Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Wed 28 Oct 2015, 17:34

De laatste tijd ben ik zomaar volle weken aan het werk, en dat blijft als het goed is zo.
Behoorlijk fysiek de hele dag, geen probleem,maar veel fut om nog veel te doen aan het eind is er niet.
Maar wel regelmaat, wat betekent dat ik echt elke avond nog een uurtje of twee een serie kan kijken.
Om die reden dus minder aktief, maar ik ben er nog wel, meer lurkend

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 28 Oct 2015, 18:30

Henk wrote:De laatste tijd ben ik zomaar volle weken aan het werk, en dat blijft als het goed is zo.
Behoorlijk fysiek de hele dag, geen probleem,maar veel fut om nog veel te doen aan het eind is er niet.
Maar wel regelmaat, wat betekent dat ik echt elke avond nog een uurtje of twee een serie kan kijken.
Om die reden dus minder aktief, maar ik ben er nog wel, meer lurkend
Goed om te weten, Henk! Ben blij dat je AVO Forum blijft bezoeken, maar snap dat je er weinig fut voor hebt om actief te zijn. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 24 Dec 2015, 17:41

Niets veranderd na het vorige bericht: Volop aan de bak als produktie-medewerker aan de lopende band.
En dat is goed, werk = werk.
Twee uur serie kijken in de avond? Theoretisch lukt dat, maar in de praktijk niet, want na een uurtje worden mijn ogen zwaar, en is een simpele tekenfilm al te moeilijk.

Wat zeker een heel positief gegeven is, is de verscheidenheid aan collega's waar ik mee werk.
Veel oproepkrachten,net als ik mijzelf.
Jongeren tussen de 20 en 30, sommigen met een een prachtige opleiding, sommigen helemaal niets.
Net zoveel van mijn eigen leeftijd, met al hun belevenissen en ervaringen,en dan opeens zonder werk.
Zeker ook een link met dit forum !

Een aantal jongeren met Azië-ervaringen, met hun verhalen.

Een oudere Chinees, uit de oude groep Chinezen in Amsterdam, die nooit echt een binding met Nederland opgebouwd hebben, en bijna geen woord Nederlands spreken.
De jonge generaties denken daar anders over heb ik begrepen, al een aantal jaren, en niet weinig daar van doen het zakelijk heel goed.
Deze collega zorgt wel voor de nodige humor in ieder geval, praat graag en veel. Trefwoord : Hong Kong.

Een oudere Vietnamees, die als 19-jarige alleen naar Nederland kwam, een mooie studie gevolgd heeft , daar jarenlang plezier van gehad heeft, tot 2014...
Zijn dochter werkt bij de nationale vliegmaatschappij uit het land waar ik zo graag over schrijf.
Zodoende heeft hij vorig jaar met een gratis ticket Korea en Japan kunnen bezoeken.
Hij is nog steeds enthousiast over deze reis,al zijn fotos staan op zijn mobiel.
Om deze redenen zijn de pauzes daarom erg inspirerend !

Ik heb een paar tussendoor-series gekeken natuurlijk, ik zal proberen daar nog wat over te schrijven voor het einde van 2015.

Maar of dat nou lukt of niet, ik wens iedereen bij deze Prettige Feestdagen en een Gelukkig Nieuwjaar!

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 24 Feb 2016, 20:29

Onze geplande verhuizing voltrok zich vanaf half januari tamelijk plotseling, eerder dan verwacht.
We waren al flink aan het voorbereiden, maar toen we uiteindelijk konden moesten we ook direct in beweging komen.
Geen tijd om onze provider de drie weken te geven die ze vragen om ons account over te zetten op het nieuwe adres.
De FON-optie bij onze provider, ( legaal via je eigen account meeliften op de router van iemand anders, die die optie open heeft staan) zou redding brengen.
Theoretisch dan...
In de praktijk betekende dat 's avonds laat, of 's ochtends heel vroeg. Mazzel dat ik heel vroeg op moet.
Bijna 4 weken met heel kreupel internet, en geen vaste telefoon en TV.
Alleen onze mobiels, die niet smart zijn...

