JLPT

Japan is zoveel meer dan alleen maar anime & manga. Daarom dat wij graag ook praten over de taal, culturele (en religieuze) onderwerpen en de mensen in Japan. Er zijn vele mensen voor je geweest met onderwerpen die hen bezighouden. Praat je met ons mee?

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

JLPT

Post by Fran » Sun 01 Feb 2015, 12:39

Dit is iets wat ik vaker tegenkom: internationale examens die je Japans testen. Je hebt vijf levels waarbij N5 het laatste niveau is en N1 het hoogste.

Ik vroeg mij af wie hier zo'n examen heeft gedaan en wat anderen mogen verwachten van zo'n examen?

http://www.jlpt.jp/e/

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: JLPT

Post by Cypher » Sun 01 Feb 2015, 13:39

Ik heb er nog nooit over gehoord maar als ik de voorbeeld quiz probeer ben ik al meteen de draad kwijt, wat logisch is aangezien ik vrijwel geen Japans ken op enkele kleine dingetjes bij.
Ver van het lezen spreken, schrijven of verstaan van Japans.

Voorbeeld vragen staat op deze pagina: http://www.jlpt.jp/e/samples/forlearners.html

Wel een interessant idee echter, ben nu wel benieuwd of je hier ook echt wat aan hebt als je het haalt.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sun 01 Feb 2015, 19:31

Ah ja die levels zitten in mijn app! (Voor de kanji, waarvan ik bij 5 al heel wat heb gezien in mijn leven, dunno wat ze betekenen echter...)

Voor de grap heb ik die van 5 gedaan.. 6 van de 14 fout xDD
Nog aardig goed met mijn minimale woordenschat.. (Kana lezen kan ik wel maar wat alles betekend :'DD)

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 01 Feb 2015, 21:33

Van gehoord had ik wel al. Ik geloof dat sommige opleidingen er zelfs mee werken, dat ze vergelijkbare testen doen en dan hun studenten zo proberen klaar te stomen om deze internationale testen af te leggen.

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Fri 06 Feb 2015, 15:53

ik heb de JLPT N1 in december gedaan. ik had 2 fout :) Het is een goede methode om actief in de taal te blijven.. het is het meest nuttige japanse examen dat er is; en het wordt erkend in japan.
N5 = beginner
N4 = licht-gevorderd
N3 = gevorderd
N2 = vloeiend
N1 = academisch

Ik werk als docent Japanse taalvaardigheid. Voor taalvragen kun je bij mij zijn
http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie
http://www.facebook.com/JNconnect - Taalblog over de Japanse taal!

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Fri 06 Feb 2015, 16:06

Ik moetnog eventjes doorleren dus :p

Mugicha
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Mugicha » Mon 09 Feb 2015, 01:56

Een paar maanden geleden heb ik JLPT 2 gedaan in Duitsland. Niet geslaagd helaas, maar dat had ik enigszins verwacht omdat ik niet serieus had voorbereid. Ik was meer benieuwd naar waar ik stond qua niveau, dus dat was voor mij de reden om de toets te doen. Deze zomer wil ik hem weer doen en hoop ik ditmaal wel te slagen.

Als het goed is, kan men dit jaar de toets eindelijk in Nederland (Leiden) doen. Ik snap echt niet waarom nb een land als Nederland met zo'n goede handelsrelatie met Japan jaren lang niet de mogelijkheid was om deze toets te doen, terwijl het in landen zoals Kazachstan en Oezbekistan wel mogelijk was :S

JLPT is best wel een belangrijk certificaat. Als je bijvoorbeeld in de zorg wilt werken in Japan, moet je op zijn minst JLPT 3 hebben. Voor banen en stages in de financiële sector wordt er op zijn minst JLPT 2 gevraagd.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 09 Feb 2015, 09:44

Inderdaad wel apart dat dit in Nederland nog niet kan eigenlijk.
Wel jammer dat je hem nog niet gehaald hebt maar zo te horen moet het met wat meer voorbereiding wel gaan lukken. Hoop dat je volgend jaar met het goede nieuws kan komen dat je geslaagd bent. :)

Als ik dit een beetje vergelijk met de standaard niveaus met Engels denk ik dat je de volgende conclusies wel een beetje kan trekken.

N5 - N3 - Dit zijn de niveaus welke je als niet Japanner waarschijnlijk onder controle krijgt waarbij je jezelf met de laatste twee je prima kan redden binnen het land waar je bent en word het niet als storend ervaren.

