Zomaar van alles wat...

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: Zomaar van alles wat...

Post by Henk » Thu 15 Nov 2012, 18:40

The Great Seer en Faith: Twee drama's die voor de Joseon periode ( 1392 tot 1897) spelen.
Typisch is de mate van bepaalde rituelen en inzichten die bij zo'n periode schijnen te horen.
Het woord "bijgeloof" gebruiken past hier niet helemaal bij.

Eigenlijk zit ik dan weer bijna op mijn oude hype, die ik een jaar of 12 geleden een beetje op zijspoor gezet heb.
Koning Arthur en Camelot...
Ook die originele verhalen staan bol van magie, en bevatten veel sleutels die betrekking hebben op de geschiedenis, religie en mythologie van de Westerse cultuur.
Een sleutel hebben betekent niet dat je automisch het bijbehorende slot gevonden hebt.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 01 Dec 2012, 14:11

Ik was een beetje aan het rondzoeken gisteren, en kwam op een oudere film terecht, die ik in slechte kwaliteit op mijn schijf heb staan. "The Mists Of Avalon", naar het gelijknamige boek van Marion Zimmer Bradley

( Het verhaal rond King Arthur verteld door de ogen van zijn halfzus Morgan La Fay . Zeer magisch verhaal !)

Er staat nu een veel betere versie op YouTube, in 2 delen. Die heb ik direkt gedownload natuurlijk, want de film zelf is erg goed.
Ik zag toen in het rijtje dat YouTube er altijd naast zet de film Snow White, A Tale Of Terror
Sneeuwwitje !
Maar dan het verhaal verteld voor volwassen, zonder kunstmatige zoetstof.
Daar heb ik een klein stukje van bekeken, en weet zeker dat ik die zeer binnenkort ga bekijken.

Films gemaakt dus in het Westen, maar op de manier zoals de Koreanen dat ook goed kunnen.

Het gebruik en betekenis van bepaalde symbolen, de metaforen, daar kun je heel diep in door gaan. Om die in een film te gieten is geen sinecure.

Ik zag de TV-gids van komende week, van Veronica.
Die staat in het teken van Fantasy.
Ik dacht dat dat in verband was met de Kerstmaand, maar dankzij google bleek, dat er in 2013 een heleboel fantasy-films op de bioscopen en TV's af komen.
Niet gericht op de liefhebber, maar echt op het grote publiek, met alle reclame-campagnes er om heen.
Iemand op een Amerikaanse filmsite had daar zo zijn bedenkingen over.

Want zodra het grote Hollywood, inclusief Disney, er zich mee gaat bemoeien, dan is het risico van overdrijving, en de plank compleet misslaan erg groot.
Teveel suiker is niet goed, teveel kunstmatige zoetstof al helemaal niet.

( JK Rowling heeft om die reden er op gestaan dat Harry Potter in Engeland gemaakt werd )

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 15 Dec 2012, 17:17

Ik ben Arang And The Magistrate opnieuw aan het kijken, omdat het een magistrale serie is.

Die kijk ik eerst af, daarna lopen een paar andere series op hun eind.
Full House Take Two is vandaag helemaal klaar, daar ben ik gebleven bij episode 20, hij loopt tot 32/.

De vaste klant waar ik het hierboven over had beveelt de Japanse serie Oshin aan.
Een erg populaire serie begin jaren '80, die totaal 197 episodes heeft.
Ik denk dat ik die volgend jaar ga proberen te kijken in een strak schema: 1 of 2 keer per week.
Achter elkaar zoveel episodes kijken is een beetje erg veel...

Jeon Woo Chi...
Bij zoveel goede series tegelijkertijd moet je kiezen.
Dan kijk ik toch vluchtig naar de commentaren af en toe.
En dat ziet er niet goed uit.
Het gegeven is prima, er kan heel veel mee gedaan worden. Maar volgens de commentaren rammelt het aan alle kanten, en wordt er geacteerd als houten klazen. ( Vrij vertaald dan )
In de landelijk ratings is de serie snel aan het dalen.
Jammer, dan maar weer de film een keer kijken.
( Ik post het hier, niet in het Jeon Woo Chi-topic.
Misschien vindt iemand anders het wel goed )

Ik ben iets aktiever geworden op het Dramacrazy-forum.
Het blijft leuk als mensen uit verschillende werelddelen op dezelfde golflengte zitten, net als in het oude Anne-forum.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Tue 08 Jan 2013, 21:26

Ik volg nu even de lijn Chae Rim.
Koreaanse top-actrice die helaas niet veel aktief is in Korea, des te meer in China.
Bekendste series: Dalja's Spring, en Oh, My Lady.
Daar wordt ze neergezet als de ajhumma, als moeke boven de 30...
Terwijl ze nu pas 34 is.