Wel af en toe lurken hier en daar, maar afbeeldingen lukte al helemaal niet, laat staan films of series.
Ik heb een heleboel series en films op een andere laptop staan,maar natuurlijk zat die ergens onder in een stapel.
Op de laptop die wel in gebruik was één recente serie compleet.
"Warm & Cozy " van de Hong Sisters.

Hoewel ik de Hong Sister regelmatig bejubel, is dit een serie waar ik niet helemaal "in " kom na 6 episodes gekeken te hebben.
Erg zoet, weinig ( milde) horror voor hun doen.
Ik zal er dan ook geen verslag van doen hier.
Maar er komt al weer genoeg meer moois aan, met internet weer volledig in gebruik !

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 27 Apr 2016, 21:09

Ik heb een paar series gepost hier dit jaar, maar eerlijk gezegd heb ik er geen één afgekeken...
Het duurde even voor we weer in een dagelijks ritme kwamen na de verhuizing, en net zolang totdat ik me weer echt in een serie kon verdiepen.
Lag niet aan de series !

Maar ik zal ze allemaal afkijken in ieder geval.
Auction House was mijn laatste kdrama-bijdrage voor dit bericht, en daar zit ik weer helemaal in.

Op mijn werk is het pittig fysiek doorgaan, er komen en gaan veel collega's.
Jong en oud, een bont zooitje.
Feestvierders en heel serieuzen.
Maar zeker interessant.
Eén oudere nieuweling ken ik zelfs nog van mijn treinjaren, van gezicht dan.
Hij heeft veel gereisd, en heeft een lange reis naar China en Japan gedaan alweer een aantal jaren geleden.

Een vast groepje dat de pauzes buiten door brengt in plaats van een dampige kantine is ook leuk.
Er zijn twee half-Indonesische broers bij, vaste werkers.
Azie komt vaak ter sprake, hoewel ze er nooit geweest zijn.
Ook mijn interesses natuurlijk.
Gevolg is dat we met een groepje van 6 collega's afgesproken hebben een keer echt goed Koreaans te gaan eten in Amsterdam.
In Mei al waarschijnlijk, met de vrouwen en vriendinnen erbij.
Ik zal geen naam noemen,maar het is niet in het centrum.

Leuke vooruitzichten dus.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 25 May 2016, 17:11

Kleine bijdrage gepost in het gesloten gedeelte.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 25 Jun 2016, 20:14

Brexit: Een aantal Aziatische bedrijven die nu in Groot Brittanie zitten, schijnen serieus aan Amsterdam te denken, omdat ze geen trek hebben in de onzekere periode die waarschijnlijk jaren zal gaan duren.
Benieuwd !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 26 Jun 2016, 03:03

Interessant. Maar eerst maar even kijken of die Brexit echt doorgaat.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sun 03 Jul 2016, 09:49

Samsung heeft in ieder geval laten weten dat er wat hen betreft geen reden voor paniek is.
Ze zullen niet verhuizen.
Sommige Chinese families zitten al vanaf de 18'de eeuw in Engeland, die zijn zo geworteld in alle opzichten, dat die niet zo snel zullen vertrekken.

Maar er zijn ook regios in Groot Brittanie, waar veel pro-brexit-stemmen zijn uitgebracht, terwijl daar juist Aziatische bedrijven voor werk zorgen.
Die negatieve stemming wordt gevoeld door die bedrijven.
In het algemeen begint Groot Brittanie zijn appeal te verliezen voor nieuwe investeerders.
--------------

Drama-updates: Het duurde even voor dat ik weer in het drama-ritme zat dit jaar.
Een aantal begonnen en ook weer gepauzeerd. Ligt niet aan de drama's, je moet er gewoon weer in komen.
Andere films of series ook niet, verder dan een uurtje kom ik niet per dag.
Het andere uurtje dat overblijft op doordeweekse avonden is voor muziek en andere dingen.
Momenteel volg ik echter wel weer 3 drama's tegelijk, ik zal proberen eerdaags daar wat over in het forum te zetten.
---------------
Op het werk is het zeker wel interessant in de pauzes.
Eén ouder iemand die ik nog uit mijn spoortijd ken, die een aantal reizen in China en Japan gedaan heeft.
2 half-Indonesische broers, die "alles" lekker vinden wat Aziatisch is.
Maar Koreaans kenden ze nog niet, dat hebben we onlangs dus goed gedaan, beviel zeer goed.
Eén van de broers heeft thuis ook kimchi ingevoerd als regelmatige toevoeging.

Het bedrijf waar ik nu werk is groot in de voedsel-sector.
Uiteraard heb ik vanaf mijn eenvoudige plek toch een paar mailtjes besteed aan de fermentatie-hype die langzaam maar zeker de publieke sfeer in gemasseerd wordt.
In diverse TV kookprogramma's op Nederlandse TV en BBC komen regelmatig varianten langs, en uitleg hoe zelf te fermenteren.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 22 Oct 2016, 11:51

Zoals ik al eerder aangegeven heb, zal ik flink minder bijdragen leveren in het KDrama-overzicht.
Om de simpele reden dat ik flink minder Kdrama's kijk, vanwege minder tijd.
Alleen de uitschieters , zoals "W-Two Worlds", zal ik aandacht geven.

Maar verder?
We zijn een paar weken naar Canada geweest, en hebben deze keer een paar dagen doorgebracht in Toronto's Chinatown.
Een heerlijk gebeuren, letterlijk.
We dachten dat de scheiding tussen de verschillende stijlen heel scherp liep.
Valt mee.
OpTripAdvisor tel ik ongeveer 280 Chinese restauarants in een gebied ter grootte van Amsterdam Oud West. Maar daar zitten ook nog veel Koreaanse, Japanse en Vietnamese restaurants tussen.
En iets naar het noorden is Koreatown, waar TripAdvisor 80 Koreaanse restaurants telt.
En daar zitten ook weer Chinese en Japanse tussen.

In de voorstad Hamilton, waar we logeren, is het ook leuker geworden.
De oude indoor farmersmarket heeft een hoop Azie er bij gekregen.
In één gedeelte van een grote mall in de buurt is een zeer grote Aziatische "supermarkt" zeer populair.
Verdeeld in verschillende sectoren, als je denkt dat je de hele supermark tgezien heb blijkt het weer door te lopen in een ander gedeelte. En dat een paar keer...
( Maakt Albert Hein XXl een buurtwinkeltje)
Betalen loopt via één kassarij, maar er staan veel zelfstandigen die hun eigen waar aanprijzen.
Vietnam, Korea, Japan, Taiwan en China, maar ook kleintjes zoals Tibet tussendoor.
( Zelfs één rij voor gewoon Amerikaans :)
We hebben goed gegeten, maar toch 6 kilo aangekomen...

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 22 Oct 2016, 12:13

Dat klink leuk zeg! En zoveel keuze qua restaurants, niet normaal!

Over eten gesproken; ik heb Koreaans gegeten bij Mr. Bap in Den Haag.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 27 Apr 2017, 17:33

Excuus voor mijn afwezigheid hier. Om dezelfde reden als hierboven gemeld.
Alleen nu vanaf 1 tot 12 middernacht aan het werk.
Wel uitslapen elke dag maar niet later dan een uur of 8.

Geen Kdrama meer ?
Dat ritme zit er weer goed in.

In de ochtend anderhalve periode, ik sla een paar episodes op op een tablet, zodat ik 's avonds in de trein terug een stuk kan kijken.
Bij thuiskomst nog een half uur, dus ik kom niets tekort.

In de ochtend ook het nieuws, voornamelijk via The Asahi Simbum, Arirang Life en Epoch Times.

Het blijft spannend...

