"Japan gaat binnen vijf jaar failliet"

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

"Japan gaat binnen vijf jaar failliet"

Post by Fran » Tue 05 Feb 2013, 15:35

RTLZ:
Over één of anderhalf jaar wordt Japan het toneel van een nieuwe financiële crisis, die binnen vijf jaar zal uitmonden in een faillissement.

De recente opleving van de Japanse beurzen zijn misleidend.

"De rest van de wereldeconomie zal ernstige gevolgen ondervinden van het drama."

Dat voorspelt Paul Marson, hoofd beleggingen bij de Zwitserse bank Lombard Odier in een gesprek met Marijn Jongsma van het FD. Volgens de econoom dalen de besparingen in Japan zo hard dat de hoge staatsschuld niet meer binnenlands te financieren valt.

"Kern van het verhaal is dat de Japanse schuld zo heeft kunnen oplopen, omdat de staat die bij binnenlandse beleggers kwijt kon. De overheid heeft nu een begrotingstekort ter grootte van 7% van het bbp. De huishoudens sparen 5% van het bbp, de bedrijven 3%. Dus per saldo is er nog steeds een spaaroverschot van 1%. Maar enkele jaren geleden was dat nog 5%. Doordat de Japanse bevolking krimpt en vergrijst, dalen de besparingen in een tempo dat ons ook heeft verbaasd. Binnen een jaar is er een spaartekort."
Meer is te lezen in het Financieel Dagblad. Online kan je deze niet lezen, zonder ervoor te betalen.

Wat zou Japan moeten doen om dit te voorkomen?

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Re: "Japan gaat binnen vijf jaar failliet"

Post by Shizu » Tue 05 Feb 2013, 16:13

Weetje dat ik er niks van snap 8D;

as33kawaii
Otaku
Otaku
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Post by as33kawaii » Tue 05 Feb 2013, 18:25

Ik denk dat ze meer japanners moeten fokken..(ff plat gezegd)

Image
recent live gezien: exist†trace/Versailles/-OZ-/Miyavi/Gackt w/YFC/Dir en grey/A (エース)/Crossfaith/Bury tomorrow/Bleed from within/ACID MOTHERS TEMPLE & THE MELTING PARAISO UFO/Black Line/The fool Gunji X ADAPTER

sssascha
Sushi lover
Sushi lover

Post by sssascha » Tue 05 Feb 2013, 18:27

volgens mij is het het zelfde als in nederland.
Meschien moeten die japaners net als nederlanders meer banen gaan vrij stellen.
Maar aangezien de jeugd daar geen tijd hebt om te werken van wegen school enzo.
Moeten de ouderen het werk wel doen. Maar die worden ook oud.
Dus Japan loopt zich zelf een beetje vast.
Als ze nou student zeg maar 1 of 2 dagen laten werken om ook werk evaring op te doen en daar een kleine vergoeding voor krijgen.
Zouden ze de economie weer draaiendt kunnen houden.

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Thu 28 Nov 2013, 22:36

Japan failliet, ben raar genoeg wel nieuwsgierig hoe dat er uit zou zien en wat de gevolgen hiervan zullen zijn.
Volgens mij heeft Japan het in zijn geheel best zwaar de komende jaren.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

dwighson
Sushi lover
Sushi lover

Post by dwighson » Thu 28 Nov 2013, 23:55

Fran wrote:RTLZ:
Over één of anderhalf jaar wordt Japan het toneel van een nieuwe financiële crisis, die binnen vijf jaar zal uitmonden in een faillissement.

De recente opleving van de Japanse beurzen zijn misleidend.

"De rest van de wereldeconomie zal ernstige gevolgen ondervinden van het drama."

Dat voorspelt Paul Marson, hoofd beleggingen bij de Zwitserse bank Lombard Odier in een gesprek met Marijn Jongsma van het FD. Volgens de econoom dalen de besparingen in Japan zo hard dat de hoge staatsschuld niet meer binnenlands te financieren valt.

"Kern van het verhaal is dat de Japanse schuld zo heeft kunnen oplopen, omdat de staat die bij binnenlandse beleggers kwijt kon. De overheid heeft nu een begrotingstekort ter grootte van 7% van het bbp. De huishoudens sparen 5% van het bbp, de bedrijven 3%. Dus per saldo is er nog steeds een spaaroverschot van 1%. Maar enkele jaren geleden was dat nog 5%. Doordat de Japanse bevolking krimpt en vergrijst, dalen de besparingen in een tempo dat ons ook heeft verbaasd. Binnen een jaar is er een spaartekort."
Meer is te lezen in het Financieel Dagblad. Online kan je deze niet lezen, zonder ervoor te betalen.

Wat zou Japan moeten doen om dit te voorkomen?
KINDEREN MAKEN, VEEL, HEEL VEEL XD

Hahah neejoh, maar wel jammer! Ik denk dat echt aan de cultuur zelf ligt, de vergrijzing. Ik las ergens dat kinderen maken het laatste is waar ze aan denken, snap het zelf niet. Met een cultuur waar hentai/echhi in anime heel erg word benadrukt zou het juist omgekeerd moeten zijn toch?

http://www.ani-wall.com het laatste nieuws over anime!

Cypher
Moderator
Moderator

Post by Cypher » Fri 29 Nov 2013, 11:13

dwighson wrote: KINDEREN MAKEN, VEEL, HEEL VEEL XD

Ik weet niet of kinderen maken op dit moment eigenlijk een goed idee is, dit kost in eerste instantie alleen maar meer geld lijkt me.
Over een 20 jaar ongeveer gaan die kinderen pas geld opleveren.
dwighson wrote: Hahah neejoh, maar wel jammer! Ik denk dat echt aan de cultuur zelf ligt, de vergrijzing. Ik las ergens dat kinderen maken het laatste is waar ze aan denken, snap het zelf niet. Met een cultuur waar hentai/echhi in anime heel erg word benadrukt zou het juist omgekeerd moeten zijn toch?
Ik durf het andersom te zegge, at erotisch materiaal veelvoudig voor lijkt te komen is meer een teken dat er veel frustraties zijn met betrekking tot seksualiteit binnen Japan. Dit wordt nog beter benadrukt in de manier hoe de seksuele relaties tussen de karakters zich ontwikkelen.

Vaak is dit of afstandig waarbij er weinig tot geen interactie is tussen de karakters of vrij agressief in aard.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Fri 29 Nov 2013, 11:54

Even tussendoor: het loopt goed qua toerisme, begreep ik laatst. Recordaantal reizigers!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Henk » Fri 29 Nov 2013, 12:08

Er zitten een aantal onvoorspelbare variabelen in het verhaal.
Japan, Zuid Korea en Amerika betwisten het recht van China om de Senkaku-eilandengroep als eigen territorium te benoemen. Inclusief het luchtruim erboven.
Deze week zijn vliegtuigen van die landen bewust er doorheen gevlogen.
Taiwan is voorlopig ook niet van plan deel uit te gaan maken van China.

Plaagstootjes en machtsvertoon heen en weer zullen toenemen.
De macht van China ook.

De VS gaan er van uit dat zo rond 2020 de militaire macht van China groter zal zijn dan die van de VS.
Wat er ook gebeurt, Japan zal daar zeker mee te maken krijgen.
Onderliggende verhoudingen tussen landen liggen nooit voor eeuwig vast.
De kampen zoals ze er nu uitzien kunnen heel erg veranderen.

En dan is er nog een ijskoud economisch gegeven:
( Dit las ik een tijdje geleden ergens, ik weet niet meer precies waar )

Buiten Fukushima heeft de tsunami van een paar jaar geleden enorm veel schade berokkend, in de miljarden.
Die miljarden worden echter uitgegeven aan goederen en werkkrachten: Het geld loopt door de economie.
Volgens dat artikel ging het om een paar procent "plus".

( Dat gegeven verklaart gedeeltelijk waarom Duitsland na WW2 een enorme impuls kreeg, alles moest opgebouwd worden. Engeland niet, en kreeg ook die impuls dus niet )
Na een oorlog is altijd een periode van opbouw, maar dan praten we over klassieke oorlogen.

China heeft voorlopig geen belang bij een grootschalige oorlog, de andere landen ook niet.
Maar het schaken is in die gebieden ontstaan, het Grote Schaakspel is al een tijdje aan de gang.

Image

Post Reply