[Game] Hatsune Miku, Project Diva

Dit subforum is geschikt voor onderwerpen die te maken hebben met games uit Japan. Hou je van Japanse games? Hier moet je zijn!

Moderator: Fran

Anvica
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

[Game] Hatsune Miku, Project Diva

Post by Anvica » Tue 03 Sep 2013, 10:16

Ik wist niet zeker of ik dit topic in het Japan forum moest plaatsen, music of hier. Aangezien het om een game gaat zal ik het hier doen voor de zekerheid.

De game Hatsune Miku Project Diva. Velen van jullie zijn bekend met Hatsune Miku door de Vocaloid games. Persoonlijk voelde ik me daar nooit tot aangetrokken en kwam haar bekendheid voor mij vooral door de vele cosplays op conventies. Tot ik kennismaakte met het spel Project Diva via iemand die ik ken. Ik ben het gaan opzoeken en vond het er echt heel erg leuk uitzien. Helaas had ik nog geen mogelijkheid om het spel te spelen totdat ik dit jaar in januari een PSP aanschafte en m besteld heb.

Een korte uitleg:

Project Diva is een Rythm game ontwikkeld voor de PSP. Het is een officiele spin-off van de bekende Vocaloid games waar je muziek kunt maken en door een zingende voice synthesizer als bijvoorbeeld Hatsune Miku te laten zingen.

Project Diva daarentegen draait niet per se om het maken van de muziek maar het laten zingen en dansen van de module (vocaloid) door de aangegeven knoppen op het ritme in te drukken. In het spel is ook de mogelijkheid om zelf een videoclip te maken, de muziek en geluiden ervoor te verzinnen en dansjes zelf te creëren. Je kunt daarbij ook naarmate je vordert in het spel meerdere vocaloids (modules), kleding en liedjes vrijspelen waar je mee kunt spelen, zingen en dansen.

Project Diva (PSP)

Tot vorig jaar was Project Diva exclusief verkrijgbaar voor de PSP en PS Vita. Door het grote succes zijn er inmiddels 5 sequels voor op de PSP/PSV verschenen waar ook weer 3 spin-off titels van zijn afgeleid verkrijgbaar voor platformen als Nintendo 3DS en iOS.

In maart van dit jaar werd Project Diva f voor de Playstation 3 uitgebracht, de 6e titel voor de Project Diva serie die eerst alleen in Japan uit is gekomen is eerder vorig jaar op de PS Vita verschenen. Door het enthousiasme van de fans is het gelukt deze titel naar het westen te brengen en is de eerste game in de franchise die naar het westen gebracht wordt volledig vertaald naar het Engels. De game is op 27 augustus uitgebracht in de Noord Amerikaanse Playstation store waar hij verkrijgbaar is als fysiek spel en digitaal. In Europa zal de game alleen digitaal uit worden gebracht en is nog niet verschenen. Inmiddels is er al een vervolg op de game in de maak.

Project Diva f

Als groot fan kijk ik enorm uit naar het verschijnen van de Europese versie. Ik vind het wel erg jammer dat hij niet als disc hier verkrijgbaar zal zijn.

Wat vinden jullie van de game(s)? En hoe zijn jullie bekend geworden met Hatsune Miku?

DragonNL
Otaku
Otaku

Re: [Game] Hatsune Miku, Project Diva

Post by DragonNL » Tue 03 Sep 2013, 11:43

Ik heb zelf 'Hatsune Miku Project Diva 2nd' voor de PSP en 'Hatsune Miku Project Diva f' voor de PSVita. Ik heb ze in Tokyo gekocht toen er overal breed reclame was voor die games. Ten tijde van Project Diva 2nd was dat in 2009 en heb toen ook gelijk een nieuwe PSP er bij gekocht. Met Project Diva f was dat deze lente van 2013 en heb toen ook meteen een PSVita er bij gekocht. En wel een blauwe net zoals mijn PSP, die allebij niet in NL verkrijgbaar zijn en waren. :) Erg leuk en verslavend. De Hatsune Miku games laten zien hoe een handheld game hoord te zijn. Verslavende gameplay en makkelijk om even tussendoor een deel te spelen zonder dat je een uur lang ergens in zit zonder te kunnen saven. :)
Trouwens kan ik het overgrote deel van de nummers ook makkelijk genoeg uithalen op de Extreme moeilijkheidsgraad. :P

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Tue 03 Sep 2013, 18:24

Als die hier in europa digitaal te verkrijgen is denk ik dat ik wel een poging ga wagen ^^

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Wed 04 Sep 2013, 07:28

Je zou alvast de demo uit kunnen proberen SushiTimes :). Die is te downloaden via de Playstation store. Er zijn 3 nummers te spelen. Gewoon de engelse versie trouwens ;)

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Wed 04 Sep 2013, 13:33

Anvica wrote:Je zou alvast de demo uit kunnen proberen SushiTimes :). Die is te downloaden via de Playstation store. Er zijn 3 nummers te spelen. Gewoon de engelse versie trouwens ;)
Alleen engelse tekst hoop ik..?

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Wed 04 Sep 2013, 13:41

De game is trouwens net te koop zie ik!! 40 euro!
DragonNL wrote:
Anvica wrote:Je zou alvast de demo uit kunnen proberen SushiTimes :). Die is te downloaden via de Playstation store. Er zijn 3 nummers te spelen. Gewoon de engelse versie trouwens ;)
De tekst is inderdaad engels maar moet eerlijk zeggen dat ik de Japanse versie vaker gespeeld heb. Ik zou het even niet weten. Het lijkt mij dat je in het spel de gesproken tekst sowieso kunt veranderen naar origineel als het al ingesproken is..

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 09 Sep 2013, 23:34

Anvica wrote:De game is trouwens net te koop zie ik!! 40 euro!
DragonNL wrote:
De tekst is inderdaad engels maar moet eerlijk zeggen dat ik de Japanse versie vaker gespeeld heb. Ik zou het even niet weten. Het lijkt mij dat je in het spel de gesproken tekst sowieso kunt veranderen naar origineel als het al ingesproken is..
Ik denk ook eigenlijk dat het met een game als Project Diva niet eens mogelijk is om de audio te veranderen. Omdat de stem in de muziek 100% computer is. Als je een engelstalig vocal progamma gebruikt, verkloot je de hele sfeer van de game omdat het een totaal andere klank stem word. Gebruik je de originele software om engels te praten, dan hoor je alleen maar vaag gebrabbel omdat alle geprogrammeerde klanken puur Japans zijn. En iemand (een echt persoon) laten zingen over de muziek heen, dan negeer je het hele punt van de game en is ook gelijk de juiste sfeer weg.

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Tue 10 Sep 2013, 10:04

Waarschijnlijk niet inderdaad. Het is trouwens nu wel mogelijk om Hatsune Miku engels te laten zingen.

http://www.animenewsnetwork.com/interes ... in-english

Maar sowieso is het naar mijn idee onmogelijk om de gezongen nummers is Project Diva f in het Engels te laten zingen. Anders had het ook veel langer geduurd voor hij op de Europese en Noord-Amerikaanse markt verkrijgbaar was. Het zou ook een enorme gok zijn geweest die teveel geld zou kosten. De reden dat het spel al naar het westen is gekomen is voornamelijk de fans die massaal hebben gereageerd.

De gesproken en gezongen tekst in Project Diva f is gewoon in het Japans maar de karaoke lyrics en menu opties zijn in het engels. Al hebben ze wat kleine dingen veranderd. Ik vind het bijvoorbeeld leuker (lees: troostender, lol) om bij een niet succesvol gespeeld nummer "Cheap" te horen/lezen dan "Lousy" zoals het in de Engelse versie aangegeven is maar ja dat is een minimaal puntje.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sun 06 Oct 2013, 00:36

Een stuk gameplay van mij. Zoals ik al op de vimeo pagina heb gezet: "Sorry voor het schuddende beeld, maar er is maar 1 manier om VITA games op te nemen." :)
En dat aparaat kan ik met deze game op Extreme niet níet laten schudden. :P

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 06 Oct 2013, 21:32

Dat ziet er absoluut niet simpel uit! Maar wel leuk!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Wed 09 Oct 2013, 13:21

Nou ziet er goed uit toch?. Mij lukt het bij de meeste nummers nog niet om ze op 'extreme' te spelen, ik kan me niet altijd even goed concentreren haha maar 'Hard' lukt wel ;) Lijkt me trouwens best vervelend om over het scherm te vegen bij de sterretjes. Maar misschien is dat om dat ik al te lang gewend ben om de R3 knoppen te gebruiken.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Fri 29 Nov 2013, 22:40

Er komt blijkbaar ook een Hatsune Miku Project Diva f 2nd uit. :)

http://www.play-asia.com/hatsune-miku-p ... -6stv.html

Heb er al weer zin in.

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Sun 01 Dec 2013, 00:10

DragonNL wrote:Er komt blijkbaar ook een Hatsune Miku Project Diva f 2nd uit. :)

http://www.play-asia.com/hatsune-miku-p ... -6stv.html

Heb er al weer zin in.
Yep, inderdaad daar was ik al een tijdje van op de hoogte maar vergeten te posten. Bedankt voor de reminder!

Ik ben heel benieuwd! Ga m zeker weten aanschaffen in het voorjaar!

Hier zijn al wat scans te zien :

http://www.projectdiva.fr/2013/11/28/pr ... -musiques/

De pagina is in het Frans trouwens ;)

Ik weet alleen niet zeker of ze een engelse versie tegelijk met de Japanse uitbrengen. Het zou dus best kunnen dat we iets langer moeten wachten

En hier meer nieuws over onder andere de onlangs uitgebrachte Project Mirai 2 voor op Nintendo 3DS :D

http://virtual-emotions.net/2013/famits ... -vocaloid/

Fyrex
Haiku writer
Haiku writer

Post by Fyrex » Thu 05 Dec 2013, 01:05

Al zijn dit type games niet mijn ding (ritme games) ben ik wel gek op de Voca/Uta-Loid muziek.

Miku, Gumi, Teto, Rin, Luka zijn mijn favorieten. Kheb vaak dit soort muziek aan staan via Youtube. Meer dan genoeg playlisten voor te vinden.

This bit of random weirdness was brought to you by Fyrex Inc.
Image
[ - Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway. - ]

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Sat 18 Jan 2014, 04:50

Nieuwe screenshots en info over Project Diva F2 :D wel in het Japans maar dat geeft niet xD. Ik heb nu al zin om deze te spelen :)

http://www.4gamer.net/games/225/G022515/20140109018/

Edit: Hier is een gallery van alle screenshots die tot nu te zien zijn.

http://gematsu.com/gallery/hatsune-miku ... 14/page/1/
Last edited by Anvica on Sat 18 Jan 2014, 13:57, edited 1 time in total.

Post Reply