[Cosplay Talk] Cositivity

Voor alle creatieve uitingen van tekenen tot aan video's, van schilderen tot aan poëzie. Laat je creatieve uitingen zien en krijg inspiratie van wat anderen delen!

Op zoek naar contests of andere AVO activiteiten? Check Community Activities!

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder

[Cosplay Talk] Cositivity

Post by Fran » Wed 03 Aug 2016, 16:47

Ik ben dit woordje al meerdere keren tegengekomen: de positiviteit en plezier in cosplay naar voren halen en dat zo houden; want er is al vaak genoeg negativiteit te lezen over cosplay. Te denken aan mensen die iets niet goed gedaan hebben bij het maken van een cosplay en daarop afgekraakt worden ipv dat er netjes feedback gegeven wordt. Of dat er gezegd wordt dat je te dik of te dun ben voor die specifieke karakter die je cosplayt of juist te mannelijk of te vrouwelijk eruit ziet.

Cositivity dus.

Ik zag dat er op een aantal conventies in NL en BE zulke lezingen gegeven worden. En ik ben ook op de hoogte van een project die deze naam draagt. (https://www.facebook.com/CositivityNL)

Ik vroeg mij af hoe jullie tegenover Cositivity staan en of jullie er iets aan doen om de negativiteit eruit te halen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator

Re: [Cosplay Talk] Cositivity

Post by Cypher » Wed 03 Aug 2016, 19:09

Het hangt ook wel van de setting en doel af. Sowieso vind ik afkraken niet nodig en is feedback altijd beter eigenlijk. Je kan iemand eventueel wel aanspreken op het feit dat het lijkt alsof hij/zij er geen tijd of moeite aan besteed heeft als je dat denkt en het ziet er niet uit. Maar geef dan ook aan waar je dat aan ziet eventueel, doe er in elk geval iets positiefs mee.

Ben het met stelling dat iemand te "dik" of "dun" is wat dubbel. Je hebt voor meeste cosplays om het goed te doen wel een bepaalde vorm nodig. Dit is echter ook hoogte etc. Als iemand het meer voor zijn of haar plezier doet moet dit niet een erg belangrijke factor zijn. Als iemand echt de karakter wil zijn en dit beweerd zo geweldig te doen dan kan je er echter prima wat van zeggen, al niet een opmerking als "kleintje" of "je bent dik" uiteraard. Maar je kan wel aangeven dat deze karakter niet bij de persoon past om reden x en dat dit ervoor zorgt dat mensen nooit echt het juiste gevoel erbij krijgen wat je bij die karakter hoort te krijgen.

Op moment dat ik een karakter zou willen cosplayen waarbij klein zijn deel van zijn karakter is, kan zo even niet een erg goed voorbeeld bedenken, dan zou ik dit bijvoorbeeld nooit overtuigend kunnen doen. Of ik moet me knieën kapot willen hebben door constant te kruipen of iets anders erg creatiefs bedenken.

Dus doet iemand het voor zijn/haar plezier en heeft die gene er wel echt het beste van gemaakt wat die kon dan zou ik er niet teveel kritiek op uiten. Wat tips kunnen geen kwaad maar ga er dan niet te diep op in. Zijn het mensen die serieuzer zijn met cosplay dan mag je denk ik ook wel wat kritischer zijn.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: [Cosplay Talk] Cositivity

Post by Fran » Fri 12 Aug 2016, 14:31

Feedback is inderdaad beter dan afkraken. Daarbij gaf ik een voorbeeld van hoe sommigen praten over anderen (net als dat ze te lang of te kort zijn voor een bepaald karakter).

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Post Reply