Onderzoek: Krabben vanwege jeuk hetzelfde als verliefdheid

Regelmatig komt er interessant, maar ook opmerkelijk nieuws uit het land van de Rijzende Zon. Als deze nieuwtjes opgemerkt worden, worden deze direct geplaatst in het subforum. Jij bent ook welkom om deze nieuwtjes te delen, maar ook om met ons mee te praten.

Moderator: Fran

Post Reply
Fran
Beheerder
Beheerder
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 1

Onderzoek: Krabben vanwege jeuk hetzelfde als verliefdheid

Post by Fran » Sun 12 Jan 2014, 16:06

Dankjewel voor het bezoeken van dit onderwerp. Titel is wat misleidend!

Een recente studie van het Nationaal Instituut voor Fysiologische Wetenschappen toont aan dat het krabben omdat je jeuk hebt hetzelfde gevoel produceert van comfort dat men ervaart wanneer diegene verliefd wordt of lof krijgt. Beide activiteiten stimuleren dezelfde hersenmechanisme, resulterend in dezelfde bevredigend gevoel achteraf.

Meer: http://ajw.asahi.com/article/behind_new ... 1401100059

Kan dit onder het mom van onzin-onderzoek geplaatst worden? Of toch niet? Het is in ieder geval een onderzoek gedaan in Japan!

Twitter last.fm ko-fi?
Image
Vragen en suggesties? Stuur mij een PM! Of drop het in (een nieuw onderwerp in) Forum Q&A.

Cypher
Moderator
Moderator
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 0

Re: Onderzoek: Krabben vanwege jeuk hetzelfde als verliefdhe

Post by Cypher » Sun 12 Jan 2014, 16:48

Ik vind dit onderzoek eigenlijk uitermate nuttig.
Het kan uiteindelijk erg belangrijk zijn om te beseffen waarom mensen krabben wanneer ze jeuk hebben.
We weten allemaal tenslotte dat het slecht is om te krabben maar toch is het altijd weer verleidelijk om het toch te doen.

Nu ze een duidelijk besef hebben waarom mensen het doen kan er gewerkt worden aan passende methodes om dit gedrag aan te passen.
Voornamelijk handig bij mensen met bepaalde aandoeningen die dit symptoom zelf verergerd.

Wat me iets meer verbaasd is dat verliefd zijn als een beloning wordt gezien in je hersenen, in dat opzicht zou het dus verleidelijk moeten zijn om verliefd te worden op mensen terwijl het eigenlijk een slecht idee is.

Image

Trakt Profiel - My Anime List
Spoiler: weergeven
Sonata Arctica - I Have A Right wrote:I have a right to be heard
To be seen, to be loved, to be free
To be everything I need to be me
To be safe
To believe
In something

Shizu
Cosplay Fanatic
Cosplay Fanatic
Hoe vaak ben je naar Japan geweest?: 4

Post by Shizu » Sun 12 Jan 2014, 18:25

Juistem XD *krabt*

Dj_Robintje
Anime Freak
Anime Freak

Post by Dj_Robintje » Sun 12 Jan 2014, 21:17

Hetzelfde? Ik kan me dat moeilijk voorstellen =D

Image

Zit je met vragen of opmerkingen? Je kan steeds bij mij (en mijn collega's) terecht via PM!

Spitch TVB
Maid Cafe owner
Maid Cafe owner

Post by Spitch TVB » Mon 13 Jan 2014, 13:20

De steekproef is met 16 personen wel klein. Een grotere populatie kan een beter beeld geven. Het is ook war misleidend om te zeggen dat het 'hetzelfde' is omdat zelfde hersendelen actief worden. De intensiteit kan sterk verschillen, plus er zijn altijdwel verschillen. De hormonen die je hart sneller doen slaan als je verliefd bent, die voel ik toch niet als ik ga krabben. Dat het opluchting geeft, geloof ik graag. Ik ben zelf een chronische krabber en je voelt wel een verlagingvan je stressgehalte. Dit was eerder echter al geweten. Als ze hun steekproef groter nemen en meer verschillen noemen, zal ik meer geneigd zijn om me erachter te scharen.

Image
[Ayo'a Ibori] [SMN] [RDM] [Zodiark][Serpent]

Kattergirl
Neko's neko-chan
Neko's neko-chan

Post by Kattergirl » Wed 26 Feb 2014, 14:47

Het is bijna onmogelijk om bij dit niet ergens te gaan krabben (ik kreeg gelijk jeuk op mn hoofd). Om eerlijk te zijn, voelde verliefdheid wel anders aan dat het krabgevoel.

Post Reply