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 28 Apr 2017, 19:20

Geen zorgen, Henk. Ik had al door dat je het druk had, maar ben blij dat je wel Kdrama kunt blijven kijken. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Mon 18 Sep 2017, 10:41

Een onderwerp waar misschien een apart topic voor gemaakt zou kunnen worden.
Maar er lopen al zoveel van dit soort discussiesr die enorm opgeblazen worden, dus beter hier.

Er is in Hollywood enige onrust, omdat Aziatische acteurs en actrices zich benadeeld voelen door de studios.
Een beperkte inzet vaak: Als martial-arts experts, als exchange-student, "de collega" op kantoor etc.

Een aantal maanden geleden zijn een acteur en actrice, beide Amerikaans/Koreaans, tegelijk uit de hit-serie "Hawai 5 O " gestapt. Ze hoorden tot kerngroep van 5 mensen, deden al vanaf het begin mee, en zijn erg populair.
Maar kregen 10 % minder salaris dan hun Westerse collega's.

Op dit moment wordt er een film voorbereid over karatefilm -legende Bruce Lee.
Daar worden Westerse acteurs voor gecast die met wat make-up voor een Chinees door kunnen gaan.
En zo zijn er veel gevallen.

Vreemd inderdaad.
Heeft "gedegen marktonderzoek" aangetoond dat het Amerikaanse publiek alleen "Westerse" acteurs wil zien ?
Hoe Westers is het Amerikaanse publiek nog ?
Eigenlijk interesseert het mij helemaal niets meer.

Notabene op een Nederlands blog las ik jaren geleden iemand die stelde, dat als je eenmaal de draai maakt naar Aziatische film of drama, de terugkeer naar Hollywood lastig wordt.
Helemaal mee eens.
( Er worden op andere plekken in Amerika, vooral New York, goede films gemaakt die echter niet de massa's bereiken. Die rivaliteit is er vanaf het prille begin. De creatieve vrijheid in New York is altijd groter geweest.)

Maar de houterigheid van Hollywood, totaal geen subtiliteit in producties die "magisch " moeten zijn, de platheid: Wie interesseert het eigenlijk ?
Maar het is niet leuk voor de mensen die er bij betrokken zijn natuurlijk.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 18 Sep 2017, 11:03

Dat van de acteurs van Hawaii Five O had ik meegekregen, en vind ik erg jammer. Want de karakters die ze spelen vind ik juist heel erg passen bij de serie en de verhaallijnen waren juist super interessant. Ik vond het sowieso een beetje raar dat ze minder betaald kregen, terwijl ze onderdeel zijn van de kerngroep. Tuurlijk, de andere twee zijn de hoofdpersonen, maar als ze niet behoorden bij de kerngroep, dan hadden ze niet zulke interessante verhaallijnen gekregen.

Daarbij zijn het niet de minste acteurs, en hebben ze gelukkig nog wat andere projecten lopen. Toch blijft het jammer.

Ik vind het trouwens ook wel vreemd dat men westerse acteurs vragen voor een film over Bruce Lee, die met wat make-up door kunnen gaan voor een Chinees persoon. Er zijn best wel goede acteurs, dus ik zet er degelijk mijn vraagtekens achter. Vooral omdat er vaak genoeg ook discussie is over blackface (hier in NL hebben we nog altijd en elk jaar de Zwarte Piet discussie, ik heb zo weinig met Sinterklaar en Kerst, van mij mag het gewoonweg helemaal afgeschaft worden) en worden Aziatische mensen (volgens mij was er laatst nog een Japanse groep die erop aangesproken werd dat ze voor de grap een blackface deden) vaak erop aangekeken als ze dat doen. Natuurlijk gaan deze discussies veel dieper dan wat we opmerken, en is het dus ingewikkelder om her en der dingen echt goed te begrijpen.

Was er trouwens laatst niet een discussie over de acteurs voor de film Alladin?

Edit:
Deze had ik elders al gedeeld, maar drop het ook even hier:
Manga-rollen, haha

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply