Hoe Japan te helpen na aardbeving/tsunami 11/03/2011

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Admin
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Hoe Japan te helpen na aardbeving/tsunami 11/03/2011

Post by Admin » Sun 13 Mar 2011, 19:31

Zoals de meesten van jullie weten is Japan afgelopen vrijdag getroffen door een flinke aardbeving (eigenlijk een zeebeving met 9.0 op de schaal van richter) en een tsunami. Daarnaast zijn er problemen met de kerncentrales. Er zijn vele doden gevallen, vele gewonden. Veel is weggevaagd (bijvoorbeeld het dorpje Minamisanriku) door de tsunami en anders door branden die later uitbraken.

We snappen dat jij het gevoel hebt gekregen om Japan te helpen. Een optie is om direct te doneren. Andere opties zijn om te doneren via het kopen van een product, waarvan een deel naar Japan gaat.

Wij willen door middel van dit onderwerp links verzamelen naar officiele acties van bijv. het goede doel of bedrijven/artiesten waarvan we weten dat zij geld doneren aan een goed doel in Japan.

Aan jou de keuze of je direct doneert of het wilt doen via het kopen van een product.

Tot op heden is bekend: (bij fouten, graag vermelden)

Directe donatie:
Rode Kruis - http://www.rodekruis.nl/

Indirecte donatie:
Lady Gaga 'pray for Japan' armbandje: klik 5$ per bandje, 15 $ verzendkosten naar NL
Darkest Labyrinth/Starwave Records online shop: klik Gedeelte inkomsten via de online webshop is voor SHOW YOUR HEART fonds.
GACKT: klik Informatie over SHOW YOUR HEART Engels
HearJapan klik 50% van alle inkomsten gaan naar Japan Platform fonds.
Een simpele actie voor mensen die niet weinig te besteden hebben, maar wel willen helpen.

Klik op het groene knopje en je steunt de slachtoffers van de aardbeving en tsunami in Japan. Enn.... het kan dagelijks!

Link: http://www.unilever-sabd.jp/click
[Laatst geüpdatet op maandag 15 juli - 12.10 uur]

Lissylamoire speelt met de gedachten om met de groep (AVO) iets te doen. Dus een gezamelijke actie waarbij we Japan kunnen steunen. We willen graag weten of hiernaar interesse is. Een optie is om een groepsorder te doen van producten. Of via een andere actie geld in te zamelen. Ideeën zijn welkom.

Ook is het welkom om informatie en links te plaatsen naar acties voor directe en indirecte donatie.

Informatie over de aardbeving & tsunami in Japan kan je hier vinden: klik hier. Ook voor nieuws en foto's.

Admin, algemeen account.
Vergeet niet de regels door te nemen. We zoeken trouwens nog steeds naar moderators. Durf je het aan? Meld je dan nu aan!

Kijk ook even naar AVO blog: http://avo-blog.nl

LissyLamoire
Otaku
Otaku

Re: Hoe Japan te helpen na aarbeving/tsunami 11/03/2011

Post by LissyLamoire » Sun 13 Mar 2011, 19:40

Het rode kruis vertrouw ik voor geen meter ... ik wil liever iets dichterbij Japan iets doen. Ik weet niet, heb altijd het idee dat mijn geld nooit op de juiste plaats aankomt als je het stort bij het rode kruis.

Dat van Gackt snap ik trouwens niet helemaal, wat is het precies?

♥ Feels like Ryeosomnia ~ • WOW. Fantastic Baby

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 13 Mar 2011, 19:45

We zullen alvast de haalbaarheid van zo'n gezamelijke actie eens even moeten bekijken.
Ten eerste: verzamelen we de donaties bij 1 persoon?
Ten tweede: welke actie voldoet voor ons het meest =D Waarmee denken we het meest te kunnen helpen?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

LissyLamoire
Otaku
Otaku

Post by LissyLamoire » Sun 13 Mar 2011, 19:49

Ik denk dat we die van Lady Gaga al kunnen schrappen. Die verzendkosten zijn verloren euro's die kunnen we beter stoppen in extra geld voor Japan.

♥ Feels like Ryeosomnia ~ • WOW. Fantastic Baby

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Sun 13 Mar 2011, 19:57

Wat GACKT heeft gedaan is blijkbaar een fonds gestart onder de noemer SHOW YOUR HEART. Dit is de link direct naar SHOW YOUR HEART, maar de link in eerste bericht is met informatie: http://static.hangame.co.jp/hangame/ext ... index.html

Maar het is niet Engelstalig.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 13 Mar 2011, 21:59

Wel grappig, Katz van YokosoNews (de man die al sinds vrijdag bezig is met het vertalen van Japans nieuws, met assistenten) zegt: Er is 1 manier om Japan te steunen. Spaar al je geld op en kom naar Japan volgend jaar.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Des
Haiku writer
Haiku writer

Post by Des » Sun 13 Mar 2011, 23:23

Op vakantie gaan naar Japan is inderdaad een heel goede manier. Je pompt als het ware als toerist behoorlijk veel geld in de economie van Japan. Hotel, eten, winkelen, enzovoorts. VÉÉL meer dan wat je normaal gesproken zou geven aan een donatieprogramma. En nog een voordeel: het geld komt direct in omloop in Japan, i.p.v via zo'n organisatie als het Rode Kruis waar je geen zicht hebt op wat er waar blijft hangen, en of het enorme vertraging heeft (waarschijnlijk wel).

Goed idee van die Katz. Niet dat ik zelf het geld heb, maar het zet mensen wel aan het denken.

Aan het Lady Gaga bandje doe ik sowieso niet mee. Een stom armbandje waar je niets aan hebt en weer weggooit als het nieuws niet meer actueel is... waarom? Pure verspilling. Waarom niet een soortgelijke actie met een product waar je wel iets aan hebt?

Als er nou een heel platenlabel in Japan een programma als "voor elke 20 euro die je uitgeeft aan een artiest binnen ons label gaat er 5 euro naar hulpverlening en wederopbouw" zou beginnen, dat zou me zeker aanspreken.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 14 Mar 2011, 10:29

Des wrote: Aan het Lady Gaga bandje doe ik sowieso niet mee. Een stom armbandje waar je niets aan hebt en weer weggooit als het nieuws niet meer actueel is... waarom? Pure verspilling. Waarom niet een soortgelijke actie met een product waar je wel iets aan hebt?
Voor jou is dat zinloos, voor mij niet. Ik draag mijn LIVEstrong bandje, mijn respect-bandjes en mijn 'never give up' bandje nog regelmatig. Als steun aan kankerpatienten en de strijd tegen racisme.
Ik gooi zo'n bandje niet weg!

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Wilde gewoon even kwijt dat ik zo'n actie niet als zinloos zie :)

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 14 Mar 2011, 10:36

Des wrote:Op vakantie gaan naar Japan is inderdaad een heel goede manier. (...)
Goed idee van die Katz. Niet dat ik zelf het geld heb, maar het zet mensen wel aan het denken.
Sparen maarrrrr! Ik wil graag toch nog naar Japan, dus dat gaat wel goedkomen!

Des wrote: Als er nou een heel platenlabel in Japan een programma als "voor elke 20 euro die je uitgeeft aan een artiest binnen ons label gaat er 5 euro naar hulpverlening en wederopbouw" zou beginnen, dat zou me zeker aanspreken.
Nou ja, Starwave Records/Darkest Labyrinth doet dat via de online webshop.
Ik kreeg mail van HearJapan:

Zij doneren 50% van alle inkomsten aan een fonds "Japan Platform".

======

Links:

Japan Platform
http://www.japanplatform.org

HearJapan
http://www.hearjapan.com

Browse all genres of music
http://www.hearjapan.com/store/genre

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Mon 14 Mar 2011, 17:20

LissyLamoire wrote:Het rode kruis vertrouw ik voor geen meter ... ik wil liever iets dichterbij Japan iets doen. Ik weet niet, heb altijd het idee dat mijn geld nooit op de juiste plaats aankomt als je het stort bij het rode kruis.

Dat van Gackt snap ik trouwens niet helemaal, wat is het precies?
Het Rode Kruis klinkt mij juist het meest betrouwbare van allemaal in de oren. Die kun je checken op CBF, het is internationaal en wordt gecontroleerd.
13 maart | ​
Vrijdag veroorzaakte de aardbeving van 8.8 op de schaal van Rigter ook een tsunami die grote delen van de oostkust van Japan heeft verwoest. Het Japanse Rode Kruis werkt met 86 rampenteams in de getroffen gebieden en biedt met meer dan 400 hulpverleners noodhulp met evacuatie, opvang en eerste hulp aan de slachtoffers.

Het aantal doden en vermisten loopt nog op. Duizenden huizen en gebouwen zijn vernield of beschadigd. Miljoenen huishoudens zitten zonder elektriciteit of stromend water. De meeste mensen in het getroffen gebied zijn geëvacueerd naar veiliger plaatsen. Nog eens 40.000 omwonenden rondom de kerncentrales zijn ook geëvacueerd vanwege een nucleair alarm.

De medische teams van het Rode Kruis worden bemand door doktoren, verpleegsters en andere hulpverleners. Met mobiele medische klinieken werken zij met man en macht om de slachtoffers te helpen. Op dit moment moeten meer dan 5 miljoen huishoudens het zonder electriciteit doen, en hebben 1 miljoen gezinnen geen toegang tot schoon drinkwater. De ziekenhuizen in Japan staan zwaar onder druk om de stroom gewonden te kunnen verwerken.

De precieze omvang van de ramp is nog onduidelijk, omdat bepaalde gebieden door het water en verwoeste infrastructuur nog onbereikbaar zijn voor de hulpverleners. Met name in verder gelegen gebieden in de bergen is onduidelijk hoeveel schade de aardbeving heeft aangericht. Zo bestaan ook grote zorgen om 10.000 mensen uit de stad Minami Sariku, die de hulpverleners nog niet hebben kunnen bereiken.

