Japanse WC gehacked !

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Henk
Kawaii menbaa desu ne!
Kawaii menbaa desu ne!
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Japanse WC gehacked !

Post by Henk » Mon 05 Aug 2013, 01:09

Zo veel leuk nieuws deze week !
Het artikel over een adres in Nieuw Zeeland, dat een aanmaning had gekregen van het energie-berdijf wegens wanbetaling heb ik niet in dit forum gepost, want dat ligt net onder Azie.
( Betreffend adres is de locatie van een onschuldige lantarenpaal )

Dit nieuws is ook leuk, en komt uit Japan.

De nieuwste WC's in openbare gebouwen hebben een Bluetooth-functie om de administratie en onderhoud van deze ruimtes te vergemakkelijken.
Papier op, schoonmaak nodig, gemiddeld gebruik, etc.
Ook alle functies zijn te bedienen door de functionaris die de WC's in zijn beheer heeft.
Ter controle, etc.
Helaas is het hele systeem heel simpel te bedienen door een ( letterlijke ) buitenstaander, die via de bluetooth-functie op zijn/haar smartphone toegang daartoe heeft.

Als je kwaad wilt doen registreer je het WC-verleden van je leraar/chef/rivaal etc.
Erger is, dat die kwaadwillende ook alle functies kan bedienen: Doorspoelen en ingebouwde bidet-waterstraal activeren op het moment van gebruik !

http://www.theatlantic.com/technology/a ... et/278322/

Image

Cypher
Moderator
Moderator

Re: Japanse WC gehacked !

Post by Cypher » Mon 05 Aug 2013, 06:51

Dit lijkt me een erg vervelende situatie. Zie hier nu al mensen die gewoon voor de lol de waterstraal of iets gaan activeren.
Denk dat dit voor het bedrijf goeie motivatie is om het op te gaan lossen.

Weet ook niet of ik dit echt onder hacken wil rekenen, is meer een slordigheid van de makers, als je zo slim bent om een standaard pincode voor elke wc in te stellen dat dan ook nog eens 0000 is dan doe je iets fout. Las ook dat de "hacker" het bedrijf meerdere malen had aangesproken maar dat ze niet met een oplossing waren gekomen, om die reden is het publiekelijk gemaakt.
nu.nl wrote: Het lek is openbaar gemaakt door onderzoekers van Trustwave nadat toiletbouwer Lixil na herhaaldelijk verzoek het lek niet heeft gedicht.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Mon 05 Aug 2013, 08:57

Klinkt mij ook meer in de oren als slordigheid dan een hack, maar alsnog moest ik even gniffelen om de titel. Ik dacht daarop: tegenwoordig lijkt van alles te kunnen, nergens ben je veilig voor een hacker!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Mon 05 Aug 2013, 14:10

Zeer vervelende situatie!
Ik vind het wel een grappig nieuwtje =D

Technologie heeft vaak zo zijn voor en nadelen XD Echt hilarische, vervelende of gevaarlijke situaties die voortkomen uit de 'nieuwste en veiligste' technologie

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

dwighson
Sushi lover
Sushi lover

Post by dwighson » Thu 08 Aug 2013, 16:18

Henk wrote:Zo veel leuk nieuws deze week !
Het artikel over een adres in Nieuw Zeeland, dat een aanmaning had gekregen van het energie-berdijf wegens wanbetaling heb ik niet in dit forum gepost, want dat ligt net onder Azie.
( Betreffend adres is de locatie van een onschuldige lantarenpaal )

Dit nieuws is ook leuk, en komt uit Japan.

De nieuwste WC's in openbare gebouwen hebben een Bluetooth-functie om de administratie en onderhoud van deze ruimtes te vergemakkelijken.
Papier op, schoonmaak nodig, gemiddeld gebruik, etc.
Ook alle functies zijn te bedienen door de functionaris die de WC's in zijn beheer heeft.
Ter controle, etc.
Helaas is het hele systeem heel simpel te bedienen door een ( letterlijke ) buitenstaander, die via de bluetooth-functie op zijn/haar smartphone toegang daartoe heeft.

Als je kwaad wilt doen registreer je het WC-verleden van je leraar/chef/rivaal etc.
Erger is, dat die kwaadwillende ook alle functies kan bedienen: Doorspoelen en ingebouwde bidet-waterstraal activeren op het moment van gebruik !

http://www.theatlantic.com/technology/a ... et/278322/
Soms is automatisering niet de beste keus om 't werk makkelijker te maken, in dit geval zorgt het alleen maar voor problemen :s Ben zelf wel een voorstander van automatisering maar dit is inderdaad gewoon een fout van het bedrijf. Ook was het niet slim van ze om Bluetooth te gebruiken als verbinding, zou eerder voor een Wifi netwerk gaan dat veel beter beveiligd kan worden :s Maar ja, hoop dat ze van hun fouten hebben geleerd :)

http://www.ani-wall.com het laatste nieuws over anime!

Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Post by Fran » Thu 08 Aug 2013, 20:14

^ Dat hoop ik ook! XD

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Post Reply