[DIY Cosplay talk] Cosplay beginner - waar te beginnen?

Voor alle creatieve uitingen van tekenen tot aan video's, van schilderen tot aan poëzie. Laat je creatieve uitingen zien en krijg inspiratie van wat anderen delen!

Op zoek naar contests of andere AVO activiteiten? Check Community Activities!

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

[DIY Cosplay talk] Cosplay beginner - waar te beginnen?

Post by Fran » Mon 05 Jan 2015, 23:26

Dit gaat hopelijk een handig topic worden voor de beginnende cosplayers die graag meer informatie willen van hoe ze nu moeten beginnen aan een cosplay of hoe ze een probleem kunnen oplossen!

Tips & Tricks zijn welkom!

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: [DIY Cosplay talk] Cosplay beginner - waar te beginnen?

Post by Dj_Robintje » Mon 26 Jan 2015, 20:57

First timers zouden hiermee misschien toch durven starten, want dat is vaak een grote drempel.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 27 Jan 2015, 18:17

Ook leuk misschien om van beginners te horen waar ze tegen aan lopen, op die manier kan iemand anders ze misschien verder op weg helpen.

Ik vraag me persoonlijk wel af waar je op moet letten als je voor de eerste keer wilt cosplayen qua karakter keus.
Kan begrijpen dat je het niet gelijk te moeilijk wilt maken voor jezelf maar alsnog wel een karakter wilt cosplayen welke jezelf ook wat aanstaat.

Nou ben ik persoonlijk niet van plan te cosplayen maar toch een nieuwsgierigheidje.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Raito
Otaku
Otaku

Post by Raito » Tue 27 Jan 2015, 23:56

Beginnen is niet gemakkelijk :/ Zeker als je alleen iets wilt cosplayen dus het is altijd fijn om een vriend(in) te hebben die ook cosplayed/ gaat cosplayen. Zo ben ik toch begonnen.
Zeker een conventie kiezen wanneer je gaat cosplayen om een deadline te zetten. Zodat je bestellingen zoals een pruik op tijd kunt maken en dat ze op tijd aankomen (Daar had ik de pech mee, mijn pruik was niet op tijd aangekomen :/

Ik zou ook niet te moeilijk beginnen tenzij je genoeg kennis heb met naaien. Wat ik dus niet had xd
En om te beginnen zou ik iets zoeken dat je van kleding heb of dat je kan aanpassen. Zo ben ik begonnen met een Reita cosplay waarvoor ik enkel een oud leren jasje heb aangepast, mouwen eraf en klaar. Al de ander kleding had ik al, zwart broek, zwart hemd zonder mouwen.

Natuurlijk is het fijner om een karakter te kiezen dat je goed kent en echt graag zou willen doen. Dat maakt cosplay ook veel fijner

Image

anjeriku
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by anjeriku » Thu 29 Jan 2015, 10:35

Mijn allereerste cosplay had ik gekocht, mijn San is nu de eerste cosplay die ik echt ga maken :) Het is inderdaad een goede tip om eerst een wat simpelere character te kiezen waarvoor je eigenlijk niet heel veel spul hoeft te maken maar bijvoorbeeld je eigen shorts/broek/een simpel t-shirt voor kunt gebruiken. Nou heb ik dat niet gedaan haha, ik wilde meteen aan de slag met naald en draad. San was voor mij dan wel een van de makkelijkste kostuum opties.

Waar liep ik tegenaan? Nou, naaien ben ik aardig goed in, maar kleding maken had ik nog nooit gedaan. De onderjurk is daarom ook helaas ietwat te klein uitgevallen, ondanks dat ik een patroon had gemaakt en mooi mijn eigen maten had opgemeten. Maar om het oplossen heb ik van de achterkant gewoon een soort korsetsluiting gemaakt en mijn witte overtop en cape vallen er toch overheen. Opgelost! Met de hand een cosplay naaien is wel een verschrikking overigens, een naaimachine valt dan wel echt aan te raden. Hoef je niet eens te prutsen met naalden :) dus als je niet goed bent in naaien ook perfect!

Verder, véél tutorials opzoeken of gewoon foto's van andere cosplayers met dezelfde cosplay! Zo ben ik op het idee gekomen om een iets 'rauwere'/meer realistische San te maken. En voor bekende characters zijn gewoon veel meer tutorials te vinden, zo staan er voor San echt tientallen DIY's online voor haar masker, haar sieraden, haar wapens en cape.

Beginnen is niet makkelijk, maar zodra je eenmaal begint gaat het eigenlijk wel! En zodra iets mislukt (zoals mijn jurk), gewoon zoeken naar een oplossing (: als het mij niet op deze manier gelukt was had ik gewoon een donkerblauwe basic jurk gekocht bij de H&M en die wat opgeruwd.

花鳥風月 | Flower, Bird, Wind, Moon

Post Reply