Yamato Taiko School in Nederland

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Post Reply
Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Yamato Taiko School in Nederland

Post by Cypher » Fri 31 Oct 2014, 21:42

Ik kan het al bijna niet helpen om mee te tikken met muziek, of minstens me hoofd mee te bewegen bij een fijn nummer.
Moet dan toch wel iets van een gevoel voor ritme hebben... gok ik althans. :P

Maar het lijkt me sowieso al een erg bevredigend gevoel om op de drum te slaan. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Fri 31 Oct 2014, 22:36

Mocht je de mogelijkheid krijgen, probeer het dan eens uit!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Sun 02 Nov 2014, 02:05

Een gevoel voor ritme is niet per se nodig om het te leren. Ja, je leert een nummer maar de wijze waarop je het leert draait niet om het ritme is wat ons vaak verteld wordt. Belangrijk is het oefenen door middel van kuchi-shoga ofwel je stemgeluid gebruiken. Als je die kent is het een stuk makkelijker en voor je het weet speel je gewoon lekker mee. Het bewegen van je lichaam is een ander deel dat later belangrijk wordt.

bevredigend is het zeker naar mijn idee :)

Inderdaad, mocht je de mogelijkheid tegenkomen zou ik zeker aanraden eens mee te doen.

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Post by DragonNL » Fri 07 Nov 2014, 22:31

18 jaar geleden was ik al begonnen met drumlessen, en 2 jaar daarna had ik al een proffessioneel Jazz drumstel staan thuis. Iedere les dat ik weer kwam kreeg ik weer te horen dat ik zo goed had geoefend thuis en dat ik het zo goed kon spelen. Ik deed ook wel eens live drumvoorstellen met een andere jongen samen. De leraar zij ook bijvoorbeeld tegen hem, als je het niet meer weet, gewoon naar hem (mij dus) luisteren. Ook deed ik wel eens drumvoorstellen op school in de klas. Terwijl ik de hele oefening afging met ongelijke bewegingen voor zowel alletwee de handen als de voeten, zat ik gewoon met mijn hoofd opzij te praten met klasgenootjes. (Was niet makkelijk, maar het lukte me toch.) Afijn, weet je dus hoe vaak ik oefende thuis? Zo goed als nooit, heel af en toe eens 1 keertje in de week. Als je echt een goed ritme gevoel heb, dan hoef je bijna niet te leren voor drumritmes. Dan is het meer eventjes inkomen en dan kan je het gewoon. Je hoeft geen goed ritme gevoel te hebben om het te leren, maar dan duurt het wel een heel stuk langer voordat je het kan. En het gaat zonder goed ritme gevoel ook zeker meer inspanning kosten om het te spelen als anders.
Wat grappig is trouwens, is dat wij ook aangeleerd werden om mee te tellen met het drummen, maar juist dat bracht me vaak zwaar in de war. :P
Wat ik aanraad als je ritmes gaat leren, dat is om dan zo weinig mogelijk tegelijk te doen. Dus alleen bezig zijn met drummen en juist vooral niet mee tellen en geen stemgeluiden gebruiken of wat dan ook om te voorkomen dat je erdoor afgeleid raakt en je vervolgens niet meer goed in de maat kunt drummen. Maarja, dat ben ik..

Image

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Sat 08 Nov 2014, 03:08

Wij krijgen regelmatig mensen bij de workshops en/of lessen die zelf al jaren zelf drummen of in een band spelen. Dan bedoel ik mensen die al meer dan 20 jaar drummen ofzo. Van hun hoor ik vaak dat taiko drummen toch echt een heel stuk anders is als achter een drumstel zitten. Je maakt gebruik van natuurlijke energie die je zelf creërt. Met kuchi-shoga geef je expressie aan het geluid dat je gaat maken met de taiko drum, je kunt het zien als het noten lezen van taiko. Je verwoordt wat je gaat spelen. Zonder kuchi-shoga te oefenen is het lastiger en duurt het langer voordat je het ritme goed kunt spelen. Het werkt hierbij dus wel. Vrijwel alle taiko groepen die er zijn gebruiken deze techniek.
Er zijn trouwens ook mensen die tellen en het ritme gewoon onthouden hoor maar die doen ook met kuchi-shoga mee

Kijken en luisteren naar je buur doen we bij taiko om te leren hoe we elkaar als groep kunnen gaan aanvoelen zodat we samen iets moois neerzetten. Iedereen heeft wel iets om aan te werken en je motiveert elkaar en leert meer, dat is leuk :) .

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sat 08 Nov 2014, 07:58

Ik moet juist tellen of iets ''zingen''
Had drumlessen op middelbare school, de eerste les moest ik de leraar na doen en dat ging goed met het tellen en leraar vond dat ik aanleg had. De les daarna was ik zo ''hoog'' dat ik gewoon zonder tellen het ging doen en toen ging het mis.. En toen mocht ik het over doen met tellen en ging het weer goed. De derde en laatste les nog een stapje lastiger.
Ik denk dat het voor ieder verschillend is?

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Sat 08 Nov 2014, 12:54

Het zal best anders zijn voor iedereen.
Ik weet het ook niet zeker hoe het zal gaan totdat ik Taiko lessen ga proberen, maar ik weet dat voor mij die kuchi-shoga het zeker niet makkelijker gaat maken. Misschien als het echt zo anders is, zal het makkelijker gaan als verwacht. Maar ik heb er echt mijn twijvels bij; zelfs de 'Bolero de Ravel' kan ik foutloos meedrummen van begin tot eind. Volgens Andre Rieu zijn er heel weinig drummers die dat kunnen, en ook dat doe ik zonder ook maar 1 seconde te hebben meegeteld. Ik heb het gister nog gemerkt, ik zat het even te drummen om te kijken hoe het gaat. Het ging zonder problemen, maar het eerste moment dat ik een tel geluid maakte ging ik de mist in..

Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sat 08 Nov 2014, 20:10

Tijd om er misschien iets mee te doen? :3

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 09 Nov 2014, 09:12

Lees net iets over dat ze morgen in Rotterdam gaan beginnen met lessen, de challenge beviel prima!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Sun 09 Nov 2014, 09:28

Niiice! Straks veroveren ze heel Nederland!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 09 Nov 2014, 18:20

In ieder geval is de Randstad veroverd. xD (Misschien moeten ze Utrecht nog veroveren)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 16 Nov 2014, 23:03

Als ze gezellig heel Nederland kunnen veroveren, zou dat echt super nice zijn!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

DragonNL
Otaku
Otaku

Post by DragonNL » Mon 17 Nov 2014, 19:46

Gewoon een school in elke straat in het hele land. Hoef je nooit meer dan 2 stappen te lopen om er te komen.

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 17 Nov 2014, 23:53

Wel een beetje saai om in een school te zitten met hooguit 1 a 2 andere mensen? :?: Als je erg veel geluk hebt zijn er 4 of 5 uit je straat doe op dezelfde school zitten. :P
Maar in elke provincie een school zou wel geweldig zijn, of misschien in elke regio van Nederland, beetje afhankelijke van de grote van de provincies en hoe snel je ergens bent met openbaar vervoer.

Hoop dat ze het goed blijven doen zodat ze in elk geval kunnen blijven groeien. :D

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 13 Dec 2014, 20:28

Gaat iemand nog naar die Winter Festival?
http://avo-blog.nl/2014/12/01/deze-dece ... -festival/

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply