[J-music] Westerse fans vs Japanse fans

Dit subforum is geheel gewijd aan de muziek uit Japan. En muziek heeft diverse genres, dus dit subforum is zeer divers, maar veelal muziek met het genre pop, rock, metal en alternative worden hier besproken. Laat je niet tegenhouden en deel hier (de nieuwtjes van) je favoriete artiesten en/of bands!

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

[J-music] Westerse fans vs Japanse fans

Post by Fran » Wed 16 Mar 2011, 11:42

Na wat rondsurfen op het World Wide Web kwam ik weer wat dingen tegen dat me deed denken aan de verschillen tussen hoe fans zijn in het Westen en de fans in Japan zelf. Nu dacht ik zelf dat Japanse fans nogal gereserveerd zijn, dus rustig en niet zo schreeuwen en gillen. Wat sommige Westerse fans juist wel doen. Ik zeg sommige, omdat niet iedereen zo is. Maar eigenlijk heb ik alleen maar de fans in Nederland meegemaakt en ze zijn eigenlijk best wel verschillend. Iedereen wil vooraan staan, maar er zijn mensen die minder moeilijk doen als het publiek 'beweegt' en je iets naar achteren moet staan. De ander wil je het liefste pletten, want IK STOND DAAR!!!!!

Ik weet dat Darcy Maris naar een concert is geweest in Japan. Ik denk dat ze niet de enige is. Dus ik was eigenlijk benieuwd naar welke verschillen, overeenkomsten en vooroordelen er eigenlijk zijn over de fans uit het Westen en de fans in Japan. Dus hoe zijn ze tijdens concerten of op het internet? Hoe reageren ze op hiatus en disbandings?

Wie het weet mag het zeggen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Re: [J-music] Westerse fans vs Japanse fans

Post by Dj_Robintje » Wed 16 Mar 2011, 16:10

Ik heb wat filmpjes op youtube bekeken (al een hele tijd trug) van metal concerten in Japan.
En ik herinner me dat ik verschoot toen ik die 'stijve en gereserveerde' Japanners uit hun stoeletjes zag komen, in het gangpad gaan zitten en zitten headbangen op hun knieën.

Ik zou bijna durven zeggen dat ze zowaar nog uitbundiger op me overkomen dan hier :)
Maar ik spreek natuurlijk slechts over filmpjes.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Des
Haiku writer
Haiku writer

Post by Des » Wed 16 Mar 2011, 23:57

Uit video's van concert dvd's opgenomen in Japan komen ook heel uiteenlopende beelden. Een beeld die in m'n geheugen gegrift staat is die van het the GazettE concert van begin vorig jaar (geloof ik). Achteraan in de zaal gingen er mensen op hun knieën zitten (ja, knieën) en dan headbangen. Het zag er werkelijk waar niet uit. Bizar gezicht!

Maar het is zo verschillend. Op DEAD END live video's is het publiek echt extreem rustig terwijl Morrie (zanger) heel enthousiast is en er echt een show van maakt. Het publiek blijft stokstijf staan en zegt geen woord. Terwijl er tijdens X Japan ballads(!) soms ononderbroken doorheen gegild wordt (YOSHIKIIII!!!! TOSHIII!!!) en mensen niet stil kunnen blijven staan.

Een ander apart verschil is het applaus na afloop van een nummer. Soms hoor je mensen al gillen en klappen zo'n 10 seconden voor het einde van het nummer. Ze hebben geen geduld of zoiets. En andere keren beginnen ze pas met applaudiseren 10 seconden ná het einde van het nummer! Alsof ze het gehoorde nog even moeten laten inzinken. Echt geen touw aan vast te knopen, die Japanners! :P

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Sun 20 Mar 2011, 16:12

Ik vind zelf Westerse fans agressiever dan Japanse fans. En met Westerse bedoel ik Duitse en Nederlandse, want dat zijn de enige 2 plekken waar ik naar concerten ben geweest. Ik heb het idee dat het in andere landen ook zo is (van beelden) maar daar kan ik dus niet over oordelen.
Anyways, Westerse fans zijn veel dringeriger, egoïstischer heb ik vaak het idee.