N2 - N1 - Een niveau dat zelden is weg gelegd voor mensen die de taal niet natuurlijk beheren. Het vloeiend spreken van een taal dat niet je eigen is vereist veel oefening maar ik denk ook een bepaald talent. Wanneer je erg slecht bent in talen zal je dit denk ik niet echt gaan behalen, waarbij N2 niet eens voor alle mensen die de taal vloeiend beheersen haalbaar is. Zijn natuurlijk overal uitzonderingen op. Ook al is Japans niet je geboorte taal is het best mogelijk om tot N1 te komen maar er zullen niet veel mensen zijn die dit gaan halen.

Image

To be safe
To believe
In something

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Mon 09 Feb 2015, 09:53

wow, zeer interessant, ik had hier nog niet van gehoord. Helaas kan ik die proefvraagjes niet maken aangezien mijn Kanji kennis 0.0% is haha.

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Mon 09 Feb 2015, 09:59

Dan weet je gelijk waar je staat qua niveau Chacha. :P
Ik zou zeggen, snel kanji leren en dan snel aan de slag! :D

Ik had echter hetzelfde probleem, kan geen karakters lezen. :oops:

Image

To be safe
To believe
In something

Chachamaru
Bangya
Bangya

Post by Chachamaru » Mon 09 Feb 2015, 10:02

hahaha ik doe mijn best! heb alleen zo weinig tijd er voor helaas. Misschien dat ik mij er in de zomervakantie maar is op moet focussen. Maar dan als eerste weer ff mijn Katakana opkrikken want daar bak ik ook vrij weinig van XD

Image

hide / X Japan / Kami / Malice Mizer / Chachamaru / Vaniru / Buck-Tick

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic

Post by Shizu » Mon 09 Feb 2015, 14:52

Chachamaru wrote:hahaha ik doe mijn best! heb alleen zo weinig tijd er voor helaas. Misschien dat ik mij er in de zomervakantie maar is op moet focussen. Maar dan als eerste weer ff mijn Katakana opkrikken want daar bak ik ook vrij weinig van XD

Zomervakantie? Succes xDDD Mij lukt het dan nooit. Ik heb er gewoon geen tijd voor :'D

Mugicha
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Mugicha » Tue 10 Feb 2015, 00:58

@ Cypher

Ik denk niet dat JLPT 2 gelijk staat aan vloeiend. Ik heb veel mensen gesproken die zeiden dat ze de taal niet/slecht spraken maar wel de toets haalden, omdat ze heel goed konden luisteren en lezen. Spreken is ook geen onderdeel van de test.

Lodi
Haiku writer
Haiku writer

Post by Lodi » Tue 10 Feb 2015, 08:29

Jouw Japans is vloeiend, mugicha! :P . vloeiend is niet hetzelfde als native he :) Mensen die N2 beheersen zijn grammaticaal en qua woordenschat in staat om vrijwel alles uit te drukken wat ze willen (=vloeiend). Met welk tempo dat gebeurt, hangt af van de spreker. Je (Mugicha) slaagde misschien niet voor N2; maar je bent zeker in staat alles te zeggen wat je wil. Soms met fouten, of soms langzaam en met een onweg; maar.. de communicatie is vloeiend.

Spreken wordt inderdaad niet getest; dus er is nogal wat variatie in hoe snel iemand kan spreken.

Andersom trouwens: Mijn nichtje is een native speaker van het Japans; maar bij kanji-kennis en grammatica schiet ze nog wel eens te kort voor veel N1-vragen. In N1 worden grammaticale constructies gevraagd als んがため.... Behalve in de N1-toets ben ik dit echt nog nooit tegengekomen. Het is iets dat in formeel of oude schrijftaal voorkomt..

Ik werk als docent Japanse taalvaardigheid. Voor taalvragen kun je bij mij zijn
http://www.JNconnect.com - Japanse lessen in Rotterdam, Japanse skypecursussen of Japanse zelfstudie
http://www.facebook.com/JNconnect - Taalblog over de Japanse taal!

Mugicha
Hello Kitty fan
Hello Kitty fan

Post by Mugicha » Tue 10 Feb 2015, 20:49

Bedankt Rody, maar naar mijn gevoel ben ik echt verre van vloeiend. Vooral met passive form en transitive / intransitive verbs maak ik soms nog fouten. Als er een JLPT test bestond voor spreken zou ik JLPT 4 zijn :( Verder vind ik het vervelend dat Japanners mij bijna nooit corrigeren, zelfs als ik er bewust om vraag.

Wat betreft JLPT2 is het lezen van stukjes tekst vrij lastig. Ik beheers genoeg kanji (minstens 1000 tekens) en vocabulaire, alleen het goed en snel interpreteren van teksten vind ik moeilijk. Ik probeer mijn leesvaardigheid nu een beetje te trainen door het lezen van kinderboeken en het spelen van games voor kinderen. Ook oefen ik mijn leesvaardigheid een beetje met de bokete app (Japanse 9gag zegmaar).

Post Reply