[Games]Senran Kagura Burst

Dit subforum is geschikt voor onderwerpen die te maken hebben met games uit Japan. Hou je van Japanse games? Hier moet je zijn!

Moderator: Fran

Post Reply
Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

[Games]Senran Kagura Burst

Post by Cypher » Tue 28 Jan 2014, 08:41

Dit spel wordt 27 januari uitgebracht in Europa in de eShop van Nintendo en de dag erna is het in de winkel verkrijgbaar.
Het krijgt veel aandacht dankzij een artikel op Nintendo Magazine.

Dit is een spel die je absoluut niet moet gaan kopen omdat het spellen degradeerde, aldus de schrijver. Misschien dat je al kan raden waarom hij dit standpunt aanhaalt wanneer je de hoes van de Japanse release met de Europese release vergelijkt.

Japanse:
Image

Europese:
Image

Omdat dit spel bestaat uit dunnere vrouwelijke anime karakters met uitgesproken vormen zou het een verkeerd beeld geven aan de vrouwen. De kleding stijl helpt ook niet bepaald, met korte rokjes en een laag uitgesneden top. Alsof de normale kleding stijl nog niet erg genoeg was blijken de karakters ook elk nog een speciale beweging te bezitten. Met deze beweging worden ze tijdelijk in hun ondergoed getoond aan de speler terwijl ze de aanval uitvoeren. De camera draait hierbij ook een speciaal rondje op het karakter zelf heen.

Het artikel heeft tot veel discussie geleid op veel verschillende sites. Niet iedereen is het met de schrijver eens en anderen geven aan dat het spel erg vermakelijk is om te spelen, niet alleen om het uiterlijk van de karakters wel te verstaan. Weer anderen vinden dat het spel te serieus word genomen en geloven niet dat dit voor vrouwen een probleem dient te zijn.

Het raarste vind ik nog deze opmerking rond het einde van het artikel.
So, do yourself, and the wider community a favour: don't read articles about its release. Try not to Youtube it. Avoid reviews. And certainly don't buy it.
Dus om jezelf en een wijder publiek een plezier te doen moet je er geen artikelen over lezen. Niet opzoeken op youtube, reviews vermijden en zeker niet kopen.

Hoe kan je dan een realistische inschatting maken of het echt zo erg is als je het compleet moet vermijden? Het vermijden van iets zorgt nooit voor een gezonde blik op dingen. Of je het wilt is echter altijd je eigen keus.

Zelf heb ik het spel niet gespeeld maar van wat ik tot nu toe heb gezien is het gewoon een spel dat luchtig gezien moet worden. Als we gaan kijken naar een onrealistisch beeld van vrouwen moeten we het ook andersom bekijken, hoeveel spellen geven wel niet een onrealistisch beeld van de man weer?

Kent iemand dit spel al, misschien van plan het aan te schaffen wanneer het in de schappen/eShop verkrijgbaar is?

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

extatix
Sushi lover
Sushi lover

Re: [Games]Senran Kagura Burst

Post by extatix » Tue 28 Jan 2014, 19:57

Ik ga het spel waarschijn kopen. Van dit soort artikelen trek ik me doorgaans echt niets aan. Zo af en toe duikt er wel weer eens een discussie op over de wijze waarop vrouwen worden neergezet in bepaalde games. Over Dragon's Crown was er ook genoeg te klagen. Maar ik zit niet naar dat soort spellen te staren met het uitgangspunt dat ik half-naakte, buitenproportionele vrouwen wil zien, het gaat me om gameplay. Het zijn pixels, meer niet. Mijn perceptie hoe met vrouwen om te gaan verandert er echt niet van. Ik bedoel, van het spelen van Boob Wars krijg ik ook niet de neiging vrouwen te verkrachten (zo werkt deze nukige nou eenmaal).

Ik ben benieuwd wat de reactie van deze beste jongeman is wanneer hij Monster Monpiece onder ogen krijgt.

En trouwens, mannen worden zeker nooit neergezet als aantrekkelijke, gespierde mensen uiteraard. Stel je toch eens voor.

(Oh, en Cypher, degrading betekent vernederend, niet degraderend.)
Last edited by extatix on Tue 28 Jan 2014, 20:24, edited 1 time in total.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 28 Jan 2014, 20:22

Als je hem daadwerkelijk koopt ben ik in elk geval benieuwd wat je van het spel gaat vinden.

Moet wel zeggen dat er uiteraard, als in elke media, een grens is wat acceptabel is in een spel. Waar die grens komt te liggen is voornamelijk afhankelijk van hoe het gebracht word. Dit spel brengt het niet serieus, als in humoristisch, waardoor ik er eigenlijk geen problemen mee kan hebben.

(Je hebt me alweer betrapt op een fout, dat soort foutjes krijg je denk ik als je het haastig doet omdat je je ook bijna moet klaar maken voor het werk. :P)

Image

To be safe
To believe
In something

extatix
Sushi lover
Sushi lover

Post by extatix » Tue 28 Jan 2014, 20:34

Ik ben bekend met de anime en ook hoe het spel eruit ziet en volgens mij valt het allemaal wel mee. Het is een beetje een storm in een glas water. Sowieso vind ik dat de columnist maar zit te zwetsen. Hij noemt de dingen eerst bij hun naam - gericht op jongens/mannen - en gaat dan lopen klagen over het feit dat het spel de helft van zijn markpotentieel over het hoofd ziet. Dat is toch je reinste larie? Waarom zou het spel zich überhaupt moeten richten op dames? Dat is hetzelfde als klagen dat otome-spellen de markt kapot maken omdat het zich enkel op een helft van de markt richt. Ik volg de man niet in zijn gedachtengang.

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Post by DragonNL » Wed 29 Jan 2014, 11:35

Ik word sowieso moe van al dat gejank hoe vrouwen wel niet allemaal 'neer worden gezet.' Als je nou bijvoorbeeld kijkt naar al die AV actrices dan kan je makkelijk nagaan dat er genoeg vrouwen zijn die het zelf ook leuk vinden.

Het is trouwens dat ik geen 3DS heb, anders had ik hem misschien wel gekocht.

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Wed 29 Jan 2014, 12:30

In sommige gevallen is het terecht om te denken over hoe vrouwen worden neergezet. Er zijn altijd mensen die het niet erg vinden en waarbij het wel aansluit maar dat zegt nog niet gelijk iets over het gehele geslacht.

Er zijn situaties waarbij mensen het terecht vinden om een vrouw als object te zien, puur omdat ze er goed uit ziet.
Ja als je gaat stappen en je hebt nauwelijks kleren aan dan vraag je erom om bekeken te worden, uiteraard nog geen excuus voor dingen als verkrachting. Kleed jij je normaal en loop je gewoon over straat dan vraag je er niet om om na gestaard te worden, al helemaal niet als er ook nog eens foute opmerkingen bij te pas komen. Media kan bijdragen aan het beeld dat mensen krijgen bij een vrouw of andere bevolkingsgroepen en de reactie die hier bij komen.

De vraag is echter of dit spel hier ook kwaad aan doet.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een reactie van de dames, vinden zij dit spel kwalijk of vinden ze het wel mee vallen of misschien zelfs iets wat ze graag zouden spelen? :?:

Image

To be safe
To believe
In something

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Wed 29 Jan 2014, 22:27

Ik ken de serie niet, dus ik kan niet in relatie daarmee gaan reageren. Wat ik wel kan doen, is mijn stem laten horen over de boxes waarin het spel zal verschijnen en mijn eerste indrukken. Bij de Japanse zou ik waarschijnlijk niet aan iets speciaal hebben gedacht. In heel wat series worden vrouwen weergegeven met een veel te grote boezem. Geen haan die er naar kraait, want 'het is Japan' zeg maar. Het wordt een cliché dat niemand nog serieus neemt. De Europese cover echter doet me even in het haar krabben. Want waar gaat dit spel over? Als ik het van de cover moet halen, dan denk ik nou....

Ik heb dus maar even een stukje uit het spel bekeken. Het lijkt erop dat je met je Ninja's vecht en het de bedoeling is de andere 'slechte' te verslaan. Hoe? Nou, door ze van hun kleding te ontdoen lijkt het. Helemaal een spel voor medemensen die graag even wat naakt tussendoor zien of het gewoon grappig/leuk vinden. Of de gameplay slecht is of niet kan ik zo natuurlijk niet zeggen. Gameplay moet je ervaren, niet bekijken.

Is het spel vrouwonvriendelijk/vernederend voor vrouwen? Nou, eigenlijk wel en zelfs vanwege het resultaat in het spel: wanneer de ander haal loezen bloot heeft, is ze niet alleen zomaar verloren, maar ook vernederd. De naaktheid van een vrouw wordt hier als symbool gebruikt van haar vernedering, want hoe naakter, hoe minder HP. Of de speler dat zo ervaart is een heel andere zaak. Voor hem/haar zal het winnen misschien wel belangrijker zijn dan de naaktheid, maar ik denk dat niemand hier kan zeggen dat er niet zwaar op wordt gefocust. Elk moment dat er 'armor' verdwijnt, wordt uitvergroot zodat je het zeker zal gezien hebben. Worden vrouwen hier dus lichamelijk als lustobjecten gebruikt? Nou... eigenlijk wel. Verhaalgewijs mogen de vrouwen ontzettend sterk zijn, toch worden ze als objecten neergepoot voor de speler, want wie neemt het allemaal nog serieus als iedereen zo goed als naakt eindigt? Maar zoals ik hierboven al lees is dat net het uitgangspunt: het hoeft helemaal niet serieus opgevat te worden.

Het punt is echter hier dat mensen die dat soort dingen niet willen, het gewoon niet zullen kopen. Zoals Extatix al heeft gezegd, zijn die mensen nou net niet de doelgroep van het spel en dat mag ook. Niet elke game moet persé elk soort mens aantrekken dat er op deze aardkloot bestaat.

Wat normaal is bij kleding, verschilt heel erg van iemands eigen kijk, want op statistieken gaan we het zeker niet gooien tijdens een gewoon gesprek. Wie gaat er nou zeggen van 'ja dame, je hoort eigenlijk dit, dit en dit aan te hebben omdat 95% van de plaatselijke bevolking dit doet, vooropgesteld dat wat de bevolking draagt 'normaal' verdeeld is. Wat jij draagt is niet normaal'. Ik ga akkoord dat als je iets aandoet dat veel laat zien, je niet moet opkijken als je nagekeken wordt, maar moet er daarom meteen de 'normaal' binnen gehaald worden? Voor veel mensen is het dragen van een broek door vrouwen bijvoorbeeld nog steeds niet normaal.

Nog iets, je kan er zeker van zijn dat er aan dingen op tv wordt geknutseld, zelfs aan het nieuws. Vrouwen in AVs en andere filmpjes kiezen heel vaak niet hun eigen kledij en bewegingen worden afgesproken. Ze kunnen altijd nee zeggen, maar niet iedereen doet dat. Hoeveel er eigen keuze is vanaf de bron, is een heel vaag begrip.

Terug on topic. Vind ik het spel kwalijk? Nee. Het ziet er wel leuk uit en ik kan zien waarom mensen erin op kunnen gaan. Zou ik het echter zelfs kopen, dan zeg ik nee. Het is niet het soort media dat ik mee naar huis neem. Zou ik het uit nieuwsgierigheid spelen, bijvoorbeeld bij iemand die het spel wel heeft? Ja. Vooral als ze zeggen dat de gameplay goed is. Dan wil je wel weten waarom, toch? Ik zou me er echter wel vragen bij stellen XD, dat wel.

Waarom wordt er hier trouwens verondersteld dat er geen vrouwen zijn die graag loezen zien?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Thu 30 Jan 2014, 22:23

Spitch TVB wrote: Wat normaal is bij kleding, verschilt heel erg van iemands eigen kijk, want op statistieken gaan we het zeker niet gooien tijdens een gewoon gesprek. Wie gaat er nou zeggen van 'ja dame, je hoort eigenlijk dit, dit en dit aan te hebben omdat 95% van de plaatselijke bevolking dit doet, vooropgesteld dat wat de bevolking draagt 'normaal' verdeeld is. Wat jij draagt is niet normaal'. Ik ga akkoord dat als je iets aandoet dat veel laat zien, je niet moet opkijken als je nagekeken wordt, maar moet er daarom meteen de 'normaal' binnen gehaald worden? Voor veel mensen is het dragen van een broek door vrouwen bijvoorbeeld nog steeds niet normaal.
Zo denk ik dus ook ongeveer over kunst en cultuur in wat voor genre, vorm of soort dan ook, maar dan net anders. Iets kan best 'raar' zijn, dat ligt er helemaal aan wat je gewend bent. Maar datgene wat 'normaal' word genoemd is een grote leuge, je reinste onzin, dat bestaat simpelweg niet. De zin "Er bestaan zoveel meningen als dat er mensen bestaan" moet iedereen wel kennen lijkt me. Degene die het eens is dat iedereen een eigen mening heeft maar ook beweerd dat zoiets als 'normaal' bestaat heeft een tegenstrijdige kijk op het leven. Miljoenen verschillende factors ieder met de mening dat die van hun dominant is kunnen niet in dezelfde wereld bestaan als "1 algemene lijn". Dat is onmogelijk. Op sommige plaatsen is moord heel gewoon, in andere is verkrachting weer heel gewoon, allebij totaan het vrijwillige aan toe. Het komt allebij in verhouding niet veel voor en de meeste mensen waaronder ik zijn er tegen. Maar ik heb het recht niet om hun te stoppen en ik kan het ook onmogelijk 'abnormaal' noemen, want voor hun is het heel gewoon.
De hele situatie rondom 'wat is normaal' is een beetje hetzelfde als 'perfectie': "Perfectie is alleen mogelijk voor hen die geen bewustzijn hebben"
Ook afgezien van het feit dat het voor levende wezens sowieso technisch onmogelijk is om een object te worden is het ook niet juist om vrouwen als in deze situatie of andere soortgelijke als lustobject te zien. Ze kiezen zelf om mee te doen in activiteiten en in dit geval als Ninja of Kunoichi weten ze wat de risico's kunnen zijn als je meedoet aan een gevecht. Helemaal aangezien ze geen lagen stalen armor aanhebben etc. Je weet wat er kan gebeuren als je op elkaar in gaat staan hakken met zwaarden terwijl je alleen een hempie draagt. Plus, je kan ook niet met zekerheid zeggen dat het vernederend is, want er zijn ook mensen zat die er juist van genieten om als op deze soortgelijke manier 'vernederd' te worden. En dat alles duid toch zeker op intelligentie en individualiteit. Ook als de persoon in kwestie in beeld het echt niks vind. Dus hoe kunnen mensen nou in godsnaam 'lustobjecten' zijn. Nog zo een voorbeeld van een woord dat nergens op gebasseerd is.
Dus in het algemeen: Dat je het ergens niet mee eens ben kan heel goed. Die recht heb je. Maar ga geen onzin verkondigen als "het is niet normaal" of "zo zijn hun lustobjecten". Want allebij de termen bestaan niet in de praktijk.

Als ik zo de gameplay bekijk is te zien dat er duidelijk gefocused word op het verliezen van kleding, maar is het ook enkel een effect, geen doel. Maar zoals ik al duidelijk probeerde te maken is het ook helemaal niet erg als het verliezen van kleding juist wel een doel is. Dat zou alleen bedoeld zijn voor een andere doelgroep. Je hoeft het natuurlijk niet te kopen, maar dat maakt het onderwerp ook natuurlijk niet minder 'normaal'.

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Fri 31 Jan 2014, 07:30

Je zegt 'levende wezens', maar dit zijn technisch gezien geen levende wezens. Ergo...

Daarbij is het niet moeilijk voor een mens om een ander als 'object' te zien. Jij zegt dat een lustobject er niet is in de praktijk, maar... Misschien kan jij het je met je Indigo-gevoeligheid moeilijk voorstellen, maar het gebeurt wel degelijk. Even duiden, though. Voor mij vertaalt 'iets of iemand als object zien' naar 'niet registreren dat de ander gevoelens heeft' en dat gebeurt bij de meeste mensen verbazend veel. Het betekent dus voor mij niet letterlijk dat je de ander als een steen ziet, al gaat het er in zekere zin op één of andere manier wel naartoe. Dacht je bijvoorbeeld dat iedereen vol medeleven naar daklozen kijkt? Nee, voor veel mensen zijn ze onderdeel van de straat, niet van de gemeenschap en kunnen ze daarom bij het grof vuil worden geplaatst. Een soort... 'object' in een ruime betekenis. Granted, misschien is 'object' niet het juiste woord, maar bij tekort aan een beter hou ik het hier nu bij. Als jij een betere weet, ga je gang. Een ander voorbeeld is mensen met een obsessie. Mensen met een obsessie voor een ander denken vaak ook niet na over de gevoelens van die andere persoon, maar besluiten deze van zichzelf naar de ander te projecteren en zo, in hun eigen hoofd, te krijgen wat ze willen. Een voorbeeld zoals ik het zelf ervaar is bijvoorbeeld 'ik weet dat je het wilt', terwijl de persoon naar wie het gezegd wordt zo'n beetje denkt can 'wtf, echt niet'. Op dat moment ben je het 'object'. De andere persoon hoeft je echt niet altijd als object te zien, op zo'n moment doet die dat ongeveer, in mijn ogen, ook.

Maar nogmaals: serie, games... Hoezo levend? Het zijn technisch gezien afbeeldingen waar we sowieso gevoelens op projecteren. Het is dat projecteren dat mensen zorgen kan baren en, denk ik, ook de reden waarom mensen bijvoorbeeld een Black Face zien in Zwarte Piet of een hoer in iemand die een vrij kort rokje aan heeft of zeg maar een 'fallus' lijken te herkennen in een tekenfilm.

Anyway, jullie vroegen de mening van vrouwen. Hier is er al één. Misschien is het handig om er meerdere bij elkaar te rapen?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Fri 31 Jan 2014, 14:11

Ik snap wel wat je zegt, maar zo lang het woord 'object' er bij word gehaald kan ik er nooit mee eens zijn, hoe het ook word uitgelegd. Ik zou ook geen ander woord kunnen bedenken dat wel past, want ik houd mij daar nooit mee bezig. Ik zie iedereen als volwaardig mens, in wat voor situatie zij zich ook bevinden, wat ze ook doen, geen uitzonderingen. En het is ook niet zo dat als ze iets doen wat zijzelf of jij niet leuk vind, dat ze opeens minder mens worden. Want dat zeg je wel met woorden als 'object'. Alles, totaan dingen meemaken die negatief zijn of het doen van dingen die andere mensen niet snappen is allemaal onderdeel van het mens zijn. Hetzelfde geld voor dieren en insecten en misschien zelfs voor planten, maar dat is een lastig onderwerp. Als het leeft, is het geen object of wat voor soortgelijk woord dan ook.
Ik let zelf bijvoorbeeld ook niet op zwervers, maar dat maakt ze niet minder mens. Het is niemands fout dat ze op straat staan. En je kan ze met alle medeleven aankijken en geld geven zo veel je wil, maar een zwerver komt ook alleen uit zichzelf weer van de straat af. Ze doen het misschien niet, maar dat is helemaal hun eigen probleem. Ik heb geen invloed op datgene wat hem op de eerste plaats op straat gooide: zijn eigen gedachtegang.

Series en games liggen weer net anders. Het zijn misschien wel technisch gezien afbeelden of 'objecten', maar zo lang die afbeeldingen zich vormen naar de realiteit (dus een mens e.d.) horen ze ook met de realiteit vergeleken te worden: er gebeurd misschien iets wat je niet gewend bent of niet mee eens bent, maar daarom zijn mensen nog steeds geen objecten, wat er ook gebeurd.

edit:

Laat ik ook even een normale review erbij pakken in plaats van die achterlijke Nintendo pagina :) :

Image

extatix
Sushi lover
Sushi lover

Post by extatix » Sat 01 Feb 2014, 14:24

Spitch TVB wrote:De naaktheid van een vrouw wordt hier als symbool gebruikt van haar vernedering, want hoe naakter, hoe minder HP.
Maar aan de andere kant is het ook hoe naakter, hoe sterker. Een van de vreemde dingen (van de anime in ieder geval) is dat ieders sterkste aanval gepaard gaat met zo min mogelijk kledij, daarmee verdediging opofferend.

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Tue 04 Feb 2014, 16:20

Ja dat is trouwens ook zo met veel willekeurige RPG's; hoe minder kleding, hoe meer verdediging. Of idd hoe minder kleding, hoe sterker.
Er zit altijd wel een voordeel aan vast naast het uiterlijk.

Image

Post Reply