Chae Rim is een geboren comediante, die erg naturel speelt.
Al zoekende kwam ik op een oude serie van haar terecht:
Oh! Phil Seung And Bong Soon Young

Niet via de gebruikelijke kanalen dus, alleen via gooddrama.
De serie wordt nergens besproken, komt jammer genoeg erg langzaam binnen.
Zonder meer een frisse leuke serie, ik zal er een topic over maken als ik hem gezien heb.
( In de tweede episode is er een scene in een bar. Daar wordt luid en duidelijk een instrumentaal gedeelte gebruikt van Earth & Fire: Maybe Tomorrrow and Maybe today. Een Nederlandse band uit de '70's . Ik kan niet vinden dat die ooit in Azie geweest zijn. )

Chinees Nieuwjaar 2013 wordt in Amsterdam op 9 Februari gevierd.
Aangezien ik nu helemaal op de Aziatische toer zit, willen we dat een keer meemaken, ik ben dat weekend vrij.
Mochten er meer zijn uit dit forum kunnen we misschien elkaar gelukkig nieuwjaar wensen ?

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Thu 10 Jan 2013, 23:50

In dezelfde serie waar ik het hierboven over had: Achtergrond-muziek in een supermarkt, lang en duidelijk hoorbaar: "Rivers of babylon", Nederlandse Boney M met een hit uit 1978.
Dat de Aziaten al veel eerder in de gaten hadden wat hier gebeurde, in plaats dat dat ook omgekeerd ook gebeurde, mag hier wel uit blijken.
Golden Earring was trouwens ook heel bekend in de '70's in Japan, en hebben daar ook opgetreden.

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Fri 11 Jan 2013, 01:18

Henk wrote:Ik volg nu even de lijn Chae Rim.
Koreaanse top-actrice die helaas niet veel aktief is in Korea, des te meer in China.
Bekendste series: Dalja's Spring, en Oh, My Lady.
Daar wordt ze neergezet als de ajhumma, als moeke boven de 30...
Terwijl ze nu pas 34 is.

Chae Rim is een geboren comediante, die erg naturel speelt.
Al zoekende kwam ik op een oude serie van haar terecht:
Oh! Phil Seung And Bong Soon Young

Niet via de gebruikelijke kanalen dus, alleen via gooddrama.
De serie wordt nergens besproken, komt jammer genoeg erg langzaam binnen.
Zonder meer een frisse leuke serie, ik zal er een topic over maken als ik hem gezien heb.
( In de tweede episode is er een scene in een bar. Daar wordt luid en duidelijk een instrumentaal gedeelte gebruikt van Earth & Fire: Maybe Tomorrrow and Maybe today. Een Nederlandse band uit de '70's . Ik kan niet vinden dat die ooit in Azie geweest zijn. )

Aangezien ik nu helemaal op de Aziatische toer zit, willen we dat een keer meemaken, ik ben dat weekend vrij.
Mochten er meer zijn uit dit forum kunnen we misschien elkaar gelukkig nieuwjaar wensen ?
Chinees Nieuwjaar lijkt me best wel heel erg leuk om een keertje mee te maken!!
Heb een vriendin in Amsterdam dus zal eens vragen wat zij ervan vind ^^ Wie weet tot dan!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 11 Jan 2013, 12:16

DeSushiTimes wrote:
Henk wrote:
Chinees Nieuwjaar lijkt me best wel heel erg leuk om een keertje mee te maken!!
Heb een vriendin in Amsterdam dus zal eens vragen wat zij ervan vind ^^ Wie weet tot dan!
Ah, ik denk niet dat je mij in Amsterdam zal zien, maar in Den Haag. ^_^
Globaal programma Chinees Nieuwjaar Den Haag 2013 (onder voorbehoud)

11:30 -12:30 uur
Optocht door Chinatown: Stadhuis, Spui, Amsterdamse Veerkade, Wagenstraat, Gedempte Gracht en Stadhuis.

11.45 -13.30 uur
Gevarieerd optreden in het Atrium

14.00 – 14.45 uur
Openingsceremonie met traditionele Draken- en Leeuwendans

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 23 Jan 2013, 14:47

Ik kijk nog steeds mijn series, maar eigenlijk ben ik veel meer bezig met de achtergronden van alles wat voor het gemak "Aziatisch" noemen.
De essentie van Fenh Shui proberen te benaderen, de invloed van Budha en Confucius op verschillende landen, de verschillen en gelijkenissen tussen China, Taiwan, Korea en Japan.
De invloed van Azie op Europa, en omgekeerd door de eeuwen heen.
Overdonderend af en toe, maar wel heel leerzaam.

Niet constant serieus natuurlijk, maar in sommige series worden dingen dermate goed en subtiel behandeld, dat "lering en vermaak" goed samen gaan. Ideale combinatie !

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 08 Feb 2013, 18:50

Ik wist dat het nieuwe Lunar-jaar het jaar van de Slang is.
Dat zijn mijn vrouw en ik.
Maar nooit bij nagedacht dat dit jaar het jaar van de Water Slang is.
Dat zijn wij ook ! : -)

"Negatieve trends kunnen het best gecombineerd worden met activiteiten die een "feestelijk" karakter hebben voor de Slang in het Slangejaar 2013 "

Carnaval is niet voor ons, maar we zullen wel op de Nieuwmarkt zijn morgen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 08 Feb 2013, 18:55

Ah, wat leuk! Heel veel plezier gewenst op de Nieuwmarkt! Maak je ook foto's?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 08 Feb 2013, 19:01

Foto's komen er aan !

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 08 Feb 2013, 19:07

Henk wrote:Foto's komen er aan !
Super, ik ben erg benieuwd. Ik zal morgen ook proberen foto's te maken van het Chinees Nieuwjaarsfeest hier in Den Haag. Maar ik moet tot best laat werken. Dus het zullen er niet veel zijn.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Fri 08 Feb 2013, 21:07

Jaa morgen is het feest hier in de stad! Ik ga denk ik niet dit jaar. Teveel te doen voor zondag.. loop al wat achter haha Maar veel plezier voor wie dit weekend naar het Chinees Nieuwjaarsfeest gaat :)

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Sat 23 Feb 2013, 16:21

Twee series toegevoegd: Incarnation of Money en Level 7 Civil Servant.

Tegen goede voornemens in ben ik toch met 2 series tegelijk verder gegaan, die nu allebei nog lang niet klaar zijn.
Ik zal er nog geen commentaren onderzetten, maar het zijn allebei pittige series.
Incarnation of Money is harder, Level 7 Civil Servant is komisch, wat niet wil zeggen dat er geen harde stukken in zitten.

Persoonlijk:
Ik zag een gaatje om hetzelfde werk te gaan doen op fietsafstand, ipv elke dag naar Schiphol.
Met behoud van contract.
Geen nachtdiensten meer, dus ik zal wat langer over series gaan doen :)
( op dit moment 99% zeker, nog niet 100%)

En toeval, oh toeval: Een bekende vaste klant, die ik af en toe in de nachten zie, is 1/4 Indonesisch, voor de rest Portugees en Duits bloed.
Maar hij oogt Indonesisch, net als zijn zoon, die ook af en toe langs komt.
Zijn vrouw is Nederlandse.
Vraagt tijdens mijn (waarschijnlijk allerlaatste ) nachtdienst deze week:
"Maar wat kijk je dan voor films ?"
"Koraanse series !"

Verbaasd gezicht: "Koreaans ??? Maar.. die kijken wij ook alleen nog maar ! Al een paar jaar !"

Ik liet hem het rijtje series zien dat op de laptop staat, op de extra HDD thuis staan er nog meer.
Hij wist precies waar de series over gingen. Vervolgens een half uur staan te babbelen over die series.
Een half uur later werd ik ( om 3 uur 's nachts ! :) ) gebeld door de zoon, die wilde weten waar ik de series keek, en hoe je ze makkelijk kon downloaden.

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Wed 13 Mar 2013, 20:26

En dan inderdaad overgeplaatst naar mijn eigen gebied, op fiets-afstand.
Logisch gezien een win-win situatie, maar wat is het wennen !
Adrenaline kan ook een verslaving zijn, en daar ben ik dan aardig van aan het bijkomen.
Het begint te komen, maar ik mis de drukte, gedoe en de "kerosine-geur" van de luchthaven.
Daarvoor in de plaats alledaagse routine, noem het maar gerust sleur.
Maar de voordelen zijn te groot om het niet te doen.

Even terug dan maar naar lekker escapistisch K-Drama: Arang And The Magistrate, het help echt !

Er lopen een aantal series nu, waar ik al een topic voor gemaakt heb.
Ik zal ze invullen als ze klaar zijn.

Toegevoegd: Geen nachtdiensten meer: Geen 2 uur per nacht een serie kijken en lekker opschieten. Gewoon een uurtje overdag of in de avond.
Langzamer...

Image

Post Reply