Fotografie Tip & Tricks

Voor alle creatieve uitingen van tekenen tot aan video's, van schilderen tot aan poëzie. Laat je creatieve uitingen zien en krijg inspiratie van wat anderen delen!

Op zoek naar contests of andere AVO activiteiten? Check Community Activities!

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

Fotografie Tip & Tricks

Post by Fran » Thu 24 Jul 2014, 19:14

Ik dacht er al even aan, maar misschien is het leuk voor ons allemaal om fotografie tip & tricks te delen, van het maken met de smartphone tot aan de SLR! :)

Laten we beginnen met de Canon Service & Support: Hoe verzorg je je camera. Misschien ook wel handig voor diegene die een camera van een ander merk hebben. (SLR)

Bron:
http://www.dpreview.com/articles/973910 ... amera-gear

Een tip van het maken van foto's: het vangen van emoties en gemoedstoestanden.

Lees dit stukje (Engels): Communication: A Vital Detail Often Ignored https://fstoppers.com/editorial/communi ... ored-12518

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Fotografie Tip & Tricks

Post by Fran » Fri 25 Jul 2014, 13:59

Tips voor het fotograferen met je iPhone: http://zoom.nl/artikel/cursussen/22866- ... phone.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 26 Jul 2014, 23:26

Dat zijn wel handige tips, misschien dat ik eens moet gaan oefenen om foto's te maken met mijn iPhone. ;)
Dit is ook een erg handig topic trouwens. :D

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sat 26 Jul 2014, 23:31

Ik moet dan eerst iPhone aanschaffen xD

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 26 Jul 2014, 23:33

Ik vind de tip van het raster een vrij universele tip eigenlijk.
Gebruikte het tot op heden alleen om te weten of ik me telefoon wel recht had. :oops:

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 27 Jul 2014, 11:23

Hoe bewogen foto's te voorkomen, 6 technieken
http://digital-photography-school.com/h ... era-shake/

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 27 Jul 2014, 11:55

Erg handig!!

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 07 May 2015, 10:15

Moet toch echt eens wat meer hiermee bezig gaan, zeker nu ik eindelijk een fatsoenlijke camera heb in me telefoon. Doet niet onder aan een goedkope zak/tas camera volgens mij. Heb puur om het maken van foto's wat foto's gemaakt afgelopen dagen. Niet de tijd ervoor genomen echter, sommigen zelfs gewoon tijdens het lopen vlug gemaakt. De foto's zijn dan ook niet speciaal te noemen voor de gebruikte techniek maar ze zijn ongelofelijk scherp.
Image

Image
Tip, klik erop om volledige grote te kunnen zien, ze zijn behoorlijk groot echter dus als je op mobiel internet zit kan het even duren voor ze geladen zijn, zijn tussen de 7 en 8MB.

Zou zonde zijn om een dergelijke camera niet te gebruiken volgens mij. Ik denk ook dat veel mensen met wat simpele tips prachtige foto's kunnen maken, vooral aangezien bijna iedereen wel een camera bij zich heeft tegenwoordig in hun telefoon en de kwaliteit steeds beter begint te worden. Je bent nu op het punt dat je prachtige macro foto's kan maken met je smartphone zonder extra accessoires. Ze zijn uiteraard niet zo goed als een echt goeie camera maar ze zijn al vele malen beter dan die digitale camera's die iedereen een paar jaar terug nog in hun tas had.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 07 May 2015, 13:45

Als je de ogen wat knijpt bij de eerste foto kan ik dankzij de kleuren iets abstracts en kunstzinnigs ervan maken.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 07 May 2015, 17:40

Vond het wel een kleurrijk plaatje om te fotograferen om een beetje een indruk te krijgen van het kleurbereik van de camera. :)
Als ik echt een leuke foto had willen maken had ik eigenlijk de hoek om moeten lopen daar stonden meer van dit soort boompjes en had je iets meer ruimte om er wat leuks van te maken.

