Japanners doen graag dutje tijdens werk

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Post by Dj_Robintje » Sun 02 Sep 2012, 15:15

TOKYO - Bij een Japans architectenbureau mogen werknemers tussen het werken door een half uurtje slapen. Volgens de directeur komt een dutje de productiviteit ten goede, vooral nu veel Japanners 's nachts naar de Olympische Spelen willen kijken.
Bron: http://www.destentor.nl

Dit nieuwtje is al wat ouder, vermits er nog gesproken wordt over de Olympische Spelen (berichtje van 10 augustus).
Ik vind het wel apart dat een werkgever/bedrijf dit toelaat aan zijn personeel.
Denk je dat het ook zou kunnen in NL of BE?

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Re: Japanners doen graag dutje tijdens werk

Post by Spitch TVB » Thu 06 Dec 2012, 00:09

Ik denk niet dat ze dat toe zouden laten bij ons, al ben ik best voor. Gewoon even rusten om energie op te doen en go! Ik deed dat op de Hogeschool ook tijdens de pauzes. Natuurlijk heeft niet iedereen dat nodig en zouden er in Belgi√ę vast mensen vragen om dat half uur ofwel in gewone pauze om te zetten of op te sparen om dan die later bij de cong√© toe te voegen.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 06 Dec 2012, 16:24

Op zich geeft het wel een energieboost als je even een dutje kan doen...
Maar doordat ik heel slecht inslaap, gok ik dat het voor mij weinig nut heeft ;)

Wat niet wil zeggen dat ik het idee afschiet!

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Thu 06 Dec 2012, 20:29

Slapen op je werk verhoogt productiviteit

Maakt slapen slimmer? Heeft alcohol of cafe√Įne invloed op je slaapgedrag? Reageer je alerter als je uitgerust bent?
Wetenschappers zochten afgelopen jaar naar antwoorden op deze vragen. Het effect van meer of minder cafe√Įne, alcohol of slaap was nog niet eerder op zo‚Äôn grote schaal onderzocht. Wie slaapt er beter van dat nachtmutsje, en wie niet? Wie wordt alerter door koffie, en wie slaapt er juist slecht van? De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) voerde het onderzoek uit, in samenwerking met slaaponderzoeker Eus van Someren (VU, Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen en het Nederlands Slaapregister). 3500 proefpersonen deden mee. TV-programma Labyrint presenteerde de uitkomsten.
Bekijk hiernaast de volledige uitzending (klik rechtsonder voor een groter scherm)

Enkele hoogtepunten:

- Dutjes op het werk verhogen de productiviteit (vier uur poedersoep? Nee, vier uur dutje!).
- Een slechte nacht vermindert je reactievermogen al.
- De meeste deelnemers sliepen fijner op een glas alcohol.
- Slecht slapen kan samenhangen met psychische problemen.
- Slechte slapers zijn minder goed in het waarnemen van comfort.

meer info: http://www.wathebjijgedroomdvannacht.nl ... ctiviteit/

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Thu 06 Dec 2012, 20:50

ZZZZzzzzzzz......

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 06 Dec 2012, 22:24

Dus jij ziet dit als je werk, Shizu? We're flattered, maar rusten kan je nog altijd op je klavier doen, kost minder dan een conversatie te blokken met een lijn gelijkvormige lettertjes gevolgd door een aantal leestekens. Mag je altijd in Bakaland doen hoor, maar dit is, jammer dat ik het zo moet zeggen, een tikkeltje ongepast. =) Je kon bijvoorbeeld je reactie hebben toegelicht! Waarom reageer je op die manier? Waarschijnlijk om kort met een onomatopee samen te vatten waar dit topic over gaat. Dat hoop ik althans, want het kan ook opgevat worden als: Man, het is saai hier. We hopen van harte dat dat niet waar is! En we hopen natuurlijk ook dat je dit niet hebt geplaatst om aan extra posts te raken. Daar doen we namelijk niet aan op AVO, posts-tellen. Niemand wordt als meer of minder gezien vanwege meer of minder posts. Het gaat om wat je zegt, om de inhoud dus. =)

Ik snap niet precies waarom slechte slapers minder goed zouden zijn in het waarnemen van comfort. Ik ben een slechte slapen, maar na een dag op de grond zitten, waardeer ik een comfortabele zetel maar al te goed! XD

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 06 Dec 2012, 22:51

Ik ben ook eerder een slechte slaper.

En ja, na een glaasje (en niet een fles ;p) alcoholhoudende drank, slaap ik inderdaad beter (vooral een diepere slaap), waardoor ik beter uitgerust opsta =D

Image

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Thu 06 Dec 2012, 22:54

Dus dat van een slaapmutsje kan echt waar zijn?

Image

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Thu 06 Dec 2012, 23:03

Mijn ervaring zegt van wel, maar kan me voorstellen dat dat dus niet voor iedereen zal kloppen. Zoals met zoveel dingen ;)

Image

Post Reply