Japanse mannen die weigeren om hun kamers te verlaten

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Japanse mannen die weigeren om hun kamers te verlaten

Post by Fran » Sun 07 Jul 2013, 17:41

De titel van dit onderwerp is incompleet. Wat las ik op de BBC: Waarom zijn er zoveel Japanse mannen die weigeren om hun kamers te verlaten?

Lees het artikel hier: http://www.bbc.co.uk/news/magazine-23182523

Wat denken jullie hierover? Herkenbaar?

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Japanse mannen die weigeren om hun kamers te verlaten

Post by Spitch TVB » Sun 07 Jul 2013, 18:59

Ik vond het alvast herkenbaar, vooral dat gevoel van mensen niet meer onder ogen durven te komen omdat je jezelf een mislukkeling voelt. Dat deed me denken aan het werkloos zijn. Omdat je je erop focust, hoor je dan echt iedereen erop commentaar geven en als er niemand je wilt voor hun job, voel je jezelf naar beneden glijden. Gelukkig zorgt de crisis hier toch nog voor een vorm van begrip en kan je je als werkloze daaraan nog ergens aan optrekken waardoor je niet zo ver zakt als die Japanse jongeren. Daar heb ik het idee dat, door dat idee dat je dit of dat moet zijn voor anderen, dat het hen echt gewoon neerhaalt. Dan voel je je Ć¼berschuldig voor een keuze die je misschien met de beste bedoelingen hebt gemaakt, denk je dat je niets meer kan betekenen en je je beter afsluit van de buitenwereld zodat zij geen last meer van je hebben. Ik begrijp het gevoel helemaal hoor. Die druk van buitenaf, hoe klein ook, kan echt zware gevolgen hebben.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Anvica
Otaku
Otaku

Post by Anvica » Tue 09 Jul 2013, 09:12

Ik heb dit onderwerp persoonlijk altijd erg interessant gevonden en er ook geprobeerd onderzoek naar te doen. Er zijn diverse documentaires hierover gemaakt waaronder 1 van BNN die ik een tijd geleden terug gezien heb. Als het goed is is die nog via youtube terug te vinden. En voor de verandering met engelse subtitels.
Er bestaat ook een film van nederlandse studenten die volgens mij 1 keer op tv is getoond. Hij heet The Quiet One en gaat over een jongen die als hikikomori leeft en hoe zijn familie/gezin het hier moeilijk mee heeft. Deze is wel al heel wat jaren terug gemaakt. Er is sporadisch wat info over te vinden maar de film zelf heb ik helaas niet meer kunnen vinden. De film is trouwens gewoon in het Japans ;)
Oh ik heb nog iets gevonden wat ik een paar weken geleden heb gekeken. Hier een linkje :

En dit is een gedeelte van de BNN documentaire :

Hmm of het herkenbaar is... Ik kan me voorstellen dat de druk die deze jongeren beschrijven behoorlijk hoog is maar ik heb geen idee of ik me kan voorstellen hoe het voelt om zo hoog met alles te zitten dat je je opsluit in je kamer. Ik als persoon die ervan houdt om alleen te zijn (en ook thuis te zijn) merk wel dat als ik een dag binnenshuis heb doorgebracht de dag erna toch echt even de buitenlucht nodig heb. En dan zit ik gewoon in een heel huis i.p.v een kamer.
Het gevoel dat Spitch beschrijft herken ik wel ja, dat je je een mislukkeling kunt voelen omdat je niet kunt bereiken wat je eigenlijk toch zo graag wilt maar daar niet in slaagt waar vervolgens schaamte uit voorkomt dat ervoor zorgt dat je liever niet meer de straat op gaat. Ik heb ook periodes gehad dat ik dagen achter elkaar in m'n bed kon doorbrengen, ik kan me nu niet meer voorstellen hoe dat was.

Ik weet dat in Japan de druk erg hoog ligt als het gaat om wat ouders en de maatschappij van jongeren verwacht. Ik merk dat het hier in nederland ook aardig hard aan het worden is voor jonge mensen. De eisen voor het krijgen van een goede baan of het ernaartoe werken alleen al zijn de afgelopen jaren behoorlijk omhoog gegaan en als het niet goed gaat kan ik me heel goed voorstellen dat het dan makkelijker lijkt om het op te geven. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat middelbare scholen nu eigenlijk vanaf de leeftijd van 12/13 jaar al bezig zijn met jongeren zich te laten vormen naar hetgeen dat ze in de toekomst willen gaan doen terwijl ze dat vaak nog lang niet weten of daar mee bezig zijn op die leeftijd. Wel vind ik het goed dat er op sommige scholen ruimte is voor de jongeren om te ontdekken wat ze willen doen en hun talent te ontwikkelen.

Seiji
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!

Post by Seiji » Tue 09 Jul 2013, 19:06

Best zielig dat het zo'n veelvoorkomend fenomeen is, maar ik herken het wel.

Ik woon zelf ook nog bij mijn ouders (om praktische redenen weliswaar), maar toch vind ik de big outside world, aldus de maatschappij, niet al te relaxed. Het is lastig om aan werk te komen, en je bent tegenwoordig niet zeker dat je je baan houdt.
Daarnaast vind ik het leggen van sociale contacten best lastig, omdat ik erg vaak thuis ben. Gelukkig zijn er mensen die mij met geweld mijn schelp uit trekken, zodat ik buitenshuis veel lol en gezelligheid kan hebben, maar dit soort initiatieven komen niet snel genoeg van mijn kant.

Kortom, ik snap exact wat Hikikomori's denken en voelen, en kan het ze niet kwalijk nemen.
Ik hoop dat ze snel geholpen worden, zodat ze nog van hun leven kunnen genieten.

Image
Anime-Planet.com - anime | manga reviews

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Tue 09 Jul 2013, 21:15

@ Anvica Dat laatste is inderdaad heel belangrijk!! Ik wist op die leeftijd ook niet wat ik wilde doen en volgde dus (Belgiƫ) gewoon Algemene Vorming in het secundaire, zonder echt te begrijpen dat Algemene Vorming eigenlijk een opstapje zou moeten zijn naar meer academische hogere studies. Had ik geweten dat het de bedoeling was dat ik godganse dagen papers zou moeten gaan lezen en schrijven, had ik veel sneller een keuze richting iets Technisch gedaan, richting Design, Kunst, Wetenschap, Informatica. Dan had ik misschien meer het gevoel gehad dat ik, omdat er tenminste wat gedaan zou zijn geweest tijdens die studies, er toch wat aan had gehad.

Ik kijk straks even naar de docus. Ze zien er interessant uit!!!

@Seiji: Ik vraag me af of veel van die Hikikomori's zo'n mensen hebben die hun eruit willen trekken? Zoals je zegt helpt dat inderdaad als je zelf niet snel genoeg zo'n initiatieven neemt ^^

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Post Reply