Japanse dolfijneters gevaarlijk veel kwik in lichaam / Taiji

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Admin
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Japanse dolfijneters gevaarlijk veel kwik in lichaam / Taiji

Post by Admin » Mon 10 May 2010, 15:55

bron: morgen.be
Image

De inwoners van het Japanse stadje Taiji hebben te veel kwik in hun lichaam. De stad werd wereldberoemd door de met een Oscar bekroonde documentaire 'The Cove'. De inwoners eten er walvissen en dolfijnen, en dat is wellicht ook de oorzaak van het hoge kwikgehalte.

Grote roofdieren
In de voedselketen hebben de hoogste dieren in rang doorgaans meer kwik in hun lijf. Daardoor hebben dolfijnen, tonijn en zwaardvissen de hoogste concentraties. Volgens een studie van de Japanse regering zou het vlees van dolfijnen duizend keer meer kwik bevatten dan dat van sardines.

Kwik kan gevaarlijk zijn voor de mens. Vooral kleine kinderen en foetussen zijn kwetsbaar. Kwik kan de ontwikkeling van het zenuwstelsel aantasten. De Japanse regering raadt zwangere vrouwen daarom aan maximaal 80 gram dolfijn te eten op twee maanden tijd.

Dolfijn- en walvisjacht
Taiji staat bekend om z'n dolfijnslachtingen en z'n aandeel in de Japanse walvisjacht. Milieugroepen zeggen dan ook dat het hoge kwikgehalte een gevolg is dat de inwoners moeten dragen. "Als je dolfijn eet, eet je gif. En als je veel dolfijn eet, dan eet je veel gif", zegt Louis Psihoyos, de regisseur van 'The Cove'.

In het gemeentehuis van Taiji kregen de inwoners uitleg over de tests. Ze kregen te horen dat ze hun eetgewoonten niet moeten aanpassen, maar dat er de komende jaren meer onderzoek moet volgen. Enkel de personen met de hoogste kwikgehalten kregen de raad om iets minder grote vissen en zoogdieren te eten. Na een tijdje kan het kwik grotendeels weer uit het lichaam verdwijnen. Op 70 dagen tijd vindt er een halvering plaats, op voorwaarde dat er geen nieuwe kwik wordt opgenomen.

Om de eigen industrie alvast niet in de voet te schieten, dipte de voorzitter van de raad, Katsutoshi Mihara, een paar reepjes gestreepte dolfijn in een soyasausje. "Dit kan misschien nonchalant lijken, maar ik ben helemaal niet bezorgd. En ik wil mijn levensstijl niet veranderen", zei hij.

Uitstel
Toch stelden veel reporters in Taiji zich de vraag hoe zo'n hoog kwikgehalte geen invloed kan hebben op de gezondheid van de mensen. AP speelde de vraag door aan Joanna Tempowski van de Wereldgezondheidsorganisatie. Zonder de resultaten van de tests te zien, zei ze dat de bron heel betrouwbaar is. Maar een deel van de schade zien we niet meteen. "Het kan dus best zijn dat er in de toekomst toch nog gezondheidsproblemen optreden", zei ze.

Kwikvergiftiging is een gevoelig onderwerp in Japan. Een afwijking, de Minamata-ziekte, zou veroorzaakt zijn door een chemisch bedrijf dat kwik op het eiland Kyushu zou gedumpt hebben. Bij jonge kinderen veroorzaakt de ziekte onder meer misvormingen. (gb)

Admin, algemeen account.
Vergeet niet de regels door te nemen. We zoeken trouwens nog steeds naar moderators. Durf je het aan? Meld je dan nu aan!

Kijk ook even naar AVO blog: http://avo-blog.nl

Aiko
Otaku
Otaku

Re: Japanse dolfijneters hebben gevaarlijk veel kwik in lichaam

Post by Aiko » Mon 10 May 2010, 16:40

Dus, als ik het goed begrijp,, mogen ze in Taiji ineens niet meer zovel dolfijn eten,omdat er te veel kwik in zit?

Oke, Nouja, ik vind het eigenlijk ook best zielig voor de dolfijnen, die worden gevangen om als reepjes vis in de schappen te kunnen liggen. Ik weet wel dat walvissenjach erg populair is in Japan,maar ik vind het zo zielig voor die dieren.

Dus te veel kwik bij voornamelijk hoogzwangere vrouwen, kan lijden tot misvormde kindjes?

Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Mon 10 May 2010, 17:16

Even voor de duidelijkheid, de trailer van The Cove =]

Persoonlijk zie ik die kwik alleen maar als nóg een reden om geen dolfijn te eten.
Maar je kunt het de inwoners niet kwalijk nemen dat ze niet weten wat er precies met die dolfijnen gebeurt voor het vlees, of dat de kwik zo schadelijk is...want dat wordt ze dus ook niet verteld.

"No matter how close two people are, an infinite distance separates them."

