Aardbeving/tsunami in Japan 11/03/2011

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Aardbeving/tsunami in Japan 11/03/2011

Post by Fran » Sun 01 Apr 2012, 18:50

Japan moet uitgaan van mega-tsunami
TOKYO - Japan moet bij een grote zeebeving niet rekening houden met een tsunami van twintig, maar van 34 meter. Dat blijkt uit nieuwe schattingen van een regeringscommissie.

De gevolgen van een beving met een kracht van 9,0 in de Nankai-trog voor de Japanse oostkust zijn tot dusver onderschat, stelt de commissie op een regeringswebsite. Die zijn veel ernstiger dan in de voorspellingen uit 2003 werd geschetst.

De Japanse regering besloot het draaiboek met rampscenario’s nog eens tegen het licht te houden na de verwoestende aardbeving en daaropvolgende tsunami van maart vorig jaar. Die beving, die ook een kracht van 9, 0 had, richtte grote schade aan langs de oostkust, leidde tot een kernramp en kostte negentienduizend mensen het leven.

Bron: ND.nl

Er was trouwens vandaag nog een aardbeving, in Fukushima. Maar geen tsunami, gelukkig.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 01 Apr 2012, 21:48

Inderdaad gelukkig!
Aardbevingen kunnen ze daar goed mee om, maar een Tsunami is erg weinig aan te doen

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 06 Apr 2012, 11:26

Fran wrote:
Een Japans vissersschip dat een jaar geleden door de tsunami werd meegesleurd naar open zee, is zaterdag aangekomen voor de kust van Canada.
http://www.nu.nl/buitenland/2771482/jap ... anada.html
Blijkbaar waren de Amerikanen bang voor spoken...
Het Japanse spookschip dat al ruim een jaar stuurloos over de Grote Oceaan dobberde, is donderdag (plaatselijke tijd) voor de kust van Alaska door de Amerikaanse kustwacht tot zinken gebracht.
http://www.nu.nl/buitenland/2781449/jap ... racht.html
Het laten zinken van het schip was volgens experts de beste manier om van de potentieel gevaarlijke stoffen aan boord af te komen. De schade aan het milieu valt mee omdat de brandstof waarschijnlijk snel zal verdampen of vervliegen.

Twitter last.fm ko-fi?

Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 23 Apr 2012, 10:30

Japanner krijgt voetbal terug uit Alaska

TOKYO - Een 16-jarige Japanse jongen krijgt zijn voetbal terug uit Alaska. Door de tsunami van vorig jaar was de bal naar de andere kant van de oceaan gedreven.

Misaki Murakami verloor al zijn bezittingen in de verwoestende golf. Een oplettende strandjutter vond zijn bal terug in Alaska.
De bal was te herkennen aan de succeswensen die de klasgenoten van Misaki erop hadden geschreven. Ook de naam van de school stond erop.
Er drijft nog veel meer puin in de oceaan als gevolg van de tsunami. Het gaat in totaal om 5 miljoen ton. Veel daarvan is inmiddels gezonken, maar een aanzienlijk deel is nog op drift.

bron: http://www.nu.nl/buitenland/2793494/jap ... laska.html

Bijzonder!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 23 Apr 2012, 12:08

Zeer bijzonder!
Het is eigenlijk best mooi dat de moeite wordt gedaan om het terug te bezorgen :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 24 Apr 2012, 15:43

Japans meisje krijgt ook bal terug na tsunami
Een in Alaska aangespoelde volleybal die de tsunami van vorig jaar in Japan 'overleefde', kan naar zijn eigenaar worden teruggestuurd. Dat meldde de Japanse krant The Asahi Shimbun vandaag. Gisteren werd al een Japanse jongen met zijn voetbal herenigd, die ook de Grote Oceaan was overgedreven na de vloedgolf.
De 19-jarige Shiori Sato verloor de volleybal in de tsunami die vorig jaar maart het noordoosten van Japan trof. Haar bal was, net als de voetbal, voorzien van succeswensen van voormalige teamgenoten, de naam van de sportclub en de naam van de eigenaar. Zo konden de ballen worden herenigd met hun eigenaar.

De Amerikaanse vinder van beide ballen sprak gisteren zijn hoop uit ook de eigenaar van de volleybal terug te vinden.

Er drijft nog veel meer puin in de oceaan als gevolg van de tsunami. Het gaat in totaal om 5 miljoen ton. Veel daarvan is inmiddels gezonken, maar een aanzienlijk deel is nog op drift.
http://www.ad.nl/ad/nl/3702/Aardbeving- ... nami.dhtml

Het is misschien iets kleins (een bal), maar dat zulke voorwerpen - na een lange tijd van reizen door het water - terechtkomt bij de eigenaar blijf ik bijzonder vinden!

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Tue 24 Apr 2012, 16:17

Ik ook!
Het bewijst dat er toch nog wel wat mensen met een hart op de aardbol rondlopen... Het gaat om het gebaar en vaak de sentimentele waarde van zulke spullen. Dat is ook erg veel waard :)

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 02 May 2012, 22:09

Nu geen bal, maar een motor!
Harley Davidson aangespoeld in Canada

BRITISH COLOMBIA - Een man keek raar op toen hij op een strand in Canada een Harley Davidson zag liggen. De motor is na de tsunami van maart 2011 in Japan met het water meegesleurd. De eigenaar de motor is inmiddels gevonden.

Binnenkort wordt de eigenaar, die achterhaald is door middel van de nummerplaat, herenigd met zijn motor. Ikuo Yokoyama kon zijn geluk niet op toen hij op tv foto's van zijn motor zag. "Dit is onmiskenbaar mijn motor. Het is een wonder."
Yokoyama verloor door de aardbeving en daarop volgende tsunami drie familieleden. Hij verblijft nu in een tijdelijke woning.
De motor werd 18 april gevonden door de Canadees Peter Mark. Het ding was volgens de man bedekt "met roest, heel veel roest." Hij zei dat hij niet kon geloven dat zoiets de Stille Oceaan kon oversteken. De motor wordt binnenkort teruggestuurd naar Japan.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1204 ... ada__.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 23 May 2012, 20:43

Fran wrote:Japanse professor:heel Japan sterft binnen 3 jaar aan nucleaire holocaust
Image
Net voordat de dodenherdenking begint hier in Nederland (om 8 uur) vind ik dit nogal een pittige opmerking (zie titel).

De tekst is in het Engels, dus ik ga jullie even linken!
http://nieuwsbreker.punt.nl/?id=658509&r=1&tbl_archief=&
http://deathby1000papercuts.com/2012/04 ... h-31-2015/

Einde van Japan zou op 31 maart 2015 zijn. Je moet maar even zelf bepalen of het een beetje logisch is of niet.
Hier nog een link: http://www.zonnewind.be/2012/japan-vana ... baar.shtml

Ik zeg het wel vaker: bepaal zelf even wat je er van vindt. Ik krijg dit soort dingen opgestuurd of ik vind het via twitter. En ik deel het met jullie :)

En verder:
De straling die vrijkwam sinds de ramp met de kernreactor in Fukushima in maart 2011, was bijna volledig onder de internationale toegestane norm. Dat schrijft de Wereldgezondheidsorganisatie WHO in een rapport, dat vandaag verscheen.

Onderzoekers stelden op slechts twee plaatsen een te hoge straling vast. Op beide plekken, gelegen in de prefectuur Fukushima, werden inwoners mogelijk blootgesteld aan een dosis van tussen de 10 en 50 millisievert. In het overige deel van de prefectuur was de straling lager dan 10 millisievert, terwijl in de rest van Japan op zijn hoogst 1 millisievert werd gemeten.

In omringende landen bleef de straling op een niveau dat als 'erg laag' wordt beschouwd.

Mensen worden jaarlijks blootgesteld aan gemiddeld 3 millisievert straling. Een groot deel hiervan komt uit de natuur, zoals straling uit de aarde en de ruimte. Ook de mens zelf is een beetje radioactief. Een ander deel is onder andere afkomstig van medische behandelingen.
http://www.parool.nl/parool/nl/5404/KER ... norm.dhtml

en
Japans tsunami-afval aangespoeld aan kusten Alaska
Voor de kusten van de Amerikaanse staat Alaska zijn de voorbije dagen en weken grote hoeveelheden afval aangespoeld. Dat afval is afkomstig van Japan en belandde in zee na de verwoestende tsunami van 11 maart 2011. Dat melden ecologisten.
Diverse stukken afval, waaronder piepschuim en boeien, spoelden aan op eilanden en de kusten ten noorden van de stad Anchorage. Afval uit Azië spoelt volgens milieu-activisten al jaren aan op de kusten van Alaska. Sinds de tsunami is dat aantal "zonder voorgaande" fors toegenomen, zegt Patrick Chandler van het Center for Alaskan Coastal Studies.

5 tot 20 miljoen ton afval

'We hebben nog nooit zo'n grote hoeveelheid vastgesteld. Vroeger troffen we tientallen grote zwarte boeien aan. Die worden gebruikt in de Japanse aquacultuur. Tegenwoordig spoelen er honderden boeien aan', aldus Chandler. Volgens hem kan dat alleen maar aan de tsunami liggen. De vernietigende vloedgolf wierp volgens diverse schattingen tussen de 5 en 20 miljoen ton afval in de Oceaan. Binnenkort starten milieu-activisten een grootschalige opruimoperatie.

Een aardbeving met een kracht van 9 op de schaal van Richter veroorzaakte op 11 maart 2011 een enorme vloedgolf ten noordoosten van Japan. Eenmaal aan land verwoestte ze alles wat op haar weg kwam. In de kerncentrale van Fukushima deed zich de ergste nucleaire ramp voor sinds die van Tsjernobyl in 1986. Zo'n 20.000 mensen lieten het leven door de natuurramp.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120523_009

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 26 May 2012, 21:02

Harley Davidson gaat niet terug naar Japan.
Fran wrote:Nu geen bal, maar een motor!
Harley Davidson aangespoeld in Canada

BRITISH COLOMBIA - Een man keek raar op toen hij op een strand in Canada een Harley Davidson zag liggen. De motor is na de tsunami van maart 2011 in Japan met het water meegesleurd. De eigenaar de motor is inmiddels gevonden.

Binnenkort wordt de eigenaar, die achterhaald is door middel van de nummerplaat, herenigd met zijn motor. Ikuo Yokoyama kon zijn geluk niet op toen hij op tv foto's van zijn motor zag. "Dit is onmiskenbaar mijn motor. Het is een wonder."
Yokoyama verloor door de aardbeving en daarop volgende tsunami drie familieleden. Hij verblijft nu in een tijdelijke woning.
De motor werd 18 april gevonden door de Canadees Peter Mark. Het ding was volgens de man bedekt "met roest, heel veel roest." Hij zei dat hij niet kon geloven dat zoiets de Stille Oceaan kon oversteken. De motor wordt binnenkort teruggestuurd naar Japan.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/1204 ... ada__.html
Maar:
MILWAUKEE (ANP) - Een Harley-Davidson die door de tsunami vorig jaar werd meegevoerd uit Japan en in Amerika is aangespoeld, komt in het museum van de motorfabriek. Dit heeft Harley-Davidson vrijdag laten weten.
De motor stond in een container die door de vloedgolf is meegesleurd. Net zoals meer 'tsunami-afval' is die container, na een reis via de Stille Oceaan, onlangs aan de Noord-Amerikaanse kust aangespoeld. De eigenaar kon met behulp van het kenteken worden opgespoord.

Harley-Davidson bood aan het vervoer van de motor terug naar Azië te regelen, maar de 29-jarige eigenaar bedankte daarvoor. De Japanner vindt het beter als het voertuig in het museum in de VS aan de slachtoffers van de aardbeving en tsunami herinnert.
http://www.bndestem.nl/nieuws/algemeen/ ... eum-VS.ece

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sat 09 Jun 2012, 13:38

Er is nog wat aangespoeld.

Een Japans dok van 20m lang is aangespoeld op de kust van Oregon (VS). Het is waarschijnlijk een van de losgeslagen structuren na de tsunami vorig jaar.

Het Japanse dok is 20m lang en weegt maar liefst 165 ton. Het werd losgerukt van de Japanse kust na de aardbeving en tsunami in 2011. Het dok deed 15 maanden over de reis van meer dan 8000km. Het gevaarte testte alvast niet positief op radioactiviteit. De Japanse haven waar het dok vandaan komt, mist nog twee andere dokken. Die zijn mogelijk nog steeds onderweg naar de Amerikaanse kust, meldt de BBC.

Invasie van organismen

Behalve het mogelijke gevaar voor schepen, brengt het puin ook een gevaar voor de natuur met zich mee. Het is perfect mogelijk dat organismen, die niet aanwezig zijn in bijvoorbeeld Amerikaanse wateren, meereizen met het puin. Een Japanse zeester is al meegereisd met het aangespoelde dok.

“Het puin brengt wel degelijk een reëel gevaar voor de natuur met zich mee”, zegt John Chapman, onderzoeker aan Oregon State University. “Het is echter een beetje zoals bowlen in een porseleinenwinkel. Er zal iets breken, maar zal het iets waardevols zijn of iets goedkoops?” De precieze impact is dus moeilijk te voorspellen.

Opruimen

De Amerikaanse autoriteiten twijfelen nog over hoe ze het dok zullen opruimen. Ofwel slepen ze het weg van het strand, ofwel breken ze het af op het strand zelf. De haven van het Japanse Misawa heeft alvast laten weten dat ze het dok niet terug wil.

Bron en meer info: http://www.knack.be/nieuws/buitenland/j ... 965025.htm

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Tue 10 Jul 2012, 13:43

Dit was een nieuwtje vorige week:

Fukushima was te voorkomen

bron: nos.nl

De ramp met de kerncentrale Fukushima in Japan had vermeden kunnen worden. De ramp kwam niet alleen door de aardbeving en de daaropvolgende tsunami, maar ook door menselijk falen.

Een onderzoeksrapport van het Japanse parlement stelt dat de overheid, de toezichthouders en de eigenaar van de centrale gefaald hebben in het toezicht. De centrale was kwetsbaar en niet bestand tegen aardbevingen.

Eigenaar Tepco heeft volgens de commissie beslissingen uitgesteld of niet genomen die wel nodig waren voor de veiligheid van de omgeving van de centrale.

Volgens de commissie was de ramp nooit zo groot geweest als de betrokken instanties hun verantwoordelijkheid hadden genomen.

Radioactiviteit
Op 11 maart vorig jaar werd Japan getroffen door een zware aardbeving. Deze beving, met een kracht van 9.0 op de schaal van Richter, leidde tot een tsunami die grote delen van het oosten van Japan onder water zette. In de kerncentrale van Fukushima viel de stroom uit, waardoor enkele reactoren oververhit raakten. Door explosies in de centrale kwam een grote hoeveelheid radioactieve straling vrij.

Vanwege de radioactiviteit moesten duizenden bewoners worden geëvacueerd. Bij de aardbeving, de tsunami en de nucleaire problemen in Fukushima kwamen zeker 16.000 mensen om het leven.

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 11 Jul 2012, 13:32

Japan worstelt nog altijd met nasleep tsunami

http://nos.nl/audio/393699-japan-worste ... unami.html (audio)

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 22 Jul 2012, 13:28

De Japanse overheid onderzoekt of onderaannemers werknemers na de kernramp hebben gedwongen lagere uitslagen van hun stralingsmeters door te geven zodat ze langer konden worden ingezet.

Het onderzoek is dit weekeinde ingesteld, melden de autoriteiten zondag.
Het onderzoek volgt op berichtgeving van Japanse media over een doofpotaffaire bij de kerncentrale Fukushima Dai-ichi. Bij de aardbeving en de daaropvolgende tsunami van vorig jaar kampte de centrale met meerdere meltdowns.
Een van de onderaannemers van centralebeheerder Tokyo Electric Power bevestigt dat negen werknemers hun stralingsmeter vorig jaar moesten bedekken met loden platen. Volgens sommigen was dit na de kernramp een wijdverspreid gebruik. Het is de eerste keer dat de overheid deze praktijken bekijkt.
De stralingsmeters worden gedragen om na te gaan of iemand niet te veel wordt blootgesteld aan straling. Als iemand een bepaalde hoeveelheid straling heeft gehad, kan hij worden vervangen om de risico's te beperken. De normen werden na de kernramp snel verhoogd. In november zijn ze weer naar beneden bijgesteld.
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen!

bron: http://www.nu.nl/buitenland/2864367/jap ... nramp.html

Twitter last.fm ko-fi?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 22 Jul 2012, 14:21

Ik ben ook erg benieuwd!

Er is heel wat 'misgelopen' en verzwegen, dus dit kan ook weer zo'n geval zijn

Image

Post Reply