Buigen: Wanneer en hoe ?

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Buigen: Wanneer en hoe ?

Post by Henk » Wed 12 Oct 2011, 22:06

Op gevoel heb ik nu een beetje een idee wanneer mensen in Korea naar elkaar buigen.
Buigen gebeurt ook in andere Aziatische landen.
Een aantal jaren geleden las ik een verslag van een bezoek aan China van een grote Nederlandse delegatie.
Zakenlieden,diplomaten, politici etc.

Ze kregen een spoedcursus, en kregen het dringende advies om nooit te buigen.
"Want je doet het altijd verkeerd als Westerling. Niet buigen is beter dan verkeerd buigen"

Weet iemand hier ongeveer uit te leggen wat de regels zijn ?
Geslacht, rang, etc ?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Buigen: Wanneer en hoe ?

Post by Fran » Thu 13 Oct 2011, 11:10

Dat is ook lekker positief: doe maar niet, want je bakt er niks van! :o

Als ik het goed heb is het in Japan zo dat je 15 graden tot 45 graden kan buigen. Er zou geen verschil zijn tussen mannen en vrouwen. Maar dat is wat mijn Japanse docent heeft gezegd.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 13 Oct 2011, 13:46

Ik heb het ook eens gelezen dat ze liever niet hebben dat wij westerlingen proberen mee te doen met het buigen omdat wij op een heel andere manier buigen.

Zij buigen echt enkel in de heupen (gestrekte benen, rug recht), wij dus niet...
En het zou beledigend zijn als je je rug niet recht houdt ofzoiets... Maar dat is ook maar wat ik nu opdiep uit mijn geheugen van iets wat ik eens in een artikeltje gelezen heb.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

xIrenex1
Sushi lover
Sushi lover

Post by xIrenex1 » Thu 03 Nov 2011, 20:05

Maar westerlingen zijn natuurlijk ook niet gewend om te buigen, zij doen handen schudden. =)
Nog een leuk weetje dat ik ergens heb gelezen,
Twee dingen die je het beste nooit kan doen in Korea
- Je stokjes in de rijst kom laten staan, je kunt ze beter naast je rijstkom neerlegen, vraag me niet waarom. ^^
- Als je iemand naar je toe wil laten komen, houd de bovenkant van je hand altijd omhoog, en wuif dan dat ze naar je toe moetne komen. (doe eignelijk net alsof je de de schoolslag zwemt ;p)
Wij doen meestal met de onderkant van de pols naar boven en dan met onze hand wuiven vanuit de pols, in Korea vinden ze dat blijkbaar onbeleefd en alleen voor dieren bestemd, ik weet niet of het helemaal waar is maar ik heb het in een youtube filmpje gezien van Westerlingen die naar Korea zijn verhuisd. n_n
x<3

Music speaks what cannot be expressed, soothes the mind and gives it rest, heals the heart and makes it whole, flows from heaven to the soul.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Fri 04 Nov 2011, 10:54

xIrenex1 wrote: - Je stokjes in de rijst kom laten staan, je kunt ze beter naast je rijstkom neerlegen, vraag me niet waarom. ^^
Ik weet dat dit bv. niet mag in China omdat het een teken is van de dood. Een potje rijst zetten met de stokjes erin doe je als iemand heen gegaan is. Doe je dus niet aan tafel! Ik gok dat het hetzelfde is in bv. Korea.

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

xIrenex1
Sushi lover
Sushi lover

Post by xIrenex1 » Fri 04 Nov 2011, 17:35

Ahaa, zo klinkt het wel logisch ja!
Ik wist niet dat ze dat in China beschouwen als een teken van de dood, weer wat bijgeleerd vandaag =)
x<3

Music speaks what cannot be expressed, soothes the mind and gives it rest, heals the heart and makes it whole, flows from heaven to the soul.

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Buigen: Ojigi (Japan)

Post by Fran » Mon 09 Jan 2012, 14:35

Als we toch nog even over buigen hebben.

Buigen in het Japans zou Ojigi heten.
Vrouwen en mannen buigen anders. Vrouwen doen hun handen voor zich, terwijl ze buigen en mannen buigen met hun handen(armen) naast zich.
Image

Image

Je mag me corrigeren trouwens.

Er zijn 2 mogelijkheden tot buigen in Japan: Ritsurei (buigen terwijl je staat) en Zarei (buigen terwijl je zit).

Er zijn 3 types van buigen: 15, 30 en 45 graden. Als iemand 'hoger is' dan jou, dan moet je lager buigen. En ook in Japan weten ze dat mensen van buiten hun land het buigen niet gewend zijn, maar zien ze het als een belediging als je niet buigt of alleen knikt. Dus kan je beter buigen.

Nogmaals, corrigeren mag, dit is wat ik gelezen heb in een aantal boeken.

Nu is mijn vraag. Wat weten jullie er nog meer over?

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 09 Jan 2012, 17:14

Het was me nog nooit opgevallen dat vrouwen hun handen voor hun houden!
En ik heb toch al wat buiginkjes gezien in j-dorama en documentaires!

Eens op letten als ik nog eens buigingen zie!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Tue 10 Jan 2012, 18:10

En dan te bedenken dat deze traditie letterlijk is uitgevonden eind 1800/ begin 1900. En iedereen maar zeggen dat het echt Japans is...! ^^

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 10 Jan 2012, 18:13

Dus je kan niet later nog iets adopteren en als iets van je eigen maken? Of is dit niet wat je bedoelde? :)

Best wel grappig dat het eigenlijk nog niet zo lang bestaat, maar ondertussen wel traditie is. Het komt veel voor.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Tue 17 Jan 2012, 21:07

Het valt me op dat sinds in in Azië ben geïnteresseerd ik steeds meer ga knikken.
Meestal als ik groet of weg ga. Of als ik ergens mee eens ben (soort van respect)
Dat lijkt me toch een soort van buigen? :'D

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Tue 17 Jan 2012, 21:37

Ik knik eigenlijk ook erg veel.
Ik vind het vooral een handige manier van groeten in de gangen op school enzo...

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 17 Jan 2012, 21:38

Wat ik dan weet is als je knikt en iemand buigt, dat dat in Japan niet zo netjes is. Maar goed.. ik heb dat gehoord en weet niet of dat écht zo is.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Tue 17 Jan 2012, 21:40

Dat is volgens mij ook niet netjes.
Maar als ik hier knik en in Azië buig dan is dat wel goed toch?
Ik vind het een soort van westerse versie van buigen :3

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 17 Jan 2012, 21:42

Haha, ik denk dat je het zo ook wel kan zien. Ach ja, we zitten nu niet in Japan of algemeen in Azië. En sowieso zijn we niet gewend om te buigen! Dat merkte ik vorige week nog op met mijn buigsysteem voor de tentoonstelling. Daar liet ik mensen buigen. Het object was niet helemaal geweldig. Maar goed..

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply