Vergrijzing is een ware ramp voor Japan

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Vergrijzing is een ware ramp voor Japan

Post by Fran » Sun 05 Feb 2012, 12:24

Dit is ook van krantenwebsite Trouw:
De vergrijzing in Japan neemt rampzalige vormen aan. In 2060 is de bevolking gekrompen van de huidige 128 miljoen inwoners naar 87 miljoen, aldus het gezondheidsministerie deze week. Veertig procent zal dan 65+ zijn - nu is dat met 23 procent al het hoogste aantal ouderen ter wereld.

Trouw reisde naar Japan om de achtergronden van deze demografische ramp te onderzoeken. Vandaag de aftrap van een serie artikelen in de Verdieping.

Een belangrijke oorzaak van de krimp is dat Japanners moeite hebben met het aangaan van liefdevolle relaties. Pas sinds eind jaren zestig trouwden zij vaker uit liefde dan omdat ze gekoppeld werden. Tegelijk steeg het aantal ongehuwden, sinds 2006 krimpt de bevolking. "Het liefdeshuwelijk kon wel eens het einde van Japan betekenen", zegt therapeut Yoichi Hattori.
LEES VERDER: http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... apan.dhtml

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Vergrijzing is een ware ramp voor Japan

Post by Spitch TVB » Mon 06 Feb 2012, 20:44

Past heel goed bij dat andere artikel dat al geplaatst werd =). Japanners lijken me nogal schattig als ik het zo allemaal lees en op een manier niet helemaal zoals ze in manga worden voorgesteld (te zien welk genre natuurlijk). Anyway, ik weet niet wat ik erop moet zeggen!! Eerlijk gezegd denk ik dan meteen aan Amerika en Groot-Brittannië met hun recordaantal tienermoeders in de 'Westerse' wereld. Als je hun dan naast Japan zet... lijken wel tegengestelden XD. Ik geloof dat het moeilijk is om te begrijpen hoe het zo ver kan komen als je er zelf niet in zit. Ik bedoel, ja, ook mensen bij ons hebben moeite om aan een lief te raken, maar dat ligt, volgens het beeld hier dan, vooral aan die personen zelf, aan hun karakter en zo. In Japan lijken de mensen geen echt karakter te hebben aan de oppervlakte, of dat lijkt toch zo uit het artikel. Ik vraag me af... Helpen die anime, manga, games en verhalen dan helemaal niet? Daarin komen personages die gewoon wèl ervoor gaan en werken jongens en meisjes heel vaak gewoon samen. Waar komen die verhalen dan uit als dat ook geen onderdeel van de werkelijkheid zou zijn?

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Mon 06 Feb 2012, 22:06

Ja, het artikel was ook gelinkt met de andere over het 'liefdeshuwelijk'.

Het is een andere wereld, inderdaad. En ik kan het zeker met je eens zijn dat mensen al snel zeggen (hier in NL vooral) dat je er zelf iets aan moet doen als je een nieuwe relatie wilt hebben. Er zijn uitzonderingen ;)

Iemand anders die wat toe te voegen heeft aan wat Spitch gezegd heeft?

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sat 11 Feb 2012, 19:16

Ik heb niks toe te voegen..
Alleen... het einde van Japan?
Dat geloof ik niet :P
Als je nog verder vooruit gaat in de tijd zal er wel weer een evenwicht komen lijkt me.

Fran
Beheerder
Beheerder

Recorddaling bevolking Japan

Post by Fran » Wed 02 Jan 2013, 18:28

Volgens mij moet hier ergens een topic van zijn. Als ik die zo tegenkom, ga ik hem samenvoegen.

Maar het gaat dus over de bevolking van Japan.
De bevolking van Japan is vorig jaar afgenomen met 212.000 mensen: een record. De daling is groter dan in 2011, toen alleen al 19.000 mensen omkwamen door een aardbeving en de tsunami die daarop volgde.

Er worden steeds minder baby's geboren. Het afgelopen jaar waren dat er 1,033 miljoen: een laagterecord. Doordat er 1,245 miljoen Japanners overleden, daalde het aantal inwoners per saldo met 212.000 tot circa 126 miljoen.