Het Rode Kruis ter plaatse heeft geholpen bij de evacuatie en opvang van meer dan 300.000 mensen voordat de tsunami aan land kwam. Ook zijn meer dan 50.000 dekens uitgedeeld en wordt psychosociale zorg verleend aan de slachtoffers. De situatie rondom de kerncentrale bij Fukushima wordt in nauw overleg met de Japanse autoriteiten in de gaten gehouden.

Vooralsnog heeft het Japanse Rode Kruis aangegeven nog geen financiele hulp van zusterorganisaties nodig te hebben. Zodra die behoefte er wel is, staat het Nederlandse Rode Kruis paraat om in actie te komen. Vanuit het Internationale Rode Kruis staan ook noodhulpgoederen klaar om, indien nodig, direct naar het rampgebied verstuurd te worden.
Maar wat onderaan staat is fijn om te weten.

En dat vind ik trouwens heel raar aan deze ramp. Iedereen roept maar 'doneren, doneren', maar...Japan is een centrumland, en naar mijn idee gaat het sowieso genoeg steun krijgen van andere landen, zowel wat betreft noodhulp als steun met de wederopbouw.

Ikzelf zou dan liever doneren voor doktoren e.d. die de slachtoffers in Libië helpen, want die krijgen een stuk minder steun.

"No matter how close two people are, an infinite distance separates them."

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 14 Mar 2011, 17:24

Klopt klopt. Maar omdat Japan een rijk land is, wil niet betekenen dat ze geen hulp nodig hebben. Genoeg mensen die tegen mij gezegd hebben: ik wil ernaartoe om te helpen. Tuurlijk, maar als jij wilt meehelpen om op te ruimen, moet je getraind zijn. En om op je eigen houtje te gaan wordt door het ministerie van buitenlandse zaken afgeraden. Dus dan kom je al snel op het doneren.

Is er trouwens een fonds om de doktoren in Libië te laten helpen? Want als dat zo is, is dat gewoon slecht kenbaar gemaakt.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Kaida
Bangya
Bangya

Post by Kaida » Mon 14 Mar 2011, 17:37

Fran wrote:Klopt klopt. Maar omdat Japan een rijk land is, wil niet betekenen dat ze geen hulp nodig hebben. Genoeg mensen die tegen mij gezegd hebben: ik wil ernaartoe om te helpen. Tuurlijk, maar als jij wilt meehelpen om op te ruimen, moet je getraind zijn. En om op je eigen houtje te gaan wordt door het ministerie van buitenlandse zaken afgeraden. Dus dan kom je al snel op het doneren.

Is er trouwens een fonds om de doktoren in Libië te laten helpen? Want als dat zo is, is dat gewoon slecht kenbaar gemaakt.
Steun de slachtoffers in Libië

Steun de slachtoffers van de gewelddadigheden in Libië.
Duizenden mensen zijn gewond geraakt en tienduizenden mensen proberen vanwege het geweld Libië te ontvluchten. Onze lokale Rode Halve Maan vrijwilligers zijn ter plekke en bieden eerste hulp aan de vele gewonden. Bij de grensplaatsen met Egypte en Tunesië zijn Rode Kruis posten opgezet. Er is dringend behoefte aan medische hulp, medische goederen en extra bloedvoorraden. Help mee en steun ons met een gift.
http://www.rodekruis.nl/doneren/Paginas ... themabeeld

Nu ik erover nadenk, heb ik wel 10 keer op het nieuws over de Rode Kruis posten gehoord, maar er nooit bij stilgestaan dat je daarvoor kan doneren.

En zeker heeft Japan hulp nodig. Gelukkig krijgen ze die ook - zie de laatste alinea van dat stuk over Japan. Zodra het nodig is, springt het Nederlandse Rode Kruis in. En dat geldt voor nog veel meer landen. Japan krijgt op dit moment voldoende hulp. Niet dat ik zeg dat je niet hoeft te doneren ofzo, nee, absoluut niet, het Rode Kruis kan altijd steun gebruiken. Als je het geld kunt missen, waarom niet?

Trouwens, voor wie het wil weten, de statistieken van het CBF over het Rode Kruis: http://www.cbf.nl/Instelling-bestedinge ... ederlandse

"No matter how close two people are, an infinite distance separates them."

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 14 Mar 2011, 17:39

Japan heeft trouwens al hulp ingeroepen, maar dat is meer voor het andere onderwerp.

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 16 Mar 2011, 10:36

Je kan je steun ook laten zien via Music Japan Plus, door middel van teksten en foto's.
Meer info: http://www.musicjapanplus.jp/news/1/813 ... -now-open/

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 16 Mar 2011, 13:30

Yoshiki (Van X-JAPAN) heeft zijn piano gedoneerd om te laten veilen. Dit was trouwens al eventjes bekend, maar was het vergeten te posten :-)
Image
Het gaat dus om zijn 'crystal piano' en heeft zijn Yoshiki logo erop gegraveerd.
http://www.tokyohive.com/2011/03/x-japa ... ke-relief/

Meer info heb ik niet, heb jij die wel? Plaats het hieronder :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply