'Kunststofklei' (polycaprolacton)

Voor alle creatieve uitingen van tekenen tot aan video's, van schilderen tot aan poëzie. Laat je creatieve uitingen zien en krijg inspiratie van wat anderen delen!

Op zoek naar contests of andere AVO activiteiten? Check Community Activities!

Moderator: Fran

Post Reply
Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

'Kunststofklei' (polycaprolacton)

Post by Spitch TVB » Fri 22 Mar 2013, 23:55

Polycaprolacton

Wat een naam. Polycaprolacton is een kunststof dat bij 60 graden zo zacht wordt, dat je ermee kunt boetseren alsof het zachte klei was.

Tot voor kort wist ik niet eens van het bestaan af. Op de hobbybeurs in Kortrijk werd ik echter aangesproken door een Nederlander met een microfoon en veel noten op zijn zang (hij was duidelijk als marktkramer geboren). Of ik geen interesse had in 'Metallic Plastic', vroeg hij. Voor hem stond een tafeltje met glimmende latjes in allerlei kleuren. Op het eerste zicht leken het allemaal beschilderde metalen plakjes, maar eens je ze vastpakte wist je meteen dat ze veel te licht waren om ook maar een ons metaal te bevatten. Ik was niet helemaal zeker of ik die dingen wilde, maar daar zou de man wel verandering in brengen. Inderdaad, na een korte demonstratie en het proberen pushen van een korte oefensessie, kocht ik 5 plakjes. Ik zou thuis wel uitvogelen wat ik ermee kon doen.

En dat deed ik dus vandaag!

Metallic Plastic, ook gekend onder de namen Instamorph, Polymorph en Friendly Plastic in Engelssprekende gebieden (en Polycaprolacton onder de chemiesprekers), is eigenlijk best makkelijk te manipuleren. Vandaag probeerde ik 1 techniek uit die ik van een Amerikaanse op youtube heb geleerd, namelijk "stukjes gekleurde friendly plastic op een hoopje, hete plaat op en smelten maar!" Bij gebrek aan een hete plaat, werd het bij mij dus een oven op 70°C. Hier het resutlaat:

FOTO!

Wat ik dus deed:

- oven laten voorverwarmen tot 60-70 °C
- Willekeurige stukjes afknippen van de plakjes kunststof
- Ze schikken op een bakplaat met bakfolie op
- Vorken op de bakfolie leggen zodat ze niet wordt weggeblazen in de oven (doet het vaak bij mij)
- Alles in de oven
- Klaarzetten beker met koel water of bord met koel water in
- Wachten tot mooi gesmolten
- Bakplaatje eruit
- Werkjes even laten afkoelen
- Voorzichtig in het water poppen
- Aantal minuutjes wachten en hop: klaar!

Door de onderkant te laten smelten, blijft het verflaagje bovenaan mooi schijnen en krijg je dus glanzende resultaten =)

Op de beurs werd 1 andere techniek getoond en over nog een andere gesproken. De getoonde techniek maakte gebruik van water op 60 °C in plaats van een hete plaat. De hoeveelheid kunststof die ze wilden gebruiken, werd afgeknipt en in het water gegooid. Na kort wachten, was de stof zacht genoeg om te kneden. Omdat de achterkant van de plakjes zwart is, werden voor het kneden eerst twee aan elkaar geplakt (met de zwarte kant naar binnen) zodat het gekleurde oppervlak aan de twee kanten hing. Met deze methode kan je makkelijk kraaltjes maken bijvoorbeeld, al moet ik het wel nog steeds zelf eens uitproberen XD. Laten harden kan opnieuw in een kopje koud water. Het probleem met deze techniek echter is dat de kleuren niet zo mooi blijven als op een bakplaat.

De techniek waar over gesproken werd, maakte gebruik van een haardroger. Maar, zo werd me verzekerd, die techniek zou wel wat moeilijker zijn en het resultaat minder vast. Wel zouden de kleuren behouden blijven (behalve als je te lang zou blazen of zo als ik dat goed begrepen zou hebben). Ik weet niet wat ze precies doen (ik gok erop een kantje warm blazen zodat die gaat kleven en dan aanbrengen), maar als het met een bakplaat ook kan, dan maakt het mij niet uit XD.

Ik heb de kunststof toen gekocht omdat de man me verzekerde dat het iets was uit Japan. Dit zou hij weten omdat hij ooit nog in een klooster in Japan had gezeten (ik moet je eerlijk zijn, ik geloofde weinig van zijn praatjes, maar goed). Jammer genoeg kan ik hier geen bewijs van terugvinden op het net. Ik laat dit nieuws me de lol wel niet ontnemen, want deze friendly plastic is eigenlijk best wel geinig XD.

Heeft er iemand anders al met dit soort plastic gewerkt? Ik zag online dat ook cosplayers er gebruik van maken om bepaalde accessoires mee te boetseren.

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image
[Ayo'a Ibori] [Zodiark] [Booksmart Summoner] [Weeeeeeeeee!!]

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Re: 'Kunststofklei' (polycaprolacton)

Post by Shizu » Sat 23 Mar 2013, 09:51

Nog nooit meegewerkt maar klinkt leuk!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 23 Mar 2013, 16:05

Hè wat geinig! Nog nooit eerder van gehoord, dus wel geinig om daar iets over te lezen!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sat 23 Mar 2013, 18:53

Ik heb ooit iets soortgelijk gehad (wel niet in metalic kleurtjes), die kon je in water verwarmen en dan kneden/vormen en dan moest je het in ijskoud water afkoelen.

Het werd verkocht als knutsel speelgoed (was ook een machine bij waarin je je warm water deed en dan waren er korfjes waar je per kleur het kon inleggen).
Geen idee of het helemaal hetzelfde was. Ik heb het niet meer, jammer genoeg ;)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Sun 24 Mar 2013, 18:10

Het zou helemaal dat kunnen zijn, DJ! =D Het wordt ook in witte korreltjes verkocht en gebruikt voor prototypering en zo. Ik heb net een derde geprobeerd. Wilde een effect uittesten, maar het blijkt niet zo simpel te zijn met mijn oven XD. Het resultaat kan je vinden op volgende foto (de onderste in de rij).

>>Foto van m'n 3 eerste creaties<<

Er zit nu nog een vierde in de oven, al heb ik totaal geen idee wat ik van die verwachten moet XD.

Huntingmeesteres. Voor vragen en suggesties kan je me aanspreken op FB. Pas op, soms bijt ik.
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 24 Mar 2013, 21:26

Ziet er kunstig uit, Spitch!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 24 Mar 2013, 23:07

Ik vond het erg leuk om mee te knutselen als tiener

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Wed 27 Mar 2013, 19:07

Weet jij nog een merk, DJ? Ik vind die platen die ik van die vent heb gekocht nogal duur en vertrouw erop dat het veeeel goedkoper kan dan wat hij zegt XD.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Wed 27 Mar 2013, 22:44

Goh, het waren korrels die ik kon smelten (dan kon je ook heel goed de hoeveelheid bepalen).
Maar ik weet het echt niet meer!

EDIT: Na even google-en denk ik dat het om Plasticine korrels ging... Maar ik weet het niet zeker =D En het was toen van een speelgoedfabrikant, dat machine'tje (en dus ook de korrels)

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Sun 31 Mar 2013, 17:18

Ik heb een 3D pen gekocht dat met deze kunststof werkt. Het komt pas aan in 2014, dat wel. Dus help me herinneren, dat ik het niet vergeet XD.

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 25 Nov 2013, 20:41

Je moet dus nog even in spanning zitten. Heb je er nog aan gedacht?

Image

Post Reply