[Musical] Erizabeto! Ai to shi no rondo

In dit subforum kan je praten over de Japanse dramaseries tot aan de Japanse films, maar ook over de acteerprestaties van diverse acteurs en actrices. Is er een serie of film die je graag zou willen zien? Of ben je op zoek naar inspiratie? Hier moet je zijn!

Moderator: Fran

Post Reply
Darcy Maris
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

[Musical] Erizabeto! Ai to shi no rondo

Post by Darcy Maris » Mon 04 Apr 2011, 17:58

エリザベート of in het Nederlands gewoon Elizabeth.
Ondertitel "愛と死の輪舞" (ai to shi no rondo -> de rondo (dichtstijl) van liefde en dood).

Voor sommige misschien een bekende musical, het origineel is gemaakt in 1992 in Wenen door de Vereinigte Bühnen Wien (VBW), tekst door Michael Kunze en muziek door Sylvester Levay.
De musical verteld over het leven van Elizabeth, keizerin van Oostenrijk. In de musical heeft zij een bijna-dood ervaring waarna de Dood verliefd op haar wordt. Haar hele leven blijft zij een haat-liefde relatie met hem houden.

Deze musical is ook in Japan uitgebracht. Gebaseerd op het origineel is deze als eerste uitgebracht in 1996 door Takarazuka. Zij hebben echter 1 grote aanpassing gemaakt; het verhaal focust veel meer op de rold van 'der Tod' in het leven van Elizabeth.
Pas in 2000 is de musical in Japan door 'gewone groepen' uitgevoerd.

Fans van de 1 hebben vaak weinig waardering voor de ander en omgekeerd. Persoonlijk vind ik de Takarazuka versie beter dan het origineel. Ik ben zelf een fan van de een beetje 'duistere' musicals (zoals Phantom of the Opera) en doordat Takarazuka de rol van de Dood veel groter maakt, wordt deze veel sinisterder. Maar ach, smaken verschillen!

Anyways!

De verschillende uitvoeringen, altijd leuk om te zien (vind ik dan x) ). Ik heb geprobeerd van ieder jaar wat beeldmateriaal te vinden! Heerlijk, filmkwaliteit uit de 90-er jaren!

Image
1996
Snow Troupe
Elizabeth: Shiraki Ayaka
Der Tod: Asaji Saki

Image
1998
Cosmos Troupe
Elizabeth: Hanafusa Mari
Der Tod: Shizuki Asato

Image
2002
Flower Troupe
Elizabeth: Ootori Rei
Der Tod: Haruno Sumire <3

In zijn geheel hier te vinden, gespeeld door de Shinjinkoen cast (de musical gedaan door een kleiner gezelschap met artiesten die minder dan 7 jaar ervaring hebben).

Image
2005
Moon Troupe
Elizabeth: Sena Jun <3
Der Tod: Ayaki Nao

(Helaas geen betere kwaliteit)

Image
2007
Snow Troupe
Elizabeth: Shirahane Yuri
Der Tod: Mizu Natsuki <3

Image
2009 <3
Moon Troupe
Elizabeth: Nagina Ruumi
Der Tod: Sena Jun <333

In zijn geheel hier te vinden.

Helaas is er door een grote schoonmaak op YT nog maar weinig beeldmateriaal te vinden! ;_;

Mijn favoriete stukken van de musical die toch, al is het alleen maar voor de muziek, even het bekijken waard zijn, zijn:
-the last dance (in het filmpje van 2002 te vinden bij minuut 1:21)
2007 versie:

-wedding ceremony
-franz's dream (in het filmpje van 2002 te vinden bij minuut 5:19) "CHIGAAAUU!! o_0"
-milk
-the darkness is spreading (in het filmpje van 2002 te vinden bij minuut 3:45)
2007 versie:

Ik hoop jullie aangestoken te hebben met het virus! Kijk vooral de 2009 versie, het is verslavend! <33

Image

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Re: [Musical] Erizabeto! Ai to shi no rondo

Post by Fran » Tue 05 Apr 2011, 13:27

2009, omdat Sena Jun erin speelt en omdat Sena Jun der Tod speelt :P

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Wed 06 Apr 2011, 11:26

Hahaha dat ook ja! Maar ik moet zeggen dat ik de 2009 cast sowieso de beste vind! De andere karakters uit 2009 zijn gewoon ook echt goed neergezet, kostuums zijn mooi, deze versies van de muziek zijn vet. Gewoon het geheel!

Image

ennazussuzanne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by ennazussuzanne » Thu 07 Apr 2011, 00:55

Wat tof! :D
Doet me een beetje denken aan http://www.youtube.com/watch?v=iNQcjRcoBo4 van Malice Mizer, maar dat ter zijde.

Die link die je gaf om de boel te bekijken, moet ik dan naar tudou gaan? Want dat laadt superlangzaam helaas!

Is er ook een versie te koop op YesAsia die je aan kan raden?

Image

Darcy Maris
Otaku
Otaku

Post by Darcy Maris » Thu 07 Apr 2011, 10:30

ennazussuzanne wrote:Wat tof! :D
Doet me een beetje denken aan http://www.youtube.com/watch?v=iNQcjRcoBo4 van Malice Mizer, maar dat ter zijde.

Die link die je gaf om de boel te bekijken, moet ik dan naar tudou gaan? Want dat laadt superlangzaam helaas!

Is er ook een versie te koop op YesAsia die je aan kan raden?
Ahjaa, de titel deed me daar inderdaad ook aan denken in eerste instantie! x)

Yesh, je moet inderdaad naar Tudou gaan. Ik vond 't over t algemeen prima laden. Anders laad je 'm even 5 minuten staan? Overigens is 'ie op tudou af en toe wel out of sync. Er is echter geen andere site meer waar je takarazuka dingen kan vinden. You Tube heeft echt een grote schoonmaak gehouden!

Ik raad je sowieso de 2009 versie aan, maar dat was wel duidelijk geworden denk ik ^_^. However de prijs...^^'' Laten we het stellen dat wij, Westerse Takarazuka fans, bonuspuntjes verdienen met het kopen van hun stuff. Het is heel moeilijk te verkrijgen omdat het gemaak is voor Japans publiek. Je kunt het kopen via een intermediare site, die dan de Japanse moeilijke dingen voor je doen (kassa).
Er is ook een Duitse winkel, http://www.soundofmusic-shop.de/ , die een aantal Takarazuka musicals verkoopt.
Echter de prijs.... Ik heb de DVD van de 2009 versie (en onderhand al 100x bekeken) en die was 120 euro. ^^ Mocht je dat kunnen betalen, dan raad ik het je aan! Schitterend, werkelijk waar! Met HQ nog meer, de kostuums, het decor, WOW!
Maar dan moet je wel het geld ervoor hebben ^^''

Image

ennazussuzanne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by ennazussuzanne » Sun 10 Apr 2011, 13:40

Dan blijf ik toch bij tudou :)

Bedankt voor de info!

Image

Darcy Maris