Japan is snel aan het vergrijzen. Met meer dan 20 procent van de bevolking die 65 jaar of ouder is, staat Japan in de top van landen met het hoogste percentage bejaarden.
Meer: http://nos.nl/artikel/457225-recorddali ... japan.html

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Re: Recorddaling bevolking Japan

Post by Spitch TVB » Wed 02 Jan 2013, 18:50

Dat is wel erg. Ik denk dat we een topic hebben over relaties en huwelijken en zo in Japan en dat ze nu minder zouden zijn omdat de oude generatie de nieuwe generatie niet echt kan leren hoe liefdesrelaties in elkaar zouden zitten (iets in die trant). Deze volgt daar een beetje op, lijkt me. Anyway, hier schreeuwen we ook moord en brand over vergrijzing, maar als het aantal geboortes blijft dalen... Let wel, de geboortes van nu gaan weinig aan de ouden van vandaag kunnen doen. Er zit een dikke generatie tussen.

Image

TSTJoyce
Otaku
Otaku

Post by TSTJoyce » Thu 03 Jan 2013, 13:13

Misschien moeten we ze daar dan maar een hintje gaan helpen *eyebrow wiggle* hihi
Nee onzin maar toen ik laatst een artikel over huisdieren had geschreven voor de blog was ik daar ook een artikel over tegengekomen waarin stond dat Japanse jeugd etc. ook veel minder geinteresseerd lijkt te zijn in sex en babies maken. Er zijn andere "tijdsverdrijven" die ze leuker vinden PLUS dat de helft zich soms geen besef heeft van wat ze überhaupt moeten doen. Tel daarbij op dat ze soms liever voor een hond gaan dan een echt kind en ja dan worden er niet zoveel babies meer gebeuren.

En was dat niet ook laatst hier gepost? Dat Japanse meiden heel onrealistische verwachtingen hadden van de mannen en dat de mannen niet goed op vrouwen durfen af te stappen?

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 03 Jan 2013, 15:34

Ja precies. Maar verkrachtingen en aanrandingen kwamen toch ook vaker voor in Japan vergeleken met vroeger? Dus het is niet alsof ze niet weten wat ze moeten doen om aan kinderen te raken...

Image

Admin
Beheerder
Beheerder

Post by Admin » Thu 03 Jan 2013, 18:25

Samengevoegd met Vergrijzen topic.
En dit is een bijpassend topic: "Nekt het liefdeshuwelijk Japan?" -> http://avo-forum.nl/viewtopic.php?f=18&t=3414

Admin, algemeen account.
Vergeet niet de regels door te nemen. We zoeken trouwens nog steeds naar moderators. Durf je het aan? Meld je dan nu aan!

Kijk ook even naar AVO blog: http://avo-blog.nl

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 28 Mar 2014, 10:57

Japan heeft zoveel 30-jaar oude maagden, dat er een nieuwe naam (slang) voor nodig is: yaramiso.
http://en.rocketnews24.com/2014/03/26/j ... -for-them/

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 28 Mar 2014, 16:43

Even rondkijkend zijn die problemen niet alleen voor Japan, maar in bijna zelfde grootte voor Taiwan en Korea.
China is nog even bezig met groei, weliswaar minder, met veel jonge mensen die vanuit het platteland een rijker leven vinden in de stad.
Maar de één-kind-per-stel regel die nog steeds geldt helpt ook niet om een beter evenwicht te krijgen.

Hier in Nederland zien we de gevolgen ook al, en dat in een land dat in vergelijking met andere landen nog steeds de best gevulde pensioen-potjes heeft ter wereld.

( In Amerika en Canada zitten de food-courts in de malls steeds voller met bejaarden, die geen enkele andere mogelijkheid hebben om ergens te vertoeven en nog een babbeltje te hebben.
Ook dat zie je in Nederland steeds meer, maar in vergelijking is het nog steeds beter )

In dit artikel wordt ook Confucius er bij gehaald, van waaruit verklaard wordt waarom vrouwen nog steeds veel minder kansen hebben om goed te kunnen werken en tegelijk een gezin verzorgen. Dat wordt nog steeds als haar hoofd-taak gezien.
Zelfs Nederland loopt nog achter in dat opzicht, dus dat zal in die landen ook nog niet zo gauw veranderen.

Een paar weken geleden kwam er een denk-tank in Engeland met de conclusie, dat de arme landen in Azie ook met een opmars bezig zijn.
Voor de Filippijnen wordt voorspeld dat die economie tegen 2020 groter zal zijn dan die van Nederland, met een zelfs een gelijke of hogere levensstandaard.
Immigratie vanuit die nu nog arme landen naar Japan en andere rijke Aziatische landen is dus ook geen optie meer.