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 10 May 2010, 21:05

Nou, als ze bedrijven de schuld geven van misvormde kinderen omdat ze kwik droppen, moeten ze ook weten dat zwemmende zoogdieren vol kwik eten ook wel zo'n effect zou kunnen hebben. *lol* Ah ja, het kan alleen maar helpen waarschijnlijk. Ik ben er niet echt voor, voor de walvissenjacht. Er zijn er al niet zoveel en dan moeten ze ook nog eens dood. Is er echt geen mogelijkheid om langer met het vlees dat ze hebben door te komen? Dan kan er minder gevangen worden.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Mon 10 May 2010, 23:13

Er zal vast ook een oplossing zijn. Laten we dan ook meteen een oplossing zoeken voor alle beesten die gedood worden voor consumptie.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 10 May 2010, 23:54

Minder kweken is een optie: minder broeikasgassen, minder overconsumptie van vlees, minder kosten (ofwel dat ze veel voordelen hebben bij een grote stock aan whatevers),... Voordelen genoeg, al zit je dan wel met minder leer. (Ja, was over koeien bezig)

Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Tue 11 May 2010, 16:47

Als je het mij vraagt moeten ze de walvisjacht sowieso stoppen - Er zijn veel te weinig. Dan moet je ze gewoon niet slachten. Japan moet gewoon diersoorten vangen en consumeren die niet bedreigd zijn, in plaats van te jagen op walvissen. Anders zijn zij straks verantwoordelijk voor het uitsterven van de soort.

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 11 May 2010, 17:04

Maakt hen dat wat uit? Het is een traditie, mensen zijn gewoontedieren, traditie blijft. Zo zit dat. Beetje Greenpeacemensjes en buitenlandse vingerwijzers? Die zullen er niet veel aan kunnen doen.

Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Tue 11 May 2010, 18:00

Spitch TVB wrote:Maakt hen dat wat uit? Het is een traditie, mensen zijn gewoontedieren, traditie blijft. Zo zit dat. Beetje Greenpeacemensjes en buitenlandse vingerwijzers? Die zullen er niet veel aan kunnen doen.
Nee, maar als de regering wetten instelt om de jacht te verminderen en op den duur te stoppen, zullen de mensen hun gewoontes wel aanpassen.

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 11 May 2010, 18:35

Dan moeten ze wel, of ze doen het illegaal en trust me, dat laatste zullen ze zeker wel gaan doen.

Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Tue 11 May 2010, 21:46

Spitch TVB wrote:Dan moeten ze wel, of ze doen het illegaal en trust me, dat laatste zullen ze zeker wel gaan doen.
Klopt, maar walvissen vangen is toch een stukje moeilijker voor de gewone burger. En ik denk dat het feit dat het illegaal is de meeste burgers wel zou afschrikken. Dan heb je toch al snel zoiets van 'laat maar, ik eet wel gewoon wat vis', lijkt mij? Het zou in ieder geval iets helpen.. En dan kun je investeren in de visindustrie als vervanging.

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 11 May 2010, 21:50

Vangen ze 'per ongeluk' een dolfijn. O jee, nog erger, het dier werd 'per ongeluk' gesneden door het net. Goh, wat moeten we nu doen. Laten we het arme dier maar doodmaken, dan hoeft het niet te lijden.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 04 Jul 2010, 18:39

"Anti-Japanse"-documentaire toch in filmzalen

bron: gva.be

De omstreden documentaire 'The cove' mag dan toch getoond worden in Japan. De prent, die bekroond werd met een Oscar, draait rond de jacht op dolfijnen in het Japanse dorp Taiji.
De film had al langer in de Japanse bioscoopzalen moeten spelen, maar werd geschrapt. Nationalistische groepen protesteerde namelijk tegen de documentaire omdat die "anti-Japans" zou zijn. Ook bij de release van 'The cove' waren heel wat demonstranten aanwezig.

In de documentaire wordt Ric O'Barry, een van de voormalige trainers van tv-dolfijn Flipper en dierenbeschermer, gevolgd. Met verborgen camera's wordt gefilmd hoe dolfijnen opgejaagd en gedood worden voor vleesconsumptie.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Mon 05 Jul 2010, 14:05

Oh mijn god, wat zwak, "anti-Japans". Het laat gewoon de waarheid zien en dat weten ze ook wel. Waarom zou je tegen die film demonstreren? Die beelden zijn echt, die kun je niet verdraaien. Zo gaat het en mensen hebben er recht op deze film te zien en er op zo'n manier over te horen.

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Japanse walvisjacht stilgelegd

Post by Fran » Wed 16 Feb 2011, 12:23

We hadden het hier toch even over walvisjacht?

Op PowNed (ik twijfel altijd of het niet over een hoax gaat, want op spitsnieuws staat het ook, maar goh.. dat is in samenwerking met Geenstijl en Spits (en zegt dus niks)) staat Japanse walvisjacht stilgelegd.
Japan heeft de walvisvangst rond de Zuidpool tijdelijk stilgelegd. Volgens een woordvoerder van het Japanse visserijagentschap is dat gedaan uit veiligheidsoverwegingen.

"Omdat veiligheid prioriteit heeft, is de vloot tijdelijk gestopt met de wetenschappelijke walvisvangst", aldus de woordvoerder, "We overwegen of en hoe we nu verder gaan." Paul Watson van Sea Shepherd claimt de tijdelijke stop als een overwinning: "Als dit waar is, bewijst het dat onze tactieken, onze strategie√ęn succesvol zijn."
Watson beweert dat de Japanners door de acties van Sea Shepherd dit seizoen hooguit dertig walvissen hebben kunnen vangen.

Bron: http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... angst.html
Ook: http://www.spitsnieuws.nl/archives/buit ... lopig.html

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply