Japan executeerde twee moordenaars

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Japan executeerde twee moordenaars

Post by Dj_Robintje » Wed 08 Aug 2012, 17:28

TOKIO - In Japan zijn vrijdag 3 augustus twee veroordeelde moordenaars opgehangen. Het land heeft de uitvoering van de doodstraf in maart van dit jaar hervat na een onderbreking van 20 maanden. Met de executies van vrijdag meegerekend komt het aantal executies dit jaar op vijf.

Mensenrechtenorganisaties roepen de Japanse politiek al jaren op de doodstraf af te schaffen. In 2011 woedde in het land een discussie over de praktijk. Dat jaar werden geen executies uitgevoerd.

Regime dodencel
Critici hebben niet alleen principiële bezwaren, maar hekelen ook het harde regime in de dodencel. Gevangenen die in Japan ter dood zijn veroordeeld, krijgen doorgaans pas uren van tevoren te horen dat hun laatste dag is aangebroken.

Bron: destentor.nl (3 augustus)

In Japan wordt de doodstraf nog uitgevoerd, hier in NL en BE al een tijd niet meer...
Zijn jullie voor of tegen Doodstraf?

Voer hier de discussie die in Japan politiek nog steeds wordt gevoerd

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Re: Japan executeerde twee moordenaars

Post by Fran » Wed 08 Aug 2012, 20:25

Is er wel degelijk een discussie in de Japanse politiek? Ik lees dat niet 1-2-3 terug in de tekst die je naar voren hebt gehaald.

Ik ken alleen maar de celstraffen. Levenslang is in Nederland niet levenslang. Ik ben zelf tegen, maar eigenlijk om de simpele en misschien ook weer niet algeheel vriendelijk van mij: maar ik vind dat diegene die erge dingen hebben gedaan moeten lijden.

Ik weet niet hoe het is in Japan. Maar in Nederland hebben ze zelfs televisie enzo. Die mensen die in de cel zitten hebben het volgens mij prima naar hun zin. Je mag me gerust corrigeren als iets niet klopt.

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Wed 08 Aug 2012, 22:38

Nee, het staat inderdaad niet in de tekst, maar ik weet dat er ondertussen wel reeds over gepraat wordt in de politiek in Japan =D Al is het maar op kleine schaal ;)

Hier in België is levenslang ook niet echt levenslang, maar 30 jaar met mogelijkheid tot vervroegd vrijkomen voor de meeste (dat wil zeggen WET LEJEUNNE, vanaf 1/3 van de straf te hebben uitgezeten). Om vervroegd vrij te komen moet de gedetineerde wel voldoen aan bepaalde voorwaarden natuurlijk.

Ik weet niet precies hoe dat allemaal zit in Japan, er is niet zo heel veel duidelijks terug te vinden over hun wetten =D

En ik ben het wel eens met je mening over dat afzien + ik zou toch steeds de angst hebben dat er ook mensen de doodstraf krijgen terwijl het misschien de verkeerde is. In het verleden zijn zo'n dingen gebeurd...

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Wed 08 Aug 2012, 23:14

Dj_Robintje wrote:
En ik ben het wel eens met je mening over dat afzien + ik zou toch steeds de angst hebben dat er ook mensen de doodstraf krijgen terwijl het misschien de verkeerde is. In het verleden zijn zo'n dingen gebeurd...
In Amerika bedoel je?

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 09 Aug 2012, 00:02

Daar is het meer dan 1 keer voorgevallen ja, maar natuurlijk zijn ze daar sneller om zonder echte harde bewijzen of met twijfel toch zulke zware straffen uit te spreken...

Toch doet het een mens nog eens extra twijfelen!

Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Fri 10 Aug 2012, 16:46

Wat hebben andere leden hier over te zeggen? Ook als je denkt geen mening te hebben, laat gewoon van je horen. (Het is geen probleem om geen mening te hebben of niet te weten wat je erop moet zeggen)

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Fran
Beheerder
Beheerder

Post by Fran » Thu 21 Feb 2013, 21:34

Vandaag weer 3 doodstraffen uitgevoerd:

Japan heeft donderdag het vonnis voltrokken van drie ter dood veroordeelden. Een van hen was veroordeeld wegens de moord op een schoolmeisje. Het waren de eerste executies die onder de nieuwe in december geïnstalleerde regering zijn uitgevoerd.

De laatste executie in Japan vond plaats in september. Momenteel zitten nog 134 gedetineerden in dodencellen.

http://buitenland.nieuws.nl/741573/dood ... n_in_japan

Twitter last.fm ko-fi?
Image

Post Reply