Daar tegenover zijn Japanners een stuk beleefder. Je moet niet op hun plek gaan staan! o.0 Maar daartegen over staat dat ze jou ook niet weg zullen duwen. Ze zijn veel meer van het 'netjes in de rij staan'. Dat komt denk ik ook door de mentaliteit van de artiesten.

Bij een signeersessie nemen fan en artiest alle tijd voor elkaar, er wordt niet geduwd door fans om eerder bij de artiest te komen, ze weten toch wel dat ze aan de beurt komen. In Europa is het zo'n gedrang!

Nou ligt het ook aan de bands. Zo heb je een fandom waarin het normaal is om allemaal te wachten tot de artiesten naar buiten komen en als ze dat doen gaan ze allemaal op hun knieën zitten. Dus het hangt natuurlijk ook erg af van de bands.

Wat ingetogenheid betreft kan ik niet echt ordelen over Japanners. Ik heb samen met Japanners hard staan schreeuwen "MANASAMA DAISUKI" (Manasama ik houd van je) maar dat was natuurlijk maar bij 1 concert. Japanners zijn in ieder geval wél erg opgetogen als je als buitenlander laat merken van een Japanse artiest te houden! ^^
"Gackt ga suki?" "HONTOOOOOOOOOOOO? ^0^" (Hou je van Gackt? EEEEEEECHT?????)
Geniaal! ^_^

Wat ik overigens in Nederland vind is dat het publiek me vaak te ingetogen is. Je hebt zelf een Engels spreekwoord 'Do the Dutch'. Dat houdt in dat je een beetje met je hoofd meeknikt op de muziek maar meer niet. Maar dat ligt meer aan Nederland dan dat het iets met deze vergelijking te maken heeft ^_^"

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 20 Mar 2011, 17:14

Hahaha, Do the Dutch! Ja... ik weet bijvoorbeeld dat ik dat knikken doe bij een concert als My Dying Bride, omdat het daar niet echt gepast is om als een gek te gaan gillen xD Dansen misschien wel een beetje, headbangen wel weer. Maar ik weet nog bij the fool dat ik daar niet echt welkom was toen het publiek wat door elkaar husselde, doordat ik + anderen Gunji letterlijk op handen droegen. Like.. hallo? Dat gebeurd weleens.. moet je eens naar een metalconcert gaan.. als je daar begint te huilen dat iemand op je plek staat.... dan wordt je uitgelachen xD

Ik weet van Sophia (Duitse vriendin) dat de bezoekers van J-concerten daar niet eens meer gaan roepen om 'We want more', ze vroeg dus waarom niet: "Nou, waarom zou ik... ze komen toch wel terug." Tsssss.. je wilt toch je favo band laten weten dat ze welkom zijn om terug te komen? xD

En dat opdringerige.... ook wel dat handtastelijke... (al vragen sommige artiesten er blijkbaar om), ik vind dat soms vermoeiend.

Was me trouwens niet opgevallen dat sommige mensen op hun knieen gaan headbangen. Is misschien handig als je toch dichtbij de grond ben, dat je niet hard op de grond knalt... moet daar eens op gaan letten.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 20 Mar 2011, 19:07

Haha, nu je 'Do the Dutch' zegt, moet ik denken aan het verschil tussen NL-ers en Vlamingen volgens het Nederlandse musicalgezelschap dat ik hier ook 'The Blues Brothers' zag brengen..

Volgens hem zijn Vlaamse musicalgangers (ik heb het echt specifiek over musicals) nogal stijfjes.
We zitten in onze stoeletjes en durven niet te luid meezingen, terwijl volgens dat gezelschap jullie NL-ers rechtstaan, meezingen en meedansen.
Wat maakt dat ons dan? Nog rustiger?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Mon 21 Mar 2011, 17:56

Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt bij een musical hier! o.0 En zou ik ook niet willen, musicals zijn om naar te kijken. Als je mee wilt doen ga dan bij t theater! x)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 21 Mar 2011, 18:01

Je hebt een aantal musicals waarbij meezingen niet zo gek is. Denk maar aan ABBA/Queen-achtige musicals, waar het draait om de muziek enzo.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Elyne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Elyne » Tue 22 Mar 2011, 13:18

Wel in het algemeen zijn Nederlanders een beetje feller dan de Belgen ;)

Image

Aion
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by Aion » Tue 22 Mar 2011, 19:11

hmmz, nog nooit in Japan geweest, dus ook nog nooit naar een concert in Japan (is wel een van de eerste dingen die ik ga doen als ik in Japan ben though), maar wat mij opvalt aan veel optredens is het respect wat de band krijgt van de fans...

