Nekt het liefdeshuwelijk Japan?

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 2

Nekt het liefdeshuwelijk Japan?

Post by Fran » Sun 05 Feb 2012, 12:23

Op de website van Trouw staat een interessant artikel. Ik zal een stukje quoten en de link plaatsen. Van krantenwebsites mag je vaak niet veel kopiëren. :)
Hard werken was lang de garantie voor succes. Maar de prijs die Japanners betalen is hoog: het land is op veel fronten vastgelopen. Zo komen er steeds minder kinderen, en lijkt seks 'uit'. Trouw belicht in een korte serie de achtergronden. Vandaag: de jeugd hoeft geen relatie meer.

Ze hebben een roze beschermhoesje voor hun smartphone met aan de bovenkant twee lange oren. Ze dragen een rugzakje van namaak schapenvacht, pluizige, dubbelzachte sokken en druk versierde lingerie. Ze wiebelen op hoge hakken door de lange metrogangen. Soms lopen ze met een schoothondje aan de lijn, en dat heeft dan een broekpakje aan uit een speciale hondenkledingwinkel. Het zijn meisjes.

Ze dragen hun donkere schooluniform met daaronder grote, lichte sportschoenen die maar half zijn dicht gestrikt. Een stoere enkeling heeft zijn haar geverfd of rookt een filtersigaret. Ze houden van gamen en manga's, gewelddadige strips waarin het vrouwvolk on-Japans grote ogen en grote borsten heeft. Het zijn jongens.

Deze twee groepen hebben steeds meer moeite elkaar te bereiken. Sterker nog, de meesten proberen het niet eens meer, aldus gezinssocioloog Masahiro Yamada. "Twee derde van de ongehuwde jongeren heeft geen relatie, ook nooit gehad."
LEES VERDER: http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... apan.dhtml

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Nekt het liefdeshuwelijk Japan?

Post by Dj_Robintje » Sun 05 Feb 2012, 13:12

Ik ben een jongen XD

Sorry, dat was echt het eerste wat ik dacht toen ik dit las :)

Ik loop wel op hoge hakken, maar verder ben ik toch eerder 'jongen' ;)

Maar ik begrijp wel wat ze bedoelen.
Al stel ik me dan toch de vraag of ze er volledig geen behoefte aan hebben? *gaat verder lezen op de site*

Ok, ik begrijp hieruit dat het vooral om stereotiepen gaat. Om beelden die ontstaan vanuit hoe ze leven/hoe ze opgevoed zijn.
Maar ik begrijp ook dat het gaat om een 'verhaal' verteld door enkele meer verwesterde Japanners... Ze hebben het vooral over al de ongehuwden, over hun beeld, over de 'jongeren'...
Ik stel me de vraag (er wordt heel veel gesproken over vroege dertigers) of de jeugd daar nog zo is als die jonge dertigers of dat het helemaal aan het veranderen is.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat dat zomaar ineens gebeurd, maar stilaan misschien toch wel...

Misschien weet Darcy Maris hier iets meer van =D

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Sun 05 Feb 2012, 14:51

Hier een Engelstalige studie ernaar: http://www.cbsnews.com/8301-505263_162- ... n-studies/

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Sun 05 Feb 2012, 23:15

Misschien zitten we in een overgangsfase?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

ennazussuzanne
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by ennazussuzanne » Mon 06 Feb 2012, 17:34

Wat een interessante artikelen!

Bedankt voor het posten hiervan Fran!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 06 Feb 2012, 17:37

ennazussuzanne wrote:Wat een interessante artikelen!

Bedankt voor het posten hiervan Fran!
Graag gedaan hoor! Ik vond het zelf ook interessant! :)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sat 11 Feb 2012, 19:18

Ik denk dat er weer een overgangsfase komt...

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 04 May 2012, 21:44

Ik kwam nog een ander artikel tegen. Vond het wel bij dit onderwerp passen!
Japan is op weg naar een demografische ramp zoals we die enkel uit science-fictionfilms kennen

De Japanse geboortecijfers zijn nu zo laag en de levensverwachting zo hoog dat het land “evolueert naar een type van maatschappij die we enkel kennen uit science-fictionfilms.” Dat zegt Nick Eberstadt, een demograaf die al jaren artikels publiceert over het probleem van de dalende vruchtbaarheidsgraad. De demografische situatie is volgens hem in geen enkel land zo onheilspellend als in Japan.

Eberstadt voorspelt dat Japan - waar de gemiddelde vrouw slechts 1,3 kinderen baart terwijl de levensverwachting er steeds verder blijft toenemen - “tegen 2040 één honderdjarige zal tellen voor elke pasgeborene.” De Japanse bevolking zou tegen dan ook al met 20% gedaald zijn, met alle sociale en economische gevolgen van dien.

De oorzaken van de lage Japanse vruchtbaarheidsgraad zijn volgens Eberstadt vooral cultuurgebonden. De traditionele seksuele cultuur is immers grotendeels ingestort. Japanners huwen steeds minder, scheiden meer en zijn minder religieus, terwijl het sociale stigma rond kinderen buiten het huwelijk is blijven bestaan.

Ongetrouwde Japanners kiezen er dan ook in toenemende mate voor om vrijwillig kinderloos te blijven. Nog een belangrijke factor is dat Japanners niet kunnen rekenen op een influx van migranten om hun bevolking aan te vullen: Japan naturaliseert jaarlijks amper een derde zo veel nieuwe burgers als Zwitserland (dat als land amper 6% van de Japanse bevolking telt).

De Japanse maatschappij lijkt dus inderdaad naar het Children-of-Men-scenario te evolueren en niet enkel omwille van demografische trends. Japan heeft naast één van de hoogste zelfmoordcijfers ter wereld ook een bloeiende industrie die allerlei diensten en producten aanbiedt die eenzame mensen van gezelschap voorziet (zoals inhuurbare “familieleden”, realistische babypoppen en –robots). De aankomende bevolkingscrisis in Japan is dan ook van een gans andere orde dan degene die Europa - en in mindere mate de VS - zal doorstaan. Hoewel de vergrijzing ook bij ons een bijna onoverkoombaar probleem lijkt te gaan worden, valt ze ongeveer in het niets vergeleken met wat Japan te wachten staat.
http://www.express.be/business/nl/econo ... 167189.htm

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Fri 04 May 2012, 21:59

Ik zou hierop willen reageren, maar weet niet hoe of wat te zeggen. Het is een ramp als dit echt zo doorgaat ja, maar ik zie ook wel, maar de natuur is zo dat het zichzelf altijd wel terug in balans weet te brengen uiteindelijk, al is dat dan wel op een gruwelijke manier. Japan zal keuzes moeten maken, keuzes die ze misschien wel NIET willen maken. Misschien gaan ze wel over tot het kweken van kinderen in synthetische baarmoeders als het echt moet.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Nekt het liefdeshuwelijk Japan? -> synthetische baarmoed

Post by Fran » Sun 06 May 2012, 12:34

Spitch TVB wrote:Misschien gaan ze wel over tot het kweken van kinderen in synthetische baarmoeders als het echt moet.
Ik zie dat eigenlijk ook wel voor me....

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Re: Nekt het liefdeshuwelijk Japan? In 3011 geen Japanners m

Post by Fran » Fri 11 May 2012, 11:30

Onder het mom van: het is écht nieuws, was vandaag het nieuws als volgt: Als het zo door gaat zijn er over 1000 jaar geen Japanners meer!
Als het Japanse geboortecijfer met de huidige snelheid blijft dalen, zijn er over duizend jaar geen Japanners meer. Dit concluderen Japanse wetenschappers die vrijdag een klok onthulden die de bevolkingsafname toont.

Als de bevolkingskrimp doorzet, zijn er in 3011 geen Japanners meer
Onderzoekers hebben vastgesteld dat het aantal kinderen onder de veertien jaar elke seconde met één afneemt. Als deze afname doorzet, is er op 5 mei 3011 nog maar één kind over. Nu zijn er nog 16,6 miljoen kinderen op de 127 miljoen inwoners.

Met de klok willen de wetenschappers aandacht vragen voor de urgente situatie in het land. Japan is een van de snelst vergrijzende landen ter wereld: 20 procent van de bevolking is boven de 65.

Vergrijzing
Het zorgstelsel van de Japanners komt door deze ontwikkeling in gevaar. Een steeds grotere groep ouderen wordt afhankelijk van een steeds kleiner wordende groep jongeren.

Het Aziatische land heeft een laag immigratiecijfer. De oproep om de grenzen te openen voor jonge arbeidsmigranten stuit nog altijd op hevige protesten.

Bevolkingsgroei
Wereldwijd komen er elke dag ongeveer 209.000 mensen bij, blijkt uit het World Factbook van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA.

Op dit moment telt de wereldbevolking ruim 7 miljard mensen. De Verenigde Naties schatten dat dit aantal in 2050 zal zijn gestegen naar 9 miljard.

Door Servaas van der Laan http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... s-meer.htm

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Fri 11 May 2012, 13:15

Dan is er enkel nog de optie om buitenlanders in te voeren...
Ik stel me kandidaat! XD

*foei Dj, je mag er niet mee lachen*

Ik heb zo'n vermoeden dat het zich wel weer zal herstellen, maar dat er inderdaad een periode problemen gaan zijn...

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 11 May 2012, 14:29

Dat moet toch haast wel.

BNR:
In een reportage van de BBC vertelt een jongen dat een relatie gewoonweg teveel moeite kost. "Zowel om te zorgen dat ik haar leuk vind, als dat zij mij leuk vindt. Ik moet alles wat ik in het weekend doe voor haar opgeven en dat wil ik niet."
http://www.bnr.nl/meernieuws/361630-120 ... rs-het-kan

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 21 Jul 2014, 20:31

Twitter last.fm ko-fi?
Image

DragonNL
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 8

Post by DragonNL » Wed 23 Jul 2014, 23:22

Ja, ik kijk al uit om deze dingen dagelijks te lezen:

http://www.japantoday.com/category/crim ... agano-home

http://www.japantoday.com/category/crim ... frigerator

http://www.japantoday.com/category/crim ... r-arrested

Nee, even serieus.. Ik weet het niet precies, maar nu ik meerdere keren in Japan ben geweest en ervaren heb hoe verschrikkelijk druk het is aan alle kanten van het land (op meerdere manieren) lijkt het niet meer dan natuurlijk dat de birthrate omlaag gaat daar.

Image

Post Reply