Dan moet ik toch even aan die engerd denken die die uitspraken deed onlangs over bepaalde groepen Nederlanders, waar er teveel van zijn.
Want diezelfde denktank voorziet voor Groot Brittanie op diezelde termijn veel minder problemen, aangezien er een zeer liberaal toegangs-beleid is in vergelijking met de rest van Europa. Die instroom van jonge gezinnen uit alle hoeken van de wereld heeft een behoorlijke buffer gecreëerd voor bovenstaande problemen.

( Het Britse Commonwealth ( "gemenebest") stelt in naam niet zoveel voor meer als een macht waar de Engelse Koning of Koningin het voor het zeggen heeft.
Maar het omvat nog steeds zo'n 52 landen, ook in Azie, waarvan de bevolking tamelijk makkelijk onderling kan emigreren.)

Ach...
Op die ene TV zender die Nederland rijk was in 1960 werd dagelijks een mededeling van de overheid getoond, met zo'n lekker ouderwetse deftige-Nederlandse stem er onder: Gezinnen konden zich aanmelden voor emigratie naar bepaalde landen, tegen een vergoeding van 200 gulden. Want het land zat tot barsten toe vol: 6 miljoen inwoners.

Onvoorspelbare dingen zijn het, en zonder brokken zal het ook niet gaan, hier niet en in Azie ook niet.

Image

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Sat 29 Mar 2014, 01:27

Komt omdat het erg nette mensen zijn, die Japanners. Om een liefdesrelatie aan te kunnen gaan, moet je een beetje scumbag zijn en lef hebben. Aangezien ik deze eigenschappen ook niet heb, zal ik net als een Japanner straks maagd zijn op m'n 30ste :D

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Tue 01 Apr 2014, 21:24

Vergrijzing is voor vele landen een probleem maar voor weinig zo erg als in landen zoals Japan.
In Nederland is er een behoorlijk belang aan het opbouwen van een gezin. Voor velen is dat een teken dat je echt volwassen bent en op jezelf staat.

In Japan is de oriëntatie naar mijn idee meer gericht op studeren en goed werk krijgen, het opbouwen van een familie is iets wat een bijzaak is en waar velen misschien wel geen tijd voor denken te hebben. De overheid heeft hier naar mijn idee een erg groot invloed op, mensen meer motiveren om een gezin te stichten en betere regelingen hierin maken zo dat het goed gecombineerd kan worden met werken.

Betwijfel daarbij of het nodig is om een beetje een scumbag te zijn, of dat Japanners erg nette mensen zijn in vergelijking met andere landen. :oops:

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 03 Apr 2014, 18:17

Scumbags hebben geen relaties. Ze hebben flirts ;). Daarnaast kunnen nette mensen ook lef hebben. Ik ken er zo genoeg. Als je jezelf blijft neerpraten, dan kom je natuurlijk nergens. ^^

Ik ben het eens met Cypher. Als ook de regering een ander beeld naar voren kan brengen van wat er nu belangrijk is om succesvol te zijn in het leven, dan kan het misschien wel veranderen. =) Ze kunnen natuurlijk ook terug gaan naar het arrangeren van huwelijken, zodat er meer mensen zouden huwen zonder schrik voor een blauwtje, om dan zachtjesaan misschien over te schakelen als de bevolking dat wil. Ik hoorde al vaak dat de romantiek uit de films niet altijd een leuk effect heeft op het liefdesleven van Japanners....

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Sat 26 Apr 2014, 20:11

Spitch TVB wrote:Ik ben het eens met Cypher. Als ook de regering een ander beeld naar voren kan brengen van wat er nu belangrijk is om succesvol te zijn in het leven, dan kan het misschien wel veranderen. =) Ze kunnen natuurlijk ook terug gaan naar het arrangeren van huwelijken, zodat er meer mensen zouden huwen zonder schrik voor een blauwtje, om dan zachtjesaan misschien over te schakelen als de bevolking dat wil. Ik hoorde al vaak dat de romantiek uit de films niet altijd een leuk effect heeft op het liefdesleven van Japanners....
Ik denk dat het agenderen van een huwelijk niet zo zeer gemotiveerd moet worden, dit klinkt eerder als een stap terug nemen. Bij het geagendeerde huwelijken komt naar mijn gevoel ook meer de gedachte dat de vrouw het mindere is van de twee.

Het zal misschien wel helpen tegen de vergrijzing maar of het de methode is die je wilt betwijfel ik ten zeerste. Van wat ik gezien heb bij mij op het werk wordt het krijgen van een kind gezien als iets leuks en iedereen, inclusief de baas is blij voor je. In Japan heerst er volgens mij nog een ander beeld. Het beeld dat een kind in de weg zit en dat je werk er onder komt te lijden.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Post Reply