In Nederland bijvoorbeeld kom je vaak zat tegen dat mensen gewoon dom zitten te praten tijdens een concert. Dat zoiets gebeurd wanneer je naar een festival gaat, oke, maar gewoon naar een concert en tijdens het concert gaat praten tijdens de nummers... Dat zie je dus in NL erg veel, en dat haat ik.

Wat ik dus lees van vrienden die wel in Japan zijn geweest, en kan concluderen uit videos, is dat het nagenoeg stil is tijdens het concert, op wat rumoer na tussen de nummers. Tijdens de encores wil het publiek zich soms ook nog wel eens laten gaan door extreem mee te zingen te springen, maar tijdens het nummer is het stil, op wat handen in de lucht en een beetje wiegende heupen na...

Zelfs tijdens avonden met meerdere bands blijven de Japanners stil tijdens acts waar ze helemaal niet voor zijn gekomen aan de beurt zijn... openings acts etc bedoel ik daar dus mee. Dat er tijdens openings acts wordt gepraat kan ik nog een beetje bij inkomen, maar dat gebeurd dus ook in Japan niet...

Deze relaas is puur gebaseerd op indie bands hoor, geen major of visual-bands...

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 22 Mar 2011, 19:20

Ja! Dat vind ik ook zo irritant, dat ze aan het kleppen zijn >_< Ga lekker buiten lopen kleppen, ik probeer van de muziek te genieten!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Wed 23 Mar 2011, 12:00

Aion wrote:hmmz, nog nooit in Japan geweest, dus ook nog nooit naar een concert in Japan (is wel een van de eerste dingen die ik ga doen als ik in Japan ben though), maar wat mij opvalt aan veel optredens is het respect wat de band krijgt van de fans...

In Nederland bijvoorbeeld kom je vaak zat tegen dat mensen gewoon dom zitten te praten tijdens een concert. Dat zoiets gebeurd wanneer je naar een festival gaat, oke, maar gewoon naar een concert en tijdens het concert gaat praten tijdens de nummers... Dat zie je dus in NL erg veel, en dat haat ik.

Wat ik dus lees van vrienden die wel in Japan zijn geweest, en kan concluderen uit videos, is dat het nagenoeg stil is tijdens het concert, op wat rumoer na tussen de nummers. Tijdens de encores wil het publiek zich soms ook nog wel eens laten gaan door extreem mee te zingen te springen, maar tijdens het nummer is het stil, op wat handen in de lucht en een beetje wiegende heupen na...
Inderdaad zijn Japanners bij mijn weten heel erg respectvol tegenover de bands. Als er gepraat wordt, is het tussen de nummers door, of even snel iets tegen een vriendin, of achterin de zaal. Maar geen hele gesprekken.

In het voorprogramma van Tarja vorig jaar werd er gewoon keihard doorheen gepraat, niemand deed mee met de muziek. Vond ik niet alleen sneu maar ook erg asociaal. Ga dan inderdaad ergens anders heen!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 23 Mar 2011, 12:58

Die blijven daar staan, omdat ze vooraan willen blijven staan (om wat te zien van Tarja, trouwens ook live gezien.. totaal niet boeiend) of eventueel vooraan kunnen komen te staan als mensen weglopen. Bij genoeg concertjes ook gezien dat voorprogramma's ook totaal niet bekeken worden en dat ze dan bij de bar staan te kleppen. Prima! Maar dat is dan niet bij VK bandjes ofzo. ;-)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Nagashiwa
Otaku
Otaku

Post by Nagashiwa » Thu 17 May 2012, 16:02

ik weet wel dat bands het vaak wel geweldig vinden als westerse fans zo met de muziek mee lopen te dansen enzo :3

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 17 May 2012, 18:13

Ja, of meezingen. Maar dan moet je het liedje wel kennen! xD

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Post Reply