het buitenland.
Dat zijn geen kleine mensen: Veel wetenschappers en cultureel zeer actieve mensen.
De basis is in New York, maar ze wonen in alle landen, ook Nederland.

Shen Yun Performaning Arts, ( waar we in April geweest zijn ), is ook Falun Gong.
Daar wordt goed uitgebeeld hoe "dansen" en "vechten" één en hetzelfde zijn.
Het is in ieder geval prachtig om te zien.
Er wordt tussen de acts door wel een paar keer een boodschap uitgedragen, waar sommige mensen op internet zich flink aan storen.
Hun YouTube-clips staan dicht voor "comments".

Toevallig wordt dat volgens mij juist in de serie Queen Seon Duk ook uitgebeeld, zonder verdere uitleg.
Eén van de hoofdpersonen, een "leerling", schakelt tijdens een gevecht tegen de "meester" over op een manier van vechten die hij eigenlijk nog niet geleerd mag hebben.
Daarna gebruikt hij het vaker. Eerst een serie balletachtige bewegingen, maar daarna breekt het los.

Al met al een strakke beweging dus.
Maar de informatie op hun site, vooral over voedsel, is zeker geen flauwekul.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 26 Sep 2014, 11:37

Zomaar even: Ik heb de titels van alle Kdrama-topics toch maar vervangen door "Kdrama" in plaats van de langere tekst.
Vooral in de laatst toegevoegde drama My Love From Another Star staat veel Engelse tekst bij de namen van de cast.
Het is ondoenlijk om dat stuk voor stuk te vertalen.

Ik post voortaan alleen de aanhef en de samenvatting van de drama's in vertaling, de lijst van de cast etc laat ik voortaan zo staan. Hoop dat dat geen probleem is. ( Meestal is het alleen het woord "as" naar "als" automatisch laten vervangen )

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 29 Sep 2014, 14:58

"Eat Your Kimchi"

In totaal bestaat onze werkgroep uit ongeveer 14 mensen.
Slechts 4 daarvan doen enige moeite om redelijk gezond te eten, ondanks wisseldiensten.
Voor de anderen moet het "veel en vet" zijn.

( Hoewel er een kleine afdeling in de winkel is voor vers belegde broodjes, die we wel moeten betalen overigens, komt daar weinig "gezond" uit. Het moet gehakt zijn, of saucijzenbroodje )

Ondergetekende is één van de 4. Toevallig zijn er 2 mensen bij met een Aziatische achtergrond uit verschillende regios.
Die weten veel, en praten er ook graag over. (Eén daarvan heeft een eigen cateringbedrijfje erbij )
Er is nog iemand met roots in Azië maar die heeft toch echt liever veel en zoet vooral.

Vooral dit jaar ben ik flink omgeschakeld, en probeer veel minder brood, en veel meer groente en fruit mee te nemen naar het werk.
Zo eet ik nu rond middaguur een eigen variatie kimchi/tomaat/paprika salade.
Simpel, erg lekker én pittig, en het bevalt zeer goed, geen snaai-honger meer in de middag.
Natuurlijk zit er een "uitsloof-element" bij, zo van zie mij nou lekker kimchi eten, maar het is dagelijkse lunch geworden.
Ook mijn collega's met Azië roots vinden dat geurtje van kimchi niet echt lekker, en kennen het verder niet.

En dan heb je het over heel jonge milde kimchi, want een paar jaar geleden heeft een ex-collega met Korea-contacten een keer een echte pittige kimchi voor me meegenomen, die rook je echt 3 huizen verder.

Verder eten we thuis toch van alles, maar als het even kan geef ik er een draai aan met dingen die beschikbaar zijn.
En die zak patat heel af en toe, vooruit maar. ( met pindasaus en sambal :))

We gaan het seizoen in dat we wat meer visite krijgen, we zullen ook inspiratie zoeken in de Vietnamese en Indonesiche keuken. Motto: Veel groente, minder vlees, en weinig frituur.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 09 Oct 2014, 16:31

Een beetje over Hallyucon, en andere dingen.

Puur persoonlijk natuurlijk, maar ik luister al jaren meer klassieke muziek, ook Aziatische muziek de laatste jaren.
Ik had me een paar maanden geleden aangemeld op Onehallyu, een groot internationaal forum voor Kpop. Daar was ik al snel weg weer,het is gewoon mijn ding niet.
Hoewel ik bepaalde muziek bij drama'' s wel ben gaan waarderen nu.
Simon en Martina ontmoeten op Hallyucon zou leuk zijn, maar ik zou geen zinnige vraag weten te stellen over Kpop.

Ik ben opgegroeid met keiharde en psychedelische rock, wat dat betreft luister ik liever naar Japanse rock van nu.
Die zijn verder gegaan daar waar de Westerse rock stilviel op een gegeven moment.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 29 Oct 2014, 19:24

Zomaar even wat...
Ik heb een paar lange series opnieuw bekeken de afgelopen tijd, en ben nu nog bezig met Empress Qi voor de tweede keer.

Maar opeens was er weer leven in de brouwerij in het oude Canadese forum waar ik voorheen veel was.
Zoals eerder gezegd heb ik met degene die mij op Korea gezet heeft in 2009 de ervaring dat we zo'n 3 keer per jaar precies op hetzelfde moment op de precies dezelfde gedachte komen, en daar over willen posten.

Dit jaar niet, het forum was heel stil en FB ook.
Als ingeving wilde ik het Facebook-account bezoeken van "forumbuddy": Die bleek opgeheven te zijn.
Onmiddellijk een e-mail gestuurd. Dezelfde irritatie die ik zelf altijd al gehad heb met FB was voor haar reden om het te beëindigen, net een halve dag eerder. Een hele stap voor iemand die letterlijk wereldwijd een netwerk opgebouwd heeft in de landen waar ze werkte en studeerde.
Toevallig was ik aardig de diepte ingegaan met het uitpluizen van de geschiedenis en het gebruik van kimchi.
In samenhang met beter en gezonder eten.
Daarover binnenkort meer.
Zij zat op dezelfde golflengte, en opende in dat forum een topic "Junkfood or Real Food ", haar eerste bijdrage in het forum in 2 jaar.

Een kattebelletje via mijn FB-account deed zo'n 10 oude leden terugkeren naar het forum.
Genoemd forumbuddy is een rustig persoon die niet veel woorden nodig heeft, maar een sterke status heeft in het forum.
Mensen uit Canada, Finland, Slovenie en...Nederland die over kimchi en zuurkool praten
Toen opende Fran in dit forum ook nog een keer een topic over gefermenteerd voedsel :)

Wat wil ik hier mee zeggen ?
Niets bijzonders eigenlijk, behalve dat Facebook wat mij en een aantal anderen alleen nog gebruikt zal worden voor het volgen van bepaalde interesses, maar verder afgedaan heeft.
Precies die personen waren altijd al zuinig met hun informatie daar, zelf had ik ook al alle foto's weggehaald 2 jaar geleden.

Lid zijn van een beperkt aantal forums, en een beetje blogs volgen is genoeg.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 26 Nov 2014, 14:59

Ondergetekend is nog minder aktief even dan gewoonlijk met zelf wat posten.
Geen klagen want ik heb geen hekel aan mij werk, maar niet één keer 2 dagen achter elkaar vrij laat niet veel energie over voor anders dan wat lurken en lezen.
En drama-kijken, maar dat viel ook niet mee: Een aantal zeer lange maar ook zeer goede series gekeken dit jaar.
Dan word je kritischer. Een paar episodes van de een, een paar episodes van een ander, maar ik werd ze allemaal gauw zat.
Of eigenlijk helemaal geen zin in te veel kijken, ook niets anders.
Muziek is een ander verhaal, behoorlijk wat prachtige klassieke Chinese muziek binnen kunnen halen.

Ook wordt er genoeg gebabbeld, tenslotte zit ik in een werkteam met 3 mensen die een Aziatische achtergrond hebben.
Nu ben ik wel weer aan de gang gekomen met een komische serie uit 2005.
Waarvan eerdaags verslag.

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sun 30 Nov 2014, 09:10

Hoge werkdruk kan je nogal snel ontdoen van je energie ja.
Om dan ook buiten het werk om nog ergens veel van je resterende tijd en energie in te steken is dan niet iets wat je echt trekt vaak.

Ben wel benieuwd naar het verslag van die komische serie. :)

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 06 Dec 2014, 20:19

Klassieke muziek, kan zeker ook een mooie ontdekking opleveren =D

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 15 Dec 2014, 18:32

Door zeer onvoorziene omstandigheden ( "werk"), zal ik voorlopig niet op dit of andere forums te zien zijn.
Iedereen in ieder geval Prettige Feestdagen !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 15 Dec 2014, 18:49

Ah, ik wens jou precies hetzelfde en succes met "werk"!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Tue 16 Dec 2014, 20:46

Ik zal er later misschien een keer op terug komen, maar nu maak ik er hier geen drama van.

Maar wel een heerlijk Japans drama gekeken, die precies op het juiste moment langs kwam.
Vorige week al geselecteerd op de ratings in Gooddrama.
Die ratings kloppen niet altijd, maar 9.57 is erg hoog, ik was er in het weekend mee begonnen.

Mijn eigen commentaar staat bij het drama zelf. Die heeft in de officiële ratings één van de hoogste ratings ooit.
Verdere observeringen van iemand die nog steeds een newbie is voor Japan.

Meerdere malen gehoord en gelezen dat Japan erg schoon en georganiseerd is.
Dat is zeker in de serie, ( uit 1996 ), goed te zien.

Het speelt ergens in een gewone buurt in Tokyo, een andere locatie is het conservatorium.
De bouw daar omheen doet een beetje aan een jaren-30 buurt in een betere buurt in Nederland denken.
Tot mijn verrassing zie je zowel in de oudere als de moderne gebouwen schuiframen zoals je die eigenlijk alleen in Nederland verder ziet.
Bij de nieuwe is het aluminium, maar bij de oude is het precies zoals je in oude huizen in Nederland ziet.
( Van die ramen waar onzichtbaar gewichten mee omhoog of omlaag gaan, zodat ze open blijven staan)

De bouwstijl "De Amsterdamsche School", populair in de jaren '20 vorige eeuw, afgeleid van de "Nieuwe Zakelijkheid"-stijl, en die je inderdaad in Amsterdam nog goed kan zien, rondom de Wibautstraat etc. is al tientallen jaren een must voor Japanse architecten om gezien te hebben.
Omdat Japan net zo dichtbevolkt is als Nederland komen ze hier al jaren voor ideeën.

Zouden die ramen ook op die manier daar terechtgekomen zijn ?

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 07 Jun 2015, 12:45

In een deeltijd-baan van mij heb ik een "toezichthoudende " functie, ("ahum"), plus wat schoonmaak en administratie.
Diensten van 11 uur, maar je wordt er niet echt moe van...
De PC mag en kan van het intranet naar gewoon gebruik geschakeld worden, inclusief gebruik van internet.
Plus een set heel goede speakers, en een 24 inch monitor, wat wil je nog meer ?

Natuurlijk moet er wat gebeuren, maar tussendoor kan er best even gekeken worden, of naar mooie muziek geluisterd worden.
( De ruimte is afgescheiden van het publiek, niet hoorbaar)

Precies die tijd om dingen te kijken waar je thuis weer net even geen zin in hebt.
Series en films bewaar ik voor thuis, maar wat is er verder te kijken ?

Mijn favoriete site voor nieuws is de elders genoemde Amerikaans/Chinese zender The Epoch Times.
Het laatste nieuws, plus items als "kan er een beschaving bestaan hebben 1000000 jaar geleden ? "
Heerlijk om te lezen 's ochtends !

Reportages: National Geographic's reportages zijn grondig en redelijk betrouwbaar.
Diepgaande items over de historie van het gebied rond China, Japan en Korea.
De Tang-dynastie, Shinto in Japan, Joseon, etc.
Achtergronden achter dingen die je in series en films ziet uitdiepen, er is nog veel te leren !

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 07 Jun 2015, 19:46

Ah, fijn je hier nog even te zien verschijnen Henk!

En ja, soms is het thuis net te veel om nog vanalles te gaan kijken. Er is ook altijd zo veel te doen ;) En dan hou je toch steeds rekening met je mede-bewoners.

Image

Post Reply