"The Kim Sisters" Kpop in the ''60's

Voor al het andere dat niet bij Japan hoort, maar wel bij Azië! Van muziek, drama en films tot aan de interessante culturele dingen die in de diverse landen in Azië (behalve Japan) thuishoren! Azië is het grootste werelddeel op de planeet Aarde en verdient daarom ook een eigen subforum op AVO!

Landen die hier voornamelijk besproken worden zijn landen uit Oost-Azië: Taiwan, Korea en China. Deel je passie hier!

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

"The Kim Sisters" Kpop in the ''60's

Post by Henk » Sat 18 Nov 2017, 16:54

Bijna 3 jaar geleden heb ik in "Waar luister je nu naar" een bericht geplaatst over de Kim Sisters.
Daar wilde ik toen uigebreider op in gaan, maar daar kwam het even niet meer van.
De laatste tijd luister ik weer wat meer naar Aziatische populaire muziek uit de vorige eeuw.

In de periode waarin ik opgroeide had de Nederlandse cultuur zowiezo een meer Aziatisch tintje, vanwege de vele Nederlandse artiesten met een half of geheel Indonesische achtergrond, die in hun muziek terug te horen was.
Heel geleidelijk is dat verdwenen, jammer is dat !

De Kim Sisters zijn niet Indonesisch maar Koreaans, en veel van hun muziek heeft een meer Amerikaans tintje dan Aziatisch.

Wat ik 3 jaar geleden nog niet wist, maar nu wel, is hoe beroemd en goed de Kim Sisters waren in hun glorietijd.

Nummers die voor mij de jaren "60 weer helemaal naar boven halen, omdat ze onvergetelijk zijn.
Dat zal niet alleen voor mij gelden, want sommige van hun nummers zijn zelfs nog wel eens te horen in uitvoeringen van andere artiesten.

Wie waren de Kim Sisters ?
2 zussen en een nichtje die, net als de rest van hun familie, alles verloren hadden in een bombardement tijdens de Koreaanse Oorlog in 1952.
( Ik heb nu zo'n 10 nummers gehoord waarvan ik altijd dacht dat het zomaar "Amerikaans" was. Niet dus. )

In 1953 begonnen ze met zingen voor de Amerikaanse troepen in Korea.
Met succes, want de verhalen over hun optredens bereikten Amerika, waarop ze uitgenodigd werden om op te treden in de toen zeer populaire Ed Sullivan TV-show.
Ze braken helemaal door. In de Ed Sullivan show hebben ze 22 keer opgetreden, en hun optredens over heel Amerika waren uitverkocht.

De hele jaren '60 waren ze de meest succesvolle act in Las Vegas, ze stonden boven Frank Sinatra en Dean Martin in de rankings.

Ik zag hier en daar in artikelen opmerkingen over het feit dat de Kim Sisters in Korea zelf eigenlijk niet zo bekend waren in die tijd. Ze zitten dan waarschijnlijk niet in het "collectieve" geheugen van de ouderen, zoals in het Westen.
Jammer.
Ik heb hier en daar, ook onder een paar clips op YT, de wens uitgesproken dat ooit een Kdrama-schrijver hun verhaal ontdekt. Ik wed dat hun verhaal een zeer succesvol Kdrama kan opleveren.
Zal wel niet gebeuren...

Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Re: "The Kim Sisters" Kpop in the ''60's

Post by Henk » Sat 18 Nov 2017, 17:08

Behalve de Kim Sisters was een andere Koreaanse girls-groep ook heel even populair.
De “Korean Kittens”
Eigenlijk gingen ze net een stapje verder dan de Kim Sisters, wat betreft sexy uiterlijk en hun opzwepende muziek.
Onderstaande clip is van 1964, een behoorlijk preutse tijd nog, zeker voor radio en TV.
De omwenteling naar de tijd waarin “alles kon” was net wat later.
Of dit de reden was waarom ze maar een korte tijd populair waren weet ik niet.

Image

Post Reply