Wel een tip dat ik zelf kan geven wat betreft het inzoomen van foto's.
Op moment dat je camera een digitale zoom heeft gebruik deze dan niet, je kan dan veel beter de foto op standaard instelling nemen ook al komt er dan veel meer in beeld dan dat je eigenlijk wilt. Vervolgens kan je op je computer dan het deel eruit halen dat je echt wilt hebben en heb je meer speling hiermee en meer tijd om erover na te denken.

Of je nou op je camera inzoomt of op je computer het maakt wat betreft kwaliteit van de foto niets uit, zeker niet als je het in (goede) foto software doet, de kans is dat je dan zelfs een betere kwaliteit overhoudt.

Als je camera met de lens zoomt is het een heel ander verhaal, gebruik dan wanneer mogelijk altijd de zoom functie van de camera omdat je dan veel minder kwaliteitsverlies hebt. Digitaal inzoomen is altijd minder dan hardware matig zoomen. Digitale zoom is wat smartphones doen en veel van de goedkope digitale camera's. Als je twijfelt, het zou in de specificaties ook wel terug te vinden moeten zijn.

Image

To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 07 May 2015, 18:48

Cypher wrote: Wel een tip dat ik zelf kan geven wat betreft het inzoomen van foto's.
Op moment dat je camera een digitale zoom heeft gebruik deze dan niet, je kan dan veel beter de foto op standaard instelling nemen ook al komt er dan veel meer in beeld dan dat je eigenlijk wilt. Vervolgens kan je op je computer dan het deel eruit halen dat je echt wilt hebben en heb je meer speling hiermee en meer tijd om erover na te denken.
Inderdaad een goede tip!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by anjeriku » Fri 08 May 2015, 11:36

Dat van het inzoomen is inderdaad een goede! Ook met een digitale camera zoomen veel fotografen vaak niet in (behalve als het gaat om detail shots), om ze daarna zelf nog te croppen.

Zet ook zelf nooit de zwart wit functie aan, maar doe dit in de nabewerking :) vaak levert het een veel 'rijker' resultaat op dan wanneer je hem meteen op zwart wit zet, dan wordt de zwart wit foto vaak wat vlak.

Vind het zelf altijd wel grappig om met de fotograaf mee te kijken wanneer ik er niet voor sta haha, een ding wat ik erg grappig vind en zelf soms ook mee experimenteer is om verschillende dingen half voor de camera te houden (vb. stukje kant, een blaadje) en dan op iets anders in de verte te focussen, geeft een heel apart en mooi resultaat! Je kunt ook spelen met stukken plastic of glas voor een soort prisma effect, voorbeeldje: http://i536.photobucket.com/albums/ff32 ... g~original (stuk hard plastic wat ze wat gebogen had, waardoor er een reflectie van de overkant van de straat inkwam)

Wil me wel meer verdiepen in fotografie want ik maak echt overal waar ik ben, voornamelijk op vakantie, heel veel foto's :P wil in de toekomst toch wel een spiegelreflex aanschaffen

花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 08 May 2015, 11:43

Ook een mooie tip, over zwart-wit fotografie. :)

En mooie foto. Ik denk dat er nog best allerlei kanten opgegaan kan worden. Dan wordt het echt kunst. Zou ik echt graag willen doen. :)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by anjeriku » Fri 08 May 2015, 12:26

Ik zou inderdaad zelf graag wat kunstig experimenteren met foto's! :)

Zijn jullie op je mobiel ook fanatieke gebruikers van filters? (knallen echte fotografen je voor af haha)
Ik ben zelf erg fan van VSCO cam, vind de filters de kleuren mooi accentueren etc.
Wat telefoonkiekjes van afgelopen zomer met filters van VSCO cam (ze zijn niet zo scherp door het resizen)
Image
ImageImageImage
Wie herkent het land? :P

花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 09 May 2015, 22:08

Ach... echte fotografen die je gaan afknallen. Als ze foto's bewerken gooien ze vaak genoeg een filter eroverheen of bewerken ze het. :)

Ik vind het wel handig op instagram. Maar je ziet het gewoon heel duidelijk en ik vind het niet zo heel groot probleem. :)

Het land.. ik zou het niet weten.. Spanje?

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply